Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

elektroniczny moduł zapłonowy

włuczykij 12 Sie 2007 12:39 7559 19
  • #1 12 Sie 2007 12:39
    włuczykij
    Poziom 27  

    znalazłem taki schemat zapłonu do motocykla. jest on sterowany z mechanicznego przerywacza, tzw platynek. jak platynki się rozwierają (i przestają robić zwarcie do masy) to tranzystor końcowy robi przejście do masy (prąd płynie wtedy przez cewke HV i następuje uderzenie iskry)

    elektroniczny moduł zapłonowy

    potrzebuję przerobić układ tak, aby iskra uderzała wtedy, gdy na wejściu pojawi się napięcie z czujnika halla 12V (b. mały prąd). myślałem nad zastosowaniem bramki logicznej not, która odwróciłaby mi sygnał. jakie są wasze propozycje??? a, może dało by się zmienić oporność R5 R6 i R7, tak, żeby wydzielało się na nich mniej ciepła??

    0 19
  • #2 12 Sie 2007 14:04
    rasty
    Poziom 27  

    Cytat:
    jak platynki się rozwierają (i przestają robić zwarcie do masy) to tranzystor końcowy robi przejście do masy (prąd płynie wtedy przez cewke HV i następuje uderzenie iskry

    Błąd. Wtedy prąd przestaje płynąć, następuje przepięcie i na uzwojeniu wtórnym cewki występuje wysokie napięcie i iskra na świecy :wink:
    Zamiast bramki proponuję tranzystor, najlepiej jakiś Darlington sterowany z czujnika Halla.

    0
  • #3 12 Sie 2007 16:55
    włuczykij
    Poziom 27  

    jak to podłączyć? jaki tranzystor proponujesz?

    0
  • #4 12 Sie 2007 18:36
    rasty
    Poziom 27  

    Dam Ci przykład. Czujnik Halla z wentylatorka do PC-ta. Można go połaczyc jak na rys.
    Bez pola magnetycznego tranzystor jest nasycony - odpowiada to zwarciu "platynki". Kolektor trzeba podłączyć do wejścia modułu zapłonowego.

    0
  • #5 12 Sie 2007 19:51
    włuczykij
    Poziom 27  

    oki, dołoże ten jeden stopień.... a da sie to zrobić tak, żeby wyeliminować straty mocy wydzielane na rezystorach dzielnika i pierwszego stopnia układu???

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Sie 2007 20:24
    rasty
    Poziom 27  

    Cewka, w zależności od typu, ma na pierwotnym oporność od 0,5 do 2 omów. Prądy liczą się w "grubych" amperach. Tranzystor mocy musi mieć więc odpowiedni prad bazy, czyli oporniki bazowe muszą mieć małą oporność. Zostaw jak jest, tak ma być. :wink:
    Sposobem jest stosowanie zamiast tranzystorów bipolarnych, specjalnych MOSFET-ów. Musiał byś znależc schemat. Nie mam nic pod ręką.

    0
  • #8 17 Sie 2007 08:31
    rasty
    Poziom 27  

    Myślę, że jest to dobry pomysł.
    Musisz tylko sprawdzić, jak ten gotowy moduł ma być podłaczony do instalacji i do tego dopasować układ wejściowy z Hallem.
    Potrzebny jest schemat układu zapłonowego z auta (Poloneza).
    Pytanie, czy ten gotowy moduł robi coś jeszcze, np. czy ma funkcję regulacji opóźnienia zapłonu itp ?
    Najtrudniejsze będzie rozwiązanie mechaniki, zamocowanie czujnika itp. Reszta to drobiazg.

    0
  • #9 18 Sie 2007 16:15
    włuczykij
    Poziom 27  

    To jest bez żadnego wyprzedzenia. Raczej.... nie był by tak tani. A mechanikę mam już wykonaną, wszystkie nowe elementy wytoczone i wyfrezowane;] miotam sie jeszcze tylko w sprawie samego modułu.

    Ten schemat z wentylatorka PC, czy tranzystor wytrzyma prąd sterujący bazą następnego tranzystora?

    I czy dla 6V wystarczy w tym pierwszym stopniu zmniejszyć rezystancje o polowe?

    0
  • #10 18 Sie 2007 19:57
    rasty
    Poziom 27  

    Nic nie pisałeś o 6 V :cry:
    Nie wiadomo, czy moduł od Poloneza zechce pracowac przy tym napieciu. Może bedziesz musiał znależc coś innego albo zrobić moduł ze swojego schematu w pierwszym poście. Na schemacie masz wartości dla 6 V.
    A co do BC618 - to Darlington i ma Ic max=800mA, spokojnie wytrzyma takie obciążenie.
    Teraz - jak to sprawdzić.
    Podłaczasz między + akumulatora a wyjściem modułu żarówkę.
    Przed suwem pracy, kiedy ma nastąpić iskra, żarówka ma zgasnąć. Ale to już na "żywym organiźmie" motocykla :wink:

    0
  • #11 18 Sie 2007 22:55
    włuczykij
    Poziom 27  

    opcja na 6V to nie dla mnie, ja mam instalacje 12v. i chodziło o moduł z mojego schematu.

    będę działał, w razie czego będę pytał.

    0
  • #12 26 Sie 2007 16:18
    włuczykij
    Poziom 27  

    ok, bede robił ten moduł.

    elektroniczny moduł zapłonowy

    mam tylko pytanie do tych, którzy lepiej znają NE555, czy jak dam na wejściu tego układu 12V, to tranzystor końcowy zrobi zwarcie do masy?

    i jeszcze... co to są za rezystory które idą od nóg control i disharge, mają jakieś dziwne oznaczenia...

    dopisek od człowieka, który zrysował schemat:

    Diody zenera BZX55C
    Tranzystor IRF 830, BC337-40
    Diody prostownicze np. 1N4007 lub BYT56M, BYT79-500 - szybka dioda
    Rezystory są 5% jeden ma 1% lepsze są 1 %
    Zamiast Ne555 można zastosować ICM7555I

    Dodano po 4 [godziny] 25 [minuty]:

    ok, przerysowałem sensowniej ten schemat....

    powiedzcie mi tylko, czy rezystory 0,25W wystarczą??

    elektroniczny moduł zapłonowy

    0
  • #14 27 Sie 2007 19:50
    rasty
    Poziom 27  

    :arrow: włuczykij
    Układ wg schematu, który narysowałeś, nie bedzie działał.
    Wynika to ze schematu wewnętrznego kości 555. Po pierwszym impulsie na wyjsciu 555 ustali sie stan wysoki i bedzie trwał aż do wyłączenia zasilania.
    Spróbuj przeanalizować działanie, w środku są tylko dwa komparatory i przerzutnik R-S.
    Pomysł wykorzystania 555 jako wzmacniacza impulsów jest oryginalny, ale są prostsze rozwiązania.
    Kolega w poście powyżej dał pewny układ i to jest chyba rozsądniejsze.

    0
  • #15 27 Sie 2007 22:09
    włuczykij
    Poziom 27  

    ne555 tutaj miał raczej chyba dawać ładne zbocze sygnału. układ ze schematu działa w pspice...

    -1
  • Pomocny post
    #16 28 Sie 2007 20:46
    rasty
    Poziom 27  

    OK. Chciałeś, żeby dawał ładne zbocza, ale w tej konfiguracji nie bedzie działał. Nie mozna do końca ufać symulatorom. Nie działa np. symulacja Twojego układu w Workbenchu. Dopiero "złożenie" układu 555 (zrobienie schematu wewnetrznego) z elementów w Workbenchu pozwoliło na symulację. Zgodnie z przewidywaniem, nie zadziałał. :cry:
    Zadziałało inne połaczenie, jak na rys poniżej, inne połączenie nóżek THRESHOLD i TRIGGER.
    Pewność da Ci polutowanie i sprawdzenie.

    0
  • #17 30 Sie 2007 17:16
    thebigzumzum
    Poziom 9  

    A mozna zamiast cewki zrobic na powielaczu napieciowym?

    0
  • #18 19 Paź 2007 22:50
    henryk_o
    Poziom 13  

    włuczykij napisał:

    potrzebuję przerobić układ tak, aby iskra uderzała wtedy, gdy na wejściu pojawi się napięcie z czujnika halla 12V (b. mały prąd). myślałem nad zastosowaniem bramki logicznej not, która odwróciłaby mi sygnał. jakie są wasze propozycje??? a, może dało by się zmienić oporność R5 R6 i R7, tak, żeby wydzielało się na nich mniej ciepła??


    W schemacie który padałeś nie musisz dokonywać żadnych zmian aby wstawić sterowanie z czujnika Halla, oczywiście musi to być czujnik taki jak stosowany w samochodach a nie ten z magnetowidu czy cd-romu - o taki:
    https://obrazki.elektroda.pl/39_1192826099.jpg
    Po prostu podłączasz - czerwony przewód do "+" cewki, czarny do masy, a zielony do tego kabelka co był podłączony przerywacz.
    Iskra pojawi się w momencie gdy w szczelinie czujnika pojawi się przesłona.

    Znam osobę która na identycznym zapłonie sterowanym z tych czujników Halla zrobiła 10000km. Ja w mojej Jawie TS 350 mam już podłączony taki sam zapłon i jeżdżę i nie ma problemów. Przez zimę planuję zrobić sterowanie z czujników Hall - ale na razie mam tylko jeden czujnik.
    Próbowałem na krótko podłączyć czujnik do tego modułu zapłonowego i w szczelinę wkładałem nóż do tapet. I działało - iskra przeskakiwała.
    Polecam to rozwiązanie każdemu kto ma klasyczny układ zapłonowy. Jest niezawodny - stary poczciwy TIP 162 spełnia swoje zadanie. W miejsca rezystorów R1 R2 i R5 R6 R7 polecam wstawić rezystory o tym samym oporze lecz na większe moce bo się strasznie grzeją. Ja wstawiłem każdego po 5W.
    Jak coś wymodzisz to się pochwal.

    0
  • #19 19 Paź 2007 23:29
    włuczykij
    Poziom 27  

    mam rysunek elementu przerywajacego dla jednego czujnika. jak chcesz pisz na gg. w podłączeniu testowym wszystko działało, tylko spaliłem moduł zapłonoiwy od forda (cos chyba z napieciami nie pasowało;]) teraz szukam chwili, zeby to zrobic (ten modol).

    0
  • #20 20 Paź 2007 09:46
    henryk_o
    Poziom 13  

    Ja już mam projekt gotowy. Ten moduł zapłonowy już siedzi w Jawie od wakacji i jest bardzo dobry (na razie sterowanie jest z platynek) . Ja chce zrobić z dwoma czujnikami Halla. Mam dwa moduły na jednej płytce - po jednym na każdy cylinder. I teraz potrzebuje jedynie kupić gdzieś drugi czujnik Halla. Wole żeby oba cylindry chodziły niezależnie.

    0