Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Falownik Danfoss VLT5008 0,2Hz

indianer 27 Aug 2007 10:00 2017 5
SterControl
  • #1
    indianer
    Level 16  
    Witam! Mam problem z falownikiem jak w temacie. Wygląda to tak: Falownik jest sterowany po ProfiBusie i zasila przenośnik łańcuchowy. Nominalna prędkość to 6,5Hz z rampą 4,5Hz. Przenośnik nie pracuje ciągle, a jest uruchamiany co kilka minut na czs kilkudziesięciu sekund. Problem polega na tym, iż co jakiś czas (raz, dwa razy dziennie) jest taka sytuacja, że falownik wysterowuje 0,2-1Hz, prąd zadaje (nie pamiętam ile, bo mam mało czasu na zabawę, linia musi jechać :-) ) Napęd wtedy nie jedzie, za mały moment by go ruszyć. Falownik nie zgłasza żadnego przeciążenia ani błędu i niewiadomo nic że coś jest nie tak. Dopiero "zrzucenie fazy" z falownika powoduje reset i wszystko wraca do normy. Może ktoś spotkał się z podobnym zachowaniem VLT?
  • SterControl
  • #2
    kleki
    Level 28  
    Nie kleję o co idzie z tym zadawaniem prądu, ale jeśli chcesz uruchomić napęd z częstotliwością poniżej 1Hz to raczej nic z tego nie będzie na standardowych charakterystykach. Zaprogramuj swoją charakterystykę U/f (oprogramownaie VLT5000 spokojnie na to pozwala). Robi się chyba pięć punktów jak dobrze pamiętam. To jak masz za mały moment. Może być jeszcze tak, że masz zablokowane tak małe prędkości parametrem i inwerter się nie załącza przy takiej wartości zadanej - sprawdź.

    Oczywiście musisz zdawać sobie sprawę z lichej wydajności chłodzenia wentylatora na wale silnika, potrzebne obce chłodzenie - to pewnie wiesz. Domyślnie w VLT masz załączone zabezpieczenie termiczne silnika(może trzeba będzie wyłączyć), czasem daje się zadeklarować chłodzenie napędu w parametrach (różne wersje firmware) - poszukaj parametru "obce chłodzenie".

    Jeśli jednak nie chcesz uruchomić napędu z taką małą prędkością, tylko "samo się tak robi" to proponuję w trybie podglądu parametrów pracy przewinąć na pozycję mówiącą o wartości zadanej częstotliwości - sporo to wyjaśni. Tutaj masz dwie opcje - albo za mała wartość zadana z profibusa, albo karta sterująca głupieje. To się zdarza. Wtedy sprawę ratuje w zasadzie tylko nowa karta sterująca + komplet pamięci process.
  • SterControl
  • #3
    indianer
    Level 16  
    Dzięki za zainteresowanie. Jest właśnie tak, że "samo się tak robi" i ja nie wiem dlaczego. Falownik ma około dwóch lat i takie przypadki dzieją się od samego początku. Był u nas kiedyś gość z Danfossa i też go o to pytałem. Nie wiedział o co chodzi, musiałbym mu to pokazać, tylko jak skoro to sporadycznie wylata. Jak będę miał możliwość to popatrzę mu w te parametry.
    O chłodzenie motoru się nie martwię, on nie ma kiedy się zagrzać, pracuje parę sekund z kilkuminutowymi przerwami

    Dodano po 46 [minuty]:

    Nie jestem specem od PLC, ale może i tam coś jest nie tak, może z fazy uruchomienia jakieś stare ustawienia częstotliwości w programie zostały i przy pewnych określonych warunkach wyłazi to. Spróbuję dorwać jakiegoś programistę żeby przeanalizował to w S7.
    O wynikach dam znać.
  • #4
    kleki
    Level 28  
    Przełącz sobie podgląd parametru w trakcie pracy z częstotliwości (domyślnie) na wartość zadaną (reference) i spróbuj wyłapać sytuację - jeśli reference będzie poniżej dopuszczalnego poziomu to problem z PLC, jak będzie dobrze to po jedno parametry napędu (dokładnie przeczytaj DTR, bo z reference-m możesz robić różne cudeńka), ewentualnie karta sterująca/karta profibus (pod sankami karty sterującej).

    pzdr
  • #5
    atlantel
    Automation specialist
    Witam!
    Podana wartość częstotliwości wskazuje na utyk silnika (sprawdź w tym czasie jaki jest prąd silnika ), ale pierwotną przyczyna jest ustawiona tak nisko częstotliwość jak ją nazywasz nominalna. Jest ona za mała należy zmienić przełożenie napędu lub ewentualnie wymienić silnik na silnik o większej ilości par biegunów tak aby częstotliwość wysterowania falownika była większa od 20Hz (optymalnie 50Hz) uzyskasz dzięki temu duży moment na silniku i brak utyków.
    Pozdrawiam
  • #6
    indianer
    Level 16  
    Przepraszam, ale trochę zamieszałem. Te częstotliwości są trochę inne. Nie sczytałem ich osobiście tylko mechanik podał mi je przez telefon. Trafił na taki dziwny przypadek, że falownik wysterował silnik na bardzo krótki czas, poniżej 1s i wtedy takie miał odczyty. Dziś też trafił mi się taki przypadek. Może to tutaj będę musiał poszukać bo to chyba jakaś anomalia jest. Normalnie to jest tak, iż napęd ma być sterowany na czas około15s i wtedy ma nominalnie 54Hz. Nie zdążyłem sprawdzić czy to PLC wysłało rozkaz bo przenośnik jest trochę dalej niż przetwornica i nie da się obserwować obu jednocześnie.