Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie chcę oporników. (diody LED)

MikePL1 01 Sty 2008 16:13 10843 41
  • #31 01 Sty 2008 16:13
    magik128
    Poziom 22  

    Układ dla standardowego zasilania 6V pobierał mniej niż 200mA prądu.Z tego co pamiętam był tam LM317 i 8 czerwonych ledów. Robione było tylko ze względów na oszczędność energii w motorynce. Standardowo miałem tam żarówkę 15W. Wiec jest chyba różnica między 200mA a 2.5A ? Bo z moich prostych wyliczeń wychodzi więcej niż 10 razy? Poza tym gdy motorynka było na postoju i pracowała na obrotach jałowych cała tylna lampa pulsowała (wolne obroty silnika i mała częstotliwość napięcia w instalcji) co dodatkowo zwiększało bezpieczeństwo.O tym że ten układ świecił 3 razy jaśniej od zwykłej żarówki nie musze nawet mówić?

  • Relpol
  • #32 01 Sty 2008 20:46
    MikePL1
    Poziom 16  

    No w przypadku motorynki to faktycznie sytuacja jest optymistyczna, gdyż użyłeś pewnie LEDy 5mm i miałeś małą różnicę pomiędzy napięciem wejściowym a potrzebnym napięciem/prądem. Poza tym LEDów było mało.

    Ale wyobraź sobie samochód. Chcesz zastosować LEDy 3W jako światła czerwone. Już potrzebujesz 6W na postój oraz kolejne 6W (kolejne dwa LEDy) na stop. Czasami jeśli klosze są duże lub podwójne musisz mieć więcej diod. Przy tego typu poborze mocy (6-12W) typowe stabilizatory typu LM317 czy LM7812 zbyt dużo prądu gubią. Do tego dodaj rezystory, które muszą wytracić różnicę np. pomiędzy 12V a 3,7V itd... Nawet jakbyś się uparł i chciał wykonać światła z LEDów 5mm to musiałbyś ich zużyć średnio 150 sztuk, aby zapełnić w miarę rozsądnie lampę o wymiarach 10x15cm. Pobór byłby spory a straty jeszcze większe.

    Dlatego najbardziej opłacalne są LEDy dużej mocy, specjalne przetwornice do nich oraz element TVS, który chroniłby całą elektronikę przed skokami napięcia.

  • #33 01 Sty 2008 21:13
    magik128
    Poziom 22  

    Oczywiście masz rację,ale jak zawsze wszystko zależy od potrzeb.Co do stosowania elementów ochrony przepięciowej to chyba odrobinę przesadzasz. robiłem już nie jeden układ do auta (analog,uP) i nigdy nie miałem żadnych problemów z takimi zjawiskami. Nie jestem ignorantem jeżeli chodzi o te sprawy.Robiłem doświadczenia na trzech autach (fiat 126p, Ford Sierra,Skoda Fabia) na tego typu zjawiska w instalacji. Używałem do tego oscyloskopu. Z moich doświadczeń wynika że największymi "śmieciarzami" są wszelkie silniki elektryczne (np nadmuch),oraz instalacja audio. Reszta urządzeń nie ma większego wpływu na (tzn obciąża instalację prądem stałym). Jedyne niebezpieczne zjawisko jakie dostrzegłem to w maluchu przy włączaniu nadmuchu czasami powstaje szpilka dodatnia o amplitudzie do 20V.Co prawda jej czas jest krótki,ale wydaje mi się że diodzie led mogła by już bubu zrobić.Ta szpilka powstaje tylko gdy nie mamy włączonych innych obciążeń (np świateł). Tak więc wystarczy dobry stabilizator i nie mamy czym się martwić.

    Co do tych diod o które pytałeś to są to transile. Można je kupić np tu:
    http://www.seguro.pl/sklep/?podkat=74

  • Relpol
  • #34 01 Sty 2008 21:43
    MikePL1
    Poziom 16  

    No jasne, że przesadzam co do ochrony, ale po prostu lubię mieć spokój. Nie chcę takiej sytuacji, gdzie po roku będę musiał zdejmować podsufitkę albo demontować lampy bo dioda poszła. W poprzednim samochodzie miałem diody 5mm przez 4 lata i dwie z nich 'poszły. Zaczęły mrugać aż w końcu przestały świecić. A dla odmiany w nowym samochodzie zamontowałem kilka diod i wytrzymały zaledwie miesiąc. Faktem jest, że trochę je przesterowałem, ale w granicach rozsądku. Mimo wszystko gdybym miał tę pierdółkę za 1zł to by wszystkie diody działały.

    Teraz będę montował wszędzie diody 3W oraz przetwornice i po prostu chcę, aby wszystko działało zgodnie z danymi technicznymi, czyli kilka tysięcy godzin pracy. Nie chodzi o pieniądze, ale nie ma nic bardziej frustrującego jak po roku wracać do jakiejś starej przeróbki, która się znudziła i na nowo ją robić.

    Chce po prostu zamontować diody i o nich zapomnieć.

    Myślę o tym transilu:
    15V 600W/1ms
    http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2280&producent=

    Jak rozumiem blokuje on wszelkie napięcie powyżej 15V i jest w stanie wytrzymać blokowanie tegoż napięcia przy obciążeniu 600W przez jedną milisekundę. Czy dobrze rozumiem?

    Zamierzam go zainstalować przed sterownikiem (driverem), który jest do 18V a dopiero za nim będzie LED.

    Dobrze kombinuję?

  • #35 01 Sty 2008 22:23
    magik128
    Poziom 22  

    Co do diod LED to musze się z Tobą zgodzić.Nawet diody z tej samej serii mają spory rozrzut parametrów. Zdarzyło mi się że próbowałem wyciągnąć z nich "max" i przy połączeniu szeregowym jedne działały,a inny potrafiły już padać.

    Co do transila to wstawia się go równolegle do podłączanego układu,wiec jeżeli tak o tym myślałeś to jest ok.

  • #36 15 Sty 2008 22:00
    fujitsu
    Poziom 12  

    A ja w samochodzie zrobiłem tak:
    Nie chcę oporników. (diody LED)
    Wartość napięcia wyjściowego ustawiłem ( ~3.25 V) tak że w obwodzie płynie ~70 mA dla 6 diód o napięciu 3.3 V. Nie ma tu żadnego opornika ograniczającego prąd bo założyłem że prąd pobierany przez LED zależy od precyzyjnego ustalenia napięcia zasilającego. Układ działa już ~roku.
    Co o tym sądzicie ?

    pozdrawiam

  • #37 15 Sty 2008 23:06
    magik128
    Poziom 22  

    Napisze tak.Skoro działa bez problemu jest ok. Ale jeżeli chciałbyś zmniejszyć straty na LM317 (w twoim wypadku dla 14.4V to ok 0.7W mocy strat), to podłącz diody szeregowo i ustaw napięcie 6.6V zamiast 3.3V. Moc strat stabilizatora spadnie do 0,25W. Ale jak napisałem jeżeli działa Ci ok i jesteś zadowolony to zostaw:)...Aha przy łączeniu szeregowy diod przydałyby się jednak rezystory (diody mają rozrzut parametrów)

  • #38 16 Sty 2008 19:26
    fujitsu
    Poziom 12  

    magik128 napisał:
    podłącz diody szeregowo i ustaw napięcie 6.6V zamiast 3.3V. Moc strat stabilizatora spadnie do 0,25W.

    Na początku (bez LM'a) połączyłem 3 diody w szereg z rezystorem 60 Om co powinno dać prąd: 14.4[V] - 3x3.3 [V] = 4.5 [V] /60 [Om] = 0.075 [A] ale:
    a) diody świeciły nierównomiernie
    b) przy wyłączonym silniku napięcie jest mniejsze co wpływało na jasność diód.
    c) po ~ miesiącu coraz słabiej świeciła 1 dioda a potem druga , w końcu spaliły się wszystkie 3 mimo że mają max. prąd [100 mA] !!! a prąd w obwodzie zmierzony to ~50 -60 [mA]. Mam wrażenie że tutaj przestało działać prawo Ohma....

    Po wmontowaniu LM 317 wszystkie problemy z punktów a,b,c zostały rozwiązane a układ świeci ~ 1 roku. Moc start na LM317 nie ma tu żadnego znaczenia i jest pomijalny bo zasilanie brane jest akumulatora samochodowego. Warunkiem poprawnej pracy tego układu jak napisałem jest precyzyjny dobór napięcia i równoczesny pomiar pobieranego prądu.

    pozdrawiam

  • #39 16 Sty 2008 20:55
    magik128
    Poziom 22  

    A jakie te diody zastosowałeś? Jeżeli normalne to nie dziwne że Ci sie spaliły. Jeżeli przez diode przepuszaczasz 75mA to napewno będzie słabiej świecić,ale dlatego że struktura się przegrzewa i diodę szlak trafia. A dlatego jedna świeciła mocniej a inna słabiej,bo maja rozrzut parametrów i jedna paliła się szybciej a druga wolniej. W układzie wcześniejszym tym z LM sterowałeś 6 diod prądem 70mA co oznaczało,że przez jedną diodę płyna prąd ok 11mA. A przy szeregowym chciałeś żeby wytrzymała 7 razy więcej? Diody led już przy prądzie 10mA święcą prawie maksymalną jasnością.

  • #40 17 Sty 2008 17:45
    fujitsu
    Poziom 12  

    magik128 napisał:
    A jakie te diody zastosowałeś? Jeżeli normalne to nie dziwne że Ci sie spaliły.


    Napisałem wyżej że 3 x 3.3 [V] BLUE 12 [mm] a sprzedawca zapewniał że max [I] dla diody to 100 [mA] Albo diody miały kiepskie parametry albo jakieś zaklócenia z instalacji samochodu spowodowały ich krótszy żywot. 75 [mA] nie powinno uszkodzić diody a jednak...
    Obecny układ z LM 317 ma na wejściu 100 nF i wyjściu 220 nF więc problem zakłóceń został w dużym stopniu rozwiązany.

    pozdrawiam

  • #41 17 Sty 2008 19:31
    luks
    Poziom 16  

    A ktore diody zastosowałeś ? Jakieś z allegro ?

  • #42 17 Sty 2008 20:12
    fujitsu
    Poziom 12  

    luks napisał:
    A ktore diody zastosowałeś ? Jakieś z allegro ?

    Kupiłem je w sklepie elektronicznym po ~2 zł , pewnie jakiś NoName.
    W układzie z LM317 użyłem białych 10 mm 3.3 [V] (też z tego sklepu).

    Łączenie szeregowe ma taką wadę że jak się spali jedna to potem nie wiadomo które w szeregu są sprawne.

    pozdrawiam