Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka na silniku z Fiata 126p

22adam 06 Lis 2012 23:17 616487 1482
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #932
    remiczek
    Poziom 11  
    Kolego set66 odpowiadam na pytania:

    Ad1.Ja proponuje w miejsce pompy paliwa, aparatu zapłonowego i alternatora przykręcić na sylikon blaszki stalowe, będzie trzymać szczelność. Otwory na te 4 rurki nagwintować na 1\2'' i wkręcić zwykłe korki od hydrauliki. Otwór w którym jest poprowadzona rurka smarująca klawiaturę, należy najpierw w środku nagwintować na M8 a następnie zakręcić w nią śrubę na jakiś klej lub pakuły, Należy pamiętać aby podłożyć pod tą śrubę odpowiednią podkładkę aby uszczelniła duży otwór. Miarkę oleju i czujnik ciśnienia zostaw sobie.

    Ad2. Odpowietrzenie skrzyni lepiej żeby było, ja i siebie w jeden z tych czterech otworów wkręciłem pół calowy króciec i naciągnąłem na niego wąż i skierowałem go do dołu. Aby nie wywalało oleju do węża włożyłem gąbkę.

    Ad3. Też chciałem włożyć taki silnik ale miał strasznie ciężko przez swoje wysokie obroty. Ja miałem przełożenie 1 do 2. Tylko że mój silnik był dwubiegowy.

    Ad4. Wlej jakikolwiek olej silnikowy.

    Ad5. To jest chyba jedyny dobry pomysł przyłożenia napędu, można nawet stoczyć koło zamachowe na pasek 17mm.

    Ad6 Ilość zaworów ssących i wydechowych powinna być na tłoku jednakowa, tym bardziej że są one jednakowe. Jak zmieścisz po 4 na gar to super, ale jeżeli nie to po dwa założyć i też będzie pompować, ale wolniej.

    Ad7. Zawory zwrotne, aby powietrze nie uciekało z butli przez gary i nie cisło na nie podczas rozruchu powinny załatwić sprawę. Kiedyś kilkadziesiąt stron wcześniej czytałem na tym temacie coś o takich zaworach że zostawały podczas rozruchu otwarte aby silnik mógł ruszyć bez sprężania a potem się zamykały, ale takie gadgety kosztują pewnie.

    Ad8 Daj zbiornik około 100l to ci starczy, jak nie masz takiego dużego to połącz dwie butle lpg najlepiej zaworem kulowym, a docenisz to jak będziesz miał puste butle i będziesz potrzebował szybko powietrza.

    Ad9 Co do cylindrów to spróbuj doczyścić może ropą albo jakimiś rozpuszczalnikami, o ile jest to rdzawy tylko nalot. zewnętrznie szczotka druciana, piaskowanie.

    Jak będziesz składać to warto zalać pompę olejową olejem. nie wolno jej wyrzucić bo zatrze się na korbach.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #934
    :) 936
    Poziom 13  
    Powodzenia w Budowie .

    Dodano po 6 [minuty]:

    ... oraz miłej lektury od początku forum.
    Pozdrawia
  • #935
    lelek88
    Poziom 1  
    Witam ciekawą opcją na dużą sprężarkę jest silnik tara 924 4 cylindry chłodzony powietrzem średnica tłoka coś około 120mm od razu ma gotowy wentylator chłodzący i nie jest kosmicznie drogi. Myślę że piaskarka by smigała ładnie.

    http://www.nasetraktory.eu/forum/download/file.php?id=116945&

    Dodano po 51 [minuty]:

    I właśnie prośba odnośnie tego silnika tatry a mianowicie wyliczył by mi ktoś o jakiej mocy silnik musiał bym zapodać do tego wynalazku fajnie było by w 30kw się zmieścić średnica tłoka 120mm skok 130mm daje to jakieś 5870cm^3 pojemności skokowej
  • #936
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Witam po dłuższej nieobecności.

    Sprężarka z silnika 1,9D (VW, Audi) gdzieś wcześniej pokazana, zrobiona do napędu piaskarki z dyszą 5mm i ciśnieniem 5atm przy 930obr/min chłodzona wodą (zasilana z wodociągu z małym przepływem) mimo to wydziela jeszcze dużo ciepła.

    A to kilka zdjęć w półmetku:
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    brakuje jeszcze:
    - osłon,
    - pompy wody,zamontowanej chłodnicy,
    - dokładne uszczelnienie połączeń rurowych,
    - dobry i wydajny zawór bezpieczeństwa, aktualne za wcześnie wstępnie się otwierają,
    - kilka pociągnięć "pędzlem"
  • #938
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Około 65m^3/h
    około 1100l/min przy 8atm.

    Nie pamiętam dokładnie. Dawno pomiary robiłem. Na forum podawałem zapewne.

    Demo wydajności:
    100l (zbiorniki 40+60) pompuje.
    http://youtu.be/LRgyv4j0gjQ
  • #939
    piotrek101092
    Poziom 10  
    Pytanie do Pana Tom1988p: ta chłodnica na filmiku służy do chłodzenia sprężonego powietrza? Czy to jest chłodnica od dużej sprężarki?
  • #940
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Czarna chłodnica to ma służyć do chłodzenia cieczy chłodzącej blok sprężarki.
    Aktualnie zdemontowana bo z niej nie korzystam jeszcze.
    Powietrze częściowo traci temperaturę w głowicy, chłodnicy z grzejnika i butli 40l (po dłuższej pracy tak > 2h to butla robi się ciepła)
  • #941
    kawalarz13579
    Poziom 9  
    Witam. Kupię głowicę sprężarki jelcza pasującą na silnik 126p. GG 12164703 lub PW
  • #942
    1 Marcin
    Poziom 16  
    Witam, powoli przymierzam sie do budowy sprężarki na silniku z fiata 650cm. Mam taki pomysł aby wykorzystać oryginalną głowicę z zaworami a przerobić wałek rozrządu tzn. z 2 wałka odciąć krzywki i dospawać wzniosy krzywek po przeciwległej stronie wzniosów krzywek 1 wałka. Może trochę zagmatwane ale rysunek powinien wyjaśnić o co mi chodzi.
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    W takiej konfiguracji silnik pracowałby jako dwusuw. Do napędu chcę wykorzystać silnik 7.5 kW 1430 obr/min. Napęd będzie bezpośredni tj. na wale silnika elektrycznego będzie zamocowany wałek sprzęgłowy ze skrzyni od fiata dalej na tarcze sprzęgła przy silniku z malucha.
    Czy ktoś próbował takiej przeróbki z wałkiem rozrządu ? Sterownie zaworami ssącymi będzie jak najbardziej poprawne nie wiem czy z wydechowymi nie będzie problemu(zwykłe otwierają sie pod wpływem ciśnienia a tu otwierane będą mechanicznie) chyba żeby dodać zaraz za głowica po jednym zaworze 1'' na cylinder (takim do ciepłej wody) ze sprężyną.
  • #943
    piotrek101092
    Poziom 10  
    Chyba się już nikt więcej tematem nie interesuje :) Ja jestem z budową mojego kompresora prawie na mecie ale jeszcze przydałoby się kilka usprawnień m.in. chłodzenie.

    1 Marcin co do Twojego pomysłu uważam, że w teorii wyszło by to nieźle ale zastanów się nad kilkoma kwestiami aby zaoszczędzić wiele godzin pracy która może się do niczego nie przydać (coś o tym wiem :d ale na błędach się uczymy).

    Z mojej strony mogę Ci podać kilka faktów które są "przeciw":

    • oryginalna głowica posiada komorę spalania (im większa jej objętość tym gorzej, niższe ciśnienie sprężania), w mojej konstrukcji z głowicą z blachy 15mm maksymalne ciśnienie sprężania mierzone testerem ciśnienia sprężania dla silników benzynowych wynosiło około 14,9 bara. W końcu sam nie jestem pewien czy to dobrze, że jest ono tak wysokie bo sprężarka wydziela dużo ciepła.
    • chodzi Ci o zawory zwrotne do wody? Według mnie nie ma sensu ich zakładać szczególnie na "wylocie". Miałem taki zawór z grzybkiem mosiężnym + uszczelka i niedługo wytrzymał. U mnie temperatura sprężonego powietrza na wylocie dochodzi prawie do 160°C.
    • co do wałka rozrządu - pomysł byłby dobry ale mam obawy o sam wałek bo jest on twardy, musi być utwardzony. Jeżeli uda Ci się nawet to pospawać wałek może się skrzywić a przyspawane wzniosy krzywek wskutek spawania stracą na twardości.
  • #944
    1 Marcin
    Poziom 16  
    Witam. Co do głowicy to na jej komorę przypada 46 cm³ ( tzw. pojemności szkodliwej ) na jeden cylinder , dysponuję tigiem mam plan zaspawać część komory zostawiając miejsce tylko na zawory. Wtedy wydajność powinna się zwiększyć. Co do wałka rozrządu widziałem takie spawane pracujące w "ropniaku" i jakoś nie było widać czy słychać aby coś niedomagało. Z resztą mam kilka wałków w zapasie zdobyte za przysłowiowe piwo :D więc trochę pokombinuję.
    Na razie zainwestowałem w komplet uszczelek więc jakoś strasznie sie nie wykosztowałem. Cylindry i tłoki nie są jeszcze mocno "wygiełdane" , po panewkach natomiast widać że je trochę ruszyło. Na razie chcę sprawdzić czy ten wynalazek będzie działał. Jak coś z tego wyjdzie zastanowię się nad szlifem wału itp. Dzięki za zainteresowanie bo faktycznie temat umarł śmiercią naturalną. Marcin.
  • #945
    franko1231
    Poziom 9  
    Witam Do 1 Marcin: I jak postępy z uzupełnieniem komory spalania w fabrycznej głowicy?Ale pozostaje jeszcze kwestia odległości pomiędzy tłokiem w najwyższym położeniu a zaworem(pojemność szkodliwa)zostanie kanał,czy takie rozwiązanie będzie dawało zadowalająca wydajność?Sam myslalem o zrobieniu takiego kompresora ale gdy przeczytałem temat od poczatku dałem sobie spokoj. Zbyt duzy koszt zrobienia płaskiej głowicy i malo wydajne zawory nawet od c360. Jeżeli jesteś z Lubartowa w woj Lubelskim to z przyjemnością zobaczyłbym jak Ty rozwiazalęs kwestie głowicy i rozrządu by silnik mógł pracować jako wydajny kompresor
  • #946
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Witam

    Pozostaje jeszcze taka kwestia, że zawory automatyczne mają zasadę różnicową, tzn. gdy wyższe ciśnienie w cylindrze niż w kolektorze tłocznym to wtedy się otwiera zawór tłoczący, gdy niższe ciśnienie niż na zewnątrz, to wtedy otwiera się zawór ssący, wykonują to samoczynnie tak w uproszczeniu.
    Zawory wymuszone mechanicznie mogą po prostu robić takie cuda, że sprężone już powietrze może się cofać z powrotem do cylindra, lub z cylindra w kolektor ssący. Przyczyną tego może być przedwczesne lub wręcz zbędne otwarcie zaworu. Może to powodować spadek wydajności.
    Ale to tylko taka moja teoria.
  • #947
    franko1231
    Poziom 9  
    A gdyby zastosować jakies zawory kierunkowe na ssącym i wylotowym to by zapobiegało cofaniu sie sprężonego powietrza do cylindra? Tylko jak długo taki zawór wytrzyma i jak zniesie temperaturę?
  • #948
    franko1231
    Poziom 9  
    Znalazłem taki zawór zwrotny duży przekrój wytrzymałość do 200barów max temp 200st C i uchyla sie juz przy 0.5 bara tylko jego cena jest taka ze mózg staje 823zl a trzeba przynajmniej 2szt.
  • #949
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Podstawowe pytanie. Jak intensywnie będzie wykorzystywana sprężarka? Może porostu zamiast kombinować to lepiej wykonać na sprawdzone sposoby.
    U mnie koszt całej wyniósł około 1500zł, ale wydałem tę kwotę w ciągu ponad roku czyli około 100zł miesięcznie. Przez miesiąc zarobiła połowę siebie.
  • #950
    franko1231
    Poziom 9  
    Wiec podziel sie z nami tym jak dokladnie rozwiazales problem głowicy jakie dokladnie zastosowałes zawory i jak to wszystko pracuje. Jaka jest bezawaryjosc twojej konstrukcji na jakich obrotach pracuje i jaka ma wydajność. Pewnie masz juz wszystko sprawdzone i jeżeli wszystko ladnie pracuje to i ja zabieram sie za robote
  • #951
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Ja mam na silniku diesla 1,9TD z WV. Op bodajże 15 strony opisuje swoje poczynania...
  • #952
    1 Marcin
    Poziom 16  
    Witam , na razie parce stanęły w miejscu nie mam bardzo czasu na siedzenie w garażu. Głowicy jeszcze nie pospawałem , na razie muszę pospawać wałek rozrządu i posprawdzać czy zawory poprawnie pracują jak w pierwotnym założeniu.
  • #953
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Krótki kosztorys z silnika 1,9TD:

    Głowica:
    - Materiał 100zł (niestety nowy, na złomie można taniej znaleźć)
    - Wytaczanie otworów + gwintowanie 300zł (w tym frezowanie wałka)
    - Zaworki z c360 16szt po 14zł Razem: 224zł
    - redukcje z 1" na 1/2" 16szt po około 2zł Razem 32zł
    Razem: 656zł

    Reszta:
    - Blok silnika 50zł
    - Obudowa z filtrem od samochodu os. 20zł
    - Butle* (3x60 1x40) 100zł
    - Wężyki 8szt po około 8zł Razem 64zł
    - Manometry* 70zł (takie tanie).
    - Rury, kształtki* około 100zł (nadmiar był)
    - Tarcze, elektrody* 100zł
    - Pozostałe około* 200-300zł
    Razem: 804zł

    *- koszty zawierają także elementy które nie zostały wykorzystane do jej budowy.

    Jest wiele rzeczy o których nie wspominałem a zakupiłem, dlatego że nie pamiętam jakie to były.

    Wydajność jest taka że przy przy około 900-950obr/min napędzam piaskarkę z dyszą fi 5mm i ciśnieniem 5-6bar. Test wydajnościowy jest kilka postów powyżej.

    Wypiaskowałem nią już Przyczepę rolniczą 4t Ciągnik ursus C-360 (kabina, maska, błotniki, ciągnik). Felgi tak około 30szt. ile czasu pracowała to nie jestem wstanie powiedzieć, ale kilkukrotnie pracowała bez chłodzenia po czym istna patelnia na smażenie jajek :P
    Utratę wydajności nie zaobserwowałem.
    Do wymiany szykuje się blok, pije olej przez jeden cylinder.
  • #954
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #955
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Wiem, mogłem. Takie 1500zł na raz to dla mnie dużo a tak przez rok zrobiłem dziadostwo które mi wystarcza i z czasem to dziadostwo przyniesie mi zysk który będę mógł wydać na fabryczne dziadostwo za 2000zł które nominalnie ma sprawność 90% przy wydajności 70m3/h a w cenie zakupu sięga ledwie 50% i do remontu :roll:

    Wiem że to co zrobiłem nie ma sprawności godnej fabrycznej sprężarki, ale i tak mnie zadowala te 63%. Wiadomo śruba by się przydała, temperatury byłyby niskie. W mojej jak jest woda przy pracy to nie ma "patelni".

    PS. Podaj jakieś namiary na te firmówki za 1500 - 3000zł o wydajności tak około 70m3/h Chętnie wymienię w przyszłości tego mojego "wynalazka" na firmówkę :P Ale to w następnym roku...

    Znalazłem po chwili:
    wydajność 1080l/min trochę więcej niż moja, ale cena to 4x1500zł :P
    http://www.machineryzone.pl/uzywany-sprzet/kompresory/3101035/kaeser-sm-11.html
  • #956
    set666
    Poziom 12  
    Jeżeli kogoś interesuje to z racji, że plan sprężarki na silniku 126p zostaje na razie przezemnie porzucony to mam parę elementów, które nie będą mi potrzebne:

    - silnik 126p, umyty, wymienione uszczelki i łańcuszek rozrządu, bez głowicy symbolicznie 60zł
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    - cylindry i tłoki 126p nominał +nowe pierścionki + trochę uszczelek cena 60zł za komplet
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    - zawory C360 nowe 6 sztuk cena 16zł sztuka + jeżeli ktoś chce nagwintowane tulejki do których pasują w cenie 3zł sztuka
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    Odbiór osobisty w Markach pod Warszwą bądź wysyłka kurierem 20zł/30kg lub drobniejsze rzeczy pocztą wd. cennika
  • #957
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #958
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Też wypaliłem z linkiem do śruby :P

    Swego czasu jak rodził się pomysł na sprężarkę SAM widziałem na złomowisku 10-15 sprężarek z jakiegoś zakładu 3-cylindrowe tak na oko to 80-100m3/h. Miały jeden defekt. Żadna nie była kompletna, aluminium osobno a stal osobno.

    Okazja koło nosa przeszła :| Później już nie widywałem takich rzeczy
  • #959
    joman
    Poziom 10  
    Przewaliłem cały temat i większość stosuje duże silniki 3 fazowe. Zatem chciałbym zapytać bardziej doświadczonych.

    Gdybym chciał złożyć kompresor na silniku od malucha i zastosować silnik jednofazowy 2.2kW (nie mam 3 fazy w domu) to czy taki silnik poradziłby sobie z silnikiem od malucha?

    Obroty silnika około 1400/min.

    Na pewno należałoby użyć przełożenia, pytanie jakiego? Tzn ile obrotów powinno byc na silniku od malucha przy takim silniku 2.2kW żeby miał siłę pracować i startować z ciśnieniem w butli?

    Proszę o radę.
  • #960
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Pytanie mam do Ciebie. Do czego chcesz używać tej sprężarki?
    Nie wiem ile kW potrzebuje sprężarka z malucha ale raczej nie da rady 2,2kW 1-fozowy i mieć te obroty powyżej 900.

    Oczywiście na pewnym przełożeniu (zmniejszeniu obrotów sprężarki) silnik ten da radę ale wydajność spada.