Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zbieram wiadomości do budowy wzmacniacza samochodowego

05 Sie 2007 21:39 1235 11
  • Poziom 16  
    A więc mam kilka pytań:
    1. Chodzi mi o wzmocnienie czy jezeli mam wzmocnienie 40X to jak podam na wejście 1V to oznacza że na wyjściu bedzie ok40V zakładam , że zasilanie na to pozwala a więco dostarcza pod pełnym obciążeniem +/-40V
    2. Czy pokrętła we wzmacniaczach samochodowych ze skalą 0,2V do np. 6V to są pokrętła do regulacji czułości ale jak tą czułość sie reguluje?? Czy jest to potencjometr wlutowany zamiast rezystora ustalającego wzmocnienie układu czy po prostu potek wlutowany na wejściu wzmaka tak jak w domowych konstrukcjach??
    3. Chciałbym zrobić chlodzenie wentylatorem i mysle żeby zrobić to tak: jeden włącznik termiczny który włączał by wentylator po przekroczeniu określonej temperatury a drugi wyłącznik który w razie bgyby wentylator nie dawał rady wyłączał by wzmacniacz. teraz z tym wyłączaniem nie ma wielkiego problemu bo kupię termostat i sprawa załatwiona ale potrzebny mi jest termostat który wzieralby się przy określonej temp. nie moge nigdzie tego dostać!!!
    4. jaka jest optymalna temperatura pracy wzmaka?? Czy jest jakas okreslona czy im chłodniejszy radiator to lepiej??
    5. Na jakie temperatury ustawić wylaczenie wzmaka i włączenie wentylatora?? myślałem nad startem wentylatora przy 50st.C a wyłączeniem przy ok 80 dobrze czy można wyżej??
    Dodam że przetwornica to nie problem a wiec nie pisze o niej.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Ad.1
    Nie, gdyż musisz jeszcze dać pewien zapas napięcia, który odłoży się na tranzystorach i rezystorach wyrównawczych. Jak podasz zakładany sygnał wejściowy to wzmacniacz będzie przesterowany. Inna sprawa jak zrobisz wzmacniacz mostkowy (BLT), wtedy napięcie przekroczy te 40V, ale i przetwornica zasilająca będzie musiała być ze 4 razy mocniejsza, ale to kwestia obciążenia jakie chcesz dać.
    Ad.2
    Nie potrafię dać odpowiedzi pewnej, lecz myślę, że to pokrętło reguluje dopuszczalny sygnał wejściowy, gdyż w samochodzie może on pochodzić ze źródła (ok1V) lub z wyjścia radioodtwarzacza samochodowego (nawet kilka woltów).
    Ad.3
    Idea całkiem dobra, ale może lepiej zrobić coś co np wyłączy przetwornicę albo wyciszy wzmacniacz (coś jak MUTE lub ST-BY).
    Ad.4
    W zasadzie im chłodniejsza struktura tym lepiej, aby zmninimalizować prawdopodobieństwo przedwczesnego uszkodzenie lepiej nie przekraczać +150 st.C . Musisz zapewnić jaknajlepszy kontakt wzmacniacza z radiatorem i upewnić się, że jest wystarczający do zakładanych przez Ciebie warunków pracy. Wentylator może dużo pomóc.
    Ad.5
    Czujnik temperatury dobrze daćjak najbliżej elementów wykonawczych, w których wydziela się najwięcej ciepła. Myślę że zakładane przez Ciebie temperatury są dobre.
  • Poziom 16  
    Ad1 a jak będzie ten zapas napięcia powiedzmy ze +/-45V pod obciazeniem to bede m,ial na wyjsciu 40V?? i te 40V to by było wartością maksymalną?? którą należy podzielić na 1,41 i bedzie wartość skuteczna??
    Ad2. czyli to pokrętło to odpowiednik pokrętła regulacji głośności w domowym?? tyle że tu ustawiamy raz i reguliujemy radiem a w domowym ono służy do regulacji pozoimu dżwięku??
    Pozdrawiam!!!
  • Poziom 43  
    Tak, te 40V to powinna być max amplituda, a z tym podziałem przez √2 to tylko wg normy bodajże DIN, ostatnio o mocach wzmacniaczy jest pisane w EDW, więc jak prenumerujesz albo coś to tam zobacz. Był kiedyś też artukuł o TDA7294 więc on sam już trochę wyjaśnia co i jak z tymi napięciami.
  • Poziom 16  
    Z tymi napięciami to rozumiem ale jak dam nawet +/- 100V a wzmak bedzie mial slabe wzmocnienie to go nie wysteruje sygnalem np 1V i nie osiągne maks mocy o to mi chodzi!!! więc jezeli mam zasilanie te +/- 100V a sygnal te 1V to jak bede mial wzmocnienie 40X to nie osiagne na wyjsciu tych blisko 100V a tylko 40V najwyzej??
    Pozdrawiam!!!
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Właśnie dlatego stosuje sie przedwzmacniacz.
    Nic za darmo. Szczególnie że we wzmacniaczach występuje wymiana pasma na wzmocnienie.
    Duże wzmocnienie małe pasmo i na odwrót.
    Małe wzmocnienie szersze pasmo.
    Dlatego nie powinno za bardzo zwiększać wzmocnienia samego wzmacniacza. A w razie potrzeby stosować przedwzmacniacz.
  • Poziom 16  
    aha ale czy to prawda bylo by ze jak sygnal te 1V a wzmocnienie 40X a zasilanie +/-100V to na wyjsciu najwyzej 40V??
    Poadrawiam!!!
  • Poziom 16  
    Kurde szukam i szukam tego potka do regulacji czu łości i nie widze!!!
    Nie zobie oczywiscie wqzmaka z tego schematu ale warto poogladac tylko ten potek gdzie jest??
    Ja na koncowke mocy wytypowalem symasyma i raczej tak zostanie!!!
    Pozdrawiam!!!

    Dodano po 1 [minuty]:

    A napiszesz jeszczejak przelicza sie wzmocnienie podane w dB ja te ile razy bo np sym ma 32dB a 40X

    Dodano po 6 [minuty]:

    co oznacza sw bo nie pamietam :P
  • Specjalista elektronik
    Ten pot jest na samym początku tam gdzie wchodzi sygnał.
    Zbieram wiadomości do budowy wzmacniacza samochodowego

    $$Ku_{[v/v]}=10^{\frac{ku_{dB}}{20}}=10^{\frac{32dB}{20}}=10^{1.6}=39.81=40V/V$$
    Teoretyczne wzmocnienie wynosi ok R29/R30=44V/V=32.88dB

    SW=przełącznik
  • Poziom 16  
    A wiec mozna powiedzies ze jest to odpowiednik potka do regulacji glosnosci we wzmaku domowym??
    Pozdrawiam!!!

    Dodano po 57 [sekundy]:

    aha i wie ktoś moze gdzie kupic te termostaty ktore po przekroczeniu określonej temperatury zwieraly by sie a nie rozwieraly??