Oto moje spostrzeżenia dotyczące naprawy wyświetlaczy FIS w licznikach AUDI
Wyświetlacz FIS można "naprawić" na 5 różnych sposobów i tylko dwa są niezawodne.
Trzy pierwsze choć są skuteczne na początku (też nie zawsze), "nie wytrzymują" dłużej jak pół roku (rzadko kiedy).
I tak:
(pisząc taśma foliowa LCD mam na myśli folię z napylonymi ścieżkami przewodzącymi, która łączy driver LCD z samym wyświetlaczem LCD i oryginalnie jest przyklejona klejem przewodzącym do tych podzespołów)
1. Nakłuwanie połączenia driver-taśma foliowa LCD igłą - nie udało mi się tak naprawić wyświetlacza FIS (dwa zniszczone), choć podobno inne dają się tak naprawić, nie sprawdzałem.
2a. Dociśnięcie mechaniczne miejsca połączenia driver-taśma foliowa LCD - nie udało mi sie tak naprawić żadnego wyświetlacza, zawsze jakaś ścieżka przerywa, od razu albo po krótkim czasie, (podobno skuteczna przy naprawie innych wyświetlaczy, nie sprawdzałem).
2b. Dociśnięcie mechaniczne miejsca połączenia po uprzednim usunięciu starego kleju przewodzącego - jeśli uda się usunąć stary klej bez uszkodzenia napylonych ścieżek na folii to po odpowiednim dociśnięciu (długi czas eksperymentowania) tego połączenia wyświetlacz działa "na stole", po zamontowaniu licznika w samochodzie zawsze któraś linia nie "świeci" (czasem 1 lub 2 lub 4 itd.) na ten stan rzeczy ma również wpływ temperatura i drgania.
3. Dogrzanie połączenia driver-taśma foliowa LCD - wyświetlacz naprawiony na miesiąc, dwa, trzy w "polotach" 4. Niestety metoda ta ma ukrytą wadę, która nie pozwala naprawić wyświetlacza metodą 4, mianowicie w trakcie podgrzewania bardzo często deformuje się folia z napylonymi ścieżkami (zbyt wysoka temperatura, lub niechcący jej podgrzania) i klej przewodzący zastosowany w tym połączeniu twardnieje uniemożliwiając jego późniejsze usunięcie. Zmywa się razem z napylonymi ścieżkami (jednokrotna naprawa), później wyświetlacz do "kosza" (chyba, że ktoś ma starą folie z napylonymi ścieżkami i będzie umiał ją wymienić).
Metodę tą można porównać do nalepki, która sama się odkleja lub odklejoną drugi raz przyklejamy, nie będzie trzymać się tak jak przyklejona nowa.
4. Wymiana kleju przewodzącego driver-taśma foliowa LCD - skuteczność 100 % pod warunkiem wcześniejszego nie stosowania w/w metod. Jeśli jednak na wyświetlaczu po jakimś czasie pojawiają się "martwe" linie to jest to wynikiem "nie łączenia" na styku taśma foliowa LCD a samym wyświetlaczem (około 1-2 na dziesięć wyświetlaczy). Metodę wymiany kleju przewodzącego stosuję od sierpnia 2009 roku i na razie sprawdza się. "Życie" zweryfikuje czy jest to naprawa "na zawsze" czy tylko na określony czas.
5. Kupno nowego wyświetlacza - jedyny mankament jego cena i nieznana jeszcze trwałość (dobrze działają od ponad roku).
Pozdrawiam