Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka na silniku z Fiata 126p

22adam 24 Mar 2013 01:21 608939 1480
  • #961
    rafciox20
    Poziom 9  
    Witam ostatnio jeden z forumowiczów przemówił mi do rozumu i zrozumiałem ze pneumatyki nie oszuka mianowicie chodziło o to ze mam za słaby kompresor do klucza wiec poczytałem,popytałem znalazłem odpowiednie części i teraz czas zacząć przygodę z pneumatyką.
    Postanowiłem zbudować sobie kompresor do garażu.Może najpierw zademonstruje rysunek z painta :D
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p

    i teraz tak:
    po:
    1.Ma to pracować i odwalać kawał roboty
    2.Musi dobrze wyglądać
    3.Musi być troszkę cichsze niż by to było normalnie

    Wiec butla bedzię miała 200 lub 180l jeszcze sie zastanawiam którą kupić, zespół sprężający bedzie się znajdował pod butlą czyli bedzie to silnik z fiata 126p + silnik elektryczny 4.5kw, przełożenie tak dobrane zeby na wale wynosiło około 1400-1500obr/min całosc zostanie obudowana i wygłuszona od srodka matą wygłuszająca na jednej ze scian zostanie zamontowany wentylator aby nie zagotowac sprężarki

    i teraz pare pytan do was:
    1.jaka bedzie wydajność tej sprężarki w praktyce (czy dam rady cos czasami wypiaskowac)?
    2.całość wyniesie mnie 1000zł więc czy opłaca się to robić czy szukać cos fabrycznego
  • IGE-XAO
  • #962
    Tom1988p
    Poziom 16  
    Po wypowiedzi #954 męczyło mnie jak określić sprawność sprężarki. I wymyśliłem coś takiego:

    Sprawność idealna:
    (Pojemność skokowa sprężarki) * (obr/min) = (objętość l/m) * 60min = (objętość m3/h)

    Do mojej ma to odniesienie:
    1,9l * 930obr/min = 1767l/min * 60min = 106m3/h
    To by była wartość przy sprawności 100%

    Fakty są takie:
    Na filmie widać, że sprężarka pompuje do butli o łącznej pojemności 100l od 6s do 46 te 8bar przy obrotach około 930.
    Wzór jaki stosuje do określenia wydajności na podstawie tych informacji jest taki:
    (objętość zbiornika) * (ciśnienie uzyskane) / (czas napełniania w sekundach) * 60s = (wydajność litrów na minutę)

    Według tego wzoru moja ma wydajność rzeczywistą:
    100l * 8bar / 40s * 60s = 1200l/min (72m3/h)

    Aby uzyskać procent sprawności wystarczy podzielić wartość rzeczywistą przez wartość 100% wydajności:
    72 / 106 = 68%

    Po informacji znalezionej tutaj cytuję:
    Cytat:
    Sprawność ogólna sprężarek tłokowych wynosi od 50 do 75%.

    Nowe sprężarki tłokowe mało kiedy przekraczają sprawność 80%
    Twierdzę że wynik który uzyskałem jest dobry, ale do obliczenia rzeczywistej wydajności będę musiał wykonać jeszcze kilka pomiarów. Muszę uszczelnić kilka miejsc łączenia rur i kształtek.

    Odnosząc się do sprężarek z "malucha" ich wydajność 100% by wynosiła:
    0,65 * 1000ob/min = 650l/min * 60min = 39m3/h

    Sądzę, że uzyskanie rzeczywistego wyniku ponad 60% to już jest sukces w wykonaniu garażowym:
    650l/min * 60% = 390l/min

    Oczywiście mam świadomość tego, że można trafić okazje i wykonanie sprężarki z silnika samochodowego traci sens. Tylko chodzi o to, że nie każdy obserwuje okazje z różnych przyczyn...
  • #963
    GALA94
    Poziom 9  
    Byl by ktos zainteresowany glowica do silnika z malucha ? Wykonana z blachy 20mm, po 4 zawory od hs-14 (ssace) na cylinder. Do kompletu kolektor wydechowy, wyjscie z rury 1''.
  • #964
    saramen
    Poziom 12  
    Witam
    Mam sprezarke z malucha i daje rade zbiornik 400l od wana pompuje od pustego zbiornika zero powietrza w zbiorniku w nie całe 8min do 8bar troche sie trzesie i swiatło mryga w warsztacie, napedzam ja silnikem 4kw koło na sprezarce 26cm a na silniku 10cm silnik wysoko obr, jak ktos ma czym i moze tanio wykonac glowice to polecam ta sprezarke nie tam z jelcz tylko 4 zawory na tłok, za dobra sprezarke trzeba dac jakiec ponad 2xxxzł ,sa na niej dwa wentylatory od malucha i sie nie grzeje .
  • #967
    piotras11989
    Poziom 2  
    Witam serdecznie wszystkich zajmuje sie zawodowo piaskowaniem pracuje na piaskarce apr 600 i sprezarce wd 53 stoi u mnie kompresor na bazie silnika vw ktory jest do dokonczenia mam zrobiona glowice z blachy 30mm w niej osadzone po 4 zaworki na tlok silnik byl w stanie idealnym ma zrobione smarowanie i chlodzenie tak jak w orginalnej wersji spalinowej tego silnika w glowicy sa wystawione gwinty do przykrecenia wezy ja chcialem zastosowac te od hydrałliki jedyne mocne rozwiazanie bez spawania itp zaworki sa wymienne mozna smialo je wykrecic w glowicy wszystko jest wkrecane nic spawane glowica zostala splanowana chce sprzedac ta sprezarke poniewaz nigdy jej nie dokonczylem i stoi brak czasu a mam mocny kompresor do dokonczenia i dokupienia zostalo kolo pasaowe i polaczyc z zbiornikiem to wszystko sprzedaje bez silnika elektrycznego docelowo mial byc 5,5kw cena atrakcyjna za glowice i zaworki zaplacilem 450 zl interesuje mnie 770zl za sprezarke

    zalety to
    chlodzenie ciecza
    praca tlokow nie powodujaca wibracji tak jak w 126p
    dobre smarowanie olejem
    glowica rozbieralna nic spawanego
    wszystkie czesci dostepne i tanie
    wielka wydajnosc jak ktos chce moze sobie policzyc pojemnosc to 1800 jedyna strata cisnienia to gr uszczelki

    oraz sprzedam pompe do sprezarki 2 tlokowej typu wan ale jest to cos innego stan nieznany mam ja kilka lat ale nigdy nie uzywalem cena 140zl
  • IGE-XAO
  • #968
    piotras11989
    Poziom 2  
    mala sprezarka sprzedana a ta z silnika bede konczyl pozdrawiam
  • #969
    mateusz33
    Poziom 13  
    Witam,lepiej budować kompresor na sprężarce HS 21,HS 31 albo od kamaza 2 tłokowy czy bawić się z silnikiem od malucha? Akurat mam dostęp do tych sprężarek lecz nie wiem która wybrać. Myślałem by założyć dwie od kamaza tylko nie wiem jak będzie z wydajnością.
  • #970
    tir eoghain
    Poziom 9  
    Witam,Panowie.Chcę zbudować sprężarkę na silniku z malacza,czy zbiornik hydroforowy o poj.na oko 200l nie będzie za duży? Nie mam na myśli tu wagi bo jest ciężki ;zamontuję kółka; ale czy taka sprężarka da radę to napompować w miarę normalnym czasie np.3-5 min.Bo ciśnienie np.10 atmosfer to taki baniak raczej powinien wytrzymać bez problemu.Czy ktoś ma kompresor na zbiorniku z hydrofora to niech się podzieli uwagami;mam taki baniak i szkoda mi go wywalic na złom,pozdrawiam.
  • #971
    sikor21
    Poziom 2  
    z tego co wiem to wytrzymałość takich zbiorników jest na poziomie 8-10 barów, a do tego jeszcze wcześniej używany może mieć jakieś rdzawe "skazy" w środku
    mocno bym się zastanowił

    Dodano po 1 [minuty]:

    czym zaślepić otwory w silniku fiacika po np, popychaczach, czy pompce paliwowej
  • #972
    tir eoghain
    Poziom 9  
    sikor21 napisał:
    z tego co wiem to wytrzymałość takich zbiorników jest na poziomie 8-10 barów, a do tego jeszcze wcześniej używany może mieć jakieś rdzawe "skazy" w środku
    mocno bym się zastanowił

    Dodano po 1 [minuty]:

    czym zaślepić otwory w silniku fiacika po np, popychaczach, czy pompce paliwowej


    Dzięki,właśnie się zastanowiłem i zrezygnowałem bo zbiornik ma 40 lat a fabrycznie wytrzymuje 5 atmosfer w/g tabliczki na nim.Pozdrawiam.
  • #973
    kawalarz13579
    Poziom 9  
    WItam. Chętnie kupie głowice od jelcza pasującą na silnik malucha albo samoróbkę. GG 12164703
  • #974
    :) 936
    Poziom 13  
    Zadna głowica od jelcza nie pasuje do cylindrów fiat 126.
    Ponieważ laluch ma 8 szpilek a w Jelczowskiej głowicy sprężarki jest 6 mocowań !
    Pozatym w cylindrach kaszlaka masz na górze rowki pod uszczelkę, które trzeba zaślepic.
    Dorobic uszczelke a następnie wywalic srodkowe szpilki wkręcic zaślepki.
    W glowicy sprężarki jelcz powiększyc otwory a w środkowe wkręcic śruby i skręcic je od spodu nakrętkami...
    Jak to opanujesz pompa powietrzna prawie gotowa.
    Tylko musisz sprawdzic ciśnienie układu smarowania centralnego czy jest.
    W przeciwnym wypadku skrucisz żywot panewek :) i spowodujesz zatarcie wału...
  • #975
    wojtyla28
    Poziom 9  
    Witam po długiej nieobecności postanowiłem powrócić do budowy sprężarki z silnika 126p. Plan jest taki że chcę założyć w miejsce oryginalnej głowicy 2 głowice z płytami zaworowymi od HS-19 gdyż ich wydajność sięga ok 450l/min z jednej głowicy (Już nawet nabyłem okazyjnie 2 takowe sprężarki jedną sprawną i drugą w częściach). W tym tygodniu postaram się je dopasować na szpilki to wstawię foty.

    Teraz takie pytanie do was czy silnik 4kw 2800obr/min będzie wstanie rozpędzić silnik (sprężarkę) do 1400obr? Pytam z tego względu że mogę kupić takowy za 350zł oczywiście nowy polski.

    Jeżeli chodzi o chłodzenie sprężarki to zostaje fabryczny wentylator który został już wyremontowany.
  • #976
    Gregor002
    Poziom 9  
    Witam!
    Przeczytanie tego tematu zajęło mi kilka dni :P Robię kompresor z silnika od Tico, taki mam i chcę go wykorzystać, będzie mi służył głównie do klucza pneumatycznego. Wiem, że mogę za niewielkie pieniądze kupić, ale ja chce się pobawić i zrobić coś solidnego i swojego.
    Mam kilka pytań i liczę na pomoc z waszej strony:
    1. Jaki zbiornik mi wystarczy na początek tylko do klucza pneumatycznego? Będę chciał wykorzystać jakiś po butli LPG.
    2. Jak grubą płytę muszę zastosować na wykonanie głowicy w której będą zaworki HS-22 ?
    3. Czy silnik około 3KW 2850obr/min nada się do tego kompresora? Zastosował bym przełożenie około 3:1 chcąc uzyskać jakiś 1000obr/min na kompresorze.
  • #977
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #978
    PABLO12345
    Poziom 12  
    Zainspirowany tym tematem sam zacząłem coś tworzyć.
    Wykorzystałem silnik z suzuki bandit 600ccm głowice kupiłem od c330 ale okazały się kiepskiej jakości słabo trzymają zawory.

    Zastanawiam się nad zrobieniem takich zaworów jak na fotkach zastosowanych w sprężarce z marketu specair.

    Co myślicie o takim rozwiązaniu?


    Sprężarka na silniku z Fiata 126p [/img] Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p Sprężarka na silniku z Fiata 126p
  • #979
    Gandziorz
    Poziom 16  
    Przeczytałem cały temat od początku i już teraz sam nie wiem.
    W końcu jak z tymi zaworami, 3jw60 słabe, a od c-360?
    Da się upakować w końcu 4 zawory od ursusa na cyl?
  • #980
    konrad8194
    Poziom 9  
    witam wszystkich.
    aby nie otwierać nowego tematu to wykorzystam ten. Również długo się zastanawiam nad budową głowicy do silnika od malucha i tak wpadł mi pomysł aby wykorzystać zawory zwrotne np hydrauliczne bądź z instalacji pneumatycznych. myślę że na ssaniu i wydechu 3/4" zawory by wystarczyły o ile wytrzymają taki szybki cykl pracy. proszę o pomoc i o radę co do mojego pomysłu. pozdrawiam
  • #981
    PABLO12345
    Poziom 12  
    Raczej nie ma sensu kombinować z takimi zaworami, prościej zastosować głowicę od HS31- sprężarka od jelcza o średnicy tłoka 75mm.

    Druga opcja jak już chcesz się bawić w dorabianie głowicy to można zrobić samemu płytę zaworową i dać zawory listkowe dostępne w http://www.anset.pl/list_zaw.php. Jest trochę zabawy z tym ale można to zrobić sam takową dorobiłem do sprężarki z silnika od suzuki bandit 600ccm.

    Najprostszym rozwiązaniem w budowie kompresora jest zakup sprężarki od ciężarówki np Scania mają one sprężarki o pojemności 600 i 630 cm3.

    Taką sprężarkę znajdziesz na portalach aukcyjnych w cenie hm różnie 300 do 1000zł

    Jak dobrze poszukasz to masz bez zabawy pompę o dużej wydajności tylko trzeba jej dać pompę oleju do smarowania ciśnieniowego.
    zerknij do tego tematu. https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13091373#13091373

    LK4941 608 cm3
    LP4957 608 cm3
    LK4936 630 cm3
    LK4935 630 cm3
    LK4952 630 cm3
    LK4937 630 cm3
  • #983
    saramen
    Poziom 12  
    witam
    odpowiedz do konrad8194
    Zrób tak blacha 30mm lub 40mm metal lub aluminium 4 zawory na tłok od c360 wsystko na gwint nic nie spawaj i wydajnosc sprezarki 90% koło zamachowe toczone na pasek 17mm i sprezarka gotowa
  • #985
    roger33
    Poziom 9  
    Witam

    Mam teraz dylemat zastanawiam sie nad wyborem silnika mam kilka silnikow z fiata 126p duzo czesc albo ford fiesta 1.3 lub fiat uno 1.0 nie wiem ktory z tych silnikow bylby najlepsza opcja. Mam jeszcze pytanie o glowice czy do 126p jest opcja dobrania gotowej glowicy chodzi glownie o roztaw otworow a czy naped od kola co napedza alternator przejdzie?
  • #986
    virus1979
    Poziom 10  
    powiem ci kolego, wybierz po pierwsze taki ktory napewno jest 4 cylindrowy, wyeliminujesz chodzenie sprezarki po warsztacie, po drugie sprawdz ktory z nich ma plaskie tloki i najlepiej nie wychodzace poza wysokosc bloku,jezeli bedziesz dorabial glowice z blachy, po trzecie przyjrzyj sie na wal czy latwo bedzie do niego doczepic kolo pasowe, kolo musi byc na 2 paski. ja mam zrobiony kompresor z silnika od meganki 1.6, bardzo latwo dorobic glowice, bardzo latwo dotoczyc kolo pasowe i polaczyc z walem,prawie plaskie tloki takze zero komory sprezania, pompuje 2 zbiorniki z lpg razem 150l do 10 atm w 1,20 min bez zadnych oporow. silnik mam 8kw, ale mysle ze to duzo na wyrost-taki mialem, obroty na kompresorze zrob nie wiecej niz 1000min. przewody doprowadzajace cisnienie do butli w zadnym razie nie gumowe, nikt o tym nie pisze ale taki sprzet grzeje sie na zaworkach tloczacych dosc mocno, kazdy mi mowil ze taka ilosc stali i zeliwa to sie nigdy nie nagrzeje, a w gruncie rzeczy po jednym cyklu pompowania dotykajac mokrym palcem mamy psyk, wentylator dmuchajacy w glowice pod katem rozwiazuje problem, dodam ze dol silnika jest po kilku cyklach tylko lekko cieply, jezeli ktoz zainteresowany doczepie jakies foto, jestem z tych co najpierw cos robia a pozniej udzielaja rad, pozdrawiam :D
  • #987
    bc30se
    Poziom 15  
    Tak, ja jestem zainteresowany. Widzę, że pompuje ładnie, przy okazji co dokładnie zrobiłeś z głowicą i z zaworami?
  • #988
    YureQ
    Poziom 17  
    Trzeba zostawiać koło zamachowe. To bardzo istotne dla równej pracy silnika. Dopiero do niego można dokręcać koło pasowe albo wytoczyc rowki w nim. Zębatke rozruchową można z kola zamachowego bardzo łatwo zbić.
  • #989
    virus1979
    Poziom 10  
    Witam, z głowicą i zaworami był prosty temat. Zacznę od początku, zdjąłem głowicę z silnika i znalazłem na pobliskim złomie blachę 2cm, wyciąłem do szerokości i długości bloku, przyłożyłem do niej starą uszczelkę spod głowicy i odrysowałem miejsca szpilek i zapunktowałem do wiercenia, narysowałem też 4 otwory, czyli średnice tłoków, pomierzyłem, zaworki wszędzie dostępne od polskiej sprężarki 3jw60. Wchodzą ładnie w stalowe 1-calowe mufki spawalnicze i można je docisnąć w mufce nyplem 1-calowym, tylko że miał za krótki gwint, więc mufki spawalnicze przeciąłem prawie na pół, wspawałem je do tej blachogłowicy tak, żeby mieściły mi się w otworze odrysowanej średnicy tłoka. Wywierciłem w nich otwory na 22mm średnicy, chodziło, żeby były mniejsze niż średnica zaworków 3jw60, znalazłem na allegro podkładki miedziane 24x29, które idealnie pasują z dołu, jak i z góry do zaworka 3jw60. Także wystarczyło położyć podkładkę na nią, zaworek, znów podkładkę i skręcić wszystko nyplem. Bardzo prosty temat i żadnej dokładności. Głowica gotowa, przykręciłem ja na starej uszczelce. Reszta to budowa wedle własnego uznania, jutro zrobię kilka fotek, może filmik uda się jakoś tu wsadzić, to zobaczysz sobie, prostotę i funkcjonalność w jednym. :D
  • #990
    virus1979
    Poziom 10  
    Sprężarka na silniku z Fiata 126p
    po lewej stronie beda jeszcze 2 butle, i jezeli bedzie potrzeba 2 na gorze na lezaco, wszystko do rozbudowania wedle potrzeby.