Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alphard mf-2s -(nowka)- padlo po 2 dniach

mcmviper 05 Nov 2003 12:29 4412 30
  • #1
    mcmviper
    Level 11  
    Dwa dni temu kupilem sobie wzmaka, ze jest to moj pierwszy wzmak to dalem go do warsztatu aby mi go zamocowali. Jakoze w tej chwili mam jakies slabe radio (stare rabneli mi z samchodu i musze na tym siedziec jeszcze ok miesiaca) bez sterowania wzmacniaczem (dokladniej sterowanie jest ale pod nie podpieta jest automatyczna antena). Elektryk podpial mi wzmaka pod stacyjke - wzmak odpalal sie dopiero po wlaczeniu samochodu. I tu jest moje pytanko - czy takie podlaczenie nie jest szkodliwe dla wzmacniacza (wedlug mnie raczej tak ale "specjalista" zapewnial mnie ze juz wiele wzmakow tak podlaczyl i nie mam sie czego obawiac) bo wczoraj gral wspaniale a dzisiaj juz sie nie wlacza.
  • #2
    airbob
    Level 20  
    Nie powinno sie tak podłączać sterowania wzmacniacza !!!
    W przypadku kiedy masz radio i wzmacniacz włączone i wyłączasz najpierw radio a wzmacniacz dalej pracuje to w glośnikach jest wielllkie ŁUP !!!
    I to mogło wykończyć wzmacniacz.
  • #3
    komp-el
    Level 12  
    kolega ma racje takie podłączenie jest szkodliwe dla wzmacnaicza, ale dodam że generalnie alphardy są mało odporne na warunki jakie panują w samochodach, bo mi np. padł wzmak ALPHARD C-980 (tranzystory w wstopniu wyjściowym) po godzinie grania, post w tej sprawie jest gdzieś na forum, tak więc jest to też poroblem tej firmy...
    Co do MF-2S montowałem takie i na 7 instalacji 2 wzmaki zbyt często się zabezpieczają, a wszystkie są niemal identycznie zainstalowane i nie przegrzewają się. Myślę że to sprawa firmy alphard... jest to poprostu średnia firma... ale ceny ma dobre :)
  • #4
    djlj24
    Car audio specialist
    Może mi ktoś wytłumaczyć jaka jest różnica w załączaniu tranzystora sterującego stacyjką a sterowaniem anteną automatyczną. Bo według mnie to nie ma wielkiego znaczenia. A wzmacniacze tej firmy (nie wnikam tu w nazwę buszman czy alphard) to linia total flat - tj. klasa thompsonica. W sumie jeszcze z takiego badziewia można próbować coś robić, ja jak naprawiałem to coś (często przetwornica) to od razu wzmacniałem srebrzanka wszytkie główne ścieżki i wtedy nie siadał na basie.
  • #5
    SlaweK
    Level 43  
    Ano taka jest jest różnica ze jeśli masz załączany wzmacniacz z radia, anteną to możesz go włączyć po uruchomieniu silnika a jeśli zapłonem to w czasie kręcenia rozrusznikiem masz bardzo ciekawy spadek napięcia w instalacji a w tym czasie wzmacniacz jest zawsze włączony. Niskie napięcie i jego skoki w czasie odpalania samochodu napewno nie są dla przetwornicy zdrowe. A co do klasy tych wzmacniaczy to w pełni się z tym zgadzam i dodam że głośniki Alpharda to dno zupełne choć wygląd mają całkiem niezły.

    SławeK
  • #6
    airbob
    Level 20  
    Do djlj24 różnica z punktu elektrycznego jest żadna
    ale jest tak jak napisałem w poprzednim poście.
    Polega na kolejności włączania kolejnych klocków systemu.
    Nie powinno sie włączać radia w momencie gdy już wzmacniacz pracuje bo w glośnikach będzie BUM ! , tak samamo w przypadku kiedy wyłączy sie radio a wzmacniacz dalej pracuje. Obie te niedopuszczalne sytuacje maja możliwość wystąpienia przy sterowaniu wzmacniacza poprzez stacyjkę.
    Powodem tego wszystkiego jest praca tranzystorów wyciszających na wyjściach z radia (czasem nawet ich nie ma), w momencie włączenia radia one nie działaja i nie blokują wyjsc tylko po chwili, a wzmacniacz np. już pracuje czyli wszystkie stany nieustalone wedrują do wzmacniacza i są wzmacniane, a następnie na glośniki, a następnie na membrany, a następnie membrany wedruja 2m dalej od glośnika (jak są kiepskiej jakości fajny widok) :D a w gorszym przypadku wzmacniacz trafia do naprawy
    Pozdrawiam.
  • #7
    CKsrv
    Level 32  
    W sprzecie krajowym był bym a sprzet nie szedl z dymem ... po 2h.
  • #8
    mcmviper
    Level 11  
    czyli teorytycznie spalilem wzmacniacz (nie zachowywalem kolejnosci wlaczania - najpierw odpalalem samochu dopiero potem wzmaka), a glosniki nie wyskakiwaly bo mam dobre (4 x pioneer i tuba 30-stka pioneera). wzmaka oddalem do naprawy i pozostaje tylko czekac na jego odbior (2 tygodnie :cry: ), no i oczywiscie radio zmienic :D .
    A tak jeszcze male pytanie - czy moglo cos sie stac od tego ze lezal w bagazniku (zawilgotnial czy co??), bo sprzedawca w sklepie powiedzial, ze kazdy kto ma wzmacniacz w bagazniku wyjmuje go na noc i bieze do domu (wedlug mnie absurd - ale moze tak sie robi??)
  • #9
    Tomek11r
    Level 22  
    Wyciąganie na noc sprzętu z auta jest na pewno dobrym sposobem na nocnych amatorów car audio z łomami i łamaczami zamków w rękach :D Dla sprzetu nie powinno to mieć znaczenia.
    Wątpię czy udało się uszkodzić wzmacniacz takim podłączeniem. W końcu łupało ci w tych głośnikach czy nie?
  • #10
    CKsrv
    Level 32  
    Ciekawe jaka byla by ztwotnosc wszelkiego typu zacisków.
    Ja proponuje zabierac na noc alternator, rozrusznik i elektronike wtrysku, abs'u .... caly samochód pod kołdre :)
  • #11
    iNTELL
    Level 30  
    No ale ja nie rozumiem tego co to montował, co z tego że pod to wyjście jest już podpięta antena automatyczna, często się podłącza i antenke i wzmachol, a nawet więcej rzeczy, a jak za duże obciążenie to wrzuca się przekaźnik i dopiero za przekaźnikiem się wpina te sprzęty. No chyba że nie wyszło bo ten mądry monter podłączał pod radio i REM i ACC to się temu nie dziwie :D
  • #12
    djlj24
    Car audio specialist
    Airbob czy wiesz, że wzmacniacz nie włącza się od razu po podaniu REMOTE tylko chwilę po? I w dobrym nie masz bum chyba, że masz coś co na składowej stałej chodzi.
    Sławku a jak kiedyś pisałeś, że gościowi podłączyłeś sterowanie wzmacniacza :-)? Po stacyjce i latało bo nie był to wzmacniacz robiony za grosze.
    Dobre wzmacniacze są nieźle zabezpieczone. Naprawiałem kilka sztuk (niechętnie bo to upierdliwa robota) i w firmowych (RTO, Blaupunkt) nie było problemów z stukami przy włączeniu, problemami z załączaniem. A w sumie po jakiego kupować alpharda itp. oraz głośniki takiej firmy jak i tak to nie gra?
  • #13
    airbob
    Level 20  
    djlj24 oczywiście że wzmacniacz włącza się po chwili jakieś ok 1-2 sek. ale rozważaliśmy sytuację kiedy wzmacniacz jest włączany przez stacyjke czyli istnieje możliwość włączenia wzmacniacza znacznie wcześniej niż radia oraz jego znacznie późniejsze włączenie.
    Pojawienie się BUM nie zależy od wzmacniacza tylko od radia, a co do składowej stałej to rozważ sytuację po co jest kondensator sprzegający i co sie dzieje podczas jego gwałtownego ładowania.
    Jeśli chodzi o temat dlaczego padł ten wzmacniacz to ten powód z "BUM" podałem jako jedną z kilu możliwych sytuacji.
    A i jeszcze jedno zazwyczaj to BUM to pojawia się przy wyłączaniu sprzetu żadziej przy starcie.

    Pozdrawiam
  • #14
    djlj24
    Car audio specialist
    a jak masz radio włączane kablem acc (normalnie w instalcji także w logic) to radio włączy się dopiero po włączeniu stacyjki.
  • #15
    raado
    Level 12  
    Witam
    Mam pytanko mam pewien problem wlasnie taki jaki opisal airbob po wylaczeniu radia wystepuje u mnie wielkie LUP !!!
    Mam wzmacniacz blaupunkta 4100 i suba na 38cm glosniku i jak wylanczam cd trzesie calym samochodem nie wiem jak rozwiazac ten problem prosze o pomoc !! :cry:

    A dodam:
    Mam cd forda 6000cd wyjscie liniowe wyprowadzilem se sam moze zapomnialem dodac jakiegos kondensatora???
    Prosze o pomoc:)
    Pozdrawiam
    Rado
  • #16
    erel
    Level 20  
    raado wrote:

    A dodam:
    Mam cd forda 6000cd wyjscie liniowe wyprowadzilem se sam moze zapomnialem dodac jakiegos kondensatora???
    Prosze o pomoc:)
    Pozdrawiam
    Rado

    Opisz może jak zrobiłeś to wyjście ?
  • #17
    raado
    Level 12  
    Wiec tak
    W fordzie 6000cd jest koncowka 70024ab odpowiednik to=>tda7375 podpielem sie pod odp nogi koncowki nie dodawalem kondensatorow moze w tym tkwi problem :?: :?: :?:

    Alphard mf-2s -(nowka)- padlo po 2 dniach
    Nie dodalem kondensatora c2 ani nie zlokalizowalem kondensatora c1 podpielem sie besposrednio pod wejscie in koncowki mocy :!: :!: :!:
  • #18
    airbob
    Level 20  
    Do Djlj24 a i owszem w takim przypadku może byc ok ale jeśli radio nie po stacyjce ? Co wtedy ? Właśnie taki przypadek opisywałem.

    Do Raado ten kondensator C2 powinien być, niestety LUP jest bo brak w tym rozwiązaniu tranzystorów wyciszających zwierających wyjście do masy. W tym radiu wyciszanie jest realizowane w końcówce mocy porzez "mute" oraz programowo w audiokontrolerze.

    Pozdrawiam
  • #19
    raado
    Level 12  
    dzieki airbob za wyjasnienie sprawy tylko teraz jaki tranzystor zastosowac i jak go podlaczyc :? Prosze o pomoc moze jakis schemacik lub slowne wyjasnienie :oops:
    Dziekuje wszystkim za pomoc :!:
    Rado
  • #20
    djlj24
    Car audio specialist
    Rado załóż 4,7uF i rezystor 1kOm w szereg i musi śmigać. Acha ważna rzecz - masy !!!.
  • #21
    raado
    Level 12  
    dzieki djlj24 sprawdze i dam znac :)
    Pozdrowionka
  • #22
    airbob
    Level 20  
    Ten rezystor nic nie zmieni problem pozostanie.
    Co do tranzystorów to trzeba zastosować klucze tranzystorowe (tranzystory cyfrowe) dokładnie jakie to zależy od tego jakie będzie ich sterowanie czy stanem wysokim czy niskim.
    Popatrz sobie na jakiś schemat markowego radia jak to wygląda w oryginale, polecam np. Kenwood.
    Powodzenia
  • #23
    raado
    Level 12  
    Niestety djlj24 nic z tego nie pomoglo :cry:
  • #24
    djlj24
    Car audio specialist
    Robiłem już wiele razy takie wyjścia liniowe do radyjek (Delco CDR500, Alfa High CD i inne) i nie było problemów (składowa stała odcięta kondensatorem, rezystor aby zapewnić odpowiednią impedancję wyjściową i dopasowanie do wzmacniacza). Fakt, pracowały z tym wzmacniacze już lepszej firmy (często RTO bo akurat to było w dobrych cenach). Dwa razy zdarzyło mi się robić nawet wyjściowe do radia OEM, które potem były użyte w zabudowie demo car.
  • #25
    raado
    Level 12  
    moze zle cos podpielem mozesz narysowac jakis schemacik prosze :( ???
  • #26
    djlj24
    Car audio specialist
    Schemat masz (ciekawe skąd :-) ), było opis doczytać. Nie wiem po jakiego wywaliłeś kodziołka tego czerwonego, razem z nim jeszcze rezystor.
    Taka jeszcze uwaga co do wyjść w firmowych radiach. Pomijając wyższe modele z wyjściami 4V i 5V to te zwykłe różnią się tylko buforkiem i stuk od skałdowej stałej też może wystąpić (dlatego lepszy wzmacniacz się włącza po chwili). A tak na marginesie są wzmacniacze (niektóre systemy z aktywnymi głośnikami Bose), w których załączenie jest realizowane wystąpieniem składowej stałej (nie ma osobnego kabelka zasilającego).
  • #27
    airbob
    Level 20  
    Niestety stuki pojawiają się zazwyczaj przy wyłączniu sprzętu a tutaj już nie ma przyśpieszenia wyłączania wzmacniacza, dlatego są tranzystory wyciszające zwierające wyjście liniowe do masy ale i to nie zawsze działa wystarczająco.
    Przy włączaniu rzeczywiście działa opóżnnienie załączenia wzmacniacza.
    Ciekawe dlaczego producenci jeszcze nie wpadli aby programowo w procku (trzeba by poświęcić jedno wyprowadzenie procka ale to nie problem) i nie zrobić szybszego wyłączania wzmacniacza (remote) np. o 1 sek. niż przedwzmacniacza w radiu. Oszczędziło by to tych wszystkich problemów ale może i dobrze bo jest z czym walczyć :D
  • #28
    djlj24
    Car audio specialist
    dlatego tego nie ma bo dobry wzmacniak startuje 2 sekundy po dostaniu remote.
    Acha składowa stała wystąpi nawet jak wzmacniak włączysz po godzinie i będziesz miał pyk
  • #29
    iNTELL
    Level 30  
    Ja zrobiłem tym sposobem już 8 radii i wszystkie chulają do dzisiaj bezproblemu i niema żadnego łup.
  • #30
    airbob
    Level 20  
    Djlj24 Ty wciąż o starcie systemu a ja o WYŁĄCZENIU !!! chyba się nie dogadamy