Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny układ zapłonowy

kwinto 11 Lip 2006 19:01 51317 108
  • #91 11 Lip 2006 19:01
    berti1985
    Poziom 19  

    Witam
    Wydaje mi sie ze ten 2n222 to ten sam tranzystor.
    A co irfa mozesz pokmbinowac bo ten 840 troche sie grzał pomimo duzego radiatora.
    Pozdro
    Bartek

  • Sklep HeluKabel
  • #92 07 Sie 2006 18:10
    qusqus
    Poziom 10  

    posiadam moduł zapłonu bosch 0 227 100 029 był a fiacie uno 1500 czy dało by go się go zaadaptować do zwykłego przerywacza.tak jak moduł gl 118.
    pozdrawiam

  • #93 28 Paź 2008 13:43
    bury104
    Poziom 13  

    Przedruk dla wszystkich, którzy nie wiedzą po co są elektroniczne układy zapłonowe:
    Zastosowanie nawet najprostszego elektronicznego modułu zapłonowego w miejsce tradycyjnego układu z przerywaczem daje znaczną, od razu zauważalną poprawę w pracy silnika. Już od wielu lat we wszystkich samochodach montowane są fabrycznie moduły bezstykowe ( w "maluchu" od 1994r). W starszych pojazdach układy zapłonowe obarczone są szeregiem wad:
    • niska energia iskry (powoduje utrudniony rozruch zimnego silnika, nierównomierne spalanie mieszanki, "wypadanie" zapłonów, nierównomierną pracę na wolnych obrotach, wrażliwość na zanieczyszczenie świec i ich stan)
    • wypalanie się styków przerywacza (przez przerywacz przepływa prąd rzędu kilku amperów)
    :D• iskrzenie styków przerywacza powodujące stratę znacznej części energii zgromadzonej w cewce zapłonowej, oraz przyspieszone zużywanie styków.
    • duża awaryjność spowodowana dużą iloscią części mechanicznych (regulator odśrodkowy, przerywacz, rozdzielacz)
    • konieczność częstych regulacji
    TYCH WAD NIE MA ELEKTRONICZNY UKŁAD ZAPŁONOWY
    Elektroniczny moduł zapłonowy znacznie szybciej przerywa prąd przepływający przez cewkę zapłonową niezależnie od prędkosci obrotowej silnika ( przy małych obrotach energia iskry jest taka jak przy wysokich )
    Podczas rozruchu silnika napięcie w instalacji spada często poniżej 8V. Moduł elektroniczny współpracując z cewka "niskoomową" kontroluje i utrzymuje prąd cewki na poziomie 5,5A ( maksymalny prąd cewki ) już od napięcia ok 5V.
    Duża szybkość rozłączania powoduje, że czas wyładowania iskry przekracza 2,5-3ms podczas gdy w tradycyjnym układzie z przerywaczem czas wyładowania wynosi ok. 0,3ms. Tak duża energia iskry pozwala na zwiększenie odstępu elektrod świecy do 1mm (w układzie tradycyjnym ok. 0,6-0,7mm). Większy odstęp to dłuższa iskra i większa ilosć mieszanki zapalona bezpośrednio od iskry. Powoduje to zapłon całej objętości mieszanki w krótszym czasie i dokładniejsze jej spalenie.
    Kolejna zaleta to możliwość zwiększenia czasu "ładowania" cewki przy wysokich obrotach silnika. Czas zwarcia styków przerywacza na wysokich obrotach jest tak krótki, że prąd cewki nie osiągnie maksymalnej wartości. Aby temu zapobiec wystarczy zmniejszyć odległość styków przerywacza do 0,2mm ( zamiast 0,5mm w układzie mechanicznym ). Ta informacja dotyczy tylko najprostszego elektronicznego modułu stykowo-tranzystorowego. Moduły bezstykowe eliminują całkowicie z układu zapłonowego zawodne elementy mechaniczne przez co zwiększa się niezawodność i eliminuje konieczność częstych regulacji. Kolejna zaleta to możliwość zapalania nawet znacznie uboższej mieszanki (pierwsza faza pracy zimnego silnika) co skraca czas jazdy na "ssaniu" i oszczędza silnik i paliwo.
    Duża stromość wzrostu napięcia zapłonu uodpornia układ zapłonowy na zanieczyszczenie świec i ich stan.
    Automatyczne odłączenie prądu cewki przy zatrzymanym silniku i załączonym zapłonie ( po ok. 3 sekundach ) zapobiega niepotrzebnemu rozładowywaniu akumulatora.
    Styki przerywacza współpracującego z najprostszym modułem elektronicznym nie wypalają się i samooczyszczają pod wpływem małego prądu płynącego z modułu (tzw. prąd samooczyszczania o wartości 100-150mA - zamiast kilku amperów jak w układzie klasycznym)
    Wyeliminowanie przepływu dużego pršdu przez styki przerywacza powoduje obniżenie temperatury styków i lizgu który w niższych temperaturach ciera się znacznie wolniej.
    Minimalny spadek zużycia paliwa spowodowany dokładniejszym spalaniem mieszanki i możliwoscią pracy z mieszanką uboższą.
    Odczuwalna znacznie większa elastyczność i dynamika silnika szczególnie w zakresie niskich i wysokich obrotów.
    Równomierna praca silnika powoduje, że rozrząd zużywa się znacznie wolniej a trwałość łańcucha zwiększa się ponad dwukrotnie.
    Trwałość świec zapłonowych wzrasta do 50-80 tys.km:D:D:D

  • Sklep HeluKabel
  • #95 06 Mar 2009 19:17
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Elektroniczne układy zapłonowe do Fiata 125 tyrystorowe były produkowane seryjnie przez Państwowe Zakłady Teletransmisyjne TELEKOM w Warszawie pod nazwą Tyrystorowe Urządzenie Zapłonowe TUZ 1 Na tym urządzeniu zamontowanym do malucha jeżdziłem 13 lat.Bardzo proste w wykonaniu 2 tranzystory pracujące w przetwornicy ,transformator,mostek diodowy dostarczający stałe napięcie około 330V ładujące kondesator no i tyrystor BT 10/600 Układ był produkowany w 1988 roku i można szukać ww urządzenia na szrotach.Prosty ,niezawodny współpracujący z klasycznym przerywaczem i co istotne w przypadku jego awarii można było dokonać prostego przełączenia i kontynuować jazdę na tradycyjnym zapłonie.Można go stosować do wszystkich samochodów z minusem na karoserii jak również do Żuka.Na giełdach samochodowych gdzie oferują swoje towary handlowcy ze wschodu można bez problemu nabyć taki układ zapłonowy pod nazwą Iskra 6 za niewygórowaną cenę.

  • #97 06 Mar 2009 20:07
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Z tyrystorowym układem zapłonowym może pracować dowolna cewka zapłonowa.Poza tym przy kluczyku włączonym w stacyjce w pozycji zapłon na cewce zapłonowej nie ma napięcia gdyż nie ma impulsu z młoteczka. Sprawność cewki w tym układzie jest bardzo wysoka gdyż napięcie w impulsie na nisko omowym uzwojeniu podane przez tyrystor wynosi około 330V.Przerwa na świecy jaką przewiduje wytwórca do 1.2 mm. Mała liczba elementów nieskomplikowany układ.

  • #99 08 Mar 2009 20:10
    ekmir
    Poziom 24  

    elektrit napisał:
    (uwaga-cewka ma być 3-omowa,jak dajecie cewke "elektroniczną' dobudujcie ogranicznik prądu)


    A co w przypadku jeśli cewka ma inną oporność?

  • #100 11 Mar 2009 09:10
    Jonavalon
    Poziom 10  

    Witam - prześledziłem cały temat szukając jak i co zrobić żeby wykorzystać ten moduł do instalacji 6V i nic nie znalazłem -- czy ktoś mógłby nakreślić co i jak zrobić aby można go było wykorzystać w instalacji 6V. Z tego co widzę nie tylko dla mnie takie informacje były by przydatne.
    Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc

  • #101 11 Lip 2009 19:10
    ekmir
    Poziom 24  

    Witam.
    Wykonany układ z IRF840 został sprawdzony (zgodnie z opisami na forum) przy użyciu żarówki oraz szpilek i działa! :)

    Niestety po podłączeniu do Żuka nie można go odpalić.
    Jaka może być przyczyna?

  • #102 16 Lip 2009 01:47
    antenek
    Poziom 19  

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/modu__101.gif
    mam pytanko po co w tym schemacie jest wstawiony tranzystor T2 ?
    Pracuje chyba w konf WE i ma na stałe ustalony punkt pracy . Ma on zabrać część prądu . bo z tego co widzę na wykresach to ten nmos jest z kanałem wzbogacanym . wiec nie rozumiem zbytnio :) Czy t2 ma ograniczyć napięcie Vgs ?

  • #106 16 Paź 2009 00:39
    sigi
    Spec od samochodów

    domino_16 napisał:
    Orientuje się ktoś czy czy moduł zapłonowy od np. golfa uciągnie 2 cewki od malucha?


    Nawet i trzy pociągnie!

    Pozdrawiam.

  • #107 16 Paź 2009 21:45
    Simson671
    Poziom 12  

    Wiec i ja podepnę sie pod ten temat jeśli pozwolicie.
    Od dłuzszego czasu borykam się z problemem stworzenia jak najlepszego układu stykowo - tranzystorowego do mojego Simaka. Zrobiłem wstepny schemat:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ab3202745c86bde7.html
    Posiada teraz wszelkie zabezpieczenia(które dorabiałem sam - i tu jest ten ból bo nie za bardzo sie znam na elektronice):
    • zabezpieczenie na ok.1000V za pomocą diody prost. 1N4007- katodę do styku C.Z. cewki w.n., a anodę do masy
    • zabezpieczenie przeciw przepięciom z cewki w.n. tranzystora wykonawczego za pomocą diod Zenera na ok.300V <- to akurat już było "firmowo"
    •zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem w instalacji za pomocą diody Zenera na ok.12V na tranzystorze wykonawczym
    •zabezpieczenie przed rozładowywaniem aku przy włączonym zapłonie, a zgaszonym silniku zarówno przy zwartym jak i rozwartym przerywaczu)<- to też już było "firmowo"
    3.Sygnalizacja rozwartych styków przerywacza za pomocą diody LED
    4.Odpowiednio wysoki prąd samooczyszczania styków( charakterystyczny rezystor 150Ω przy przerywaczu - prąd w granicach ok.100mA <- to też było

    (mam wątpliwości głównie do kontrolki rozwartego przerywacza bo po krótkim czasie w crocodile clips gasła, no i czy sie nie spali?)???
    No i teraz pytanie - czy to wszystko zadziała jak należy?

  • #108 25 Paź 2009 13:23
    Simson671
    Poziom 12  

    Proszę o pomoc. Tutaj chodzi o potwierdzenie czy to będzie działało a jak nie to jak to poprawić... Trochę się napracowałem przy tym ale moja skromna wiedza nie pozwala mi na udzielenie odpowiedzi na to pytanie, więc proszę Was jako bardziej zaawansowanych elektroników.

  • #109 03 Kwi 2010 19:49
    igraszek05
    Poziom 14  

    Czy ten układ morze pracować w trabancie 601 s ? w tym aucie jest zaplon z układem halla i mi się spaliła płytka z 2 tranzami i b.trudno ja kupić czy ją mozna zamienic tym układem jeśli tak zlecę komuś wykonanie tej płytki