Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z klimatyzacją niema napięcia,Ford Mondeo

MeloSeb 19 Lip 2007 13:17 13756 14
  • #1 19 Lip 2007 13:17
    MeloSeb
    Poziom 12  

    Witam! Mam problem z klimatyzacją w fordzie Mondeo 1,8 16V, tego typu:
    Klimatyzacja nie działała od kiedy kupiłem auto czyli jakiś niecały rok,
    Niedawno zajechałem na sprawdzenie szczelności i ogólnie czy w ogóle coś się da z nią zrobić,
    Facet napełnił ją chyba freonem do sprawdzenia czy się uruchomi, ale nic
    Pojechałem do elektromechanika pogrzebał przy sprężarce, i sprzęgło się trochę ślizgało, ale sprzęgło chwyta tylko w tedy kiedy się poda na nie bezpośrednio napięcia, mechanik powiedział żebym najpierw zrobił ze sprzęgłem i potem przyjechał.
    No więc wpadłem na pomysł że może sam spróbuję sobie to naprawić!
    Sprawdziłem w skrzynce z bezpiecznikami pod maską i zauważyłem że stale jest napięcie zasilające przekaźnik od klimy i przekaźnik jest cały czas załączony a napięcia na stykach w ogóle nie ma (przekaźnik ma styki normalnie zamknięte), Nawet w tedy kiedy włączam i wyłączam klime w na konsoli przekaźnik nie reaguje.
    Czy napięcie na styki tego przekaźnika jest jeszcze gdzieś sterowane przez inny przekaźnik czy może jakieś czujniki temperatury.
    Prosiłbym jeszcze o napisanie gdzie ewentualnie się znajduję te czujniki i przekaźniki.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam forumowiczów!

    0 14
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 19 Lip 2007 16:18
    fructon
    Poziom 33  

    wszystko pieknie ale podaj dokładne dane tego mondka to podam ci dane generalnie jest tak z wyłacznika klimy plus wedruje do czujnika niskiego cisnienia pozniej do podwojnego włacznika cisnien nastepnie przekaznik pełnego otwarcia przepustnicy i sprzegło klimy

    1
  • Relpol
  • #3 21 Lip 2007 10:15
    MeloSeb
    Poziom 12  

    Witaj fruction!
    Dzięki że zdecydowałeś się na odpowiedz laikowi!
    Jest to Ford Mondeo 93r. 16V 1,8L hatchbak
    Jeśli ci to pomoże to byłbym wdzięczny za jakieś dalsze wskazówki.
    Na innym forum odpowiedziano mi tak:
    "...Ten przekaźnik nazywa się Wide Open Throttle. Sterowany jest z komputera a jego zadaniem jest ODŁĄCZAĆ klimę w sytuacjach wciśniecia na maks pedału gazu czy niestabilnych wolnych obrotów. Obwód elektryczny klimy wygląda mniej więcej tak: włącznik na panelu -> przekaźnik WOT -> czujnik niskiego cisnienia -> sprężarka -> czujnik wysokiego ciśnienia. Obwód jest szeregowy więc rozłączenie któregokolwiek z elementów otwiera obwód i przerywa działanie sprężarki. Czujnik wysokiego ciśnienia odłącza sprężarkę przy ciśnieniu ponad 30atm. w układzie i jest to sytuacja awaryjna, czujnik niskiego ciśnienia otwiera się kiedy ciśnienie po stronie zimnej jest zbyt małe czyli albo gdy brak lub za małe ciśnienie czynnika (gazu) lub ma on zbyt niską temepraturę. Ten właśnie czujnik jest odpowiedzialny za okresowe załączanie i wyłączanie sprężarki. Jest jeszcze jeden czujnik wysokiego ciśnienia, który powyżej 20atm. zalącza wentylatory na drugi bieg ale nie jest on w obwodzie sprężarki. Temat klimy mam dość dobrze opanowany gdyż sam montowałem klimę od podstaw w moim Mondeo..."
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    Wszystko fajnie tylko to nie jest klimatronik, tylko manualna. Ma to coś wspólnego z komputerem?
    Czyli wnioskuję z tego opisu że:
    -jeśli niema napięcia na przekaźniku to jest to spowodowane błędem komputera lub uszkodzeniem włącznika klimy, bo jeśli podam napięcie w miejsce styków przekaźnika to włącza się sprężarka?
    Sprawdzę to w sobotę, będę miał trochę więcej czasu!
    Dzięki za obfitą w wskazówki odpowiedź i pozdrawiam!

    1
  • Pomocny post
    #4 21 Lip 2007 12:14
    fructon
    Poziom 33  

    troche inaczej z włacznika klimy plus idzie do n75 cisnieniowego włacznika klimy pozniej do podwojnego wlacznika cisnien i dopiero pozniej do przekaznika wot a z niego juz do sprezarki poszukaj czy zasilanie wychodzi z przełacznika i czy ktorys z cisnieniowych włacznikow nie padł w razie problemow napisz to wysle ci schemat

    0
  • #5 21 Lip 2007 14:56
    MeloSeb
    Poziom 12  

    dzięki fruction, będe dziś na to patrzył, schemat mam ale trochę nie mogę się w nim wyznać, jeśli byś miał to prześlij mi go na email może będzie dokładniejszy niż ja mam.
    Jeszcze jak byś mógł mi opisać działanie tych czujników, czy to są czujniki stykowe czy jakieś rezystancyjne, albo tym podobne. Zauważyłem że jeden z czujników ma 4 przewody a drugi chyba 2 ale nie jestem pewien. gdyby to były czujniki stykowe to może bym odpiął wtyczkę i spiął na chwile żeby sprawdzić zadziałanie.
    Co o tym sądzisz??

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Lip 2007 18:36
    fructon
    Poziom 33  

    stykowe mozesz spokojnie zewrzec do prób

    1
  • #7 21 Lip 2007 21:38
    jjanusz
    Poziom 17  

    a nie ma tam jeszcze przekaźnika odszraniania

    0
  • #8 22 Lip 2007 10:14
    sladi
    Poziom 17  

    moze koledzy cos z tego wyczasacie
    Problem z klimatyzacją niema napięcia,Ford Mondeo

    Dodano po 2 [minuty]:

    a tu objasnienie jeszcze do tego rysunku po pl

    1 - główna skrzynka łączeniowa (CJB), 2 - przekaźnik dmuchawy ogrzewania, 3 - silnik dmuchawy ogrzewania, 4 - wyłącznik dmuchawy
    ogrzewania, 5 - regulowany rezystor dmuchawy ogrzewania, 6 - główna skrzynka łączeniowa (CJB), 7 - przełącznik ogrzewania, 8 - silnik
    przesłony ogrzewania, 9 -wyłącznik sprężarki chłodniczej, 10 - regulowany rezystor przesłony ogrzewania, 11 -wyłącznik ciśnieniowy
    podwójny, 12 - przekaźnik modułu PCM, 13 - skrzynka łączeniowa przy akumulatorze (BJB), 14 - urządzenie sterujące (PCM),
    15 - przekaźnik pełnego obciążenia urządzenia klimatyzacyjnego (WOT), 16 - urządzenie sterujące (PCM), 17 - zawór elektromagnetyczny
    sprzęgła w urządzeniu klimatyzacyjnym, 18 - dioda sprzęgła sprężarki chłodniczej

    1
  • #9 22 Lip 2007 10:19
    MeloSeb
    Poziom 12  

    dzięki wszystkim za odpowiedzi!
    Rozkręciłem wczoraj deskę rozdzielczą z włącznikiem klimy wyczaiłem który kabel załącza +12V na klime,
    znalazłem ten kabel zaraz na czujniku zauważyłem że czujnik jest rozwarty, zmostkowałem, napięcie pokazało się na drugim czujniku też zmostkowałem bo czujnik też był rozwarty, no i napięcie w końcu pokazało się na przekaźniku WOT, odpaliłem silnik (tylko na chwilę) i sprężarka ruszyła :).
    Wniosek albo czujniki są uszkodzone albo mało czynnika, raczej stawiam na czynnik!
    Nie wiecie przypadkiem ile czynnika ma wejść do mojej instalacji? Wyczytałem że czynnik do mojej instalacji to r134a, ile tego powinno się wlać gram czy jakie ciśnienie powinno być, bo nie wiem jak fachowo to się napełnia. Mój teść robi z klimatyzatorami ale takimi sklepowymi to może by mi to napełnił.

    Dodano po 2 [minuty]:

    schemat mam identyczny no i nie mogłem się w nim trochę połapać, ale mimo wszystko dzięki za dobre chęci!

    0
  • #10 22 Lip 2007 11:05
    fructon
    Poziom 33  

    ale w pierwszym poscie wyraznie napisałes ze układ został napełniony gdybys tego nie podał to z pewnoscia i odpowiedzi byłyby inne

    0
  • #11 22 Lip 2007 14:47
    MeloSeb
    Poziom 12  

    bo został napełniony jakimś gazem, i klima się nie włączała. Pojechałem do elektromechanika który coś pokombinował tzn podał +12 na przekaźnik i sprężarka się włączyła, kombinował kombinował i powiedział żebym przyjechał w innym czasie i zostawił mu samochód na cały dzień. Niestety nie miałem czasu żeby jeździć tak daleko i postanowiłem się zająć tym sam.
    Nie wiem teraz jak sprawdzić czy jest dosyć ciśnienia czy czy czuniki są do wymiany?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Wiesz może jak sprawdzić czy czujniki działają, bez napełniania, pytam tak z czystej ciekawości bo myślę że bez ponownego napełnienia się nie obejdzie.
    Prawdopodobne jest jeszcze to, że instalacja jest nieszczelna i gaz już uciekł, i w tym momencie to już bez profesjonalnego serwisu się nie obejdzie!

    0
  • #12 25 Lip 2007 14:42
    MeloSeb
    Poziom 12  

    Witam ponownie!
    Widzę że mój temat powędrował aż na 3-cią stronę.
    Prosiłbym jeszcze tylko na odpowiedź jakie ciśnienie, czy ilość czynnika powinna być w mojej klimatyzacji

    0
  • #13 10 Gru 2007 17:30
    Matej83
    Poziom 9  

    Witam !!!
    Mam problem z klimą (klimatronic) w Fordzie Mondeo 98 r.
    Mianowicie wydaje mi się że klima się nie wyłącza, a sugeruje to bo w trakcie jazdy zamarza cały układ. Ale normalnie leci ciepłe powietrze.
    Dzieje się to po wymianie paska wielkoklinowego. Znajomy mechanik powiedział że sprzęgiełko od klimy nie działa prawidłowo, bo nie rozłącza sprężarki. Moje pytanie jest następujące czy można jeździć tak bo chwilowo niema funduszy na naprawę, czy lepiej nie?

    Proszę o możliwie szybką odpowiedz, ponieważ z auta korzystam na codzień i nie chcę go popsuć.

    0
  • #14 10 Gru 2007 18:44
    carsmot
    Poziom 19  

    ilosc czynnika to 740 g +-15 g .

    Dodano po 3 [minuty]:

    do Matej czy zamarza ci klima to powie maszyna z pomiarami cisnienia na niskim i wysokim . Dopiero po pomiarze cisnienia mozna powiedziec co ci dolega.

    Dodano po 1 [minuty]:

    do Matej skad ze zamarza caly uklad?

    0
  • #15 11 Gru 2007 00:43
    MichaelR
    Poziom 20  

    Sprzęgiełko da sie wyregulować.

    0