Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprężarka na silniku z Fiata 126p

22adam 22 Feb 2016 20:16 638090 1486
  • #1411
    bulineek
    Level 12  
    hmm taki temat rzucę odnośnie tych sprężarek z silników spalinowych

    a co by było gdyby zrobił sprężarke z silnika od tatry 815 s3

    pytam bo jakiś czas temu zakupiłem taki pojazd w celu zrealizowania budowy i kupiłem go po cenie zlomu jak złom był tani, teraz mam oddawać pojazd całkiem sprawny mechanicznie na złom ale silnik śmiało mogę zostawić

    siedzi tam V 10 16L ... jest to silnik chłodzony powietrzem i każdy cylinder ma swoją głowicę więc łatwo zrobić nowe głowice z nowymi zaworami

    silnik w znacznej części z ALU , dośc zgrabny tani w utrzymaniu odnośnie wymiany pierścieni itp

    temat moim zdaniem wart zastanowienia się
  • TermopastyTermopasty
  • #1412
    PawełGur
    Level 9  
    Gdyby ten silnik posiadał płaskie tłoki a ktoś by potrzebował kompresora ok 8..16m³/min (nawet większą) była by to tania alternatywa dla wielkich śrubówek
  • #1413
    roberto7727
    Level 22  
    Tylko czym to napędzić ? Drugim takim silnikiem ?
  • #1414
    DJ ANNUS
    Level 31  
    roberto7727 wrote:
    Tylko czym to napędzić ? Drugim takim silnikiem ?

    NIe, ale silnik od ciężarówki ok 400KM by wystraczył.
  • #1415
    PawełGur
    Level 9  
    Mógłby być napędzany przez wałek wom i pod ciągnik ok180km (z dużym zapasem)
  • TermopastyTermopasty
  • #1417
    bulineek
    Level 12  
    hmm sprawa wygląda tak

    sprawdziłem sprężanie i posiada w chwili obecnej około 28 na każdym tłoku

    w sprężarce wystarczy jakby było 12

    tłoki są dwa rodzaje płaskie i z dziurką oba mają po 90 mm średnicy więc pewnie zaadaptowałby spokojnie ten płaski chyba że takowe mam więc problem odchodzi

    co do napędzania mam silnik wyremontowany perkinsa 4p który ma jakieś 70 km i chodzi spokojnie przy 2,5 obrotów więc mozna by przełożyć aby perkins chodził na 2500 a tatra na 1500 co w zupełności wystarczy dla ilości powietrza przy 1,2 mpa

    wiem że pomysł abstrakcyjny po częsci ale tak się głośno zastanawiam ponieważ mam oryginalną sprężarkę dwu tłokową której tłok ma średnice około 30 cm i mam do niej podpinać silnik spalinowy aby to było mobilne i jak mam się bawić z silnikiem spalinowym do tej niby małej sprężarki to wolę się już pobawić z czymś konkretnym

    wiem można ten sprzedać wszystko i kupić oryginał ale oryginał stary jest zjechany a nowy kosztuje krocie i wiadomo jaka dzisiaj jest tego jakość

    jeszcze jakbym wiedział co ja mam za sprężarke i czy w razie W są do niej części to może bym jednak ją zostawił a tak to to jest jedna wielka niewiadoma ... na pewno sprawna i na pewno stara :)
  • #1418
    PawełGur
    Level 9  
    vcc wrote:
    Już widzę ten napę z WOM-u, nie do takiej pompy

    Dlaczego nie?

    bulineek
    co do przełożenia optymistycznie obstawiałbym 2500 do 700 dla tego ciśnienia, ale to też bardzo dużo powietrza
  • #1419
    wowka
    Level 28  
    bulineek wrote:
    co do napędzania mam silnik


    A gdyby ten silnik od tatry przerobić tak, że załóżmy 5 cylindrów pracuje jako silnik, a pozostałe 5 jako sprężarka. Masz wtedy silniko-spężarkę w jednym.
  • #1420
    bulineek
    Level 12  
    nom niestety raczej to nie przejdzie aby pół na pół

    problem byłby z siłami działającymi na wał i pewnie by go uwaliło ... wyłączenie częsci tłoków też mogłoby rozwalić wał

    hmm co do 700 obr to właśnie ile to duzo wiem że można to jakoś obliczyć
  • #1421
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Najlepiej jak układ działa z prędkością nominalną.
    Czyli ok 1500 obr/m.
  • #1422
    bulineek
    Level 12  
    ciekawe czy ten perkins uciągnie ... zalezałoby mi na tym ponieważ mam taki silnik w 3cx i spalanie jego jest znikome i naprawdę tani silnik w remoncie
  • #1424
    PawełGur
    Level 9  
    Co do wykorzystania części cylindrów na prace a części jako kompresor to generalnie jestem przeciwny, tu też, ale muszę przyznać że w tym przypadku brzmi to nawet nieźle
    przydał by się wykres mocy (myślę że przy 1000 obr będzie jej za mało)
    wał to wytrzyma, wyważenie się nie zmieni, kultura pracy raczej na pewno.


    Jeśli napędzimy tą pompę do 700obr będzie miała wydajność ok 9...10m³ do tej wydajności powinno starczyć te 70km, silniki spalinowe powinny mieć zapas (ja dałbym 90, albo ok 600obr na pompie)
  • #1425
    roberto7727
    Level 22  
    Wszystko zależy od rozmieszczenia cylindrów być może jest tak że silnik jest V i ma po 2 korbowody na jednym czopie korbowym wału wówczas może może by to jakoś działało .

    Dodano po 8 [minuty]:

    Sprawdziłem i wał w tym silniku jest co najmniej dziwny jest jakby skręcany z elementów . Elementy wału tj czopy korbowe są ze sobą skręcane i na połączeniach tych elementów za łożyskowanie główne odpowiadają łożyska toczne wałkowe .Co najmniej dziwna konstrukcja ale wygląda na to że czop korbowy obsługuje dwa korbowody więc jak wał by wytrzymał to może by to działało.
  • #1426
    PawełGur
    Level 9  
    Faktycznie jest bardzo specyficzny
    jeśli jest to silnik wybitnie wolnoobrotowy jak na silniki ciężarówki (skręcany wał częściowo o tym świadczy) to jest szansa że starczy mu mocy z 5cyl.
  • #1427
    przemyslw
    Level 14  
    Chętnie zakupiłbym gotową sprężarkę do niewielkiego piaskowania a mogę jakiś silnik spalinowy oddać.
  • #1428
    ElCamin0
    Level 10  
    Dostałem silnik z maluch wstępnie przerobiony na kompresor, tj. zaspawane zbędne otwory itd. Czy po dołożeniu glowiczek od sprężarek od c-330 to będzie działać?
    Jest w ogóle sens zajmować się tym, czy kupić jakąś sprężarkę HS z autosana?
  • #1429
    roberto7727
    Level 22  
    Głowiczki od c 330 będą za małe ,tzn za małej wydajności ,szybko padną .Hs z autosana wymaga przerabiania i mało tego smarowania ciśnieniem . Mam kilka sztuk i leżą bo zbyt dużo pracy wymagaja aby ich używać .
  • #1430
    ElCamin0
    Level 10  
    Właśnie tata ma kompresor na dwóch sprężarkach HS z autosana i butlę 600l do tego i całkiem nieźle to pracuje. Do smarowania wystarczy pompa wspomagania i przelew na niższe ciśnienie.

    Czyli do silnika z maluch trzeba by pewnie zrobić nową głowice z większymi zaworami niż te z 330.

    Jakby ktoś potrzebował to leży mi w połowie przerobiony silnik i chętnie się go pozbędę.
  • #1431
    roberto7727
    Level 22  
    Do silnika od malucha ludzie nawet tu na forum stosują głowice ze sprężarki jelcza , np tu widać
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic807543-240.html

    Zastanawiam się czy nie lepsza była by wersja głowicy jelczowskiej chłodzona wodą ,bo najlepsza była by od hs 31 . Na pewno tata ma sprężarki z autosana ? Bo są łudząco podobne z jelcza np hs 21 .
  • #1433
    roberto7727
    Level 22  
    No ta akurat jest z autosana ,jelcz ma przewód smarowania w kadłubie zaraz obok wału a autosan jak tu widać z boku dekla .
  • #1434
    specjal ford
    Level 12  
    PawełGur wrote:
    Co do wykorzystania części cylindrów na prace a części jako kompresor to generalnie jestem przeciwny, tu też, ale muszę przyznać że w tym przypadku brzmi to nawet nieźle
    przydał by się wykres mocy (myślę że przy 1000 obr będzie jej za mało)
    wał to wytrzyma, wyważenie się nie zmieni, kultura pracy raczej na pewno.


    Jeśli napędzimy tą pompę do 700obr będzie miała wydajność ok 9...10m³ do tej wydajności powinno starczyć te 70km, silniki spalinowe powinny mieć zapas (ja dałbym 90, albo ok 600obr na pompie)


    Kolego poczytaj posty od początku to ci przejdzie ochota napędzania takiej pompy silnikiem o mocy 70km ,chyba że z przełożeniem w którym ten silnik będzie pracował na 4000prm a pompa 100prm
    Opisywane były kompresory np. Pomet 4 cylindry również przezemnie , taki kompresor jest napędzany bezpośrednio ,gdzie silnik elektryczny ma moc 32kw przy 1450 rpm to około 45km z tym że silnik ma 99% sprawności ponieważ nie ma oporów w napędzie samego siebie.
    Natomiast silnik spalinowy o nominalnej mocy 70km traci 30% na napęd samego siebie i ta moc nie jest przy takich niskich obrotach tylko pełnych, to były próby z sprężarką 4 cylindrowa a co dopiero taka pompa z Tatry
  • #1435
    User removed account
    User removed account  
  • #1436
    specjal ford
    Level 12  
    zilnik wrote:
    Nie wymyślaj. Silnik o mocy znamionowej 70 KM w warunkach znamionowych oddaje na wał te 70 KM w całości dostępne dla użytkownika. Na na 'napęd własny' to zużywa ~140 KM i rozprasza je w atmosferze w powyższych warunkach.

    A to dobre, kręci się w powietrzu bez żadnych oporów,
    zilnik wrote:
    Dla tej hipotetycznej 10 m³/min to moc potrzebna na wale sprężarki to 120 KM, SW400 turbo z Bizona Rekorda prawie by podołał

    Przy maksymalnych obrotach,natomiast sprężarka działa max 1500 rpm ,więc już niema 120kM chyb że przekładnia, po drugie fabryczne sprężarki są tak konstruowane aby miały jak najmniejszy opór tarcia w porównaniu do napędu przerobionego silnika to już obliczenia są błędne i trzeba więcej mocy
    zilnik wrote:
    Typowo na 10 m³/h przy 0.8 - 1 MPa potrzeba ~1.2 - 1.6 kW dla sprężarek śrubowych jak i tłokowych. Uznajcie to za fundamentalną regułę do pracy ciągłej i wysokiej niezawodności.

    Sprężarka śrubowa a tłokowa to inne zapotrzebowanie mocy
  • #1437
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    specjal ford wrote:
    Sprężarka śrubowa a tłokowa to inne zapotrzebowanie mocy


    Tak 2,8m3 tłokowa 3m3/min śrubowa taka jest różnica, napęd i pobór mocy ten sam silnik 22kW.
  • #1438
    User removed account
    User removed account  
  • #1439
    w124 2.5
    Level 10  
    Witam. Mam kompresor zrobiony z silnika 2.4 L, 5 cylindrów. W projekcie pomógł mi "Paweł Gur" za co jestem bardzo wdzięczny, ale do czego zmierzam, napędzałem go silnikiem tico ze skrzynią oryginalną. Dysza na wylocie 7 mm , na 5 biegu, tico gaz do spodu osiągnął 6.5 Bar na kompresorze było ok 1250 obr. Kolejna próba, dysza 5 mm na 5 biegu tico nie daje rady, za duży opór . Bieg 4, dysza 5 mm, uzyskałem 8 bar tico cały gaz, obroty kompresora ok. 1000 (szacowane spalanie silnika z tico przy ciągłej pracy, ok 20 L na godzinę). Aby uzyskać ciśnienie 8 bar potrzeba ok 330 Nm. Zakładam, aby uzyskać 10 bar potrzeba ponad 400 Nm - (wyliczenia z przełożeń skrzyni i wartości znamionowych silnika). Kolejna próba silnik Perkins 3 P przełożenie 1:1 dysza 7 mm, na zamkniętym dolocie kompresora, napędzone do 1300 obrotów. Po otwarciu dolotu kompresora, ledwo 4 bary obroty krytycznie spadały próba przerwana. Każdy mówi o zapotrzebowaniu na KM a mało kto o Nm, a to one są wydaje mi się najważniejsze, co pokazały próby. Przynajmniej w przypadku kompresorów tłokowych. Kupiłem silnik Perkins 4 P 82 Km, 270 Nm przełożę go 1,5:1 i liczę ze da radę. Co myślicie o tym wszystkim?
  • #1440
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    w124 2.5 wrote:
    Każdy mówi o zapotrzebowaniu na KM a mało kto o Nm


    Kolego moc moment i obroty sa ściśle związane.

    A przekładnia nie zminia mocy tylko zmienia w dół obroty i o tyle samo w górę moment.

    Po drugie silnik nie może być ani za duży ani za mały bo w jedną i drugą stronę będzie dużo palił .