Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przeka幡iki
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Zmiana przep造womierza klapowego na termiczny.

musculus 30 Cze 2008 00:37 94520 136
  • #31
    musculus
    Poziom 17  
    CzarekJ napisa:
    Witam koleg闚.
    W jaki spos鏏 w opracowanym uk豉dzie zosta豉 rozwi您ana kwestia temperatury zasysanego przez silnik powietrza?
    (...)
    Bo wydaje mi si 瞠 opracowany uk豉d b璠zie pracowa prawid這wo tylko dla temperatury powietrza (nazwijmy ja odniesienia), przy jakiej by造 zdejmowane charakterystyki obu typ闚 przep造womierzy.


    Przep造womierz klapowy mierzy przep造w obj皻o軼iowy (litry zassanego powietrza w jednostce czasu). Dla okre郵enia optymalnej dawki paliwa konieczna jest znajomo嗆 masy powietrza (kilogramy). Do tego celu s逝篡 czujnik temperatury w przep造womierzu. Znaj帷 przep造w obj皻o軼iowy i temperatur powietrza sterownik silnika mo瞠 obliczy przep造w masowy wymagany do okre郵enia dawki paliwa. (Teoretycznie konieczny by豚y r闚nie pomiar ci郾ienia - p*v/t=const - jednak w przep造womierzu nie ma czujnika ci郾ienia. Dlaczego - nie wiem, nie analizowa貫m tego. Mo瞠 wahania ci郾ienia s na tyle ma貫 瞠 mo積a je zaniedba; mo瞠 przep造womierz mierzy nie obj皻o嗆 a iloczyn obj皻o軼i i ci郾ienia, a mo瞠 jeszcze jest inny pow鏚? Nie wiem, ale to jest w naszym przypadku niewa積e.)

    Przep造womierz termiczny mierzy przep造w masowy (nazywany jest te AMM, czyli "air mass meter"). Intensywno嗆 ch這dzenia grzanego elementu jest proporcjonalna do masy powietrza, nie do jego obj皻o軼i. Dlatego nie trzeba ju tu wprowadza poprawki termicznej - jest ona ju "automatycznie" uwzgl璠niona w wyniku pomiaru. Dlatego zast徙i貫m czujnik temperatury potencjometrem kt鏎y "na sztywno" symuluje sta陰 temperatur zasysanego powietrza.

    Szuka貫m informacji na temat tego, czy czujnik temperatury powietrza s逝篡 do czegokolwiek innego ni okre郵enie masy powietrza. Dowiedzia貫m si 瞠 prawdopodobnie do niczego innego nie s逝篡 ale nie znalaz貫m definitywnego potwierdzenia tej informacji. W swoim uk豉dzie przewidzia貫m dla niego miejsce (s tam elementy oznaczone znakiem zapytania, kt鏎ych w trakcie monta簑 nie nale篡 montowa. To jest w豉郾ie miejsce na ewentualny pomiar temperatury.)

    W praktyce si okaza這 瞠 zgodnie z przewidywaniami brak pomiaru temperatury nie wp造n掖 na dzia豉nie uk豉du (chodzi dobrze podczas upa堯w i mroz闚). Dlatego mo積a przyj望, 瞠 przy zastosowaniu przep造womierza AMM pomiar temperatury powietrza jest zb璠ny.
  • Relpol przeka幡iki
  • #32
    CzarekJ
    Poziom 12  
    Tak kolego masz w zupe軟o軼i racj. Jestem w stanie uwierzy 瞠 brak pomiaru temperatury i zast徙ienie w Twoim uk豉dzie czujnika rezystorem nie wp造wa niekorzstnie na prac silnika. Nie mniej jednak "czepliwy" ze mnie cz這wiek, kt鏎y czasami ma dziwne pomys造. A gdyby tak zostawi w uk豉dzie oryginalny czujnik temperatury i ponadto zamontowa drugi, kt鏎ego sygna by豚y potrzebny uk豉dowi przetwarzaj帷emu do konwersji sygna逝 o masie powietrza na sygna o jego objeto軼i. Tak 瞠by po prostu sterownik otrzymywa tak jak w oryginale dwie informacje. Troch to karko這mne, ale chyba wykonalne. Da si co takiego w miar prosto zrobi?
  • #33
    bartek_j
    Poziom 35  
    musculus napisa:

    Szuka貫m informacji na temat tego, czy czujnik temperatury powietrza s逝篡 do czegokolwiek innego ni okre郵enie masy powietrza. Dowiedzia貫m si 瞠 prawdopodobnie do niczego innego nie s逝篡 ale nie znalaz貫m definitywnego potwierdzenia tej informacji.


    W wielu silnikach z przep造womierzem masowym (drucikowym) jest czujnik IAT czyli temperatury powietrza zasysanego. S逝篡 ta temperatura jako wsp馧czynnik korekcyjny dla dawki paliwa branej z mapy. W niekt鏎ych sterownikach te na tej odstawie jest zap這n przestawiany.
  • #34
    stosik
    Poziom 10  
    witam
    Uk豉d zmontowa貫m i dzia豉 w moim aucie e32 730i Bardzo polecam. Pragne podziekowa autorowi projektu za pomoc przy wykonaniu. Je郵i kto mia豚y ochote w okolicach Wroc豉wia montowa ten uk豉d to moge pomoc(teraz bede niedostepny przez miesiac).
    Pozdrawiam
  • Relpol przeka幡iki
  • #35
    musculus
    Poziom 17  
    CzarekJ napisa:
    A gdyby tak zostawi w uk豉dzie oryginalny czujnik temperatury i ponadto zamontowa drugi, kt鏎ego sygna by豚y potrzebny uk豉dowi przetwarzaj帷emu do konwersji sygna逝 o masie powietrza na sygna o jego objeto軼i. Tak 瞠by po prostu sterownik otrzymywa tak jak w oryginale dwie informacje. Troch to karko這mne, ale chyba wykonalne. Da si co takiego w miar prosto zrobi?

    Zostawi oryginalny czujnik... By豚y problem, bo on jest integraln cz窷ci przep造wki klapowej, kt鏎ej si pozbywamy. Ale teoretycznie mo積a zastosowa dwa nowe nowy czujniki - jeden w miejsce dotychczasowego, a drugi przypi皻y do uk豉du. My郵a貫m nad tym podczas projektowania i na p造tce jest przewidziane wej軼ie na te czujniki.

    Aby to uruchomi trzeba wlutowa dodatkowe elementy na p造tce, zainstalowa gdzie te czujniki temperatury oraz dopisa w programie obs逝g sygna逝 z czujnika temperatury.



    bartek_j napisa:
    musculus napisa:

    Szuka貫m informacji na temat tego, czy czujnik temperatury powietrza s逝篡 do czegokolwiek innego ni okre郵enie masy powietrza. Dowiedzia貫m si 瞠 prawdopodobnie do niczego innego nie s逝篡 ale nie znalaz貫m definitywnego potwierdzenia tej informacji.

    W wielu silnikach z przep造womierzem masowym (drucikowym) jest czujnik IAT czyli temperatury powietrza zasysanego. S逝篡 ta temperatura jako wsp馧czynnik korekcyjny dla dawki paliwa branej z mapy. W niekt鏎ych sterownikach te na tej odstawie jest zap這n przestawiany.

    Rzeczywi軼ie, nie wyrazi貫m si 軼i郵e. Wiem, 瞠 w nowszych silnikach jest taki czujnik stosowany. Jednak mi chodzi這 o sterownik silnika steruj帷y wtryskiem grupowym (nie sekwencyjnym), jakim jest Motronic w wersji 1.0, 1.1 czy 1.3. W tych silnikach by stosowany przep造womierz klapowy. I na podstawie informacji, kt鏎e uda這 mi si uzyska s康z, 瞠 w tej wersji Motronica czujnik temperatury nie jest stosowany do niczego innego poza pomiarem masy powietrza.

    Ale przy okazji: Czy ma kto informacje, jak w tych nowszych Motronicach z przep造womierzem masowym temperatura zasysanego powietrza wp造wa na parametry wtrysku i zap這nu? Jakie s podstawy fizyczne i jaki jest cel takiej regulacji?

    ---------------------------------------------------------------------------

    Zapyta貫m BMW o rol czujnika temperatury zasysanego powietrza w moim aucie. Przedstawi貫m temat i zapyta貫m, czy czujnik temperatury s逝篡 jedynie do wyznaczenia masy powietrza, czy te do czego innego. Zapytanie z這篡貫m po angielsku, natomiast odpowied do mnie przysz豉 po polsku. Przytaczam j ni瞠j:

    Cytat:
    Szanowny Panie,





    W zwi您ku z Pa雟kim pytaniem przejmie informujemy, i odpowied brzmi: Tak. Czujnik temperatury powietrza zasysanego w silniku M30 s逝篡 tylko do wyliczenia masy tego powietrza.



    Z Powa瘸niem

    BMW Polska


    Zatem mo積a przyj望, 瞠 ten czujnik mo積a bez obaw zast徙i potencjometrem, co zreszt potwierdzaj moje eksperymenty.

    A swoj drog nie spodziewa貫m si, 瞠 tak szybko otrzymam odpowied. S康zi貫m, 瞠 BMW ma wiele korespondencji i nikomu nie b璠zie si chcia這 zajmowa moim pytaniem dotycz帷ym dawno ju nie produkowanych samochod闚. Musz przyzna, 瞠 firma zachowa豉 si tu bardzo porz康nie.
  • #36
    rufik1988
    Poziom 11  
    witam mam pytanie zrobi kto przy golfie taki zabiek czyli zmiane z klapkowego na jaki inny je郵i tak to prosze o jakie info
  • #37
    CzarekJ
    Poziom 12  
    Witam. Ja w豉郾ie ko鎍z instalacj w Audi 80. Jak uruchomi to podziel si wra瞠niami. Kolega z forum, kt鏎y montuje te uk豉dy to bardzo solidna firma. Polecam.
  • #38
    ecru
    Poziom 9  
    Pracuj nad instalacj turbo w silniku M20B25 i praktycznie wszystko jest ju gotowe - samoch鏚 bardzo fajnie je寮zi, chc帷 unikn望 montowania jakiej "鈍inki", pozostaj przy zmianie mapy wtrysku i zap這nu. Chcia豚ym zmieni przep造wk bo odnosz wra瞠nie, 瞠 klapkowa nie jest tak dok豉dna i wolniej reaguje. Chcia豚ym skorzysta z pomys逝 kolegi je郵i wolno. ;-)
    Mam par pyta.
    Pierwsze dotyczy programu w jakim zrobi貫 p造tk. Posiadam Protel 99 i Autotrax i niestety nie mog otworzy pliku PCB - na ekranie jest pusto.
    Drugie pytanie dotyczy tego jak uda這 Ci sie zrobi pomiary i stworzy algorytm zamiany danych z MAF'u na warto軼i AFM'u.?
    Czy je瞠li b璠 dysponowa innym przep造womierzem uk豉d jest na tyle elastyczny, 瞠 uda mi si dostroi go potencjometrami ?
    A mo瞠 dysponuje kolega jedn p造tk wi璚ej - ch皻nie bym odkupi !
    Pozdrawiam
  • #39
    musculus
    Poziom 17  
    ecru napisa:

    Pierwsze dotyczy programu w jakim zrobi貫 p造tk. Posiadam Protel 99 i Autotrax i niestety nie mog otworzy pliku PCB - na ekranie jest pusto.


    Autotrax pod DOS-a (dost瘼ny jako freeware, do 軼i庵ni璚ia st康. Ale powinien otworzy ka盥y inny program obs逝guj帷y pliki PROTEL tekstowy (sprawd, czy w swoim Protelu nie masz opcji wczytania pliku Protel txt).

    ecru napisa:

    Drugie pytanie dotyczy tego jak uda這 Ci sie zrobi pomiary i stworzy algorytm zamiany danych z MAF'u na warto軼i AFM'u.?


    MAF daje sygna proporcjonalny do pierwiastka 4-go stopnia z przep造wu. Zatem sygna wej軼iowy jest w programie podnoszony do 4 pot璕i i u鈔edniany (u鈔ednianie nie jest zrobione na sygnale wej軼iowym, poniewa by造by du瞠 b喚dy z uwagi na nieliniowo嗆. A przep造womierz klapowy daje sygna w przybli瞠niu proporcjonalny do logarytmu z przep造wu. Dok豉dn charakterystyke ustali貫m tak: przypi掖em dwa przep造womierze w szereg i rejestrowa貫m ich napi璚ia. Na tej podstawie sporz康zi貫m charakterystyk, aproksymowa貫m j metod najmniejszych kwadrat闚 i tak otrzyma貫m r闚nanie okre郵aj帷e zale積o嗆 napi耩. Na tej podstawie wygenerowa貫m charakterystyk (2048 punkt闚 - 11 bitowa rozdzielczo嗆), kt鏎a jest zapisana w procesorze.

    ecru napisa:

    Czy je瞠li b璠 dysponowa innym przep造womierzem uk豉d jest na tyle elastyczny, 瞠 uda mi si dostroi go potencjometrami ?


    Je郵i przep造womierz termiczny ma charakterystyk proporcjonaln do pierwiastka czwartego stopnia z przep造wu a klapowy do logarytmu z przep造wu to powinno si da dopasowa potencjometrami. W innym przypadku trzeba ponownie zdejmowa charakterystyki (i ewentualnie zmodyfikowa program, np. wyrzuci u鈔ednianie czwartej pot璕i napi璚ia wej軼iowego).

    ecru napisa:

    A mo瞠 dysponuje kolega jedn p造tk wi璚ej - ch皻nie bym odkupi !


    P造tki drukowane zamawia貫m w firmie - nie wykonywa貫m ich samodzielnie (jest to p造tka dwustronna z soldermask i metalizacj otwor闚). Zam闚i貫m wi璚ej sztuk - koszt uruchomienia produkcji i tak musia貫m ponie嗆, a w por闚naniu z tym kosztem cena kolejnych sztuk jest niewielka, wi璚 zam闚i貫m wi璚ej i mog odst徙i. W tej sprawie pisz na priv.
  • #40
    ruszu
    Poziom 2  
    wiamt

    Bardzo ciekawe rozwi您anie-graty dla autora;) Wszyscy pisz tu o benzyniakach z padni皻ymi przep造womierzami, ja mam mercedesa w124
    2,5 turbodiesel, i kl瘯n掖 mi przep造womierz:( zepsu豉 sie elektronika, bo klapka chodzi p造nnie. Objaw jest taki 瞠 po pod陰czeniu przep造womierza samoch鏚 jedzie jakby ci庵n掖 lawet za sob-dlatego je盥輳 bez przep造wki. Nie pomog這 przesuwanie p造tki, czyszczenie itp:( Czy do turbodiesla ten uk豉d da sie przypasowa?? ch皻nie odkupie tez gotowa p造tk, jakby autor mia jeszcze na zbyciu;)

    pozdrawiam
  • #41
    rufik1988
    Poziom 11  
    CzarekJ napisa:
    Witam. Ja w豉郾ie ko鎍z instalacj w Audi 80. Jak uruchomi to podziel si wra瞠niami. Kolega z forum, kt鏎y montuje te uk豉dy to bardzo solidna firma. Polecam.


    Witam, uda這 co sie panu zrobi ten uk豉d zamiast przep造wki Pozdrawiam
  • #42
    musculus
    Poziom 17  
    ruszu napisa:
    wiamt

    Bardzo ciekawe rozwi您anie-graty dla autora;) Wszyscy pisz tu o benzyniakach z padni皻ymi przep造womierzami, ja mam mercedesa w124
    2,5 turbodiesel, i kl瘯n掖 mi przep造womierz:( zepsu豉 sie elektronika, bo klapka chodzi p造nnie. Objaw jest taki 瞠 po pod陰czeniu przep造womierza samoch鏚 jedzie jakby ci庵n掖 lawet za sob-dlatego je盥輳 bez przep造wki. Nie pomog這 przesuwanie p造tki, czyszczenie itp:( Czy do turbodiesla ten uk豉d da sie przypasowa?? ch皻nie odkupie tez gotowa p造tk, jakby autor mia jeszcze na zbyciu;)

    pozdrawiam


    Mo積a spr鏏owa, ale to b璠zie troch eksperymentowania. Og鏊nie trzeba si zastanowi, czy warto si tym bawi. Je郵i chodzi tylko o to, 瞠 pad przep造womierz to najpro軼iej b璠zie kupi nowy. Powinien d逝go wytrzyma, bo tu nie ma gazu, kt鏎y by go m鏬 rozwali. Mo積a te odda przep造womierz do naprawy (s ludzie, kt鏎zy takie rzeczy naprawiaj).

    Je郵i chodzi tylko o poprawne dzia豉nie auta to naprawa lub kupno nowej przep造wki wydaje si najrozs康niejszym rozwi您aniem. Je郵i auto jest traktowane tylko "u篡tkowo" to chyba nie warto nic przerabi. Jednak je郵i chodzi o inne rzeczy - np. tuning czy po prostu czyst ciekawo嗆 - mo積a si tym spr鏏owa zaj望. Jest to troch d逝bania przy aucie, ale je郵i lubisz samodzielnie majstrowa przy aucie i chcesz si tym pobawi - postaram si udzieli pomocy.
  • #43
    ruszu
    Poziom 2  
    witam

    Cytat:

    Je郵i chodzi tylko o poprawne dzia豉nie auta to naprawa lub kupno nowej przep造wki wydaje si najrozs康niejszym rozwi您aniem. Je郵i auto jest traktowane tylko "u篡tkowo" to chyba nie warto nic przerabi. Jednak je郵i chodzi o inne rzeczy - np. tuning czy po prostu czyst ciekawo嗆 - mo積a si tym spr鏏owa zaj望. Jest to troch d逝bania przy aucie, ale je郵i lubisz samodzielnie majstrowa przy aucie i chcesz si tym pobawi - postaram si udzieli pomocy.



    niestety nowy (nr BOSHa 0281002034) kosztuje 2000pln, znalazlem go tylko w 1 sklepie:( w ASO nawet nie pytalem. Auto jak najbardziej nieu篡tkowe- spe軟ienie marze z dzieci雟twa:) Niestety jest bardzo zajechany - przep造womierz to tylko jedna z wielu rzeczy ktore musze zrobi- dlatego szukam oszcz璠no軼i- a jak uda sie przy okazji zyska pare koni, albo zmniejszyc spalanie, to bedzie bosko. Majstruje oczywiscie sam, od wymiany klock闚 po wymiane uszczelki pod glowic. Dlatego wdzieczny bede za wszelka pomoc

    pozdrawiam
  • #44
    nemys
    Poziom 2  
    Zainteresowa mnie ten temat i b璠 chcia co takiego zrobi.
    St康 pytanie do os鏏, kt鏎e grzebi cz瘰to przy takich rzeczach. Teraz mam przep造wk 0280 203 005. Od czego w這篡 termiczn. Auto ma 4 ltr. 字ednica dolotu (zewn皻rzna 鈔ednica) to 80 mmm. Domy郵am si, 瞠 najwi瘯sze znaczenie b璠zie mia豉 鈔ednica, w zwi您ku z czym. Od czego szuka przep造womierza ?

    Auto jest zgazowane, za這穎ny blos. Bardziej chodzi o lepszy przep造w powietrza, ni w pe軟i prawid這we je盥瞠nie na benzynie. Benzyna ma by awaryjnym paliwem. Wi璚 dopuszczam odchy造 w temacie idealnego doboru przep造womierza
  • #45
    musculus
    Poziom 17  
    ruszu napisa:
    witam

    niestety nowy (nr BOSHa 0281002034) kosztuje 2000pln, znalazlem go tylko w 1 sklepie:( w ASO nawet nie pytalem. Auto jak najbardziej nieu篡tkowe- spe軟ienie marze z dzieci雟twa:) Niestety jest bardzo zajechany - przep造womierz to tylko jedna z wielu rzeczy ktore musze zrobi- dlatego szukam oszcz璠no軼i- a jak uda sie przy okazji zyska pare koni, albo zmniejszyc spalanie, to bedzie bosko. Majstruje oczywiscie sam, od wymiany klock闚 po wymiane uszczelki pod glowic. Dlatego wdzieczny bede za wszelka pomoc

    pozdrawiam

    Nie zauwa篡貫m tej wypowiedzi wcze郾iej, wi璚 dopiero teraz pisz: Z tego co wiem - uk豉d ten jeszcze w 瘸dnym Dieslu nie by testowany. Ale ciekaw jestem, jak tam si sprawdzi. Mog po篡czy p造tk na pr鏏 i zobaczymy. A na razie spr鏏ujmy par rzeczy pomierzy, 瞠by ustali, czy da si to pod陰czy. Proponuj kontakt na PW - ustalimy wtedy szczeg馧y.

    nemys napisa:
    Zainteresowa mnie ten temat i b璠 chcia co takiego zrobi.
    St康 pytanie do os鏏, kt鏎e grzebi cz瘰to przy takich rzeczach. Teraz mam przep造wk 0280 203 005. Od czego w這篡 termiczn. Auto ma 4 ltr. 字ednica dolotu (zewn皻rzna 鈔ednica) to 80 mmm. Domy郵am si, 瞠 najwi瘯sze znaczenie b璠zie mia豉 鈔ednica, w zwi您ku z czym. Od czego szuka przep造womierza ?

    Auto jest zgazowane, za這穎ny blos. Bardziej chodzi o lepszy przep造w powietrza, ni w pe軟i prawid這we je盥瞠nie na benzynie. Benzyna ma by awaryjnym paliwem. Wi璚 dopuszczam odchy造 w temacie idealnego doboru przep造womierza


    Moje BMW te ma 80mm 鈔ednicy, zatem te przep造womierze, kt鏎e poda貫m (0 280 217 502, 0 280 217 503 i 0 280 217 504) te maj 80mm 鈔ednicy. Jednak niepokoi mnie numer oryginalnego przep造womierza (ko鎍闚ka 005 - czy to nie jest dwunastowotowy Jetronic). Ile ten przep造womierz ma pin闚 i jakie napi璚ie zasilaj帷e na niego przychodzi? Z kt鏎ego roku pochodzi auto?
  • #46
    nemys
    Poziom 2  
    Auto z roku '86. Ale w temacie wtrysku jest to koniec lat 70.
    Wtrysk L-Jetronic . Jest on troch inny od LE-Jetronica, np. wtryski nie s zamienne.
    Przep造womierz ma 7 pin闚.
    Napi璚ia nie mierzy貫m. Jak pomorze, to jest to wersja wtrysku z "silnikiem krokowy" w formie odchylanego bimetalu.
    Brak Motronica. Sonda Lambda w tym wtrysku nie jest obowi您kowa i by豉 tylko dodatkiem koryguj帷ym nastawy.
    W ksi捫ce Kasedorfa "Uk豉dy wtryskowe i katalizatory" jest on na 176 stronie.

    My郵a貫m te, 瞠by wszystko pomierzy i wstawi zamiast przep造wki potencjometr suwakowy, spi皻y z link gazu. My郵isz, 瞠 ma szanse dzia豉 jako uk豉d awaryjny, gwarantuj帷y dojechanie do domu ?

    Dodane :

    W豉郾ie pomierzy貫m przep造wk. Poszpera貫m po necie. Mam te schemat przep造womierza.
    Pod 6-7 kryje si w陰cznik pompy paliwa. Pompa jest za陰czana tylko wtedy gdy uchylona jest klapa przep造womierz
    Napi璚ie 10,1V - maksymalne jakie zmierzy貫m piny 4-5

    piny 1-5 nie zmienia si napi璚ie. Sta貫 5,3 V . Na tych pinach jest potencjometr od regulacji sk豉du mieszanki

    Zmiany s na pinach
    2 - 5 : od 125 Ω do 1,25 kΩ , napi璚ie 2 - 6,33 V
    2 - 3 : 277 Ω do 1 kΩ, napi璚ie 4,48 do 0,1 V

    Da si co zastosowa zamiast tego przep造womierza ?
  • #47
    musculus
    Poziom 17  
    nemys napisa:
    Auto z roku '86. Ale w temacie wtrysku jest to koniec lat 70.
    Wtrysk L-Jetronic . Jest on troch inny od LE-Jetronica, np. wtryski nie s zamienne.
    Przep造womierz ma 7 pin闚.
    Napi璚ia nie mierzy貫m. Jak pomorze, to jest to wersja wtrysku z "silnikiem krokowy" w formie odchylanego bimetalu.
    Brak Motronica. Sonda Lambda w tym wtrysku nie jest obowi您kowa i by豉 tylko dodatkiem koryguj帷ym nastawy.
    W ksi捫ce Kasedorfa "Uk豉dy wtryskowe i katalizatory" jest on na 176 stronie.

    My郵a貫m te, 瞠by wszystko pomierzy i wstawi zamiast przep造wki potencjometr suwakowy, spi皻y z link gazu. My郵isz, 瞠 ma szanse dzia豉 jako uk豉d awaryjny, gwarantuj帷y dojechanie do domu ?

    Dodane :

    W豉郾ie pomierzy貫m przep造wk. Poszpera貫m po necie. Mam te schemat przep造womierza.
    Pod 6-7 kryje si w陰cznik pompy paliwa. Pompa jest za陰czana tylko wtedy gdy uchylona jest klapa przep造womierz
    Napi璚ie 10,1V - maksymalne jakie zmierzy貫m piny 4-5

    piny 1-5 nie zmienia si napi璚ie. Sta貫 5,3 V . Na tych pinach jest potencjometr od regulacji sk豉du mieszanki

    Zmiany s na pinach
    2 - 5 : od 125 Ω do 1,25 kΩ , napi璚ie 2 - 6,33 V
    2 - 3 : 277 Ω do 1 kΩ, napi璚ie 4,48 do 0,1 V

    Da si co zastosowa zamiast tego przep造womierza ?


    B璠zie z tym problem. M鎩 uk豉d nie jest przystosowany do tego Jetronica. 疾by go dopasowa trzeba by zrobi wiele rzeczy od nowa i zmodyfikowa schemat (trzeba dorobi pomiar napi璚ia zasilania 12V, przerobi wyj軼ie, 瞠by mog這 chodzi na 12V a nie na 5V, trzeba dorobi wyj軼ie przeka幡ikowe za陰czaj帷e pomp paliwa i trzeba napisa nowy program steruj帷y tym wszystkim. Je郵i czujesz si na si豉ch to zrobi to mog udzieli wszelkich wskaz闚ek, ale ja si tego zadania nie podejm.

    Czy da si z tym co zrobi... trudna sprawa. Obawiam si, 瞠 nic prostszego od przer鏏ki mojego uk豉du si nie wymy郵i. Potencjometr sprz篹ony z przepustnic nie zadzia豉, bo potrzebny b璠zie tez sygna o obci捫eniu silnika (potencjometr na przepustnicy mo瞠 pozwoli na uzyskanie w miar prawid這wej pracy na biegu ja這wym w pe軟ym zakresie obrot闚, ale jak silnik b璠zie musia poci庵n望 auto to ju nie da rady). Chocia mo積a kombinowa z uk豉dem mno膨cym sygna z potencjometru przepustnicy przez obroty silnika - tu ju istnieje szansa powodzenia.

    Drug rzecz jest konieczno嗆 sterowania pomp paliwa - mo積a wprowadzi prze陰cznik sterowany palcem z kabiny, ale trzeba by si zastanowi, czym grozi nie wy陰czenie tego wy陰cznika w por po zga郾i璚iu silnika. Skutecznym rozwi您aniem by這by zastosowanie przeka幡ika z prost elektronik wykorzystuj帷 impulsy zap這nowe - brak impuls闚 wy陰cza豚y pomp paliwa. Ten uk豉d da這by si prosto zrobi z kilku element闚 elektronicznych na kawa趾u p造tki uniwersalnej.
  • #48
    arti891
    Poziom 2  
    Witam je郵i mo積a wiedzie w jakiej firmie mo積a zam闚i takie gotowe p造tki?? Kto by m鏬 zrobi taka p造tk??
  • #49
    maciek18
    Poziom 2  
    co trzeba zmienic w tym ukladzie zeby zamontowac ten uk豉d w m20b25 w bmw e30?
  • #50
    musculus
    Poziom 17  
    arti891 napisa:
    Witam je郵i mo積a wiedzie w jakiej firmie mo積a zam闚i takie gotowe p造tki?? Kto by m鏬 zrobi taka p造tk??


    Chodzi o sama p造tk drukowan, czy o gotowy, zmontowany uk豉d? Je郵i o gotowy uk豉d to raczej 瘸dna firma tego nie zrobi (zbyt drobna sprawa, 瞠by jaka firma si tego podj窸a), a je郵i o p造tk drukowan to mo積a j zam闚i w dowolnej firmie zajmuj帷ej si produkcj obwod闚 drukowanych (np. Faldruk, Merkar, Elpin, Kono i wiele innych). Jednak cena jest do嗆 wysoka (licz za uruchomienie produkcji wi璚ej, ni za wykonanie pojedynczej p造tki). Ja zam闚i貫m wi璚ej sztuk (jednej sztuki nie op豉ca這 si robi, bo by豉 ta sama cena) i mam jeszcze kilka dodatkowych, kt鏎e mog odst徙i. Je郵i chcesz tak p造tk to pisz na priv.

    maciek18 napisa:
    co trzeba zmienic w tym ukladzie zeby zamontowac ten uk豉d w m20b25 w bmw e30?


    Je郵i tam jest Motronic 1.1 lub nowszy to ten uk豉d powinno da si zastosowa bez modyfikacji - wystarczy nastawi parametry potencjometrami. Do regulacji warto mie wska幡ik sygna逝 sondy lambda (np. z Allegro za jakie 60z) lub mo磧iwo嗆 przypi璚ia do komputera, 瞠by ten sygna odczyta. Regulacja "na wyczucie" jest mo磧iwa, chocia trwa bardzo d逝go.
    Je郵i jest Motronic 1.0 to trzeba by gruntownie zmieni charakterystyk zapisan w mikroprocesorze (wymaga to eksperyment闚 i umiej皻no軼i opracowania zebranych danych).
  • #51
    piotrekw123
    Poziom 1  
    witam posiadam bmw e 34 2,0 silnik m20 jestem bardzo zainteresowany modyfikacj kt鏎 ty proponujesz ja pozby貫m si ju 2 przep造wek klapkowych bosch w wyniku wystrza逝 gazu teraz czeka mnie zakup kolejnego u篡wka kosztuje oko這 250 z co by doradzi ?chodzi o przep造wk termiczn
  • #52
    concretny
    Poziom 1  
    Witam.
    Na temat ten trafi貫m poprzez forum bmw-e30.pl
    Posiadam samoch鏚 bmw e30. W aucie przeszczepi貫m silnik z e34 535i z 1990r (m30b35) kt鏎y wcze郾iej posiada przez pewien czas niestety instalacj gazow czego rezultatem jest FATALNY stan przep造womierza.
    Kupienie sprawnego przep造womierza do silnika M30 to jak szukanie "鈍i皻ego Graala" .

    Jestem w stanie zap豉ci za wykonanie przer鏏ki na przep造womierz termiczny lub wykonaniu zestawu do pod陰czenia. Oczywi軼ie wszystko musia這 by dzia豉 ca趾owicie bezawaryjnie i nie zaburza pracy silnika w 瘸dnych warunkach.

    Czy by豚y kto ch皻ny do wykonania takiej modyfikacji?

    Dodam 瞠 nie by豚ym jedynym klientem poniewa klapowym w wielu ludzi ma problem z przep造womierzem klapowym w samochodach bmw.


    PS. noi co z tym czujnikiem temp. powietrza..czy rzeczywi軼ie nie musi go by?
  • #53
    musculus
    Poziom 17  
    concretny napisa:
    Witam.
    Na temat ten trafi貫m poprzez forum bmw-e30.pl
    Posiadam samoch鏚 bmw e30. W aucie przeszczepi貫m silnik z e34 535i z 1990r (m30b35) kt鏎y wcze郾iej posiada przez pewien czas niestety instalacj gazow czego rezultatem jest FATALNY stan przep造womierza.
    Kupienie sprawnego przep造womierza do silnika M30 to jak szukanie "鈍i皻ego Graala" .

    Jestem w stanie zap豉ci za wykonanie przer鏏ki na przep造womierz termiczny lub wykonaniu zestawu do pod陰czenia. Oczywi軼ie wszystko musia這 by dzia豉 ca趾owicie bezawaryjnie i nie zaburza pracy silnika w 瘸dnych warunkach.

    Czy by豚y kto ch皻ny do wykonania takiej modyfikacji?

    Dodam 瞠 nie by豚ym jedynym klientem poniewa klapowym w wielu ludzi ma problem z przep造womierzem klapowym w samochodach bmw.


    PS. noi co z tym czujnikiem temp. powietrza..czy rzeczywi軼ie nie musi go by?


    Chyba nie da si znale潭 warsztatu kt鏎y podj掖 by si przer鏏ki. Te p造tki s montowane na w豉sn r瘯, z tego co wiem 瘸den warsztat tego nie za這篡. Chocia znam osoby, kt鏎e za這篡造 te przep造wki w kilku autach i maj ju wpraw, jednak nie jest to jaki warsztat lecz amatorski tuning w kr璕u znajomych, kt鏎ych 陰czy wsp鏊na pasja.

    Je郵i w aucie by przek豉dany silnik to sugerowa豚ym znalezienie oryginalnego przep造womierza i doprowadzenie silnika do w豉軼iwej pracy. Je郵i za這篡my now przep造wk do silnika, kt鏎y nie pracowa poprawnie w danej konfiguracji to mo瞠 si okaza, 瞠 ten silnik ju nigdy nie b璠zie dzia豉 jak nale篡 (mo瞠 by sytuacja, 瞠 g堯wny problem le瘸 gdzie indziej ni w przep造wce, a zak豉daj帷 now przep造wk i reguluj帷 uk豉d tak, aby silnik jako dzia豉 po prostu maskujemy zasadniczy problem, kt鏎y i tak w pewnych wypadkach b璠zie si ujawnia).

    Dlatego przed przer鏏k niezb璠ne jest znalezienie sprawnego przep造womierza klapowego i doprowadzenie silnika do porz康ku. Mo積a rozwa篡 regeneracj dotychczasowego przep造womierza (pono za kilkaset z da si przep造wk zregenerowa z gwarancj, cho sam tego w swoim aucie nie robi貫m). Mo積a te spr鏏owa poszuka kogo ze sprawn przep造wk i po篡czy od niego na pr鏏.

    Dalej jest jeszcze kwestia celu takiej przer鏏ki - po co si w to bawi: Je郵i w aucie jest LPG to sens jest widoczny. Je郵i chcemy bawi si w tuning to sens jest r闚nie. Ale je郵i chodzi po prostu o doprowadzenie do pe軟ej sprawno軼i auta, kt鏎e b璠zie chodzi tylko na benzynie to przer鏏ka chyba jest pozbawiona sensu. Nale篡 si liczy, 瞠 warsztaty samochodowe tego rozwi您ania nie znaj i jak kto przyjedzie do nich samochodem ze zmienionym przep造womierzem to b璠 do tego pochodzi "jak pies do je瘸". Mog nie chcie si podj望 naprawy, mog te zrobi napraw, a je郵i im nie wyjdzie to b璠 zwala win za z貫 dzia豉nie silnika po naprawie na nietypow przep造wk, dlatego czasami warto mie pod r瘯a sprawn przep造wk klapow 瞠by w razie sporu z warsztatem m鏂 za這篡 orygina i pokaza, 瞠 na nim te problem wyst瘼uje.

    Je郵i chcesz wypr鏏owa taki uk豉d (ale musisz go za這篡 sam, na w豉sn r瘯 - ja nie mam warsztatu i si tego nie podejm) to mog po篡czy jedn sztuk. W takim wypadku pisz na priv.
  • #54
    peterus2
    Poziom 11  
    Na pocz徠ku uznanie dla kolegi :)
    Mam pytanie, czy p造tka + soft + przep造womierz mo積a zamontowa do silnika m40 1.6i?
  • #55
    peterus2
    Poziom 11  
    Musculus, mam pytanie: jak zmierzy charakterystyk mojego przep造womierza 13621734653?

    Nie mam problem闚 z wystrza豉mi, bo zamontowana jest sekwencja i podobnie jak AlexMastah chc pozby si opor闚 przep造wu. Dodatkowo jak kolega pisze, jest mo磧iwo嗆 zmiany charakterystyki w celu zwi瘯szenia mocy silnika. Nasuwa mi si pytanie: czy mo積a zastosowa twoj elektronik do przep造wki z e46 316i nr przep造wki 13621433565 i - korzystaj帷 z du瞠j rezerwy regulacji - dostroi charakterystyk tej przep造wki do charakterystyki mojej przep造wki?

    Dodam, 瞠 mam E30, 89r, 316i, M40 B16, Motronic 1.3.

    B璠 wdzi璚zny za wszelkie wskaz闚ki.

    Pozdrawiam
    peterus2
  • #56
    musculus
    Poziom 17  
    peterus2 napisa:
    Musculus, mam pytanie: jak zmierzy charakterystyk mojego przep造womierza 13621734653?

    Nie mam problem闚 z wystrza豉mi, bo zamontowana jest sekwencja i podobnie jak AlexMastah chc pozby si opor闚 przep造wu. Dodatkowo jak kolega pisze, jest mo磧iwo嗆 zmiany charakterystyki w celu zwi瘯szenia mocy silnika. Nasuwa mi si pytanie: czy mo積a zastosowa twoj elektronik do przep造wki z e46 316i nr przep造wki 13621433565 i - korzystaj帷 z du瞠j rezerwy regulacji - dostroi charakterystyk tej przep造wki do charakterystyki mojej przep造wki?

    Dodam, 瞠 mam E30, 89r, 316i, M40 B16, Motronic 1.3.


    Powinno da si ustawi samymi potencjometrami. Chocia jak do tej pory nie mam pewnego potwierdzenia pracy uk豉du w silniku czterocylindrowym (w sze軼iocylindrowych Oplach i BMW uk豉d pracuje dobrze, ale brak mi wynik闚 z silnik闚 czterocylindrowych.

    Charakterystyk mierzy貫m pod陰czaj帷 przy pracuj帷ym silniku w szereg przep造wk termiczn i klapow i oscyloskopem mierzy貫m sygna造 wychodz帷e z tych przep造wek. Nast瘼nie z pomoc arkusza kalkulacyjnego (OpenOffice) wyznaczy貫m funkcj aproksymuj帷 charakterystyk przep造womierza (mia貫m z tym troch zachodu i nie dam rady tu obja郾i, jak to zrobi samemu. Po prostu trzeba si troch pobawi matematyk i wyznaczy charakterystyk - ja do wyznaczenia charakterystyki aproksymuj帷ej stosowa貫m metod najmniejszych kwadrat闚). Wynik tych oblicze zapisa貫m w programie w pascalu generuj帷ym zestaw danych do陰czanych przy kompilacji do programu w asemblerze.

    Podsumowuj帷 - wyznaczenie charakterystyki nowego przep造womierza (gdyby by豉 istotnie r騜na od tej, kt鏎 ja wyznaczy貫m) wymaga pewnego wysi趾u intelektualnego i trzeba si troch orientowa w matematyce i w podstawach teoretycznych dzia豉nia przep造womierzy (trzeba za這篡 wst瘼nie jak捷 funkcj, kt鏎ej wsp馧czynnik闚 b璠ziemy szukali podczas aproksymacji). Je郵i kto chce si w to bawi i zrobi pomiary to mog w tym pom鏂. Ale nie s康z, 瞠by to by這 potrzebne. Praktyka pokazuje, 瞠 charakterystyki s podobne i r騜ni si tylko wzmocnieniem - co jest mo磧iwe do skompensowania potencjometrami.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Znalaz貫m program w Pascalu generuj帷y charakterystyk. Do陰czam go jako za陰cznik. Je郵i kto go b璠zie analizowa - nie przejmujcie si za bardzo komentarzami. Charakterystyka zawarta w jednym z komentarzy jest b喚dna - dotyczy wcze郾iejszych pr鏏 na innej p造tce drukowanej. Aktualna jest ta rzeczywi軼ie obliczana w programie - czyli o ile dobrze odtworzy貫m jest ona taka: Uwy=0.6917*ln((Uwe+0.4935)^4)+0.1790
  • #58
    musculus
    Poziom 17  
    xtrack napisa:
    Witam serdecznie. Mam pytanie do Musculus'a
    mam Peugeota 205 Gti 1.9 1993 r. na motronicu gdzie przeplywka ma numer 0 261 200 162 i czy cos takiego podejdzie do mojego puga i czy warto zaryzykowac http://cgi.ebay.pl/AIRFLOW-METER-CHIPPED-PEUG...1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A2%7C294%3A50


    Niezbyt dobrze rozumiem, co to w豉軼iwie jest. Mo磧iwe, 瞠 jest to uk豉d podobny do mojego, ale przewidziany do innego przep造womierza. Zastanawiaj帷a jest cena: skoro kto to sprzedaje na aukcji to musi co na tym zarobi. A za t cen, za kt鏎 to sprzedaje nie da si kupi kompletu porz康nych (na rozszerzony zakres temperatur) cz窷ci do mojego uk豉du. Musi tam by co ta雟zego. Drug zastanawiaj帷 rzecz jest to, 瞠 monta w aucie trwa 5 minut. To stanowczo za ma這 czasu na za這瞠nie i dopasowanie nowego przep造womierza innego typu.
    W opisie aukcji jest te zastrze瞠nie, 瞠 nie nadaje si do diesli. Pisze r闚nie, 瞠 jest to uk豉d wymuszaj帷y podanie wi瘯szej dawki paliwa (a zbyt bogata mieszanka niekoniecznie oznacza wi瘯sz moc). By mo瞠 jest to tylko jakie liniowe przekszta販enie mo磧iwe do zestrojenia tylko przy okre郵onych warunkach (np. do wy軼igu na 1/4 mili z pe軟ym otwarciem przepustnicy). Nie wiem, czy przy zastosowaniu tego uk豉du nie b璠zie problemu ze sk豉dem mieszanki lub rozruchem silnika w r騜nych warunkach (zim) - czy uk豉du nie trzeba b璠zie przestraja przy zmianie temperatury otoczenia.

    Jednak na odleg這嗆 trudno co powiedzie. S康z, 瞠 cena jest na tyle niska, 瞠 mo積a zaryzykowa. W razie problem闚 zawsze mo積a wr鏂i do oryginalnego przep造womierza. A jakby kto to kupi to mo瞠 niech si podzieli na forum uwagami na temat urz康zenia (i fotografiami uk豉du w 鈔odku, bez obudowy - ciekaw jestem, co tam w 鈔odku siedzi). S康z帷 po cenie - b璠zie to jaki bardzo prosty uk豉dzik, wi璚 doj軼ie do tego, jak dzia豉 nie powinno by trudne. Por闚nanie tego uk豉du z moim mo瞠 by ciekawe.

    -----------------------------------------------------------------------------------

    Jeszcze nad jednym si zastanawiam. Czy nie jest to po prostu 豉dnie obudowany rezystor zmieniaj帷y wskazanie temperatury zasysanego powietrza...
  • #59
    xtrack
    Poziom 2  
    wielkie dzieki za pomoc,raczej bede ryzykowal i kupie to cos.zobaczymy jak zastosowanie czegos takiego wplynie na charakterystyke pracy silnika, jesli wogole bedzie mozna o niej mowic.jak cos to bede informowal na bierzaco. pozdrawiam
  • #60
    a.sadek
    Poziom 2  
    Witam! Cy mialby Pan czas i checi na wykonanie dokladnej kopii Panskiego ukladu. dodam ze mam to samo auto z tym samym silnikiem i tym samym problemem:)