Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik krokowy - przy jakiej f gubi impulsy kroki

bumboos 13 Sie 2007 16:44 2996 10
  • #1 13 Sie 2007 16:44
    bumboos
    Poziom 12  

    Witam
    Potrzebuje zrobic uklad podlaczenia silnikiem krokowym na ULN2004, przez lpt.
    Program bedzie pisany w LabView gdzie minimalna długość pętli to 1ms, a mięc max na lpt wyslę 1kHz, czy przy takiej czestotliwości jest szansa na to, że silnik zacznie gubić kroki? Chodzi mi o to by to pokazać.

    Dodam, że podłaczany bedzie silniczek ze starej FDD 5,25"

    Moze ktos z uzytkownikow robił juz taki układ i moze z praktyki powiedziec przy jakiej czestotliwosci on gubi impuls.

    Moze mozecie mi polecic jakis gorszy silniczek krokowy którego parametry dynamiczne nie pozwola na prace z taka czestotliwoscia.

    0 10
  • #2 13 Sie 2007 17:56
    Dyrek
    Poziom 16  

    Prawdopodobnie chodzi Ci o silnik który wygląda jak "kwadraciak" :) Osobiście nigdy nie mierzyłem częstotliwości granicznych przy których następowałoby gubienie kroku ale wydaje mi się że 1kHz to stanowczo za dużo dla takiego silnika. Ta częstotliwośc zależec będzie także od napięcia i rodzaju sterowania (cały krok czy połówkowy), dla różnych silników też będzie różna (czasami nawet dla identycznych). Trzeba to sprawdzic doświadczalnie bo nie wiem czy na oznaczeniach jest to podane.

    0
  • Pomocny post
    #3 14 Sie 2007 01:00
    PiRoman2
    Poziom 20  

    Możesz zwiększyć moment bezwładności, zakładając jakąś tarczę na oś silnika.

    0
  • #4 14 Sie 2007 08:58
    bumboos
    Poziom 12  

    Witam
    dzieki za podpowiedzi, tak chodzi mi o ten silniczek kwadratowy unipolarny na 5 kabli. Fajnym pomyslem jest zalozenie bezwladności na wał, jednak ni jakz przyczyn technicznych nie moge się do tego zabrać.

    Zapewne juz ktos budowal taki uklad z tego typu silniczkiem - jesli ktos moze powiedziec swoje obserwacje bedzie milo.
    Pozdrawiam

    -1
  • #5 15 Sie 2007 11:33
    bogdan_p
    Poziom 39  

    budowałem układy z tego typu silnikiem , musisz pamiętać o kilku sprawach które mają zasadniczy wpływ na pracę silnika krokowego
    - model silnika
    - sposób sterownia
    - warunki pracy ( obciążenie )
    - parametry zasilania
    model wiadomo jednak parametry są naprawdę indywidualne dla każdego silnika ,sterownie chyba również jasne zupełnie inne parametry osiągniesz stosując proste sposoby sterownia , a zupełnie inne z sterowaniem np 1/8 kroku nie wspominając jak dojdzie jeszcze sygnał PWM lub sterownie czoperowe
    warunki pracy wiadomo co innego praca na "luzie" co innego praca pod obciążeniem tu jednak jeszcze dochodzi rodzaj obciążenia
    parametry zasilania to również bardzo ważna sprawa poza zapewnieniem minimalnej wartości napięcia dla danego modelu , bardzo ważne jest zapewnienie właściwej wartości przepływającego prądu przez cewki silnika , właśnie od tego są układy czoperowe zasilania silników dlatego odpowiednie warunki zasilania możesz osiągnąć stosując specjalistyczne układy sterowników silników krokowych lub budując analogiczny układ do kontroli parametrów , na pewno nie zrobisz tego na prostym ULN-enie
    wracając do głównego zagadnienia to jak chcesz pokazać że silnik gubi kroki .......... według mnie powinien być zastosowany enkoder jego impulsy poddane analizie czy zachodzi odpowiednia relacja sygnał sterujący > wykonany krok , chyba że wystarczy Ci że silnik zamiast się kręcić zacznie po prostu piszczeć
    dla tego typu silników przy prostym sposobie sterowania realna wartość przy której silnik jeszcze prawidłowo pracuje to ok 2-3 ms , ale zaznaczam to naprawdę sprawa indywidualna

    0
  • #6 15 Sie 2007 12:11
    bumboos
    Poziom 12  

    To ze silnik gubi impulsy chce badac przez zastosowanie krancowek - jego ruch obrotowy zamienie na posuwisto zwrotny.
    w podobny sposob chce zbadac max czestotliwosc nawrotu silnika.

    0
  • #7 15 Sie 2007 16:58
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Cytat:
    To ze silnik gubi impulsy chce badac przez zastosowanie krancowek

    w ten sposób nie ustalisz dokładnie puntu w którym silnik zacznie gubić kroki bo co ma być tego wyznacznikiem czas przebytej drogi .......
    wystarczy zmiana sposobu sterownia i silnik nie zgubi żadnego kroku a ruch od wyznaczonych punktów wykona w czasie 2 , 4 , 8 , n razy dłuższym

    0
  • #8 17 Sie 2007 17:19
    bumboos
    Poziom 12  

    Obroty silnika zamieniam na ruch posuwisto zwrotny suwnicy - ktorej karetka bedzie dojezdzala to krancowek - zakladam ze startuje z pozycji zero - daje 8000 klikam zawróc wraca i widze ze powrót do krańcówki kosztowal go 8300 krokow a wiec zgubił je.

    Prosze napisz jak to oceniasz.

    0
  • Pomocny post
    #9 17 Sie 2007 18:59
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Twój sposób jest w sumie prosty i sensowny , ale tak jak pisałem wcześniej niezbyt dokładny oraz przy przyjętych założeniach tylko do jednego typu sterowania , rozumie że ilość wysłanych kroków będzie liczył program w PC , jak również będziesz miał dokładnie taktowany każdy krok
    można oczywiście przyjąć że przykładowe 8000 będzie dla sterowania pełnym krokiem 16000 dla pół kroku itd...... tylko czy jesteś pewny stałej wartości częstotliwości generowanej w programie PC
    pamiętaj że gubienie kroków to nie tylko częstotliwość sterownia ale również napięcie zasilania , prąd cewek oraz obciążenie silnika
    jeżeli ma to być tylko prosty układ pokazujący orientacyjną zależność częstotliwość > gubienie kroków to Twoje założenia są dobre

    0
  • #10 19 Sie 2007 18:58
    bumboos
    Poziom 12  

    Tak ma być to coś co zobrazuje istote sterowania silnikiem krokowym - ze do pewnego momentu przy danym obciążaniu zwiększanie przynosi rezultaty oczekiwane - przy zbyt dużej zaczyna gubić.
    Podsunąłeś mi dobry pomysł by badać go jeszcze dla róznego napięcia przykładowo zacząć od 5 V i zwiękrzać do 17 z krokiem 3 V

    Impulsy będą zliczane przez aplikacje LabView.
    Dziękuje za podpowiedzi - teraz tylko mam cichą nadzieję ze faktycznie on się pogubi przy tej 1 ms. Choc z rozmowy ze znajomym slyszalem ze przy 20 ms on juz zaczyna cudować.

    0
  • #11 19 Sie 2007 21:40
    bogdan_p
    Poziom 39  

    bez kontroli prądu w układzie raczej odradzam badania silnika przy różnych napięciach , stosując ULN-na masz ograniczony prąd do 500mA tak więc przy dużym jego wzroście masz po układzie , zbyt duży prąd powoduje również silne grzanie się uzwojeń silnika
    aby badać w ten sposób właściwości silnika musisz mieć układ kontroli prądu jest faktem że zwiększenie napięcia powoduje poprawienie dynamiki silnika szybciej narasta prąd w uzwojeniach , ale prąd musi być pod kontrolą dlatego większość sterowników posiada taki właśnie układ , proponuje poczytaj dokładnie przyklejony temat o silnikach krokowych , zobacz jak wyglądają sterowniki , dużo informacji znajdziesz również na stronach o CNC bardzo dobra w ojczystym języku http://www.cnc.info.pl/portal.php

    0