Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegar NIXIE by MadArt^^

madart 16 Lip 2007 21:46 14761 26
  • Zegar NIXIE by MadArt^^
    Oto mój zegarek Nixie :)
    Zrobiony jest na lampkach LC-516 , obsługiwanych przez AtMega8 . Dane brane są z RTC na DS1307 podtrzymywanego baterią 3V.
    Sterowanie katod odbywa się z pomocą dekodera BCD 4028. Przetworniczka jest na schemacie, tak jak większość połączeń. Za podstawki pod lampy posłużyło 16 wtyczek molex :D . Neony zamówiłem w TME, ale nie jestem z nich zadowolony ponieważ łuk w nich przeskakuje, a liczyłem na stałe żarzenie :)
    Zegar pod względem hardwaru jest oficjanie skończony, natomiast software się "szlifuje" gdy mam chwilę wolnego czasu. Narazie mogę jedynie ustawić godzinę :) , ale przewidziałem bardziej rozwojową wersję , z budzikiem i sterowaniem z pilota jak w wielu podobnych konstrukcjach z tego działu :)
    Umieszczam soft (narazie nie skończony) dla tych którzy by chcieli "podglądnąć sobie" :P
    Zasilanie jest z zasilacza wtyczkowego i przy 14V zegarek ciągnie jakies 0,25A z czego to 0,2 to przetworniczka, niestety o dosyć marnej sprawności :(

    Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^
    Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^

    Tutaj schemacik i rysunek poglądowy płytki :
    Zegar NIXIE by MadArt^^ Zegar NIXIE by MadArt^^

    A tutaj w załączniku kod w BASCOMie, napisany od tak, żeby chodził :) . Kolejne szlify będę umieszczał jak się tylko pojawią.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    madart
    Poziom 25  
    Offline 
    Moje zegary NIXIE: http://squidoo.com/nixie
    madart napisał 827 postów o ocenie 22, pomógł 67 razy. Jest z nami od 2003 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    wbokszeroki
    Poziom 12  
    widzę dalej bawisz sie RTC , nie wystarczyło jak zrobiliśmy dzwonek do szkoły :P


    pozdrawiam i pokaże sie u ciebie niedługo ARTi :)
  • #3
    madart
    Poziom 25  
    Tak, czułem niedostyt :)
    Ten DS ma jeszcze kilka fajnych rzeczy do wykorzystania - planuje w nim trzymać alarmy na poszczególne dni tygodnia, a to bardzo fajna opcja. Nie ma to jak zapomieć wyłączyć budzik w niedziele...
  • #4
    wbokszeroki
    Poziom 12  
    znalazłeś jak w nim alarmy ustawić , to niepotrzebne było nasze if ... then > end if
  • #5
    poeta5
    Poziom 23  
    no no ładna rzecz bo świeci i błyska heh...a jak przetworniczka nie starcza to zrób zasilacz po staremu będzie ok! Aha no i przy takich neonach to normalne jeśli liczysz na stałe żarzenie to halogen wstaw hehe ogólnie zegar 6/6 no i obudowa by sie przydała może jakieś drewno...
  • #6
    marcinek__85
    Poziom 13  
    A moze by tak wstawic jeszcze plytke? tak dla leniuchow by tylko wrzucic w program i wydrukowac :)gdzies widzialem podobny projekt na takich samych lampach tylko ze byl na PIC-u i mierzyl temperature pozdrawiam i jak dla mnie 6/6:)
  • TermopastyTermopasty
  • #7
    Tranzystor_1992
    Poziom 16  
    Świetny zegar, widzę że płytki i schematy tworzysz w Eagle, jak tam się rozlewa masę? Widzę, że ty ją rozlałeś, ale ja nadal nie potrafię :P Skąd wziąłeś te lampy, a raczej gdzie je można dostać?

    Pozdrawiam
  • #9
    bvr
    Poziom 14  
    Jaką rolę w układzie spełnia timer 555?
  • #10
    madart
    Poziom 25  
    Fakt - to LC-516, już poprawiłem. Wszystko przez ten upał, uff...
    Carazy_phisic widziałem twój projekt, bardzo się mi spodobał, niestety nie miałem dostępu do tych 74141, a koszt PCF'ów też mały nie jest :)
    Mógłbym prosić o jakieś rozwinięcie tematu tych przycisków?
    Lampki kupiłem na allegro po 2,5zł.
    Płytki nie dam :P , bo cała zabawa polega na jej wymyśleniu :) . Mi to zajęło ze 4dni pracy, ale jestem zadowolony z niej.
  • #11
    crazy_phisic
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak przyjrzysz się schematowi na mojej stronie to zobaczysz że każdy z przycisków w momencie nacisnięcia tworzy inny dzielnik napięcia na wejściu ADC. Tak że za jednym zamachem można mierzyć nie tylko naciśnięcie pojedynczego przycisku ale także rozpoznać sytuację gdy wszystkie są naciśnięte.
  • #12
    adii_22
    Poziom 10  
    konstrukcja cacy
    '
    Jeszcze obudowa, nieszczęsny pilocik i jest lux

    za brak obudoowy daje 6/10

    PS
    sam bym nie zrobił lepszego xD
  • #13
    madart
    Poziom 25  
    Rzeczywiście, bardzo sprytne rozwiązanie. BTW musze też podziękować za symbol LC516 do eagla, to było bardzo pomocne :)

    BVR
    Na 555 zrobiona jest przetwornica z 12 na 160V do zasilania anod lamp.
    Aktualnie starcza tak na styk - zasilam ją z 14V i zwiększyłem kondensator do 3,2nF .
  • #14
    zgierzman
    Poziom 26  
    Te diody d1-d9 i d12 to jakiś układ wygaszania duchów? W moim zegarze dałem opóźnienie pomiędzy wygaszeniem jednej lampy a zapaleniem drugiej bo duchy się pojawiały. Twojego kodu jeszcze nie przejrzałem, ale te diodki mnie zaintrygowały.
  • #15
    Bobekmaster
    Poziom 24  
    Ladny zegar. Proponuje dopisać obsługe pilota, bo jest naprawde wygodna. Ja całkowicie zrezygnowałem z przycisków i wole pilota. Zrób do tego jakąś ciekawą obudowe, typu plexi + blacha nierdzewna, lub drapane aluminium, lub blache perforowaną.

    Co do duchów, to zrobiłem układ antyduchowy, ale i tak było widaś "małe" duchy. Najbardziej skuteczne jest tak jak kolega wyżej pisał zrobić przerwy między wyświetlaniem lamp. Duchy znikają całkowicie.

    Osobiste wykonanie obrazu PCB jest pracochłonne, ale jaka poterm przyjemność.:D

    Pozdrawiam i życzę miłej pracy przy wykańczaniu.
    Mój zegarek jeszcze nie skończony:cry: jak skończe to dam do DIY
  • #16
    madart
    Poziom 25  
    Co do duchów to pojawiały się gdy przetworniczka nie wydalała, teraz przy zasilaniu troszke wyższym napięciem nie ma takiego problemu, nawet po odłączeniu anodowego do dzielnika z diod.
    A diody i ten dzielnik dałem tak na zapas, widząc, że wiele osób ma właśnie z tym problem.
  • #17
    zgierzman
    Poziom 26  
    madart napisał:
    Co do duchów to pojawiały się gdy przetworniczka nie wydalała, teraz przy zasilaniu troszke wyższym napięciem nie ma takiego problemu, nawet po odłączeniu anodowego do dzielnika z diod.
    Mnie duchy pojawiały się nawet jak zasilałem lampy bezpośrednio z sieci 230VAC tylko po wyprostowaniu i odfiltrowaniu. Napięcie ze 300V, prądu do oporu (do spalenia najsłabszej części - mostka 5A) a duchy i tak były. Zmiana rezystora ograniczającego prąd lamp powodowała zmiany w intensywności świecenia, ale nie likwidowała efektu duchów. Dopiero przerwy 2ms pomiędzy zapalaniem kolejnych lamp rozwiązały problem. Może to kwestia lamp. Jak mam IN-12B. Swoją drogą bardzo ładne, owalne bańki, cyfry są blisko siebie przez co wyglądają o wiele bardziej naturalnie niż rozstrzelone z powodu okrągłych baniek. Tylko "5" paskudne ("2" do góry nogami)
    Zegar NIXIE by MadArt^^
    Zdjęcie kiepskie, bo na szybko cyknięte...
  • #18
    pitekb
    Poziom 13  
    Witam
    Odośnie duchów to myślę, żę głowną ich przyczyną są mikrozwarcia wewnątrz samych lamp i zasada działania neonowek, gdyż tak naprawdę palą się w dość szerokim zakresie napięć.
    Zrobiłem kiedyś taką próbę: stare lampy przygotowane do pracy w multiplexie tzn. połaczone odpowiednie katody razem, a + na andodę tylko jednej i w zależności jakie lampy były włożone to się paliła odpowiednia cyfra na tej podłaczonej do + i na sąsiedniej gdzie anoda nie była podłączona. Niestety nixie się zużywają i powtają zwarcia wewnątrz. Najlepiej uzywać nosy wtedy objaw duchów jest minimalny.
  • #19
    zgierzman
    Poziom 26  
    pitekb napisał:
    Niestety nixie się zużywają i powtają zwarcia wewnątrz. Najlepiej uzywać nosy wtedy objaw duchów jest minimalny.
    No tak, ale w ten sposób sam sobie generujesz problemy na przyszłość. Bo NOS przestaje być nim w momencie kiedy zaczynasz go używać. Z czasem powstaną efekty takie, jakie występują z lampami używanymi, a Ty nie będziesz na nie przygotowany. Lepiej wziąć pod uwagę problemy występujące z lampami projektując urządzenie, niż później leczyć objawy...
  • #20
    marcinek__85
    Poziom 13  
    Wie może ktoś jak skutecznie ściągnąć obudowę z LC-516?:/ bo przymierzam sie do budowania zegarka na tych lampach ale nie widzi mi się obudowa w której są zabudowane:/
  • #21
    Bobekmaster
    Poziom 24  
    Jeśli chodzi ci o cokół, to można go odlutować używając lutownicy i odsysacza, a zaprawa(szkło wodne?) powinna puścić jak sie trochę ją pomęczy.
    Nie widzę jednak sensu tego, ponieważ traci sie możliwość wymiany w razie uszkodzenia. Jak już coś to poszukaj lamp LC-513. wyglądają podobnie ale nie mają cokołu.

    Pozdrawiam
  • #23
    Bobekmaster
    Poziom 24  
    Nie musisz nic zmieniać oprócz rezystorów w anodach lamp. LC-513 mają niższe napięcie zapłonu ale mają większy prąd. LC-513 potrzebują 2,5-3mA, a bez zmian układu dostawałyby około 3,6. Pewnie i bez zmian by działało bez zmniejszenia żywotności lamp. Najlepiej jednak wymienić te rezystory na 18K. Nie trzeba nic zmieniać z sofcie. Trzeba by było we wzorze płytki zmienić wyprowadzenia, bo obie lampy mają różne podstawki

    Ja jednak ze względu na prostote mniejsze koszta itp. zastosował sterowanie multipleksowe.

    Pozdrawiam
  • #24
    marcinek__85
    Poziom 13  
    Mogły bym prosić osoby które maja lampy LC-513 o zmierzenie odległości pomiędzy nóżka 1 a 8 ? Ale po zewnętrznej stronie. Gdyż robie sobie w Eagle bibliotekę bo nigdzie nie mogę takowej znależć:/ i tylko ten wymiar mi został, większość mam z not ale tego wymiaru akurat niema:/
  • #26
    Sixty
    Poziom 10  
    Lampy można zamienić jakimiś ogólnodostępnymi ( stożkowymi) ?

    Jeśli tak to prosił bym o symbol i ewentualne wstazówki co do podłączenia.
  • #27
    kruszyna9227
    Poziom 10  
    Lampy możesz zamienić dowolnymi lampami NIXIE, tylko musisz wtedy po podłączać wyprowadzenia lamp do wyprowadzeń z płytki, jeżeli różnią się od zastosowanych w tym projekcie.