Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VCR Panasonic NV-HD625 - często wyskakują różne kody F_ _

Pascalt 23 Aug 2007 01:33 3163 18
  • #1
    Pascalt
    Level 22  
    witam,
    wiem, ze ten temat pojawial sie wiele razy na tym forum, jednak jest to o tyle ciekawa sytuacja, ze pojawiaja sie one bardzo nieregularnie. Oznacza to, ze czasami pojawia sie raz na tydzien (przy codziennym uzywaniu magnetowidu), a czasem co kilka minut...
    Wiem tez (z przeczytanych do tej pory watkow), ze najlepiej byloby sprawdzic tulejke na sprzegle silnika ładowania, jednak prosze o wskazanie, gdzie mozna zlokalizowac ta tulejke, a dokladniej ktory jest to ten silnik ladowania i jak sie do niej dostac. Wiem, ze dla niektorych osob z tego forum odpowiedz jest smiesznie prosta, jednak nie mialem nigdy wczesniej do czynienia z naprawa magnetowidu, jednak bardzo chcialbym zaczac, gdyz interesuje sie naprawa sprzetu elektronicznego. Prosze o w miare mozliwosci jak najprosciejsze wytlumaczenie od czego zaczac i na co uwazac, bo chcialbym, zeby byl on jeszcze zdolny do pracy;)

    Bede bardzo wdzieczny.
    Z gory dziekuje i pozdrawiam.
  • #2
    jogi30
    Level 19  
    Witaj.Musisz wyjąć mechanizm ,na początek zdejmij panel przedni i odkręć wkręty od mechaniki ..od spodu też ,silnik masz od spodu przy boku,myśle że dalej to poradzisz sobie,a jak co to pisz.
  • #3
    Pascalt
    Level 22  
    Ok, no wiec opisuje dokladnie co zrobilem i co sie dzieje. Zdjalem blaszana pokrywe gorna (wraz z bokami), blaszany spod i blache przykrywajaca od gory wejscie kasety (i cala kasete). Uruchomilem wtedy magnetowid - wydawalo sie, ze pracuje ok, jednak powtorzylem kilka rzy przewijanie tasmy, no i znow pojawil sie blad F04. Kilka razy wlaczylem i wylaczylem magnetowid z sieci i caly czas to samo - chwile zaczyna cicho wyc, jakby chcial dzialac, ale cos go blokowalo i ni emoglem nawet odzyskac kasety - zaly czas bylo to samo. Przy tym w momencie kiedy to cieche wycie ustepowalo - tasma zaczynala krecic sie w strone przeciwna, do kierunku odtwarzania... Z kolei za ktoryms razem po wlaczeniu magnetowidu do sieci udalo mu sie wystartowac i wysunal kasete. Teraz z kolei nie wciaga kasety. W momencie, kiedy slychac bylo cieche wycie, buczenie zauwazylem, ze cos neidobrego dzialo sie w zaznaczonym na zdjeciu punkcie (tak jakby w tym miejscu tasma napotykala opor) - ale to jest dopiero pierwszy naprawiany przeze mnie magnetowid i mozliwe, ze tak musi byc... Zaznaczeniem objalem rowniez biala, plastikowa srobe na koncu metalowej rolki - widze, ze to jest jakas regulacja - pod nia jest sprezyna (do czego ta regulacja sluzy?). Prosze o podpowiedz co moge dalej zrobic z tym magnetowidem w celu naprawy. Czytalem na innych watkach, ze przyczyna moze byc uszkodzona tulejka na sprzegle - bede bardzo wdzieczny za podpowiedz, czy to wlasnie jest najbardziej prawdopodobne uszkodzenie. Dodam, ze w magnetowidzie tym jest mechanizm typu K.

    Pozdrawiam i bede wdzieczny za odpowiedz.
  • #4
    jogi30
    Level 19  
    Tych śrób to nie ruszaj...to jest regulacja toru przesuwu taśmyod głowicy audio i synchronizacji zacznij od tego co ci pisałem wcześniej... tulejka na silniku to typowa usterka w tych mechanizmach
  • #5
    Pascalt
    Level 22  
    Ok, dzieki za dotychczasowa pomoc i za zainteresowanie, jednak dobrze by bylo jakbys podpowiedzial mi dokladnie jak dostac sie do silnika, o ktore wkrety chodzi (pod spodem nie mam zadnych wkretow), czy wczesniej musze cos wyjac (na przyklad szufladke na kasete) itd. Jakbys mogl to dokladniej opisac - bardzo mi na tym zalezy (ew. zaznaczyc na zdjeciu). Bede bardzo wdzieczny...

    Pozdrawiam.
  • #6
    jogi30
    Level 19  
    Wkręty masz 3 ma przodzie mecha 2 i z tyłu 1,ten pierwszy to widać juz na zdjęciu z przodu po prawej stronie a silik masz tez w tym miejscu tylko od spodu mechanizmu(taka mała beczuszka metalowa troszke widać z góry ) na reszte odpowiem wieczorem
  • #7
    oldboy
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    jogi30 wrote:
    ...to jest regulacja toru przesuwu taśmyod głowicy audio i synchronizacji

    Jest to nieprawda, zaznaczony element na trzpieniu Capstan-a służy do regulacji szczeliny pomiędzy wirnikiem a uzwojeniami silnika. Regulację przeprowadza sie tylko po wymianie trzpienia z tulejkami :!:
  • #8
    Pascalt
    Level 22  
    OK, wlasnie udalo mi sie wyjac cala mechanike - zdjecie zamiescilem ponizej (P1010074.JPG). Silnik - z tego co napisales, to ta "puszka" z prawej na gorze (jest to zdjecie mechaniki od spodu) - w zblizeniu na zdjeciu P1010076.JPG. Jesli jest to mozliwe, to prosze mi wskazac w ktorym miejscu znajduje sie ta tulejka, ktora moze byc uszkodzona i jak sie do niej dostac (czy jest widoczna na zdjeciu) i sprawdzic, czy faktycznie to ona wymaga wymiany.

    Pozdrawiam.
  • #9
    oldboy
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Tulejka znajduje się na osi silnika, pod ślimakiem. Należy zdemontować silnik i zdjąć ślimak. Tulejka ma być osadzona mocno na osi, jeśli jest pęknięta to ślizga się na osi.

    Ps. Przed demontażem silnika zwróć uwagę na położenie przełącznika funkcyjnego. Na zdjęciu widać, że jest ustawiony w położeniu EJECT (marker - wgłębienie na kółku - znajduje się się ok. 4mm od krawędzi przełącznika).
  • #10
    Pascalt
    Level 22  
    Wielkie dzieki - wlasnie odnalazlem tulejke (jesli to ta na zdjeciu) i faktycznie widac pekniecie wzdluz (widac na zdjeciu). Tylko jeszcze w jaki sposob i gdzie mozna ja zamowic lub dostac? Czy w zwyklym sklepie z akcesoriami elektronicznymi jest sens pytac? A poza tym, to ciekaw jestem, czy ten sprzet bedzie mial prawo dzialac po takiej rozbiorce... Tego markera nie widze...

    Dodano po 2 [minuty]:

    a oto zdjecie o ktorym wspominalem wyzej:
  • #11
    oldboy
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Poprawna nazwa tulejki to: łącznik silnika ładowania i posiada symbol VDP1434. Kosztuje grosze i ze względu na częstość jego uszkodzeń powinien być dostępny w sklepach elektronicznych prowadzących jednocześnie asortyment części video. Nie opłaca się zamawiać w sklepach internetowych bo koszt wysyłki kilkakrotnie przewyższa faktyczną wartość.
    VCR po usunięciu tej usterki powinien działać o ile w trakcie wymiany tulejki nie zostanie przestawiony mechanizm.
    Dlatego zwracałem uwagę na położenie przełącznika funkcyjnego.
    Marker (wytłoczony trójkat) znajduje się na obrzeżu ruchomej części przełącznika (białe kółko plastykowe).
  • #12
    Pascalt
    Level 22  
    Jesli dobrze zrozumialem, to przelacznik, o ktorym Pan wspominal, to ten zaznaczony na zdjeciu. Jesli tak, to jego pozycje znam, poniewaz biale kolko majace bezposredni kontakt z silnikiem bylo przez silnik naciagniete (przy jego wyjeciu sprezyny poluzowaly sie), wiec wystarczy chyba przy zakladaniu rowniez je lekko naciagnac (do oporu), gdyz ten przelacznik jest z nim sprzezony...
    Dziekuje za pomoc i prosze o potwierdzenie, czy dobrze wszystko rozumiem.
    Pozdrawiam
  • #13
    Pascalt
    Level 22  
    Niestety - zlozylem magnetowid bez wymiany tulejki (zalozylem ta sama), aby sprawdzic, czy magnetowid bedzie zachowywal sie tak, jak przed moja ingerencja, no i klapa... kasete wzciaga nie zawsze, a jesli juz zacznie wciagac, to tylko do pewnego momentu i natychmiast ja zwraca, a czasami wogole nie reaguje przy probie wlozenia kasety. Czy probowac z nim cos wiecej? Na przyklad rozlozyc go jeszcze raz i zlozyc ponownie (nadal nie zlokalizowalem przelacznika funkcyjnego (jesli nie nalezy do niego kolko zaznaczone na zdjeciu kolkiem, to nic podobnego nie widze...Chyba, ze jeszcze ktores z kolek, na ktore zalozony jest pasek... Bardzo nie chcialbym tego magnetowidu odstawiac na strych, bo wiem, ze do serwisu juz sie nie oplaci. Dlatego prosze o pomoc, ale zaznaczam po raz kolejny, ze w naprawie magnetowidow nie mam kompletnie doswiadczenia (jest to pierwszy magnetowid przeze mnie naprawiany).

    Pozdrawiam
  • #14
    oldboy
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Celowo zamieściłem fotkę przełącznika bo jest tam widoczny trójkątny marker. Jest to ten sam element co zaznaczony przez Ciebie na zdjęciu.
    Również nie przez przypadek zwracałem uwagę na jego ustawienie, to gwarantuje poprawne działanie mechanizmu.
    Jednak widzę, że te podstawowe czynności przerastają Twoje możliwości i dlatego radzę skorzystać z pomocy kogoś bardziej doświadczonego.
  • #15
    Pascalt
    Level 22  
    Mam swiadomosc tego, ze na temat naprawy magnetowidow wiem niewiele, poniewaz robie to pierwszy raz (napisalem to juz na wstepie). Wieksze doswiadczenie mam w naprawie telewizorow (jestem elektronikiem, nie mechanikiem), a prosze o podstawowa pomoc i wyjasnienie od bardziej doswiadczonych w tej dziedzinie osob niz ja, widac na niektowych nie moge liczyc.

    Prosze jeszcze raz bardziej wyrozumialych o pomoc - glownie chodzi mi o podpowiedz, jaki moze byc powod tego, ze po mojej ingerencji wewnatrz (wszystko robilem ostroznie i uwazalem, zeby przelacznik funkcyjny pozostal w takiej pozycji, w jakiej byl) magnetowid czasem zupelnie nie reaguje na wsuwana do srodka kasete (nie wciaga jej), a czasami wciagnie i od razu wypycha. Co musze sprawdzic? Gdzie moze lezec przyczyna takiego zachowania?

    Dziekuje z gory i pozdrawiam!
  • #16
    oldboy
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Pascalt wrote:
    magnetowid czasem zupelnie nie reaguje na wsuwana do srodka kasete (nie wciaga jej), a czasami wciagnie i od razu wypycha.

    Jak ma reagować jak nie wymieniłeś tulejki? Kaseta jest ładowana tym silnikiem, jeżeli oś się ślizga to czego oczekujesz?
    Jeżeli tak szczegółowe porady nie trafiają do Ciebie to nikt Ci tutaj nie pomoże.
  • #17
    Pascalt
    Level 22  
    To do mnie trafia, jednak uwazalem, ze silnik powinien pracowac (wydawac odglos), jednak powinna slizgac sie po nim tulejka, a tu zupelnie cisza - brak jakiejkolwiek reakcji... Czy jest mozliwosc, ze uszkodzil sie jakis czujnik? Jesli tak, to gdzie go szukac...?
  • Helpful post
    #18
    jogi30
    Level 19  
    Ja takich panasoników zrobiłem kilka dziesiąt i nie miałem problemu i tulejki nie wymieniałem tylko kleiłem super glutem ...po oczyszczeniu ze smaru oś silnika ze slifować pilniczkiem by była szorska po smarować klejem i szybko na łożyć tulejkię po czym ją też po smarować w miejscu gdzie jest to pęknięcie i widoczną oś tuż na końcu tulejki,po wyschnięciu kleju ze szlifować nadmiar kleju tak aby weszła leciutko w slimak . Trzeba uważać by nie skleić osi silnika z tulejką łożyskowania(oś silnika musi się obracać)
  • #19
    Pascalt
    Level 22  
    Wielkie dzieki jogi30. VCRek smiga jak nowy. Koszt naprawy = 2zl (klej). Zamykam temat.