Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik 12V z płynną regulacją natężenia od 0A - 10A

02 Sie 2007 17:35 99651 10
  • Poziom 11  
    Witam.
    Poszukuje schematu prostownika 12V płynną regulacją natężenia do 10A. Dobrze by było, gdy by posiadał zabezpieczenie przed przeładowaniem akumulatora. Chce go zastosować do ładowania akumulatora od silnika elektrycznego w łodzi (akumulator 100A\h). Z tego co mi wiadomo to akumulator powinno lądować sie prądem 1\10 w stosunku do pojemności akumulatora, co daje nam 10A, a regulacja przyda się gdybym chciał ładować inny akumulator :D Bardzo proszę o pomoc, szukałem na elce schematu, jakiegoś projektu ale nie znalazłem nic konkretnego.
    Pozdrawiam, Maciej.
  • Poziom 39  
    Ładowanie akumulatora typu samochodowego nie wymaga stosowania regulacji prądu, raczej tylko ograniczenia prądu i oczywiście ograniczenie napiecia.
    Zobacz (jako pomysł, a nie gotowe rozwiązanie!) temat tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3636891#3636891 , patrz na mój post 02 Mar 2007 23:56 , taki układ jest "nie do zdarcia", w nieco prostszej wersji (dioda Zenera zamiast LM-a) był w zeszycie aplikacji dla tyrystorów f-my LAMINA jakieś 45 lat temu, działa do dziś ...
  • Poziom 11  
    No tak, widzę tu rozwiązanie na 6V. Z tego co się dobrze orientuje to musi być ograniczenie prądowe, ograniczenie napięcia, no to jak Pan wspomniał wcześniej, tylko przydało by się jakieś zabezpieczenie przed przeładowaniem akumulatora i przed jego uszkodzeniem.
  • Poziom 39  
    Akumulatory "bezobsługowe" - czyli o aktualnej konstrukcji, mogą być ładowane do napięcia 14,4V (aku 12V), które jest granicą, powyżej której zaczyna się gazowanie, utrata elektrolitu i zniszczenie akumulatora. Poniżej tego napięcia można ograniczyć początkowy prąd ładowania, np. do wartości "C10", choć w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych - gdy akumulator jest ładowany alternatorem - ten prąd jest często znacznie większy i nie powoduje to żadnych negatywnych skutków. Alternator jest jednak "kontrolowany" reglerem, który nie dopuszcza do zwiększenia napięcia powyżej 14,4V.
    Układ który proponuję, spełnia te warunki, a nie jest żadnym "eksperymentem", sam go używam od wielu lat i mogę go polecić z pełnym przekonaniem.
  • Poziom 11  
    Więc tak. Chce uzyskać 10A, 14,4V na wyjściu. Musze zmienić wartości rezystorów? Bo triak to trzeba chyba mocniejszy dać, żeby wytrzymał? Odpowiednie trafo no minimum 10A żeby zapas miało to tak ze 150W (150W/12V=12,5A) no to wiem. Ten schemat jest dobry?



    Prostownik 12V z płynną regulacją natężenia od 0A - 10A
  • Poziom 39  
    A wiec tak:
    SCHEMAT JEST DOBRY, ale wymagana jest zmiana wartości elementów:
    1 - trafo nie na 150W, tylko nieco wyżej, np. ok 200W, napięcie wtórne ok. 18 - 20V AC (lub 2x18 - 20V)
    2 - rezystory trzeba zmienić tak, żeby napięcie końca ładowania było 14,4V (sposób regulacji jest opisany w poprzednim linku),
    3 - nie triak, tylko tyrystor, na prąd conajmniej 15A, na radiatorze ok. 100cm2,
    4 - zmienić trzeba też diody na np. 10Amperowe (powinny być mocowane na radiatorze!), może być mostek (4 diody), wtedy trafo ma tylko jedno uzwojenie wtórne,
    5 - żarówka musi być dobrana do wielkości ograniczenia prądowego, dla 10A proponuję samochodową żarówkę dwuwłóknową ze świateł głównych, np. 12V/55/65W z obydwoma włóknami połączonymi równolegle. Ta żarówka ogranicza poczatkowe derzenie pradu ładowania do wartości ok. 10A, a potem stabilizuje prąd i jednocześnie sygnalizuje jego przepływ, a po naładowaniu gaśnie i słabo pulsuje (rozrzaża się) w rytmie ok. 1 - 2 sekundowym. Ponadto jest bezpiecznikiem.
  • Poziom 11  
    Rozumiem. Trafo 200W będzie trochę kosztowało, a gotowe prostowniki mikroprocesorowe można kopić już za 150zł. Opłaca się to robić?
  • Poziom 39  
    Do ładowania akumulatorów typu samochodowego nie potrzeba prostowników mikroprocesorowych.
    Kalkulacja dla Ciebie: trafo ok. 50.-, tyrystor ok. 5.-, mostek ok. 5.-, LM i oporniki - to w sumie 2. zł, żarówka - hmmm, możesz wykorzystac np. 2 sztuki ze świateł głównych z jednym włóknem spalonym, pewnie gdzieś są w garażu ...

    Nie wiem, czy opłaca się robić, ale na tym forum najczęściej bywają hobbyści, a nie inwestorzy ...
  • Poziom 11  
    To proste że jak zrobi się coś samemu to wiadomo jakie ma to możliwości, już nie powiem o zadowoleniu z siebie jakie wynika ze zrobienia czegoś samodzielnie. Mozę poda Pan konkretne wartości rezystorów, tyrystora i diod.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Więc tak:
    Tyrystor - BT152/600R 20A, 600V cena 5zł
    Mostek prostowniczy - 25A/1000V Kostka cena 5zł
    LM317T - cena 1zł
    Rezystory - mam 1/4W
    Żarówka, znajdzie się, spokojnie gdzieś w garażu.
    Zostaje transformator, poleca Pan może jakiś sklep? Te części będę zamawiał w sklepie Eltexco ale oni nie mają w swojej ofercie takich transformatorów.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Rozumiem ten schemat:
    [img]<img src="https://obrazki.elektroda.pl/48_1186131451.jpg">[/img]
    Tylko jeden mostek prostowniczy, i inne wartości rezystorów, no i mocniejszy triak.
  • Poziom 11  
    Zamykam temat.