Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprężarka na silniku z Fiata 126p

22adam 20 Feb 2011 00:12 636788 1486
  • #481
    saramen
    Level 13  
    Witam
    Przedstawiam moją głowice zrobioną przez zakład obróbka metali,po cztery otwory na jeden tłok,otwory sa wykonane pod zawory od c360 wystarczy jeszcze nagwintowac.

    Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • TermopastyTermopasty
  • #482
    Vein
    Level 22  
    saramen - teraz dwustronne splanowanie tej głowicy i dorobienie jeszcze jednej płyty w której będą kanały powietrzne lub przyspawane króćce do rurek
  • TermopastyTermopasty
  • #483
    saramen
    Level 13  
    Myśle ze najprostszym rozwiązaniem będzie najpierw przyspawanie mufy 1cal na zawór wydechowy,a 3/4 na zawór ssący.
  • #484
    Tom1988p
    Level 16  
    Większa średnica otworu to 30mm czy 32mm?

    Gwint na zaworkach to M32x1,25 a mufa calowa ma gwint 32x2 (jest to przybliżony wymiar)
    Jak przyspawasz mufę 1" to nie wkręcisz przez nią zaworka.
  • #485
    saramen
    Level 13  
    Zawór ma wymiary 32x1,5.
    Jak będe gwintował otwory w glowicy to i też nagwintuje mufe lub na wiekszy gwint o 1mm ,zobaczymy co wyjdzie.
  • #486
    xHaKeReK
    Level 20  
    Jaki koszt tej głowicy? Mi robili po jednej na cylinder, czekają gotowe ale facet oczywiście marudzi że chce 350 a miało być 200, dużo to? Szkoda przepłacać jeśli na te 350 się uprze, płytki 100x100x40 z czterema otworami na zaworki ze stopniem i gwintowaniem, oczywiście pod te z c360.
  • #487
    saramen
    Level 13  
    Zrobili mi tą głowice za 15zł za otwór czyli 120zŁ+ wysłki , lecz bez gwintowania ponieważ nie mieli takiego gwintownika.
  • #488
    Tom1988p
    Level 16  
    A w jakim zakładzie to robiłeś?
    Ja bym miał 16 otworów do zrobienia.
  • #489
    saramen
    Level 13  
    Wpisz na allegro:Toczenie, frezowanie, wiercenie, ślusarstwo TANIO : lub skopiuj i wklej,
    i tam znajdziesz nr telefonu lub emaila ale lepiej zadzwoń i wytłumacz oco chodzi,jak masz sporo km to lepiej wysłać, rysunki jak ma byc to wykonane,zawór,i materiał lub zrobią ci ze swojego materiału.
  • #490
    Tom1988p
    Level 16  
    Wykonałem w końcu rysunek swojej głowicy do sprężarki na silniku 1,9TD (nadaje się również do 1,6; 1,9 D i TD), po cztery zawory na cylinder.

    Głowica ma grubość 25mm jest to minimalna jej grubość.
    Jako, że jak każda tu sprężarka, ma być nisko budżetowa po wielu planach wpadłem chyba na najbardziej optymalny.
    Zaworki oczywiście z c360 po drobnych przeróbkach, usuniecie gwintu do średnicy 30mm, wytoczenie rantu (tylko ssące) do średnicy 26mm i wysokości 3mm.
    Zawory w głowicy dociskane są za pomocą redukcji z 1" na 3/4 (zeszlifowana lub wytoczona część przeznaczona na klucz), gniazda zaworów posiadają tylko gwint rurowy 1" (11,5 zwoje na cal, wymiar metryczny: średnica 31,460mm i skok gwintu 2.209mm) eliminuje to konieczność robienia dwóch rożnych gwintów lub jednego i wspawywanie muf 1" przez które i tak nie przejdzie zawór z gwintem.

    Resztę podejrzyjcie na na zrzutkach:
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    Wszystko mieści się w średnicy cylindra 79mm.
    Możliwe jest ze w troszkę mniejszych również się zmieści.
    Dokładnych wymiarów nie podaje bo musi to przejść test zgodności, dużo nabiegałem się z suwmiarką żeby to wszystko jakoś poukładać, a nie mam 100% pewności czy otwory pod śruby jak i same cylindry mają odpowiednie wymiary. Jak dokonam sprawdzenia na pewno zamieszczę je tutaj.
  • #491
    saramen
    Level 13  
    Witam
    Czy ktoś wie ile bar wytrzyma zbiornik od kompresora 3jw60.
    Prosze o odpowiedz
  • #492
    :
    Level 19  
    Nominalnie ciśnienie dla tego zbiornika to 10bar. Ile wytrzyma to nikt tego nie wie.
  • #493
    Vein
    Level 22  
    : - testuje się wytrzymałość 2.5 raza większą niż nominalna, ale faktycznie, po wielu latach eksploatacji, zmęczenie materiału i korozja robią swoje. Ja bym się nie odważył przekroczyć 10 bar
  • #494
    saramen
    Level 13  
    Witam
    Przedstawiam juz gotową głowice,zawory sa od c360 po cztery na jeden tłok(77mm),
    blacha gr 20mm.
    Koszt około 220zł.
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • #495
    zoltar75
    Level 2  
    Cześć

    Mam pytanie do doświadczonych kolegów, apropos zastosowania silnika elektrycznego do takiej sprężarki.
    Zastanawiam się nad zastosowaniem silnika o obrotach na poziomie 2800 obr/min, który po przełożeniach da około 1000 obr. na sprężarce.
    Czy po zastosowaniu takiego przełożenia prawie 3/1 silnik 3kW sobie poradzi?
    czekam na odpowiedź

    pozdrwiam

    Marcin Borek
  • #496
    bc30se
    Level 15  
    A ja mam dalej wątpliwości czy nawet 4 zawory z C330 na cylinder dadzą radę....

    Sprężarka C330 ma 113 cm3 pojemności, producent zaleca obroty 800. Przy takich założeniach sprężarka ma ok 90L wydajności. I do takiego przepływu nadają się te zaworki a i sprężarka jest wtedy bezawaryjna.

    Nawet biorąc pod uwagę że damy ich 4 na cylinder, to wówczas będziemy mieli ok 180L wydajności realnej z jednego cylindra. Z dwóch 360L - wiadomo.

    Z tymże, czy jest sens puszczać maluchowski silnik na 700 obrotów i uzyskiwać te marne 360L? To wcale nie jest dużo biorąc pod uwagę fakt że jak puścimy silnik np na 1100 obrotów to wydajności będziemy mieć ok 600L - ale wtedy nawet głowica nawet z 4 ma zaworkami od C330 nie da rady sprostać temu przepływowi.

    Jedyną opcją są tu zaworki z Jelcza gdzie przy fabrycznej wydajność ok 400L z dwóch garów, możemy przyjąć że zawory (po dwa na cylinder fabrycznie w sprężarce jelczowskiej) znoszą przepływ ok 200L na minute z jednego gara..

    Montując dopiero takie 4 zawory na cylinder moglibyśmy się spodziewać bezawaryjnej pracy na wydajności ok 600L z silnika malucha...

    Myślę że tego się nie oszuka i dlatego w tym wątku jest tyle "porażek" i uskarżeń się że zawory czy to z c330 czy z 3jw60 nie dają rady..... bo jak mają dać? Nawet zawory 3jw60 dają przy 3 cylindrach tej sprężarki 270L realnej wydajności. Czyli zawór tłoczny, który wam pada przepompowuje ok 115L na minute... a stosując go na płycie zaworowej od malucha przepuszczacie przez niego pewnie min 200L przy obrotach 1000 rpm.

    PS
    i jeszcze jedno... nie ma sensu też przesilać zaworów obrotami silnika bo to nic nie da oprócz temperatury. W sprężarce stworzy się zjawisko podobne do tego które znamy jeśli włożymy zwykłą strzykawkę np do wody i pociągniemy bardzo energincznie tłoczek. Mimo pełnego ruchu tłoka, nie napełnimy strzykawki... NIe jestem fizykiem więc proszę wybaczyć dosłowne tłumaczenie...

    EDIT:

    Skoro jeszcze mogę wyedytować to coś dodam. Do naszych zastosowań mogłaby się nadać głowica ze sprężarki STARA - HS17.

    Dane tej spręzarki:liczba cyl...........................1
    średnica cylindra..............80 mm
    skok tłoka........................36 mm
    pojemność skokowa........229 ccm
    max. obr. praca ciągła...2800 obr/min
    obroty max. chwilowe....3000 obr/min
    ciśnienie robocze................8 atmosfer
    max ciśnienie chwilowe......10 atmosfer
    moc zużyta przy ciśnieniu
    tłoczenia 8 atm.................3.5 kW
    wydatek przy 8 atm..........320 ltr/min
    wydatek przy 5 atm.......... 400 ltr/min

    Jak widać 1 cylinder, średnica tłoka olbrzymia jak i wydajność na jednym tłoku jest zabójcza. Znosi niesamowite obroty....

    Listwa zaworowa wygląda tak

    http://www.anset.pl/zdjecia/008_listwy_asl2.jpg

    A sama głowica tak:

    http://allegro.pl/sprezarka-hs-17-star-200-266-plyta-zaworowa-i1549059923.html

    O wiele bardziej opłacalne byłoby zamontowanie takiej głowicy na cylindrach maluchowskich.... wydajność i bezawaryjność wydaje mi się, że niemal gwarantowana..
  • #498
    bc30se
    Level 15  
    otwory nie pasują to fakt, ale można zrobić nową uszczelkę i wspawać nowe tuleje gwintowane w cylinder żeby móc ją do czegoś przykręcić...

    A może taką będzie łatwiej zastosować?


    http://klemax.pl/opis/2229313/glowica-sprezarki-ikarus-nt-pl-listwowa.html?from=bazarek


    Nie jest tania.. ale biorąc pod uwage koszt płyty zaworowej ok 200 zl, i samych zaworów.... wydaje się być dobrym rozwiązaniem no i ma wysokoprzepływowe płyty zaworowe...
  • #499
    saramen
    Level 13  
    Powinny dac rade te zawory od sprezarki c360 po cztery zawory na tłok,
    dane tej sprezarki:
    Sprężarka to HS 11 produkcji POLMO
    Stosowana w Starze 28 i 29 Ursusie c 330 i 360 3P
    Średnica Tłoka 60 mm
    Skok 38 mm
    Pojemność skokowa 107cm^3
    Ciśnienie max 0,8MPa
    Ciśnienie max krótkotrwałe 1MP
    Obroty max 2600/min

    To przy obrotach 2000/min x 107cm^3 wychodzi ok 200l/min to dwa zawory wydechowe powinny wystarczyc na jeden cylinder o pojemnosci 300cm2 przy obr 1100.
  • #500
    bc30se
    Level 15  
    Tylko ja się nie aż tak znam, i mam wątpliwości co do tych 2000 obr. Dalej utrzymuje swoją teorię o "strzykawce", że praca kompresora na taki obrotach byłaby nieuzasadniona.

    Mam Ursusa u sąsiada z takim kompresorem więc mogę się zapytać. Jak to jest rozwiązane w ciągniku i w ogóle przy jakich obrotach sprężarka pompuje? Wiadomo, że jest tam jakieś przełożenie, i układ korbowy sprężarki musi wytrzymać wysokie obroty jeśli sam silnik również pracuje na wysokich obrotach. Stąd mamy te 2600 obr max.... ale... czy w ciągniku (bo nie wiem) nie ma jakiegoś obejścia/zaworu/by passu czy coś, który rozłącza głowice sprężarki np powyżej 1200 obrotów i pracuje ona jedynie "obracając się ale nie pompując"???

    Jeśli jest takie zabezpieczenie to trzeba znać moment w którym sprężarka się rozłącza, i te obroty brać uwagę przy kalkulowaniu. Jeśli takiego nie ma i sprężarka nadal pompuje przy tych 2000 obrotach to wtedy takie podejście się sprawdzi.


    Czyli zakładając że 200L jeden zaworek ursusowski by wytrzymał to stosując po 2 zawory na cylinder i nie przekraczając obrotów 800, powinniśmy uzyskać 400L realnej wydajności z silnika malucha, bez znacznych problemów z zaworami....

    Na jakie obroty puszczaliście swoje kompresory przy dwóch zaworach? Znacznie przekroczyliście 800??

    PS.Przy okazji sprawdze w ursusie przełożenie...
  • #501
    zoltar75
    Level 2  
    Jeszcze raz zapytam:

    Czy ktoś z Was ma doświadczenia, czy silnik 3kW 2800 obr/min, po zastosowaniu przełożenia tak aby na wale sprężarki było około 1000 obr, da sobie radę, czy powinien byś mociejszy??


    pozdrawiam

    M.B
  • #502
    Tom1988p
    Level 16  
    Sprężarka w C360 (zwykła, nie 3P) jest załączana ręcznie i nie ma możliwości automatycznego rozłączenia się. A jej obroty to połowa obrotów silnika. Czyli przy obrotach 1600 sprężarka daje 800.
  • #503
    bc30se
    Level 15  
    dzięki kolego, czyli tak jak mówiłem. Optymalna wydajność jest obliczona na +/- 800 obrotów...... 4 zawory na cylinder w takim razie na tłoczkach maluchowskich niestety dalej może nie wystarczyć. Będzie na pewno lepiej ale nie przekraczałbym 400L na minutę... czyli silnik ustawiony na 800 obrotów....

    W teorii montowanie 4 zaworów od Ursusa mija się z celem, łatwiej po prostu zrobić głowice na 2 zaworach jelczowskich i powinniśmy uzyskać to samo. Jeśli już coś to starać się modzić głowice na 4 zaworach od jelcza.

    Ale to tylko teoria, praktyka pokaże a mam nadzieje że kolega od "4 zaworów" się pochwali.. obyśmy się mylili...

    Trzeba również byłoby się rozejrzeć w tych głowicach z blachami zaworowymi bo te mają odpowiedni dla nas przepływ bez ryzyka awarii...

    EDIT:

    byłem dzisiaj u kogoś kto bardzo długi czas pracował na samoróbczej sprężarce wykonanej na silniku Fiata 125 1300. KOnstrukcja była bezawaryjna przez około 15 lat, później trafiło panewki a właściciel wymienił na potwora kupionego z popadającej w nędze cukrowni.. ale do rzeczy.

    Sprężarka była zrobiona na silniku dużego fiata pierwszej wersji, ale tłoki miała zarzucone z malucha.

    Co było zrobione po krótce dalej, została obrobiona głowica i dorobiona "półgłowica" na której zostały umieszczone półgłowiczki ze stara ze sprężarki HS17 (zawory listkowe z blachy - te o których wspominałem że muszą być bardzo wydajne i są!) - takie http://img.bazarek.pl/207419/14129/1896488/100_8484861204d0a5d55a10b6.jpg

    "Półgłowica" została obrobiona tak aby silnik zachował chłodzenie wodne i takie też posiadał w ciągu swojej eksploatacji.

    Teraz najlepsze, sprężarka była dwu-stopniowa. Trzy tłoki pompowały powietrze do małej butli gaśniczej, dopiero z butli gaśniczej przez 4 cylinder powietrze było przepompowywane przez 4 tłok do butli. Efekt = silnik 7.5kw przy 10barach i 900 obrotach.....

    Teraz tak, raczej żadne zaworki które montujecie, choćbyście i pomontowali i 6 na cylinder nie dadzą rady.... po prostu stracą szczelność przy ostrym pompowaniu...

    Jedyne co można sensownego kombinować to takie głowiczki
    http://www.bazarek.pl/produkt/1896488/glowica....html?SESSID=71c2d4eeb17fa3fe3e3b80d62af19162

    Są tanie, jeśli komu uda się zamontować to jest w domu i ani wydajność, ani awaryjność nie będzie stanowić przeszkody - jedynie moc silnika elektrycznego, wiadomo - dwa tłoki do góry w malaczu - tu będzie problem zawsze.....

    Abstrahując... jedyne co warto wymodzić w normalnych pieniądzach na sinliku malucha to głowica z jelcza i nie przeginać z obrotami. Wtedy mamy tanią i bardzo sprawną sprężarkę jak za tą kase. Jeśli chce się uzyskiwać porządną wydajność to lepiej od razu kombinować głowice na większy silnik 4 cylindrowy...
  • #504
    badek89
    Level 11  
    Poproszę o jakieś zdjęcia jak ta piękna sprężarka z fiata 125 jest zrobiona, nawet ogólne, bo tak pisać to każdy może a później chodzą plotki że to i tamto można zrobić i że gdzieś tam ktoś zrobił bez szczegółów
  • #505
    bc30se
    Level 15  
    wiesz co... zaglądasz do tego tematu i nie wierzysz?? to nie wierz... ja też nie widziałem całej sprężarki, i opisu dostałem tyle ile wam tu napisałem.. i uwierz mi tyle opisu mi wystarczy żeby żrobić taką sprężarke, ale w dzisiejszych czasach inaczej się człowiek patrzy na relacje cena/sens, skoro pompę 800L można kupić za 1200 zł...

    kompresora już nie ma.... został sprzedany do remontu, człowiek zmienił sprzęt na dwa potężne agregaty z cukrowni....

    co kto zrobi jego sprawa, ja tylko sugeruję aby stosować w naszych projektach co najmniej głowice na zaworach listkowych, wtedy zaoszczędzimy sobie po prostu nerwów i kosztów...
  • #506
    saramen
    Level 13  
    Jakis czas temu gadałem z gosciem z allegro miał do sprzedania sprezarke z silnika opla corsy,głowica była wykonana z blachy 30 zostala dwustronnie splanowana i nawiercone otwory natomiast na blache zostaly przykrecone kompletne glowice ze sprezarki od ursusa c360, napedzał ja silnikiem z malucha, o wydajnosc mówił ze ma duzą i nabijał do 9bar.
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • #507
    bc30se
    Level 15  
    super wygląda, ale niestety w praniu się nie sprawdziło..... corsa najbidniej ma na cylindrze 250 pojemności... a ursusik 100...... więc albo niskie obroty, albo głowiczki bye bye

    nie wspominając już tutaj o pojemności szkodliwej....
  • #508
    User removed account
    User removed account  
  • #509
    saramen
    Level 13  
    Ale była głowica chlodzona wodą.
    Znalazłem jeszcze jedna sprezarke z silnika malucha własciciel mówił ze przy 1200obr/min nabija zbiornik 300l do 8bar w 4min.
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • #510
    bc30se
    Level 15  
    Saramen możliwe bo wtedy miałoby to ok 650L wydajności.... ale głowice musiał mieć... zresztą napisałem Ci..