Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezpiecznik polimerowy do domykania szyb

Maurer 10 Sie 2007 21:38 5820 19
  • #1 10 Sie 2007 21:38
    Maurer
    Poziom 9  

    Witam,
    Czy w ukladzie domykania szyb, dla zabezpieczenia silnika szyby przed uszkodzeniem kiedy szyba sie calkowicie zamknie można zastosować bezpiecznik polimerowy?
    Mam układ, który będzie na 30s zwierał przekaźnik slużący do ruchu szyby w górę, i chcialbym w jakiś sposób uchronić silnik przed spaleniem, jeśli szyba zostanie domknięta szybciej. Na przewodzie bezpośrednio zasilającym silnik chcialbym założyć bezpiecznik polimerowy - dobrany do natężenia prądu pobieranego przez zablokowany silnik. Bezpiecznik odcinałby prąd w momencie domknięcia szyby, i "regenerował się" kiedy minie czas domykania, i przekaźnik zostanie rozwarty.
    Mam w zwiazku z tym kilka watpliwosci - czytalem ze bezpieczniki polimerowe z czasem sie zuzywaja, ile mniej wiecej takich odciec moze wytrzymac bezpiecznik (napiecie 12V, prąd rzędu kilka amper, czas odcinania to 30s i tak pewnie kilka razy dziennie)?
    Dość trudno dostać takie bezpieczniki na prąd większy niż 1A, czy mogę kilka takich bezpieczników połączyć równolegle aby uzyskac zabezpieczenie przed większym prądem?
    Niestety o elektronice wiem jak na razie bardzo niewiele, zrobienie tego na komparatorze napięcia czy tranzystorach przerasta mnie, a pomysły z rurką kontaktronową owiniętą drutem nie wzbudzają mojego zaufania.

    0 19
  • #2 10 Sie 2007 21:54
    tzok
    Moderator Samochody

    Bezpiecznik polimerowy się nie nadaje - warto go dać jako dodatkowe zabezpieczenie, ale on nie jest niezniszczalny. Jeśli jesteś ciekaw ile cykli wytrzymuje - spójrz w jego kartę katalogową.

    0
  • Pomocny post
    #3 11 Sie 2007 09:08
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Wystarczy rozbudować nieznacznie twoją instalację, poprzez dodanie komparatora napięcia, wykrywającego odpowiedni poziom przeciążenie prądowego na kablu zasilającym silnik. Potrzeba kilka "groszowych" elementów., które być może nie będą kosztowały więcej niż bezpiecznik polimerowy

    Pozdrawiam
    PS Wtedy Twój przebudowany układ będzie zwierał silnik na tyle ile trzeba, aby domknąć szyby, a układ opóźniający, który już masz, możesz wykorzystać (po skróceniu czasu) do blokowania komparatora w czasie rozruchu silnika, bo w tym momencie silnik "pożera" spore prądy.

    0
  • #4 11 Sie 2007 13:56
    Maurer
    Poziom 9  

    Komparator napiecia, na razie brzmi magicznie;) Mam akurat LM339N, ale nie bardzo wiem jak go tu włączyć. Zeby zmierzyć napięcie idące do silnika, to on musi być wpięty szeregowo z silnikiem? I skad wziąć napięcie "wzorcowe" do porównania, bo kiedy szyba sie domknie to napięcie spada mi w calej instalacji - potrzebny jest jeszcze jakiś stabilizator czy coś takiego?

    0
  • #5 11 Sie 2007 16:44
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Dobrze kombinujesz. ;-) Narysuj schemat swojej instalacji (może być odręczny, ale wyraźny) i wrzuć na "elkę". Piszesz, że Ci siada napięcie w instalacji (wcale się nie dziwię), ale chyba nie do zera ;-) (do ilu wolt?). Zmierz też jaki jest pobór prądy przez silnik, kiedy kręci, zamykając szybę i wtedy kiedy domknie (musi być niezły skok prądu na silniku skoro "siada" Ci napięcie w całej instalacji). Komparator ma mierzyć napięcie na rezystorze SZEREGOWYM (o bardzo małej wartości - ułamków Ohma) włączonym w obwód zasilania silnika. Jako napięcie odniesienia do komparatora jakiś tani stabilizator - tu nie trzeba jakiejś dużej dokładności więc nie potrzeba precyzyjnego źródła napięcia referencyjnego. Jeśli napięcie nie siada Ci poniżej 8V, to myślę, że wystarczy tani 78L05. LM339 będzie dobry, bo od razu jednym scalakiem załatwisz cztery szyby.

    Pozdrawiam
    PS Co prawda nie jestem fachowcem od instalacji samochodowych, ale wydaje mi się, że siłowniki do szyb powinny mieć jakieś zabezpieczenia na taką okoliczność (przeciążenia). Może jakiś fachowiec od auto-instalacji wypowie się na ten temat.

    0
  • #6 11 Sie 2007 21:10
    Maurer
    Poziom 9  

    Bezpiecznik polimerowy do domykania szyb

    To powyzej to wlasnie moj schemat, mysle ze dosc prosty i czytelny.

    Nie wiem dokładnie o ile spada napięcie przy domknięciu szyby - ale widze ze w tym momencie troche przygasają kontrolki, światła mijania itp, więc wnioskuje że spada w całej instalacji. Zmierzyć prąd tego silnika moglbym ale mam obawy - mam dwa mierniki uniwersalne, z czego jeden tylko do 2A, więc to chyba troche za mało, a drugi teoretycznie do 10A, ale jest w takiej samej obudowie i w podobnej cenie, wiec obawiam sie że te 10A to może być tylko pic.
    Sam silnik raczej nie ma zadnych zabezpieczeń - to dość wiekowa, prosta konstrukcja.

    0
  • #7 12 Sie 2007 11:31
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam

    Wszystko jasne. Błędem w tym rozwiązaniu jest to, że "sygnał masy do domykania szyb" uzależniony jest od czasu. Takie uproszczone rozwiązanie mogłoby być dobre pod warunkiem, że siłownik do szyb posiadałby wbudowany układ progowy (z możliwością indywidualnej regulacji) odłączania zasilania przy określonym przeciążeniu. Jeśli faktycznie nie posiada czegoś takiego, to trzeba mu to dodać. Popatrz na to co znalazłem (opis ze schematem w załączniku). To może być lekarstwo na Twój problem, po odpowiednim dostosowaniu do Twoich potrzeb i być może, że nie trzeba będzie stosować rezystora szeregowego w obwodzie zasilania siłownika, jeśli spadek napięcia w instalacji jest wyraźnie zauważalny. Poniższy układ to dyskryminator napięcia zasilania: dołącza, bądź odłącza zasilanie do obciążenia, zależnie od poziomu napięcia na wyjściu zasilania.

    Pozdrawiam
    PS 10A w tych mierniczkach, to nie jest pic, tylko pomiar tak dużego prądu może być chwilowy (w instrukcji najczęściej jest podane ile sekund), gdyż moc bocznika dla tego prądu jest niewielka.

    0
  • #8 12 Sie 2007 18:40
    Maurer
    Poziom 9  

    Ech... wybacz, ale ten rysunek to dla mnie zbyt wiele;) Wolalbym juz pozostać przy tym komparatorze jeśli to możliwe.
    Sygnal do domykania szyb jest niestety taki jaki podaje alarm. Wiec jak rozumiem schemat powinien wygladac mniej wiecej tak? Pewnie będą tu jeszcze potrzebne dodatkowe oporniki albo potencjometry?


    Bezpiecznik polimerowy do domykania szyb

    0
  • #9 13 Sie 2007 09:46
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    ... a nie masz możliwości zaingerowania w ten alarm?? Sprawdź czy opóźnienie do domykania (30s) realizowane jest przez uPC, czy może jakiś układzik analogowy np. 555 (bardzo lubiany przez wszystkich ;-) ), czy jakiś inny timer. Nie wierzę żeby nie dało sie tego zmienić (skrócić czas domykania stosownie do Twoich potrzeb - może jest tam nawet wewnątrz jakaś regulacja tego czasu opóźnienia, o czym producent wprost nie pisze). Najprostsze rozwiązania są zawsze najskuteczniejsze ;-) . Jeśli jednak realizuje to mikroprocesor i nie ma możliwości regulacji opóźnienia domykania szyb, no to wracamy do naszego komparatora.

    ... tak użyj precyzyjny potencjometr montażowy, wieloobrotowy (30-to obrotowy ze śrubą) tzw. helitrim, zasilony ze stabilizatora, jako dzielnik napięcia do regulacji progu przełączenia komparatora. Sygnał z komparatora ma wyzwolić dodatkowy timer (np. na 555) z opóźnieniem "niwelującym" resztki tego durnego ("durnego", bo bez możliwości regulacji) opóźnienia 30s (bo inaczej silnik będzie "kłapać" - włączać i wyłączać się cyklicznie dopóki nie zniknie 30 sekundowy sygnał domykania). Moim skromnym zdaniem jest to jednak robienie "czegoś na siłę". Ja osobiście próbowałbym przerobić ten alarm (no chyba, że faktycznie jest tam tylko procek, odpowiedzialny za wszystkie funkcje)

    Pozdrawiam

    0
  • #10 14 Sie 2007 00:16
    Maurer
    Poziom 9  

    Ok, czyli jak rozumiem potencjometr dać pomiędzy stabilizatorem napięcia, a komparatorem? A czy podłączenie tego komparatora na schemacie jest ok? Za komparatorem dam zwykły przekaźnik z podtrzymaniem, tak żeby cały układ nie wpadał w pętlę. Jedno jeszcze mnie martwi, czy jeśli obie szyby będą się domykały naraz (bo mam dwie elektryczne), i w pewnym momencie jedna się domknie, to spadek napięcia nie spowoduje zatrzymania domykania się drugiej szyby? Przez większość czasu jeżdżę z domkniętą szybą od strony pasażera, więc ta musi zostać odcięta natychmiast, a szyba od strony kierowcy musi się normalnie domknąć.

    PS Przerobienie alarmu raczej nie wchodzi w grę, był droższy niż kosztowałby gotowy wypasiony moduł domykania, wiec wole nie ryzykować:) Zresztą, samo skrócenie czasu sygnału domykania mnie nie zadowala bo za każdym razem szyba może być inaczej otwarta, więc tak czy inaczej musi być układ który wykryje przeciążenie.

    0
  • #11 14 Sie 2007 13:27
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Jest to klasyczny układ komparatora, a więc chyba znajdziesz gdzieś schemat w razie czego, gdyby jeszcze coś nie było zrozumiałe. Ma to wyglądać tak: opornik pomiarowy np. 0,1 Ohma/5W włączony w gałąź zasilania silnika, między masą a silnikiem. Wyjście z opornika (między opornikiem a silnikiem) na jedno z wejśc komparatora. Jeden koniec suwaka helitrima (np. 10k) do stabilizatora +5V/1A (7805) drugi koniec do masy, a suwak potencjometru do wejscia komparatora (komparator zasilany z 5V i przekaźniki również na 5V). Nie piszę na które wejscia (+/-) komparatora podłączysz sygnały, bo to zależy od tego jak dalej zrobisz układ, a mozna różnie to rozwiązać. Po komparatorze musisz dać tranzystor z rezystorami ograniczającymi prąd bazy, jako wzmacniacz prądu przekaźnika. Możesz dać zarówno pnp, jak i npn (na jaki prąd zastosujesz tranzystory zależy od przekaźnika, myslę że np. BC337 lub BC327 wystarrczą, ale nie zapomnij dać na cewce każdego przekaźnika diody np. popularnej BA159, eliminującej przepięcia). Taki układ komparatora musisz dać do każdego okna, czyli na każdy silnik i indywidualnie wyregulować. Warunkiem poprawnej pracy jest to aby napięcie w instalacji w czasie przeciążenia (zablokowania silnika po domknięciu szyby) nie spadało poniżej 7-8V bo wtedy stabilizator +5V nie będzie poprawnie pracował .

    Pozdrawiam
    PS Przekaźniki z podtrzymaniem trochę komplikują sprawę (bo trzeba robić dodatkowe obwody ich "kasowania") jeśli nie bedziesz mógł zaingerować w przełączniki od zamykania/otwierania okien. Ciężko jest cokolwiek doradzać jak się nie widzi tego na "żywca". Układ nie jest skomplikowany, więc myślę, że sobie z tym poradzisz

    0
  • #13 14 Sie 2007 18:24
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Cewki tych przekaźników pobierają 30-40 mA prądu, myslę, że to trochę za dużo jak na możliwości komparatora. Poza tym nie chodzi w tym przypadku tylko o sam prąd obciążenia wyjścia komparatora. Przekaźnik to nieciekawy element do sterowania z "punktu widzenia scalaka" - po prostu niebezpieczny dla niego, więc lepiej zastosować dodatkowy tranzystor (przecież to grosze kosztuje), który pełni rolę wzmacniacza prądowego i "bufora" niejako separującego scalak. Poza tym użyj przekaźnika na 5V, a nie 12 - całośc bedzie pewniejsza, przy spadkach napięcia w instalacji (trudno powiedzieć przy jakim napięciu 12 woltowy przekaźnik "odpuści" - to zależy od jego konstrukcji mechanicznej).

    Pozdrawiam
    PS O ile się nie mylę te tanie przekaźniki mają tylko jeden styk zwierno/rozwierny, więc nie będziesz mógł zrobić podtrzymania (do tego potrzeba Ci dwa styki zwierno/rozwierne). Musisz poszukać czegoś innego (czytaj droższego ;-) ) . Poza tym pamiętaj o zabezpieczeniach układu elektronicznego, jaki zrobisz, od przepięć w instalacji elektrycznej pojazdu. Większość amatorów o tym niestety zapomina. Przykładem ten temat:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic814451.html

    Zastosuj diodę typu Transil, jednokierunkową: 1.5kW na napięcie 18-27V, wlutowaną na płytce zaporowo, bezpośrednio przy kablu (między plusem, a masą) doprowadzającym zasilanie do Twojego urządzenia. Na wejsciu zasilania (każdej) płytki postaw elektrolit kilkaset uF/25V, a przy scalaku (bezpośrednio przy nogach zasilania) kondensator(y) 100nF ceramiczne. Ekranuj długie kable (szczególnie ten od rezystorów pomiarowych do komparatora). Połączenia kablowe staraj się stosować jak najkrótsze. Przemyśl DOBRZE konstrukcję, zanim zaczniesz ją składać do kupy. Daj znać jak to zmajstrujesz.

    0
  • #14 15 Sie 2007 23:11
    Maurer
    Poziom 9  

    Ok, mysle ze z jednym tranzystorem dam sobie rade. Zmierzyłem dziś napięcie podczas domykania lewej szyby, na wyjściu zasilającym prawą - przy zablokowaniu szyby napięcie spada do ok 7V.
    I tak sobie pomyslalem, czy nie wystarczy zamiast komparatora zwykły przekaźnik z cewką na 5V - jeśli ze strony stabilizatora dostanie 12V, a na zasilaniu silnika napięcie spadnie do 7V, to daje 5V roznicy, wiec teoretycznie przekaźnik mógłby zaskoczyc?

    0
  • #15 16 Sie 2007 13:03
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    ... hmmm, jakieś spore te spadki napięcia (na samym silniku siłownika?, na całej instalacji?, z pracującym, czy bez pracującego alternatora? bo nic na ten temat nie napisałeś). Nie jestem fachowcem od instalacji elektrycznych pojazdów (może taki spec tu jeszcze zajrzy i coś doradzi od siebie), ale moim skromnym zdaniem to trzeba by najpierw:

    1/ sprawdzić akumulator. Być może jest "zdechnięty" i nadaje się do wymiany - to wtedy wymienić na nowy (wiem, że to spory wydatek, ale tego nie "przeskoczysz" żadnymi układami elektronicznymi) - akumulator musi być sprawny, żeby cokolwiej dalej można było robić i żeby to miało "ręce i nogi".

    2/ sprawdzić instalację, kable, złącza (dla mnie ten spadek jest za duży, jeśli akumulator jest zdrowy, chyba, że instalacja od siłowników do szyb pociągnięta jest zbyt cienkimi kablami),

    3/ sprawdzić bezpieczniki (czy właściwe są na swoich miejscach, podejrzewam ;-) , że tu coś namieszałeś, bo Ci pewnie je paliło)

    4/ przy okazji można sprawdzić alternator z regulatorem (nie zaszkodzi).

    5/ jednak upierałbym się przy konieczności sprawdzenia tego urządzenia (alarmu), który Ci tak "durnie" steruje tymi szybami. Pisałeś, że sporo kosztował, więc dla mnie to jest dziwne, że takie niedopracowane "barachło" wciska się klientom.

    Pozytywnie zrealizować powyższe punkty, a dopiero wtedy ewentualnie przystępować do konstruowania czegokolwiek, co mogłoby poprawić sytuację.

    Pozdrawiam

    0
  • #16 16 Sie 2007 21:25
    Maurer
    Poziom 9  

    Napiecie mierzyłem na przewodzie wychodzącym na przycisk do lewej szyby. Wiązkę do obu przycisków chwilowo podłączyłem pod plusa i minusa z gniazda zapalniczki. Akumulator i regulator napięcia są nowe (jakieś 3 miesiące). Na ładowanie od wymiany nie narzekam, więc altek i regulator raczej są ok, pasek też zmieniany niedawno. Z pracującym silnikiem i bez pomiar wyszedł mniej więcej podobny - ok 12,5V w stanie spoczynku, 11-11,5V kiedy szyba pracuje i 6,9-7,2V kiedy szyba się zablokuje. Bezpieczniki ok - jest tu chyba jeden zabezpieczający gniazdo zapalniczki, i jeden na wiązce do przycisków - 10A.
    Co do alarmu to nie był drogi, raczej z niższej półki, ale mimo to droższy niż moduły domykania szyb, więc naprawde nie chcialbym go zepsuć.
    A czy taki duży spadek napięcia może spowodować nieprawidłowe działanie stabilizatora? Nie dałoby się na przykład założyć mu jakiegoś kondensatora który w chwili przeciążenia silnika zasili stabilizator nieco wyższym napięciem?

    0
  • #17 17 Sie 2007 21:17
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Szybki "projekcik" w załączniku. Schemat modułu automatyki domykania szyb i schemat instalacji. Zastrzegam, że jest to projekt "teoretyczny" (nie testowany praktycznie), a więc pewnie trzeba będzie coś jeszcze zmienić (być może poprawić), poeksperymentować z tym i dopiero całość uruchomić.
    W układzie nie potrzeba żadnych dodatkowych przekaźników, ani przełączników - moduł działa z istniejącą instalacją. Potrzebne są dwa popularne scalaki LM339 (139) i CD4093. Stabilizator +5V musi być typu LowDropOut. Elementy RC zaznaczone na schemacie modułu należy dobrać (pewnie trzeba będzie trochę zwiększyć ich wartości) - ustalają one stałą czasową nieczułości modułu na krótkotrwałe impulsy przeciążenia od silnika, pojawiające się w momencie włączania silnika. RC trzeba tak dobrać, aby moduł nie wyłączał natychmiast silnika w momencie włączania zamykania/domykania szyb, ale wyłączał silnik dopiero po pojawieniu się stałego przeciążenia (po zamknięciu szyby). Na wejściu "E" zasilania modułu można dać dodatkowo zabezpieczającą diodę jednokierunkową, typu Transil: 1.5KE18C, która zabezpieczy elektronikę modułu przed zakłócającymi przepięciami w instalacji (zarówno dodatnimi jak i ujemnymi względem masy).

    Pozdrawiam
    PS Zamiast tranzystora MOSNFET można dać jakiś mały przekaźnik z cewką 5V, damper diodą i tranzystorem wzmacniającym prąd (BC337)

    Oczywiście taki układ (indywidualnie wyregulowany) potrzebny jest dla każdej szyby.

    0
  • #18 17 Sie 2007 22:49
    Maurer
    Poziom 9  

    Eeeech... dobra, za jakis miesiac jak cos z tego zrozumiem to sie odezwe;)

    0
  • #19 18 Sie 2007 09:12
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    ... dodam jeszcze od siebie, że taki układ można zrobić w oparciu o tani mikroprocesor f-my Atmel: AT89C2051PI. Mikroprocesory te obecnie kosztują dosłownie grosze (panowie beznesmeni ;-) - pomysł dla was - nie raczcie już ludzi takim badziewiem, jakiego używa Maurer , wszak mamy XXI wiek), a zawierają wewnątrz komparator napięcia - wszystko byłoby w jednym taaaanim układzie, zarówno blok analogowy-pomiarowy, jak i logika cyfrowa. W postaci elementów smd wszystko można wbudować do siłownika szyby, uzyskując w ten sposób podzespół "inteligentny". Taki podzespół mógłby mieć nawet dodatkowe funkcje dzięki procesorowi np.: czujnika temperatury dla rozmrażania szyby, czujnika alarmowego dla danej szyby do współpracy z centralka alarmową.

    Pozdrawiam

    0
  • #20 20 Sie 2007 00:30
    Maurer
    Poziom 9  

    Hej, to nie az takie badziewie;) Nie moja wina ze auto pochodzi dość mocno z XX wieku, niektorymi elementami konstrukcji nawet ze pierwszej polowy XX wieku:)

    0