Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wskaźniki wskazówkowe w samochodzie.

Puntowicz 20 Jul 2007 10:22 5988 12
  • #1
    Puntowicz
    Level 10  
    Cześć
    Czy ktoś wie czy budowa wskażnika stanu paliwa i wskażnika temperatury cieczy chłodzacej jest identyczna a rezystancja taka sama?
  • #2
    waldekg
    Level 28  
    Witam.Analogowe wskaźniki samochodowe są konstruowane ściśle do obsługi i pomiaru określonych wielkości.Wskaźnik poziomu paliwa współpracuje z zupełnie innym czujnikiem niż wskaźnik temperatury.Ale eksperymenty można robić.
  • #3
    techrys
    Level 28  
    Zależy od samochodu, i zależy czy pytasz o wskaźnik czy czujnik. Czujnik jest inny, reszta może być na silnikach krokowych albo czymś innym.
  • #4
    Puntowicz
    Level 10  
    Wskaznik to wskaznik a nie czujnik.Doświadczony elektryk samochodowy ma wiedzę czy miliamperomierze stosowane we wskaznikach są jednakowe czy nie .Możliwe jest ,że w różnych typach aut może być różnie .Taka informacja ma dla mojego pomysłu istotne znaczenie.Chcę zastąpić sygnalizację przekroczenia granicznej temperatury silnika samochodowego /lampka/, przeskalowanym wskaznikem stanu paliwa .Układ wymagałby zastosowania rezystancyjnego czujnika temperatury i przełącznika.
  • #5
    PanMinus
    Level 11  
    Witam
    Podłączenie do obwodu wskażnika poziomu paliwa czujnika temperatury o rezystancji zmieniającej się w tym samym zakresie co rezystancja czujnika paliwa nic nie zmieni.Wskażnik wskaże temperaturę według zależności T=f(I).Pytanie jest jedno jaka jest rezystancja czujnika poziomu paliwa a drugie ,czy można dobrać taki czujnik temperatury który spełni ten wymóg i czy będzie miał ten sam gwint.Elektryk wie, że istnieje możliwość dołączenia dodatkowego rezystora tak aby ta rezystancja była podobna.Taki zabieg zbytnio ingeruje w oryginalny układ instalacji samochodu.
  • #6
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ustrój w danym modelu auta najczęściej taki sam we wskaźniku paliwa jak i we wskaźniku temp.
  • #7
    PanMinus
    Level 11  
    Jeżeli ta informacja jest sprawdzona to pozostaje Ci poszukać danych (rezystancji) czujników stanu poziomu paliwa konkretnego auta i reszta jest jasna. Mam obawy że sprawa nie jest taka prosta gdyż rezystor drutowy stosowany w czujnikach poziomu paliwa ma małą rezystancję a termistory stosowane jako czujniki temperatury mają rezystancję w granicach od 0 do 100kΩ chyba że w obwodzie czujnika paliwa istnieje rezystancyjny układ ograniczający prąd.Powodzenia
  • #8
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    PanMinus wrote:
    Mam obawy że sprawa nie jest taka prosta gdyż rezystor drutowy stosowany w czujnikach poziomu paliwa ma małą rezystancję a termistory stosowane jako czujniki temperatury mają rezystancję w granicach od 0 do 100kΩ

    święta prawda
    PanMinus wrote:
    chyba że w obwodzie czujnika paliwa istnieje rezystancyjny układ ograniczający prąd.

    nie istnieje-z czujnika bezpośrednio na zegar
  • #9
    karel21
    Level 27  
    W VOLVO 740 pływak napędza potencjometr 100 omowy,plus elektronika przy wskażniku na TLC27M4
  • #10
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    a to przepraszam nie wiedziałem (pewno jeszcze inne auta by się znalazły)
  • #11
    Puntowicz
    Level 10  
    Mam informację na temat rezystancji ustroju pomiarowego wskaznika stanu poziomu paliwa wynosi ona ok 155Ω.Czyli przepływa przez ustrój prąd o natężeniu ok 0.08A i taki musi płynąć przy maksymalnej temperaturze.Dobrze kumam?
  • #12
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dobrze
  • Helpful post
    #13
    PanMinus
    Level 11  
    Mam nieodparte wrazenie ze do budowy wskaznika analogowego w większości aut stosuje się ustroje magnetoelektryczne ilorazowe(trzy wyprowadzenia na zewnątrz) a dokładniej jest to omomierz ilorazowy wyskalowany w stopniach Celsjusza.Dużą zaletą mierników ilorazowych stanowi niezależność wskazań od zmian napięcia żródła prądu.Ze zmianą napięcia,zmieniają sie prądy w obu cewkach,ale stosunek prądów pozostaje nie zmieniony co ma niezwykle istotne znaczenie w instalacjach samochodowych.Może ta informacja pomoże zainteresowanemu w rozwiązaniu problemu.Moja sugestia to przeprowadzenie eksperymentu polegającego na prowizorycznym zastąpieniu w obwodzie czujnika poziomu paliwa na czujnik termistorowy stosowany normalnie w tego typu silniku.Zakładam że nie chodzi o doktorat i tyle teorii wystarczy.Powodzenia