Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 15 KW a zab. termiczne na 25A. Normalne to?

28 Lip 2007 16:55 7458 27
  • Poziom 27  
    Witam

    Dziś podłączałem dwa silniki jeden 15KW drugi 30KW, pierwszy ma zabezpieczenie termiczne 25A a drugi nastawione na 55A.

    Moje pytanie:
    1 silnik 15KW zabezpieczenie 25A a faktyczny prąd mierzony to około 14,6A na fazę miernikiem cęgowym...
    2 silnik 30KW zabezpieczenie 55A a faktyczny prąd mierzony to około 25A na fazę miernikiem cęgowym...

    Czy te nastawy tych termików nie są za duże ?

    Za odpowiedzi z góry dziękuję...
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 27  
    Wiem że według tabliczki jest OK, ale one i przy tym prądzie się dość grzeją ( ręki długo bym nie potrzymał ) i to mnie też zastanawia, dlaczego się tak grzeją ? Oba silniki pracują w centrali wentylacyjnej I teraz moje kolejne pytanie czy jeśli silnik taki jest niedostatecznie obciążony to może to powodować wzrost jego temperatury? Owego czasu wywaliło mi TK w silniku 1,75 KW jedno fazowym ( nie mierzyłem prądu albo nie pamiętam jaki był ) też w centrali wentylacyjnej. Centrala chodziła jakieś pół godziny bez klapy więc opory wentylatora były mniejsze niż w czasie normalnej pracy centrali i gość dobry elektryk wyjaśnił mi że jeśli silnik jest nie dociążony zmienia się jego cosinus i indukcyjność i właściwie ma to jakiś sens, o ile w tedy mnie to specjalnie nie zaniepokoiło to przegrzanie się silnika firmy SIMENS o mocy 30KW z mojej winy bardzo by mnie zmartwiło, ponieważ jestem automatykiem i powinienem sprawdzić czy wszystko jest OK. Więc prądy są mniejsze dwa razy niż znamionowe czyli teoretycznie prawidłowo a silniki się grzeją ... A takie laickie pytanie prąd który podaje producent na tabliczce to prąd znamionowy jednej fazy czy wszystkich dodanych do siebie i czy przypadkiem mierząc prądy tego typu silników cęgami nie powinienem właśnie przeliczyć jakoś tego wskazywanego prądu przez jakiś cosinus pierwiastek czy jakiś inny parametr stały który wskaże nam właściwy prąd pobierany przez silnik ?
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Zabezpieczenie ustawia się zazwyczaj na 1,1 lub 1,3 prądu znamionowego silnika.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 27  
    To, to wiem w falownikach właśnie tak ustawiam, ale falownik to dość mądre urządzenie i sam sobie mierzy prąd i jeśli rośnie bez przyczyny wywala usterkę i wyłącza silnik, a mnie zawsze przerażały duże prądy ( przy tych silnikach prąd rozruchu przekraczał 250A ). W tej chwili interesuje mnie raczej to czy pomiar jaki zrobiłem był prawidłowy i czy silnik nie dociążony może się nadmiernie grzać?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Witam.Prąd podawany przez producenta na tabliczce znamionowej dotyczy jednej fazy.Czy te silniki posiadają własny wentylatorowy system chłodzący?Czasem na tabliczce jest podana temperatura pracy silnika.Jeżeli dysponujesz multimetrem z sondą temperatury dokonaj pomiaru.
  • Poziom 27  
    Niestety nie mam sądy a i pirometr jest dla mnie w tej chwili nie dostępny. Tak te silniki posiadają własny system wentylatorowy napędzany wprost z wału ...
  • Specjalista Automatyk
    Prądy jeżeli są symetryczne na każdej fazie wskazują, że silniki pracują na jałowo (nie mają obciążenia), dlatego nie mają prawa się grzać musisz sprawdzić czy nie są błędnie połączone sprawdź na tabliczce na jakie napięcie są silniki i czy odpowiada to połączeniu (gwiazda lub trójkąt). następną kwestią jest to czy jest odpowiednie chłodzenie silnika - czy ma cały wentylator chłodzenia, czy przypadkiem nie ma luzu na wale silnika i stoi, czy nie są zapchane otwory wentylacyjne i ważna sprawa jeżeli silnik znajduje się w kanale centrali wentylacyjnej nie są zamknięte przepustnice tego kanału.
    A teraz dobra rady najpierw weź inne cęgi i potwierdź pomiary, prądy się mierzy na każdej fazie (sprawdza symetrię) i nic sie nie dodaje.
    Acha jeszcze coś wentylator odśrodkowy, pompa wirowa jeżeli ma zamkniętą przepustnicę (klapę , zawór) powoduję przerwanie czynnika przemieszczanego a to oznacza, że silniki jest odciążony, a najbardziej obciążony przy pełnym przepływie czyli otwartej przepustnicy!

    Dodano po 34 [minuty]:

    Teraz podałeś informacje o zasilaniu przez falownik(czy źle zrozumiałem), jeżeli tak to sprawdź, jaką wartość ma "minimalna częstotliwość" na falowniku może jest za nisko i silnik ma za małe przewietrzanie, sprawdź klasę izolacji silników, jeżeli jest "F"( maksymalny przyrost temperatury 150 stopni C).
  • Poziom 27  
    Co do tych silników 15KW i 30KW są zupełnie nowe i to ja je po raz pierwszy uruchamiałem, a ponieważ ja przeważnie zajmuję się podłączaniem kabelków do sterownicy i konfigurowaniem jej, to zanim odpaliliśmy te wentylatory trzy razy sprawdziłem czy kolega je dobrze podpioł... do tej pory takiej mocy silniki podłączałem zawsze pod falownik, wpisywałem w falownik moc, prąd i napięcie silnika i już. Temu inwestorowi nie zależało na regulacji wydajności centrali wentylacyjnej więc chciał jak najprostsze i najtańsze rozwiązanie, dlatego rozruch "gwiazda" - "trójkąt".
    Tak, te wentylatory też chodziły z otwartymi klapami żebym widział czy wszystko jest OK ( brak wibracji, dobre napięcie przekładni pasowej, itd.) no i nadal nie wiem czy przyczyną grzania się jest właśnie zmniejszone obciążenie silników wynikłe z otwartych klap, albo właśnie otwarte klapy powodują zwiększenie obciążenia? Mają przecież jakby większą ilość powietrza do przepompowania...

    Co do przepustnic, oczywiście są otwarte automatyka nie dopuszcza do pracy wentylatorów bez otwarcia przepustnic dlatego że przy zamkniętych przepustnicach mogło by dojść do uszkodzenia ich, a w czasie dużego zasysu powietrza i jednoczesnym otwieraniu przepustnic mogło by uszkodzić samą mechanikę przepustnic, choć gdzieś przeczytałem że w czasie rozruchu by zmniejszyć właśnie pobór prądu i opory silnika należy uruchamiać centralę z nieco domkniętymi przepustnicami ...

    Dla podsumowania :

    Przepustnice OTWARTE
    klapy w czasie rozruchu OTWARTE
    prądy mierzone na każdej fazie prawie identyczne
    mierzone dwoma miernikami ( jeden stary ale sprawny, drugi zupełnie nowy pierwszy raz używany, wskazania prawie identyczne )
    wszystko czyste nic nie zapchane ponieważ jest to pierwsze uruchomienie tej centrali silniki pachną jeszcze fabryką :)
    Nie ma żadnych luzów a silniki i wentylatory obracają się swobodnie bez dziwnych oporów ( mogę je swobodnie obracać bez większego wysiłku choć są nie wiele mniejsze niż ja ale za to pewnie ważą kilka razy więcej niż ja :) ) trzasków i tak dalej...

    W czasie pracy nie słychać żadnych niepokojących odgłosów, szmerów, zmian prędkości obrotów, w ogóle chodzą dość cicho jak na takie gabaryty,
    Jedyne co mnie przeraża ( byłego elektronika z serwisu RTV) to duże szarpnięcie w czasie przełączenia się silników z gwiazdy w trójkąt, ale to chyba normalne...

    Silniki są przystosowane do pracy w sterowaniu Y/^ o czym mówi tabliczka znamionowa : napięcie dla gwiazdy to bodajże 690V , praca w trójkąt to 400V

    Więc wszystko wydaje się być tak jak trzeba a jednak prądy są znacznie zaniżone no i grzanie się nie jest chyba w normie, bo jeśli nie mogę utrzymać dłużej ręki to mają ze 50-60 stopni a zaznaczyć trzeba że silniki chodzą w komorach wentylatorów więc mają dobre chłodzenie bo wydajność tej centrali to jakieś 50 tyś. m3 na godzinę ...

    chcę się tylko upewnić czy wszystko zrobiłem i sprawdziłem jak należy by potem nie obciążył mnie ktoś kosztami wymiany silnika no i oczywiście nie kazał mi go kupić jako że się spalił z braku moich kompetencji...
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    1. Szarpnięcie w rozruchu - za mały czas gwiazdy.
    2. Dobrze by było wykonywać rozruch na zamkniętych przepustnicach (klapach) jeżeli za dużo zachodu mówi się trudno.
    3. Konieczny pomiar temperatury nawet jak nie masz pirometru termometrem rtęciowym (z jakiegoś laboratorium). Możesz po pewnym czasie pracy wentylatora nawet go wyłączyć i wtedy go zmierzyć (duża bezwładność termiczna silnika).
    4. Zabezpieczenie termiczne ustawione na prąd znamionowy dla trójkąta ( nie żadne 1,1 lub 1,3 tak się robiło dawno temu jak zabezpieczenia były bardzo prymitywne).
    5. Sprawdź czy w czasie normalnej pracy automatyka nie może spowodować zamknięcia całkowitego przepustnic i klap a tym samym pozbawienia chłodzenia silników.
    Jeżeli to wszystko spełnione możesz być spokojny i skasować należność.
  • Poziom 27  
    Pirometr będę mieć w poniedziałek wtedy zobaczę jaka jest faktycznie tem. silników po kilku godzinnej normalnej pracy ( będą robić pomiary wydajności wentylacji i pewnie zajmnie im to kilka godzin )
    Gwiazda jest ustawiona na 6 sekund i też się nad tym zastanawiałem czy nie wydłużyć czasu na przynajmniej 15-20 sekund gdy się już obroty ustabilizują.
    Rozruch z zamkniętymi przepustnicami ? Nic trudnego , po prostu odetnę zasilanie siłownikom i same się zamkną ...

    Co do pomiaru w czasie pracy ( sugerujesz wyłączenie centrali ) temperatury termometrem rtęciowym było by zapewne obarczone dużym błędem, dlatego iż same wentylatory dmuchają właściwie wprost na silniki. Nie wiem czy kiedyś widziałeś jak taka centrala pracuje i jak w ogóle wygląda, ale żeby mniej więcej zobrazować Ci jaki pęd powietrza wytwarza taki wentylator, porównam stanie powiedzmy metr od takiego wentylatora do stania na dachu samochodu który jedzie z prędkością powiedzmy 100 - 120 km\godz. jak chodzisz koło niego w czasie pracy potrafi zmieniać kierunek nóg gdy przechodzisz w inne miejsce... więc chłodzenie mają bardzo dobre, zresztą od strony nadmuchu powietrza silniki są zdecydowanie chłodniejsze a właściwie ledwo letnie, zaś z przeciwnej strony tak jak piszę są dość gorące i to mnie niepokoi, bo gdyby te silniki nie były w komorze wentylatora to chyba by się ugotowały. Jeszcze jedno pytanie, powiedzmy że będą pracowały kilka godzin, to jaka maksymalna temperatura ich obudowy można by uznać że jest w normie? Silniki jakie podłączałem poprzez falowniki miały przeważnie koło 40-45 stopni po kilku godzinnej pracy ( były po prostu letnie ) ...

    A dla informacji zabezpieczenia są ustawione dokładnie na prąd znamionowy dla trójkąta ( nastawa fabryczna ).
  • Specjalista Automatyk
    Widziałem takie centrale, czy napęd wentylatora jest paskami klinowymi ?(piszesz, że z jednej strony silnik jest zimny ) jeżeli ma paski i jest to strona najbardziej nagrzana to paski mogą mieć za duży naciąg, silniki z klasą izolacji mogą pracować przy dużych temperaturach tym sie nie przejmuj tylko zmierz, a błąd pomiaru - termometr pokaże więcej jak silnik stoi gdyż promieniuje ciepło a nie jest przewietrzany.
  • Poziom 27  
    Tak ma paski klinowe ale akurat z tej strony jest chłodny po za tym sam wał jest zdecydowanie chłodniejszy niż obudowa co sugeruje że grzeje się chyba tylko stojan...
    W poniedziałek zmierzę tem. i zadzwonię do VTS z pytaniem czy taka tem. jest w normie ...
    W tej chwili dziękuję wszystkim za pomoc a w poniedziałek jak będę mieć czas to napiszę jak to się skończyło...

    Pozdrawiam Paweł 74
  • Poziom 28  
    Witam.Multimetr z sondą /termoparą/kosztuje około 50 zł.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Spec od Falowników
    Normalny układ gwiazda-trójkąt nigdy nie zmieni kierunku obrotów silnika przy przełączeniu z gwiazdy na trójkąt, ponieważ początki uzwojeń są wciąż podłączone do tych samych faz. Zmienia się podłączenie końców - w gwieździe są razem na styczniku Y, czyli kolejność obojętna, w trójkącie wystarczy dopilnować, żeby po załączeniu stycznika Δ pomiędzy każdymi dwoma fazami wypadało jedno uzwojenie. Ale błąd nie odwróci kierunku wirowania, najwyżej któreś uzwojenie będzie bez zasilania.

    Jakiej produkcji są te silniki? Włoskie, chińskie? To by coś tłumaczyło.
    Straty cieplne to kwadrat prądu razy rezystancja, więc przy prądzie 1/2 nominału (jak dla nieobciążonego silnika) na pewno nie będzie to dużo. Chyba, że silnik jest źle poskładany i coś się dzieje, np. prądy wirowe.
  • Poziom 27  
    Do wszystkich którzy chcą mi pomóc...

    Nie jestem totalnym laikiem jeśli chodzi o elektrykę elektronikę i automatykiem , trudno było by nie zauważyć jak silnik o mocy 30KW z przekładnią pasową napędzającą wentylator o średnicy koło 1,6M i wadze prawie 300 kg rozpędzony do 800 obr/min nagle zmienia kierunek... nie mam jak sprawdzić prądu gdy są klapy zamknięte bo nie jestem samobójcą , nigdzie nie napisałem że nie stać mnie na miernik tem. tylko że w tym momencie był nie osiągalny dla mnie i że będe mieć pirometr w poniedziałek...

    Wreszcie proszę wszystkich którzy chcą mi pomóc o przeczytanie wszystkich poprzednich postów aby wiedzieli co już zostało powiedziane ....

    Już wcześniej pisałem że są to silniki firmy SIMENS są zupełnie nowe, w ogóle wszystko jest nowe i centrala i silniki w niej a także automatyka do niej ...
    Wszystko działa jak należy oprócz tego że PODKREŚLAM TO bo nie jestem pewien , WYDAJE mi się że się nie co za mocno grzeją i tyle...

    Jak pisałem w poniedziałek będe mieć pirometr i zmierzę tem. po kilku godzinach pracy ...

    O dokonanych pomiarach nie omieszkam poinformować ...

    Dziękuję wszystkim za chęć pomocy ...
  • Poziom 27  
    Nie mam czasu na dokładne przeczytanie wątku ale chciałbym zwrócić uwagę na to, że:

    - dużo silników i maszyn jest ostatnio dostarczanych nie smarowanych fabrycznie. Trudno powiedzieć dlaczego - kiedyś wszystko producent dawał gotowe do uruchomienia. Miałem kilkanaście przypadków awarii po kilkunastu, kilkudziesięciu, góra kilkuset godzinach pracy. Mam teorię, że silniki czy zespoły łożyskowe płyną statkiem z wiadomego kraju i być może ubezpieczenia czy jakieś opłaty "ekologiczne" są wyższe. Nie sądzę aby producent żydził kilkunastu gram smaru.
    - wentylatory to bardzo złożony problem - takie z którymi miałem kontakt (uruchamiałem instalacje) były z reguły o sprężu kilku tys. paskali i wydajności do stu kilkudziesięciu m³/h. Moce z reguły od 7,5 do 90 kW. Sedno tkwi w tym, że wentylatory obliczane są na punkt pracy tzn. pracują przy pewnej zakładanej różnicy ciśnień. Uruchomienie wentylatora bez odpowiedniego zdławienia równa się szybkiemu i nieuchronnemu spaleniu silnika. Tak się składa, że wentylatory z jakimi miałem do czynienia charakteryzowały się często wielkimi momentami bezwładności (duże i ciężkie wirniki). Jeśli układ rozruchu jest Y/Δ to czas należy ustalić doświadczalnie - mieżyć prąd cęgami i nastawić czas taki aby przełączenie nastąpiło w momencie gdy prąd przestanie maleć. Mój rekord to 30 s z wentylatorem 7,5 kW. Projektanci odciągów liczą moc z charakterystyki wentylatora a zapominają o procesie rozruchu.
    Amen
  • Specjalista Automatyk
    Witam!
    To prawda o smarowaniu niektórych silników ale w tym przypadku mamy silniki Siemesa są one nasmarowane fabrycznie nawiasem mówiąc produkowane w Czechach i tańsze od produkowanych w kraju.
    Tu masz trochę danych o silniku większym:
    1LG4207-4AA60
    niskonapięciowy IP55, klasa izolacji F
    temperatura pracy od −20°C do +40°C
    4 biegunowy, 1465 obr/min
    moc [kW] przy 50Hz 30,00
    moc [kW] przy 60Hz 34,50
    wielkość mechaniczna 200 L
    obroty [obr/min.] 1465
    moment znamionowy 99,99
    klasa energooszczędności EFF2
    sprawność η przy obciążeniu 100% 91,60
    sprawność η przy obciążeniu 75% 92,00
    współczynnik mocy cosφ 0,85
    prąd znamionowy przy 400V 56,00
    masa [kg] 205
    moment rozruchowy 2,50
    prąd rozruchowy 6,70
    moment krytyczny 3,40
    klasa momentów 16
    moment bezwładności wirnika 0,19
    natężenie hałasu 79
    A w załączniku instrukcja obsługi przyda się właścicielowi centrali- niech przeczyta o smarowaniu i łożyskach.
    Załączniki:
  • Spec od Falowników
    PAWEŁ74 napisał:
    Do wszystkich którzy chcą mi pomóc...

    ....
    Wreszcie proszę wszystkich którzy chcą mi pomóc o przeczytanie wszystkich poprzednich postów aby wiedzieli co już zostało powiedziane ....

    Już wcześniej pisałem że są to silniki firmy SIMENS ...


    Tu akurat trudno było zrozumieć, jaki silnik poeta miał na myśli, gdyż w tym samym paragrafie było o jakimś silniczku 1,75kW 1~ i radach starszego kolegi... A więc to, co w regulaminie: w tytule podaj rodzaj, markę i typ sprzętu... :D:idea:
  • Poziom 2  
    przy uruchmiani sinikow wiatrakow, pomp powietrza i tego typu urzadzen mamy doczynienia z duzymi oporami - wiec przy starcie jest zazwyczaj duzy pobor pradu -wiec stad nastawy termikow takie duze.
  • Poziom 27  
    Witam po przerwie...

    W poniedziałek zmierzyłem temperaturę po około 4 godz. pracy, wynosiła jakieś 53 stopnie ... Centrala była w stanie normalnej pracy, czyli otwarte przepustnice i pozamykane klapy ( panele inspekcyjne ) ... Gość z VTS-u powiedział że to normalna tem. i nie należy się tym przejmować... czas przełączania zwiększyłem do 25 sekund, nadal szarpie ale nie przejmuję się tym ponieważ podstawa jest przymocowana do "średnio" sztywnej konstrukcji centrali... Zabezpieczenie nastawione według tabliczki znamionowej silników i tak to pozostawię ... Protokoły rozruchu podpisane, centrale i cała inst. wentylacyjna odebrane przez inspektora, jeszcze tylko szkolenie użytkownika i następna budowa pójdzie w nie pamięć...

    Dziękuję wszystkim za udzielane rady...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Poeta nie wie o czym pisze:
    - opory przy rozruchu wentylatora są małe (polecam poczytać np. o momencie wentylatorowym, bądź przejrzeć jakąkolwiek charakterystykę wentylatora)
    - prąd rozruchowy jest duży, ale to wynika z konstrukcji urządzenia jakim jest silnik
    - termików nie nastawia się na prądy rozruchowe, tylko znamionowe i służą one przede wszystkim do ochrony przed długotrwałymi przeciążeniami
  • Poziom 27  
    Cytat:

    - opory przy rozruchu wentylatora są małe (polecam poczytać np. o momencie wentylatorowym, bądź przejrzeć jakąkolwiek charakterystykę wentylatora)


    Niby prawda ale nie do końca - moment napędowy silnika musi zrównoważyć nie tylko moment wynikający z tłoczenia powietrza (i tu wszystko lala - zależny od 3 potęgi obrotów) ale także rozkręcić wirnik o ogromnym momencie bezwładności do pełnych obrotów. Tu jest pies pogrzebany ;). Zdaję sobie sprawę, że nie każdy widział jak wygląda wirnik przy wentylatorze o mocach powiedzmy 75 - 132 kW ale w takim przypadku lepiej się nie wypowiadać.
  • Poziom 27  
    Potwierdzam wypowiedz mojego przedmówcy, ten wentylator którym ja się zajmowałem i którego tyczy ten temat ma masę wirnika około 300 kg i rozkręcenie go do ponad 1000 obr/min wcale nie jest łatwe nawet dla 30 kw silnika. Czas rozpędzania w tym przypadku trwa około 10 sekund a przez ten czas ten 30 kw silnik pobiera w granicach 120A do 140A, w chwili przełączenia z gwiazdy na trójkąt ponad 200A. Potem gdy się ustabilizuje prąd wynosi w granicach 25A ...
  • Poziom 27  
    Czas rozruchu (jak już pisałem) należy ustalić doświadczalnie. Ja szczerze mówiąc jestem zwolennikiem używania softstartów. Cała mechanika nie dostaje tak w tyłek a szczególnie pasy napędowe. Dla ciekawostki napiszę, że uruchomiłem instalację w której silnik 90 kW z na prawdę ogromnym wentylatorem startuje w około 4-5 s. Prądy przy rozruchu powyżej 800A ale brak szarpnięć mechanicznych i nagłych uderzeń prądu jak przy Y/Δ.
  • Poziom 27  
    Do kolegi bonanza :

    W tytule postu nie napisałem marki silnika bo chodziło mi o moc i nastawę zabezpieczenia do konkretnej mocy obojętnie jakiego silnika ...