Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szkolenia SEP
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana starych zabezpieczeń

24 Sie 2007 19:12 8785 22
  • Poziom 13  
    Witam, jestem tutaj nowy i chciałbym od razu przejść do setna sprawy nie rozciągając owej problematyki. Zapewne wielu z Was jest mieszkańcami bloku i posiadają jeszcze stare zabezpieczenia (bezpieczniki topikowe bądź bezpieczniki "automatyczne") Ja takowe posiadam i chciałbym wreszcie dokonać wymiany. W mieszkaniu posiadam 3 zabezpieczenia (1-oświetlenie całego mieszkania, 2-gniazdko w łazience, 3-gniazdka poza łazienką w całym mieszkaniu) Panowie jakie zabezpieczenia poza "esami" mogę zamontować aby poprawić bezpieczeństwo mieszkańców jaki i urządzeniom elektrycznym. Proszę również o dobór odpowiednich zabezpieczeń pod względem obciążenia - PS: na oświetlenie w zupełności starczy 10A, łazienka 16A (pralka automatyczna), a reszta mieszkania? (2 komputery, 2 telewizory, lodówka, piekarnik elek. mikrofalówka, oraz różnego rodzaju pierdoły - lampki transformatorowe, ładowarki baterii, żelazko, wentylator wolno stojący (pokojowy), odkurzacz itp. czy 16A zabezpieczenie wystarczy? PS: Wyłącznik różnicowo prądowy raczej odpada ponieważ przy tablicy rozdzielczej są dwie żyły (niebieska - zero, czarny - faza) mm nadprądowy itp można chyba zastosować - cóż pozostawiam Wam mój problem do rozstrzygnięcia. Dziękuję z góry za wszelkie pomocne odpowiedzi.
  • Szkolenia SEP
  • Poziom 21  
    Ja mialem podobnie,pokoje byly w petli,rozdzielilem je osobna,na oswietlenie mam B6A,kazdy pokoj B10A,łazienka C16A,kuchnia C16A
  • Poziom 11  
    wszystko zależy od zabezpieczenia przed licznikowego jak masz np 20A to w mieszkaniu nie możesz dac więcej niż 16A jak masz 25A to w mieszkaniu nie więcej niż 20A itd no i oczywiście od przekroju przewodu tak żeby przy zwarciu lub przeciążeniu zadziałało zabezpieczenie a nie spalił się przewódi dopiero od tego zależy co możesz podłączy pod gniazdka.
    Bo to niestety nie jest tak że kupując kuchenke która ma mo np 4KW to żeby ją podłączy wystarczy wkręcic większy bezpiecznik
  • Szkolenia SEP
  • Poziom 13  
    ssmann napisał:
    wszystko zależy od zabezpieczenia przed licznikowego jak masz np 20A to w mieszkaniu nie możesz dac więcej niż 16A jak masz 25A to w mieszkaniu nie więcej niż 20A itd no i oczywiście od przekroju przewodu tak żeby przy zwarciu lub przeciążeniu zadziałało zabezpieczenie a nie spalił się przewódi dopiero od tego zależy co możesz podłączy pod gniazdka.
    Bo to niestety nie jest tak że kupując kuchenke która ma mo np 4KW to żeby ją podłączy wystarczy wkręcic większy bezpiecznik




    Na zdrowy chłopski rozum można się domyśleć, że w blokach - starszego budownictwa instalacja zazwyczaj była dwużyłowa o przekroju 2,5mm. Rzecz jasna, że zabezpieczenie przedlicznikowe nie może być mniejsze od tego "zalicznikowego" w mieszkaniu bo nie spełniało by roli. Musiałbym rozkręcić obudowę od rozdzielnicy w domu i zobaczyć dokładnie czy dało by rade podłączyć każde pomieszczenie oddzielnie. Hmm poza esami jeszcze jakieś dodatkowe zabezpieczenie zamontować czy dać sobie lepiej spokój?
  • Poziom 11  
    dokładnie tak jak mówisz rozkręć i zobacz jak da radę to jeszczelepiej a po za esami to raczej nic inego się powszechnie nie stosuje do zabezpieczenia no chyba że odgrominki ale tp dość drogi interes chociaż zabezpieczenie jakie dają też jest potrzbne
  • Poziom 13  
    A co z wyłącznikami nadprądowymi? Przecież one także dobrze chronią przez przepięciami spowodowanymi chociażby wyładowaniami atmosferycznymi bądź skokiem napięcia spowodowanym niekiedy "puszczeniem w ruch" elektrowni po małej awarii i braku prądu?
  • Poziom 12  
    A ja bym Ci proponował włożyć w to trochę roboty i zrobić porządnie. Stare przewody masz ułożone między ścianą a mozajką - pewnie aluminium, wymień je, zrób oddzielny obwód do kuchni - dołóż kilka dodatkowych gniazd, pokoje też możesz rozdzielić, daj przewody 3 żyłowe, oświetlenia nie ruszaj. Wtedy możesz założyć wyłącznik przeciwporażeniowy różnicowo-prądowy, ja daję również na wejściu pomiędzy przewody zerowy i fazowy ogranicznik przepięć. Niektórzy powiedzą, że w bloku jest to niepotrzebne, ale koszt 60-70zł, a mam pewność że nic nie przyjdzie po sieci takiego co zniszczy urządzenia w mieszkaniu.
    Również w instalacji bez przewodu ochronnego, kiedy mam pewność, że izolacja przewodów jest w dobrym stanie, zakładam wył. róż.-prąd. nie zapewnia wyłączenia przez uszkodzone urządzenie, ale ogranicza prąd porażenia.
    W łazience połącz ze sobą wszystkie metalowe części (pralka, wanna, kaloryfer) - połączenie wyrównawcze.
  • Poziom 13  
    Amazon850 napisał:
    A ja bym Ci proponował włożyć w to trochę roboty i zrobić porządnie. Stare przewody masz ułożone między ścianą a mozajką - pewnie aluminium, wymień je, zrób oddzielny obwód do kuchni - dołóż kilka dodatkowych gniazd, pokoje też możesz rozdzielić, daj przewody 3 żyłowe, oświetlenia nie ruszaj. Wtedy możesz założyć wyłącznik przeciwporażeniowy różnicowo-prądowy, ja daję również na wejściu pomiędzy przewody zerowy i fazowy ogranicznik przepięć. Niektórzy powiedzą, że w bloku jest to niepotrzebne, ale koszt 60-70zł, a mam pewność że nic nie przyjdzie po sieci takiego co zniszczy urządzenia w mieszkaniu.
    Również w instalacji bez przewodu ochronnego, kiedy mam pewność, że izolacja przewodów jest w dobrym stanie, zakładam wył. róż.-prąd. nie zapewnia wyłączenia przez uszkodzone urządzenie, ale ogranicza prąd porażenia.
    W łazience połącz ze sobą wszystkie metalowe części (pralka, wanna, kaloryfer) - połączenie wyrównawcze.



    Wymiana przewodów na nowe całkowicie odpada ponieważ mieszkanie jest wyremontowane, a jakiekolwiek kucie w ogóle wypada z gry. Przewody nie są aluminiowe, a miedziane 2,5mm. Jeżeli chodzi o ogranicznik przepięcia to jestem za! Lepiej dmuchać na zimne i chociaż w taki sposób się zabezpieczyć. No cóż czyli najważniejsze rzeczy sobie wyjaśniliśmy, a więc na łazienkę dać B16A? na oświetlenie B10A, na wszystkie gniazdka w mieszkaniu B16A powinien starczyć? oraz wyłącznik nadprądowy B16A? czy będzie za mały? Proszę o podsumowanie całego tematu i konkretny wybór.
  • Poziom 11  
    żeby była jasnośc wyłącznik nadmiarowo prądowy to inaczej popularnir nazywane "eski"
  • Poziom 15  
    Amazon850 napisał:
    Niektórzy powiedzą, że w bloku jest to niepotrzebne, ale koszt 60-70zł, a mam pewność że nic nie przyjdzie po sieci takiego co zniszczy urządzenia w mieszkaniu.


    Zyczę ci z całego serca aby ta pewność cię nie zawiodła. Niestety w przypadku wyładowan atmosferycznych wprost do lini w pobliżu twojego bloku ta twoje pewność może się okazać bezzasadna.

    Pozdr.
  • Poziom 12  
    gogo4 napisał:
    Amazon850 napisał:
    Niektórzy powiedzą, że w bloku jest to niepotrzebne, ale koszt 60-70zł, a mam pewność że nic nie przyjdzie po sieci takiego co zniszczy urządzenia w mieszkaniu.


    Zyczę ci z całego serca aby ta pewność cię nie zawiodła. Niestety w przypadku wyładowan atmosferycznych wprost do lini w pobliżu twojego bloku ta twoje pewność może się okazać bezzasadna.

    Pozdr.


    Jeśli mam założony ogranicznik przepięć to mam pewność, że nic się nie stanie, zdanie wyżej przed tym które cytowałeś.
    Takie urządzenia można już kupić, jak się dobrze poszuka za 60-70zł, więc moim zdaniem nie ma co oszczędzać. A że dla niektórych jest to zbędny wydatek, no cóż tak jak piszesz, to tak jak z loterią: niektórzy mają szczęście a niektórzy mówią że mieli pecha.
  • Poziom 11  
    Jekaterina napisał:
    Instalacje w blokach były zabezpieczane w różny sposób . Sprawdż , czy bezpieczniki masz na fazie czy na PEN. Blok , w którym mieszkałem miał 1 bezpiecznik na przewód fazowy i 3 bezpieczniki na przewody PEN .Jeżeli masz taką konfigurację zabezpieczeń , to ją zmień . Gniazdo w łazience możesz dodatkowo uziemić , doprowadzając do bolca w gnieżdzie przewód z uziomu (np. z rury wodnej ) , ale koniecznie metalowej i sprawdż , czy sąsiedzi nie zmienili rur na plastiki , ew, zakład wodociągowy nie rozprowadził wody w bloku w rurze z plastiku . Dobór zabezpieczeń jest ściśle skorelowany z mocą ,jaką ZE przyznał na mieszkanie . A L E zanim cokolwiek zaczniesz działać , sprawdż jaką masz sieć . Od rodzaju sieci zależy dobór zabezpieczeń przeciwporażeniowych .

    co to za bzdury przecież przewodów PE/PEN nie wolno zabezpieczać żadnymi bezpiecznikami np w przypadku zwarcia będziesz miał pecha jak zadziała najpierw zabezpieczenie PEN a faza zostanie
    w łazienkach stosuje się połączenia wyrównawcze czyli łączy się metalowe elementy przewodem PE nawet rury ale już dawno nikt nie łączy gniazdka z rurą wody myśląc że to wystarczy to nie ten tok myślenia podobno kiedyś z 30 lat temu to się tak robiło ale teraz są pewne zasady aby wszystko działało jak powinno i było bezpieczne
  • Poziom 12  
    To nie bzdury, dawniej tak robili, jeszcze jest sporo instalacji w starych blokach czy kamienicach robionych w ten sposób.
    Przewód ochronny PE powinien być dodatkowo uziemiany, nie wystarczy uziemienie tylko miejsca rozdziału w rozdzielnicy, co będzie jak ktoś uszkodzi (przerwie) ten przewód? Poza miejscem uszkodzenia w przypadku pojawienia się napięcia na obudowie jakiegokolwiek urządzenia, napięcie to pojawi się na wszystkich obudowach z podłączonym przewodem PE (oczywiście w instalacji po za miejscem uszkodzenia przewodu PE).
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 26  
    witam
    Ja również mieszkam w bloku i w mieszkaniu koło licznika mam stare bezpieczniki topikowe, chciałem spytac czy bez problemów mozna je samemu wymienić na nowy typ, chyba tzw. eski że po zwarciu wystarczy tylko przełączyć.
    Chodzi o to czy nie trzeba nic załatwiać np. ze spółdzielnią mieszkaniową lub energetyką ?
    pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Jeśli masz bezpieczniki nad licznikiem (czyli na tablica licznikowa jest z bezpiecznikami zintegrowana) to albo administracja albo elektryk z uprawnieniami, trzeba zdjąć plombę z licznika i założyć deskę z miejscem na eski. Jeśli nie to możesz sam wymienić, oczywiście jak masz dostęp na klatce do swojego bezpiecznika przedlicznikowego, żeby wyłączyć sobie zasilanie. i oznacz sobie przewody, żeby nie pomylić.
  • Poziom 34  
    Zabezpieczenie na klatce schodowej ,zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe typu s 20A charakterystyka B ,oswietlenie w mieszkaniu zab 6 A charakterystyka B , zabezpieczenie gniazda w łazięce gdzie pracuje pralka automatyczna (patrz instrukcja obsługi pralki) 16A z charakterystyką B ,pozostałe gniazda wraz z gniazdem do którego jest podłączona mikrofala 16 A z charakterystyka B.
  • Poziom 13  
    Panowie dzięki z góry, jak by coś to się odezwę. Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Przepraszam że dopinam się do tematu, ale chyba nie ma sensu zakładać nowego posta.
    Bezpieczniki mam nad licznikiem ale chyba nie sa zintegrowane.
    A dostęp do bezp. głównego mam bez problemu.
    poniżej zamieszczam foto... pozdrawiam
  • Poziom 34  
    Bezpieczniki zabudowane nad licznikiem są bezpiecznikami automatycznymi wielokrotnego użytku spełniające taką samą rolę w obwodach zabezpieczających jak bezpieczniki typu S.Zadziałanie tych bezpieczników w przypadku zwarcia jest 5 krotnie szybsze od bezpieczników spaleniowych.Selektywne dobranie tych bezpieczników skutecznie zabezpiecza obwody elektryczne. I tak obwody oświetleniowe powinny być zabezpieczone bezpiecznikiem 6A łazienka gniazdo do którego jest podłączona pralka automatyczna 16 A oraz pozostałe gniazda w zależności od obciążenia 10 lub 16A.
  • Poziom 26  
    Czyli u mnie nie ma sensu wymieniać na tzw eski :?:
  • Poziom 34  
    Nie .Nie ma takiej potrzeby.Zabudowane wkrętkowe bezpieczniki automatyczne spełniają rolę esów.