Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płytka drukowa uniwersalna

pitrek1991 04 Sie 2007 23:43 2691 8
  • #1 04 Sie 2007 23:43
    pitrek1991
    Poziom 10  

    Witam dopiero sie ucze elektroniki i narazie jestem zielony ale widziałem w sklepach elektronicznych płytki uniwersalne chciałem sie dowiedzieć jak to działa jak to sie robi ze scieżki sa prowadzone np. według byle jakiego schematu nie rozumiem na jakiej zasadzie działają te płytki nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem z góry dzięki

    0 8
  • #2 04 Sie 2007 23:47
    nouki
    Poziom 25  

    zazwyczaj masz otworyktore maja niewielka ilosc miedzi w kolo a polaczenia robisz sobie sam. lepiej sprawdza sie laserowka i papier kredowy:)

    Dodano po 15 [sekundy]:

    zazwyczaj masz otworyktore maja niewielka ilosc miedzi w kolo a polaczenia robisz sobie sam. lepiej sprawdza sie laserowka i papier kredowy:)

    0
  • #3 05 Sie 2007 10:58
    sigaris
    Poziom 15  

    po prostu jest to płytka z otworkami.Bardzo wieloma otworkami,które są już pocynowane.Zabawa z płytkami uniwersalnymi polega na tym,że po prostu wkładasz elementy do płytki,przylutowywujesz je i potem łączysz odpowiedzie elementy według schematu za pomocą przewodów o małym przekroju.

    Jak się pobawisz układem,to wylutowywujesz kabelki,potem elementy i możesz na tej samej płytce jakiś nowy układ złożyć.

    0
  • #4 05 Sie 2007 11:22
    marcin.baczewski
    Poziom 13  

    Według mnie wykonanie własnej płytki jest lepszym rozwiązaniem. Nie jest to aż takie trudne. Płytki od razu wychodzą dobrze. Potrzebny jest papier kredowy i drukarka laserowa. Ja grzeję płytkę w starej przerobionej gofrownicy która jest bardziej stabilna od żelazka i płytka nie przesuwa się przy dociskaniu papieru. Płytki uniwersalne to zbędny koszt. Poczytaj trochę na elektrodzie jest dużo opisów jak wykonać płytki. Jutro będę robił płytki za pomocą papieru kredowego. Jak byś chciał to wrzucę fotki.
    Pozdrawiam

    0
  • #5 05 Sie 2007 12:50
    pitrek1991
    Poziom 10  

    acha dzięki dużo mi wyjaśniliście

    0
  • #6 05 Sie 2007 13:32
    PAW_B
    Poziom 12  

    marcin.baczewski napisał;

    [/quote]Jutro będę robił płytki za pomocą papieru kredowego. Jak byś chciał to wrzucę fotki.

    Proszę- wrzućte fotki i krótki opis.

    Z góry dzięki! Pozdrawiam!Paweł:cry:

    0
  • #7 06 Sie 2007 12:38
    marcin.baczewski
    Poziom 13  

    Najpierw robisz wydruk z mozaiką ścieżek na papierze kredowym drukarką laserową, nie możesz oszczędzać na jakości wydruku. Jeżeli nie masz drukarki laserowej musisz iść do jakiegoś punktu w którym robią wydruki. Może być z tym pewien problem ponieważ nie wszędzie chcą drukować na tym papierze. Ostatecznie może być to ksero ale efekty są już gorsze. Laminat od strony miedzi trzeba przeszlifować papierem wodnym 1500, a potem dobrze umyć w denaturacie osuszyć i nie dotykać palcami wyczyszczonej powierzchni. Tak przygotowaną płytkę wkładam do już nagrzanej do 160 180 stopni gofrownicy, może być żelazko ustawione na trochę więcej jak bawełnę, przykładam wydruk i kawałkiem bawełnianej szmatki dociskam go do laminatu od środka na boki przez około 30 sekund, aż wzór ścieżek dobrze przylegnie do płytki i ścieżki zaczną tak jakby prześwitywać na drugą stronę kartki. Wyjmujesz płytkę czekasz aż ostygnie i wkładasz do ciepłej wody z płynem do mycia naczyń. Zbędny papier powinien odejść bez problemu (musi się trochę pomoczyć), a ścieżki powinny mocno się trzymać, potem wiercisz otwory, ja to robię za pomocą miniszlifierki. Potem wkładasz płytkę w wytrawiacz np. nadsiarczan sodowy lub chlorek żelaza i czekasz aż zbędna miedź zniknie. Po tym zabiegu wyjmujesz płytkę, myjesz wodą i papierem wodnym usuwasz zbędny toner. Na koniec malujesz ścieżki kalafonią rozpuszczoną w spirytusie lub farbą transparentną termoutwardzalną do szkła ale ciężko ją dostać. Fotki wrzucę później.
    :D

    Poniżej daję linki do zdjęć. Sorry za jakość i ilość zdjęć ale reszta niechcący poleciała. Płytka od dołu w niektórych miejscach jest polutowana bo zacząłem montować elementy.

    http://img104.imageshack.us/my.php?image=dsc00439iu7.jpg
    http://img404.imageshack.us/my.php?image=dsc00438vq6.jpg

    0
  • #8 08 Sie 2007 22:56
    PAW_B
    Poziom 12  

    Serdeczne dzięki ale mam pytanie; czy podczas wiercenia nie odpryśnie tusz, lub czy nie lepiej wiercić po wytrawieniu.
    Jeszcze jedno zauważyłem że masz już wlutowany jakiś układ zcalony, czym go wlutowałeś - wygląda jak fabryczna robota.
    Płytka wyszła super!
    Pozdro.PAW_B

    0
  • #9 09 Sie 2007 08:19
    marcin.baczewski
    Poziom 13  

    Toner nie odrywa się. A jeśli chodzi o wiercenie po trawieniu to potem ścieżki mogą odpadać. Przed trawieniem punktuję żeby wiertło nie zjeżdżało, do tego używam takiego ostrego czarnego wkręta. Ja trawię nadsiarczanem sodowym bo wydaje mi się że nie nadtrawia ścieżek tak jak chlorek żelaza. Układ jeszcze nie jest wlutowany tylko włożony. Lutuję zwykłą lutownicą, ale też dobrze wychodzi. Można lutować pastą i stacją na gorące powietrze i wtedy wychodzi super jak fabrycznie. Moim zdaniem do robienia płytek ta metoda jest jest najlepsza ponieważ jest tania, a płytki wychodzą dobrze.

    0