Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kable mieszkaniowe

MBStudio 27 Sie 2007 16:11 7483 13
  • #1 27 Sie 2007 16:11
    MBStudio
    Poziom 9  

    Witam serdecznie.
    Przeszukałem forum w poszukiwaniu informacji, ale nie znalazłem dla mnie tych wiążących więc z góry przepraszam, jeśli temat po części się powtarza.
    Mam do wykończenia mieszkanie w stanie surowym, przed tynkami trzeba położyć kable. Peszel jest juz rozprowadzony.
    Mam doprowadzone cztery przewody (3fazy i zero), ale planuje podciągnąć uziemienie, więc chcę zrobić instalację jak należy, czyli pięcioprzewodową.

    Oto moje pytania:
    1. Czy przekrój 1.5mm na oświetlenie i 2.5 dla gniazd jest wystarczający?
    2.Jaki przekrój dać do ogrzewacza przepływowego wody, jaka jego moc, aby był wydajny?
    3.Jaki przekrój dać do kuchenki (płyty) ceramicznej (trójfazowej)?
    4.Chcę rozdzielić poszczególne fazy na poszczególne pomieszczenia, czy stosować osobne kolory przewodów dla poszczególnych faz (czarny, brązowy,szary)?
    5.Czy zero każdego obwodu dociągać do rozdzielnicy, czy też zera poszczególnych obwodów mogą być łączone ze sobą już wcześniej (w puszkach)?
    6.Jakie kable stosować: drut czy linka?
    7.Jakie połączenia kabli w puszkach są najlepsze, stosunek cena/jakość/łatwość montażu?
    8.Jakie bezpieczniki (ile Amperów dla poszczególnych obwodów i jaka różnicówka)?

    Z góry dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    0 13
  • Sklep HeluKabel
  • #2 27 Sie 2007 16:18
    fido
    Poziom 26  

    niedawno robilem instalacje w moim mieszakaniu w bloku i do gniazd byl 2,5 drut a do oswietlanie 1,5 drut osprzet byl zakladany berkera

    0
  • Pomocny post
    #3 27 Sie 2007 17:04
    Macio1986
    Poziom 13  

    MBStudio napisał:
    Witam serdecznie.
    Przeszukałem forum w poszukiwaniu informacji, ale nie znalazłem dla mnie tych wiążących więc z góry przepraszam, jeśli temat po części się powtarza.
    Mam do wykończenia mieszkanie w stanie surowym, przed tynkami trzeba położyć kable. Peszel jest juz rozprowadzony.
    Mam doprowadzone cztery przewody (3fazy i zero), ale planuje podciągnąć uziemienie, więc chcę zrobić instalację jak należy, czyli pięcioprzewodową.

    Oto moje pytania:
    1. Czy przekrój 1.5mm na oświetlenie i 2.5 dla gniazd jest wystarczający?
    2.Jaki przekrój dać do ogrzewacza przepływowego wody, jaka jego moc, aby był wydajny?
    3.Jaki przekrój dać do kuchenki (płyty) ceramicznej (trójfazowej)?
    4.Chcę rozdzielić poszczególne fazy na poszczególne pomieszczenia, czy stosować osobne kolory przewodów dla poszczególnych faz (czarny, brązowy,szary)?
    5.Czy zero każdego obwodu dociągać do rozdzielnicy, czy też zera poszczególnych obwodów mogą być łączone ze sobą już wcześniej (w puszkach)?
    6.Jakie kable stosować: drut czy linka?
    7.Jakie połączenia kabli w puszkach są najlepsze, stosunek cena/jakość/łatwość montażu?
    8.Jakie bezpieczniki (ile Amperów dla poszczególnych obwodów i jaka różnicówka)?

    Z góry dziękuję wszystkim za odpowiedzi.


    Ad. 1. - przekrój 1.5mm na oświetlenie i 2.5mm dla gniazd jest wystarczający, a wręcz zgodny z przepisami i normami.

    Ad. 2. - do jakich celów będzie wykorzystywany? Jeżeli do umywalki, zlewu to 5,5 kw wystarczy, natomiast jeżeli chodzi taki pod prysznic to niestety musisz założyć przynajmniej 7,5kw - siłowy to już jest. Jeżeli chcesz aby jeden ogrzewacz był na wszystkie krany to polecam 9 bądź w ostateczności 11kw - przewód na ogrzewacze jednofazowe do 5,5kw wydaje mi się, że 3x2,5mm będzie ok, natomiast do ogrzewaczy trójfazowych o mocy 11kw to 5 x 4 mm2 - powinno wystarczyć.

    Ad. 3. - w zależności od mocy płyty, ale zazwyczaj nie przekraczają 10kw wiec przewód dać można 5 x 4 mm2

    Ad. 4. - Moim zdaniem lepiej dla każdego pomieszczenia dać jeden (taki sam) kolor przewodu fazowego, a jeżeli chodzi o oznaczenia to możesz je oznakować w różne sposoby - (karteczki samoprzylepne z opisem)

    Ad. 5. - jeżeli ciągniesz od rozdzielni fazę dla każdego pomieszczenia to równie dobrze możesz i zero przeciągnąć. Moim zdaniem jest lepiej zrobić to w taki sposób ponieważ zawsze wszystko ładnie i przejżyście wygląda i jest to najwygodniejszy sposób zarówno dla późniejszego i ewentualnego znalezienia wszelich usterek, a ponad to podczas zwarcia zawsze wyrzuca Ci esa który odpowiedzialny jest za zabezpieczenie danego pomieszczenia, a nie np. z pomieszczenia z za ściany z którego ciągnęliśmy zero:D

    Ad. 6. - Oczywiście, że stosować drut, jeżeli wykonujesz instalację!

    Ad. 7. - Każdy elektryk robi różnie, ale moim zdaniem najbardziej odpowiednim łączeniem i najbardziej pewnym jest skręcanie kombinerkami i dodatkowo dawanie pod pojedynczy zacisk, lecz nie jest to konieczne, aczkolwiek wtedy wystarczy porządnie zaizolować.

    Ad. 8. - Kuchnia, łazienka 16A, oświetlenie 10A, gniazdka (dajesz osobne zasilenie na każde pomieszczenie - pokoje ) to również 16A to max. trzeba wziąć pod uwagę zasilenie płyty ceramicznej uważam, że 16A, jak i dla podgrzewacza.

    Pozdrawiam,

    PS: Może ktoś się ze mną nie zgodzi więc proszę o poprawki i sugestie.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #4 27 Sie 2007 17:11
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Witam dużo tych pytań można się zgubić. Do pieca trzeba pociągnąć 5*2,5mm² , do podgrzewacza przepływowego tak samo (są na prąd trójfazowy- czym mocniejszy tym lepszy). Oświetlenie przewodami 1,5mm² . Jeśli chodzi o wyłączniki różnicowo-prądowe to musisz i tak dać wyłącznik prądu trójfazowego na pic i podgrzewacz wody a na gniazdka osobny jednofazowy (wskazane by było jeżeli jest duża ilość gniazdek rozdzielić je na osobnych różnicówkach z osobnych faz . Oświetlenie również porozdzielać na osobne bezpieczniki . Jeśli chodzi o lączenie zera to tylko w rozdzielnicy (czyli jeżeli prowadzimy kabel na gniazdka zasilające jakiś pokój to faza zero robocze i przewód ochronny jest łączony w rozdzielnicy.

    0
  • Pomocny post
    #5 27 Sie 2007 21:24
    koyot_77
    Poziom 11  

    Witam!
    Koledzy już wcześniej dobrze powiedzieli co do przekrojów dooświetlenia i gniazd.
    Kolory to wygląda tak zero niebieski faza brązowy lub czarny a odchonny zółtozielony.
    Przepływóka 3 fazowa większych mocy to napewno 4mm2
    Płyta też dla pewności lepiej dać większy przekrój.
    Łączenie to każdy elektryk robi inaczej i jakklient chce czy na złaczki czy na skrętke.
    Ja osobiście skrętka i jeszcze lutuje najpewniej
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Sie 2007 22:20
    Amazon850
    Poziom 12  

    Nie wiem co rozumiesz przez zero, ale dawaj na każdy obwód 3 przewody (żółto-zielony - ochronny; niebieski - neutralny; czarny(brązowy, czerwony czy inny) - fazowe).
    Przewód najlepiej, jak robisz sobie, dać w peszel, pod tynk, nie układać w tynku przewodów kabelkowych - w razie jakiegoś uszkodzenia nie musisz pruć ściany, żeby wymienić, tylko przeciągasz nowe.
    Gniazdka, włączniki blisko siebie, zrób na puszkach dostawnych, ładnie wtedy to wygląda - taki panel.
    Do kuchni i ogrzewacza daj 5xDY4mm².
    Ja obwody gniazdowe robię w pętli, bez puszek łączeniowych - puszki końcowe głębokie - przy zakładaniu osprzętu nie przecinam przewodów i oba końce łączę w rozdzielnicy. Ewentualnie można zrobić tak jak któryś z kolegów proponował - skręcić i zlutować.
    Zrób osobny obwód do pralki.
    Przy wciąganiu przewodów w peszle przyda Ci się odkurzacz :D i sznurek. W jeden koniec dajemy odkurzacz i drugi sznurek, do sznurka dowiązujesz przewody, troszkę mydła w płynie i ładnie je wciągniesz.
    Nie wiem jakie masz zabezpieczenie od energetyki ale do kuchni i przepływowego można dać większe niż 16A.

    0
  • #7 28 Sie 2007 09:41
    MBStudio
    Poziom 9  

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, nie spodziewałem się takiego wspaniałego odzewu :)
    Nurtują mnie jednak jeszcze takie sprawy:
    1.Od licznika (który jest na parterze) do mieszkania (na drugim piętrze) poprowadzono przewody 4x2,5mm więc chyba nie ma sensu dawać w samym mieszkaniu dla kuchenki i ogrzewacza grubszych przewodów (czyli 4mm, jak niektórzy sugerowali)?
    2.Mam rozumieć, że jednak najlepiej będzie dociągnąć przewód neutralny i masowy dla każdego obwodu do rozdzielnicy, a nie łączyć je w jeden "po drodze"?
    3.Jak powinna być moc ogrzewacza przepływowego, aby był skuteczny? Będzie umywalka, kabina i zlew.
    4. Chcę rozdzielić fazy na następujące obwody: pokój, kuchnia, przedpokój+łazienka+lodówka. Czy tak będzie dobrze?
    5. Czy poprawne jest takie zabezpieczenie obwodów: oświetlenie 10A, gniazda 16A, różnicówka 16A?
    6. I jeszcze z ciekawości: kiedy stosuje się drut, a kiedy linkę?

    Dziękuję jeszcze raz za wyczerpujące odpowiedzi i pozdrawiam.

    0
  • #8 28 Sie 2007 10:24
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Witam ponownie . Sens dania przewodów o większym przekroju niż 2,5mm² byłby taki gdybyś musiał ciągnąć długie zasilanie dam przykład z domu do stodoły oddalonej o kilkadziesiąt metrów i tam miałoby być podpinane duże obciążenie typu spawarka to wtedy na grubszym przekroju mielibyśmy mniejszy spadek napięcia. Natomiast w instalacji w mieszkaniu nie ma to żadnego sensu zwłaszcza ,że piec kuchenny czy podgrzewacz wody mają obciążenie rozbite na 3 fazy w związku z tym płynie prąd odpowiedni mniejszy.Jeszcze jedno nie wyobrażam sobie podpinać przewodu 4mm² do gniazdka to chyba ,że poprzez puszkę rozdzielczą . W instalacjach elektrycznych przyjęte jest stosowanie drutu a nie linki . Niektóre odłączniki światła są podłanczane przewodami na wsunięcie w sprężynujący zacisk tak że tam nie udało by ci się wcisnąć linki.W puszkach rozdzielczych często posługują się elektrycy połączeniami typu "wago" (połączeniówki sprężynujące-wsuwasz przewód i już jest połączony). Ja osobiście używam "wago" do połączeń w oświetleniówce.Wyłącznik różnicowo prądowy daj 25 A ale tak jak pisałem lepiej nie łączyć wszystkiego na jednej różnicówce.Warto rozdzielić obwody na osobnych różnicówkach chociażby z tego względu jeżeli ci wybije to tracisz cały prąd w domu i tylko latarka cię ratuje a poza tym najmniejsze jakieś upływności się dodają do siebie jeżeli będzie ich dużo to z byle jakiego powodu może ci wybijać.W praktyce różnicówki wybijają już przy 15mA prądu upływu.
    Pozdrawiam Zbyszek

    0
  • #9 28 Sie 2007 10:57
    Amazon850
    Poziom 12  

    Jeśli w mieszkaniu masz mieć kuchenkę elektryczną i przepływowy ogrzewacz wody to wymień ten przewód zasilający 2,5mm².
    Pamiętaj, że instalację robisz z pewnym zapasem, nie na styk. Urządzeń korzystających z prądu elektrycznego jest coraz więcej i będzie jeszcze więcej w przyszłości bo są coraz tańsze. Za rok kupisz klimatyzację czy zmywarkę do kuchni i znów będziesz przerabiał?

    0
  • #10 28 Sie 2007 11:16
    MBStudio
    Poziom 9  

    No tak, ale jeśli do licznika dochodzą też 2,5mm to czy ma sens ciągnąć od niego do mieszkania (jakieś 12m) grubsze przewody, zwłaszcza, że te 4x2,5 są już przeciągnięte i połączone z rozdzielnicą budowlaną?

    0
  • #11 28 Sie 2007 12:38
    kuna123
    Poziom 15  

    Jeżeli do licznika dochodzą przewody 2,5 czyli tzw. pion to przy twoich wymaganiach prądowych powinieneś pion wymienić na 10mm a od licznika do rozdzielnicy 6mm i dalej jak podpowiadali koledzy.
    Sprawdź jeszcze w umowie z energetyką na jaką moc jest zawarta i jakie w niej figuruje zabezpieczenie główne czyli tzw. pion.
    Jak będzie za małe to albo rezygnacja z niektórych odbiorników prądu albo dogadanie się z energetyką.

    0
  • #12 28 Sie 2007 15:20
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Jeśli chodzi o wymianę przewodów do licznika i od licznika do szafki rozdzielczej to niestety ale trzeba mieć zgodę z "sieci" na rozplombowanie licznika . Oprócz tego pracę tą może tylko wykonać elektryk z uprawnieniami który przeważnie jest rekomendowany przez daną "sieć". Następna sprawa to o tyle co czytam to mieszkanie chyba znajduje się w bloku tak ,że dochodzi do tego jeszcze zgoda administratora. To chyba że jest się właścicielem tego bloku to tylko pozostaje zgoda danej "sieci". Następna sprawa to przestańcie panikować tak z tym poborem prądu zwłaszcza ,że obciążenie będzie rozłożone na 3 fazy. Wystarczy popatrzeć jakie były robione instalacje w blokach kiedyś i jakie odbiorniki ludzie podłączali to według tego patrzenia już dawno powinny pójść z dymem całe budynki.

    0
  • #13 28 Sie 2007 21:27
    koyot_77
    Poziom 11  

    Witam!
    Zgoda owszem jest wymagana na rozplombowanie układu pomiarowego, co do wymagań ZE do elektyka z uprawnieniami to nie jest tak do końca prawdą. Energetyki nie interesuje co się dzieje z wewnętrzną instalacją nie będącej na majątku energetyki. Nie mogą nikomu rekomendowac jakiego ma sobie wybrać elektryka. Zakazuje tego prawo. Owszem mogą życzyć sobie potem pomiarów instalacji wew. a to juz musi firmować osoba mająca uprawnienia.
    Pion do licznika wystarczy 6mm2 i zalicznikowo do rozdzielnicy tak samo.
    Dla przewodów 6mm obciążalność długotrwała tego przewodu wynosi 32A a dla 4mm2 ta wrtość to 26A co daje odpowiednio moc 20KW i 16KW
    Pozdrawiam

    0
  • #14 29 Sie 2007 16:35
    kuna123
    Poziom 15  

    Ale kolega określa tylko wymagania, bez podania jaki to dom, obecnie pion 10mm to standard, nawet przy 3 fazach. Jeżeli wszystko co ma zrobić jest za licznikiem, to pionn 2,5mm jest za mały, 6mm to minimum - przy założeniach takich j.w. A co z zabezpieczeniem głównym (nominalnie 25A). ??

    0