Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprężarka na silniku z Fiata 126p

22adam 03 Feb 2016 22:20 648272 1486
Computer Controls
  • #1381
    roberto7727
    Level 22  
    Jeszcze bardzo dobry jest silnik z Uno tłoki po 65mm, płaskie denka. Głowica listwowa bardzo obniża sprawność na niskich obrotach, jest stworzona właśnie do wysokich, ale wymaga chłodzenia. Zawory ssące można wykorzystać orginały, gorzej z tłocznymi.
  • Computer Controls
  • #1382
    PawełGur
    Level 9  
    Silnik uno ma 4 tłoki a kompresor pracuje w systemie 2 suw owym więc tłoki pracują parami co zwiększa chwilowe obciążenie silnika elektrycznego (silniki indukcyjne nie korzystnie to znoszą) generuje też większe wibracje a cykle ssania nakładają się na siebie przez co jest znacznie głodniejszy (w razie potrzeby mogę to dokładniej opisać)
    pompa z silnika też nie lubi wolnych obrotów a dzięki małej sprawności łatwiej się rozpędza, typowe zaworki kompresora dławią przepływ co skutkuje spadkiem sprawności i wzrostem temperatury więc też idealne nie są.
    Wszystko zależy od projektu,
    oczywiście uno nie jest zły, ale chciałem pokazać minusy
    Pozdrawiam
  • #1383
    w124 2.5
    Level 10  
    Witam.
    Bardzo Dziękuję za pilną i konkretną odpowiedź.
    Ja jak już za coś się zabieram czy coś kupuję czy robię to tak żeby nie służyło jako zabawka tylko konkretnie... Planuję zrobić piaskarkę do potrzeb własnych, z czasem może i usługi po znajomości - rodzina itd. Chcę uzyskać taką wydajność która pozwoliła by, np. przy butli 100 L piaskować ciągle (na zasadzie działania kar ch era lecz z małym zbiornikiem na start i zapas powietrza).
    Ważne pytanie: Jak odpowiednio dobrać przekrój powierzchni mierzonej w mm 2 otworu dolotowego i tłocznego, w stosunku co do pojemności tłoka i obrotów, żeby nie było strat i niepotrzebnego grzania się przez np. za mały otwór wylotowy chcę mieć min. 1000 obr/min do 1200 na pompie. Przy 1000 obr. tłok na 1 sekundę zrobi 17 cykli pracy *0,5 L = 8.5 L/ 1 sekundę. Proszę o poradę.
  • #1384
    ukasz636
    Level 9  
    PawełGur gdzie kupujesz/z czego bierzesz stal sprężynową? i właśnie jak to jest z średnicą otworów ssących/tłocznych?
  • #1385
    PawełGur
    Level 9  
    Witam
    to trudne pytanie a odpowiedź nie jest prosta (na życzenie rozwinę temat)
    to o co pytasz to prędkość przepływu przez gniazdo zaworowe, inne jest na dolocie i wylocie
    na dolocie nie powinno przekraczać 100m/s wydech może być co najmniej 30%mniejszy (w silniku spalinowym), ale tu przepływy mogą być wyższe
    w przypadku zaworów płytkowych jest jeszcze kilka czynników istotnych
    w twoim przypadku ok 3cm² ssące ok 2cm² wydech (zawór płytkowy).
    przy tych obrotach uzyskasz ok 2m³ do 2.4m³ silnik 7.5 przy tych obrotach nie da rady.
    Osobiście jestem zwolennikiem dużych zbiorników powietrza, jeśli są szczelne stają się akumulatorami o 100% sprawności pozwalają piaskować dużymi dyszami i bardzo efektywnie a dopełniają się w wolnej chwili w przerwach między piaskowaniem np. felgi (co innego w ciągłej pracy)
    ja mam ok 1600l pompa tico silnik 4kw ok 800l/min
    dysza 6mm z zwężką Venturiego
    opublikuje też projekt na skuteczną piaskarkę, może w innym wątku tego forum
    Pozdrawiam
  • #1386
    Damek123
    Level 10  
    PawełGur popraw mnie jeśli źle to rozumie lub obliczam.
    Mówisz że nie może na dolocie przekraczać 100m/s więc jeśli mam tłok 90mm, skok tłoka 95mm i prędkość 1000obr/min to wychodzi mi prędkość tłoka 32m/s. Jesli damy otwór ssący 30mm (7cm2) to z proporcjonalności wychodzi mi prędkość 96m/s w otworze. Czyli musiał bym robić otwór lub otwory o powierzchni 7cm2 lub wieksze tymbardziej gdybym chciał zwiększyć prędkość.
  • #1387
    PawełGur
    Level 9  
    Witam
    wiozłeś pod uwagę średnice 90mm do 30mm a chodzi o pole powierzchni a jeśli zwiększysz otwór to zmniejszysz prędkość przepływu
    Prędkość przepływu przez gniazdo zaworowe, można obliczyć i robi się to w silnikach spalinowych dla danych obrotów itp. uwzględnia się stopień sprężania, średnicę, skok tłoka, kąt obrotu wału (prędkość tłoka jest różna w różnym położeniu więc i napełnianie cylindra) i sam nie przepadam za tymi obuczeniami
    ogólnie prędkość przepływu nie powinna przekraczać 100m/s później wzrasta opór
    w kompresorze jest łatwiej ponieważ komorę spalania nazywamy komorą szkodliwą i im mniejsza tym lepiej (im wyższy stopień sprężania tym efektywniejsze napełnianie)
    kolejna sprawa to praca na jednych obrotach i w dodatku dość niskich ok 1000obr. ułatwia sprawę i te zjawiska nie są tak dokuczliwe.
    przepływ przez gniazdo ssące wpływa na sprawność i częściowo na temperaturę, tak jak w silniku powinno być większe (inna temp i ciśnienia) dochodzi jeszcze możliwość napełniania dynamicznego i tp.
    Podsumowując mam tego świadomość; jednak bardzo wysoka sprawność pompy nie wygeneruje oszczędności np. w prądzie bo pompa będzie stawiać większy opór i obciąży zawory płytkowe kwestia złotego środka Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p na jednym ze zdjęć jest kompresor kolegi 2.5 tds 6 cylindrowy (niestety) 11kw ponad 2m³ min,ale zostało zmniejszone na drugim kanał malucha fi30 pod ok5000obr.
    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #1388
    Damek123
    Level 10  
    Obliczyłem tak jak mówisz i przy otworze 30mm wychodzi mi 288m/s. Liczyłem ze wzoru znalezionego w internecie i według proporcjonalności. Żeby było 100m/s to musi być 50mm (20cm2). Ale obliczyłem też jak to jest w sprężarce jelcz hs31(4x10mm, tłok 75mm, skok 48mm, 1000obr/min) i wyszło mi 234m/s na ssaniu, więc już zgłupiałem i nie wiem jak ma być dobrze.
  • #1389
    roberto7727
    Level 22  
    Ilość cylindrów jak i rozłożenie wykorbień wału nie ma aż tak dużego znaczenia ,no poza ekstremalnymi przypadkami jak np w silniku z 126p . Idealnie było by aby każdy tlok miał inne położenie względem innych ale im więcej cylindrów tym problem się zmiejsza . Co do zaworów klasycznych oraz listwowych to nie ma porównania .Oczywiście że lepsze są listwowe tylko w zakresie niskich ciśnień i co gorsze niskich obrotów straty są spore . Silnik 7.5kw powinien poradzić sobie ze sprężarką ok 1000cm/3 przy obrotach ok 1400/min . Obliczenia przy sprężarce z silnika są utrudnione jeśli przyjąć za wzór orginalne sprężarki .Inny skok i średnica cylindra jest przecież w ekstremalnym przypadku weżmy cylinder 50mm o skoku 200mm i przyrównajmy do cylindra 200mm o skoku 50mm to wychodzi że przy określonych obrotach czas suwu tłoka będzie inny a więc i prędkość przepływu się zmieni .Zmniejszenie prędkości przepływu nie zaszkodzi gorzej w drugą stronę .
  • #1390
    Damek123
    Level 10  
    Ponownie źle obliczyłem 9,5cm to jest 0,095m a nie jak liczyłem 0,95m
    Więc według wzoru: Cśr=s*n²/30
    Cśr=0,095 m*1000 obr/min / 30
    Cśr=95/30
    Cśr= 3,2 m/s

    Więc według proporcjonalności
    tłok 90mm (powierzchnia 63cm²) --- 3,2 m/s
    zawór 30mm (powierzchnia 7cm²) --- 27 m/s
  • #1391
    PawełGur
    Level 9  
    Silniki 3 i 5 cylindrowe generalnie nie posiadają wad więc uznałem je za idealne, opisze dlaczego tak myślę;
    -w silniku 3 praktycznie cały czas któryś tłok jest w fazie sprężania przez co silnik elektryczny jest równomiernie obciążony (w 5 cylindrowym jest jeszcze lepiej)
    dzięki temu też łatwiej się rozpędza i nie ma efektu "mrugania żarówek" na linii
    -ciszej pracuje, związane jest z cyklami ssania, wyobraźmy sobie kompresor jedno cylindrowy który cyklicznie zasysa powietrze (te cykle w dużym stopniu generują fale dźwiękowa) a teraz kompresor gdzie te cykle występują po kolei i mają wspólny dolot (powietrze zaczyna płynąć prawie płynnie) znacznie łatwiej to wyciszyć, gdy tłoki pracują razem cykle ssania nakładają się na siebie co znacznie trudniej wyciszyć (ma to jeszcze jedną wadę, ale ją pominę)
    -pompy gdzie tłoki pracują parami generują więcej wibracji, nie jest to związane z wyważeniem układu korbowego, ale z cyklem sprężania, dwa tłoki na raz sprężają naprzemiennie co można porównać do silnika przeciążonego parującego na wolnych obrotach z wciśniętym pedałem gazu
    to są przeciążenia przenoszone przez wał ruchem obrotowym (tak to ujmę) z pewnością zauważycie że koło zamachowe minimalizuje ten efekt a dwu masowe było by idealne
    mimo to w prostej konstrukcji przenoszą się na blok w postaci wibracji (bezwładność mas)

    To co opisałem nie jest tak istotną wadą by wyeliminowało te konstrukcje i tak są leprze od chińskich aluminiaków i wielu pozostałych

    Na zaworki generalnie stal kwasowa sprężynowa (chyba nawet na alle.. jest) jest wystarczająca

    Zgodzę się że 126p nie jest zbyt trafnym wyborem (świetnie pokazuje wyżej opisane wibracje, nakładanie się cykli ssania i mruganie świateł)
    7.5kw wystarczy do napędzenia 1000cm do1400/min
    przepływ głównie z objętością skok i średnica jest drugorzędna (kompresor chce zassać określoną ilość powietrza przez gniazdo)

    Szanuje wasze zdanie i podejście do tematu.

    Pozdrawiam.
  • #1392
    w124 2.5
    Level 10  
    Witam mam pytanie do "PawełGur" bardzo proszę o odpowiedź.
    Czy wartości które podałeś czyli 3 cm² i 2 cm² są odpowiednie, minimalne czy z zapasem dla cylindra 0,5 L i 1000 obr/min? Nie znam się na przepływach itp. - przepraszam. Proszę Ciebie czy kogoś kto się na tym zna o podanie mi tych wartości. Będę bardzo wdzięczny.
    Kolejne pytanie, czy listwę dolotową mocowałeś tylko na dwóch śrubach? Z tego co mi wiadomo to (listwy nie powinny nadmiernie się otwierać, wyczytałem że odchylenie od powierzchni powinno mieścić się w przedziale 0,5 - 3,5 mm - większe wpływa niekorzystnie na jej trwałość i awaryjność) w oryginalnych sprężarkach listwy dolotowe opierają się o ściankę cylindra co zapobiega nadmiernemu wyginaniu listwy i wydłuża jej żywotność. Powiedz coś o tym.
    Wspominałeś też o "w przypadku zaworów płytkowych jest jeszcze kilka czynników istotnych" - co miałeś na myśli?
  • #1393
    PawełGur
    Level 9  
    Witam
    W wartościach których ci podałem uwzględniłem silnik 7.5 co musi się przełożyć na ok 700 obr. na pompie, te wymiary są zawyżone i tu słusznie zauważyłeś że praca zaworków przekłada się na żywotność, gdy byśmy otwór zrobili na styk strumień powietrza (ukierunkowany) działał by sporą siłą na zawór niepotrzebnie go znacznie odchylając, przy większej średnicy to uderzenie jest mniejsze a prędkość przepływu ustala uchylenie zaworu (szczelina) dlatego obliczanie dokładne nie jest aż tak ważne (z mojego doświadczenia i punktu widzenia) zbyt duże otwory wpływają na obniżeni sprawności szczególnie na niskich obrotach (większy obwód otworów większe pole do ucieczki powietrza, niższe obroty czyli ma na to więcej czasu) i tu ten złoty środek.
    W tym zdaniu właśnie to miałem na myśli i czy zdąży się zamknąć by mogło nastąpić sprężanie i głównie dlatego te ograniczniki
    jeśli można prosił bym o zdjęcia twojego bloku
    Pozdrawiam
  • #1394
    w124 2.5
    Level 10  
    Prześlę zdjęcie jak mi się uda, czy mógł byś zamieścić wzór jak to obliczyć? Załóżmy, że będzie 1000 obrotów na pompie i silnik dam większy, żeby sobie poradził. Podpowiedz mi jakie pola przekroju miały by mieć poszczególne otwory, z Twojego doświadczenia w temacie. Tłoczne za worki to jeszcze pół biedy bo nawet jak się listwa urwie to może nie wpadnie do cylindra. Gorzej z listwą wewnętrzną...
    foto: Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • #1395
    DJ ANNUS
    Level 31  
    PawełGur wrote:
    7.5kw wystarczy do napędzenia 1000cm do1400/min


    Kolego potrzebuje na 100% pewności czy silink 7,5kW bez problemu obsłuży silnik 126p w połączeniu bezpośrednim 1440obr/min.
  • #1396
    User removed account
    User removed account  
  • #1397
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Tylko żeby się nie okazało że zaraz trzeba kupić 11kW.
  • #1398
    User removed account
    User removed account  
  • #1399
    DJ ANNUS
    Level 31  
    prosbot wrote:
    PS. Poważnie chcesz budować sprężarkę z tego rzęcha ?

    WIesz wszystko mam , silnik po remoncie, zawory nówki, 8 sztuk 27mm, silniki elektryczne tanie jak woda...... w Afryce. Chłodzenie wbudowane.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Znajomy to ma ale kręci ok 700obr/m.
    WIęc pytam się gdzie tu sens tak dużą sprężarkę tak nie wykorzystywać.
  • #1400
    PawełGur
    Level 9  
    Nie ujawnię wszystkich inf. odnośnie projektowania głowicy, myślę że to zrozumiecie.
    W124 2.5 pod te obroty 4cm dolot, 2.5-3cm wydech będą ok, mógłbyś podać rozstaw śrub mocowania głowicy (wystarczą zewnętrzne)
    DJ ANNUS Też uważam że nie jest to dobry pomysł, jeśli nie będziesz z niego zadowolony to i tak będzie drogo, obawiam się że zadowolenie z tej konstrukcji będzie wprost proporcjonalne do odległości od niej (pomijam mruganie świateł na linii)
  • #1401
    Damek123
    Level 10  
    A ja mam pytanie czy bardzo zmniejszy mi wydajność ta komora wirowa w tłoku, tłok w GMP jest równo z blokiem:
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    Jeśli tak to jedyne wyjście to napawać i stoczyć ale nie mam też pewności czy się da.
  • #1402
    PawełGur
    Level 9  
    Niezauważalnie a w miejscu wgłębień możesz zaplanować mocowanie, można też napawać, ale tu nie ma raczej sensu.
  • #1403
    User removed account
    User removed account  
  • #1404
    DJ ANNUS
    Level 31  
    PawełGur wrote:
    obawiam się że zadowolenie z tej konstrukcji będzie wprost proporcjonalne do odległości od niej (pomijam mruganie świateł na linii)


    Energia koła zamachowego jest proporcjonalna do kwadratu prędkości obrotowej , dlatego tym co kręcą ją na 700Obr miga światło.

    Przy 1440 obr bezwładność koła jest 4x większa nie ma szans na mryganie światła.

    Ja tak jak powiedziałem tak zrobię, na sprzęgle elastycznym prosto silnik będzie.
  • #1405
    PawełGur
    Level 9  
    Prosbot
    'jak nie chcesz to nie zrozumiesz'

    DJ ANNUS
    Wiem co to energia koła zamachowego.
  • #1406
    w124 2.5
    Level 10  
    Witam Mam pytanie do Damek123.
    Mógł byś podać mi wymiary tłoka którego zdjęcie zamieściłeś? chodzi mi o średnicę: tłoka, sworznia, wysokość od denka tłoka do krawędzi sworznia. moje tłoki mają "nieckę". Żeby zmniejszyć pojemność szkodliwą muszę albo szlifować blok, i wyrównać tłoki albo wymienić tłoki na wyższe i dotoczyć na równi z blokiem. Szukałem na allegro i takie tłoki mi się przewijały. Proszę o pomoc. z góry dziękuję.
  • #1407
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Najlepiej nie angażować silnika w których tłoki nie równają się z blokiem i są wklęsłe albo wypukłe.
  • #1408
    w124 2.5
    Level 10  
    To prawda, ale ja nie wybierałem zbytnio, jak by los sam mi go podesłał. Kolega zatarł silnik - kupiłem tanio. Zrobiłem co trzeba, pozostał mi mankament o którym napisałem wcześniej. Przynajmniej silnik miałem pewny i jeżdżący po 220 tyś. km, a zamierzałem kupić na allegro jakiś z demontażu w nieznanym stanie. Do tego mam chłodnicę oleju, co w moim zastosowaniu z chłodzeniem wodnym głowicy, będzie mi grzać olej na wymienniku ciepła. Uważam to za dobre rozwiązanie ponieważ w zimie mam grzałkę oleju a w lecie powiedzmy przy ekstremalnych warunkach chłodzenie oleju. Lepiej nie mogłem sobie wymarzyć.
  • #1409
    Damek123
    Level 10  
    Średnica tłoka to 90mm odległość od środka sworznia do denka to 50mm, jest to tłok do andorii 4c90.
    Spróbuj je napawać może się da, zależy od stopu materiału, później na tokarkę i gotowe.
  • #1410
    w124 2.5
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedź, ale średnica mi nie pasuje jednak.