Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

problem z wyłacznikiem różnicowym

27 Sie 2007 20:51 2512 26
  • Poziom 10  
    Witam. proszę o poradę.
    Mam problem z wyłącznikiem różnicowym.
    Ni z tego ni z owego nagle wyskakuje rozłączając mi całą instalację w domu. Stwierdziłem że przyczyna tkwi w przewodzie idącym do pompy wody. Przewód ten idzie przez bezpiecznik (faza) i wyłącznik czasowy (też faza). Gdy różnicówka wyskoczy nie daje sie włączyć jeśli nie rozłączę na bezpieczniku tego obwodu lub na wyłączniku czasowym. Ale uwaga! Po kilku minutach mogę obwód ponownie załączyć i nic się nie dzieje np przez 10 godzin. Dzieje sie to także gdy pompa jest rozłączona przez wyłącznik pływakowy. Sprawdziłem kabel idący do pompy czy pomiędzy przewodami nie ma przebicia (omomierz nie stwierdził go) . Odłączyłem przewód ochronny. Bez zmian (identyczne objawy). Zauważyłem, że różnicówka wyskakuje najczęściej (a może zawsze) w momencie włączenie innego odbiornika. (ale zawsze innego i na innym obwodzie, a ponadto jak napisałem przez np 10 godzin nic się nie dzieje pomimo wielokrotnego właczania innych odbiorników).
    Czy ktoś może mi podpowiedzieć jaka może być przyczyna i jak ją ustalić. Nie jestem fachowcem.
    Z góry dziekuję
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Być może przewód neutralny zwiera się z obudową , lub przewodem ochronnym.
  • Poziom 10  
    Dziekuje.
    Ale dlaczego raz na 10 godzin? (np). Dlaczego po kilku minutach to (zwieranie) nie istnieje? Dlaczego omomierz tego zwarcia nie wykazuje?
    Jak znalezc ewentualne miejsce zwarcia w tej sytuacji? I dlaczego róznicówka wybija pomimo odłączenia przewodu ochronnego na listwie? Przeciez w takim wypadku zwarcie pomiędzy neutralnym i ochronnym , jak równiez pomiedzy neutralnym a obudową nie powinno nic robić
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Bezpiecznik różnicowoprądowy zadziała gdy stwierdzi że istnieje różnica prądów w przewodzie fazowym a zerowym - z tego co piszesz może być przyczyną sama pąpa a nie przewody połączeniowe. Jeśli następuje nawet nieduże przebicie do obudowy pompy ( wilgoć utrata właściwości izolacyjnych wskutek przegrzania uzwojenia itp.) to zadziała różnicówka taka jej rola. A odłączenie ochronnego nic nie da - obwód zamknie się przez rury wodę będącą w obiegu , mocowanie pompy do podłoża .
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Omomierz nie mierzy przy 230 czy 400V
    Potrzebny pomiar miernikiem oporności izolacji
    (Dobry elektryk ma i będzie wiedział jak i co zrobić)
    Możesz wstawić tymczasowo inny egz. RCD o tych samych parametrach
    i zobaczyć czy będzie tak samo
    Są też mierniki do kontroli prądu wyzwalania RCD (patrz: dobry elektryk).
    Ile lat mają elementy w tym obwodzie, także przewody (i jaki typ) ?

    Nie omijaj RCD i nie odłączaj przewodu PE !
    Żeby nie było tak, jak ostatnio ze znanym aktorem który poszedł do piwnicy
    i już jest Św. Pamięci...
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    "Zwarciem" dla różnicówki jest prąd 30mA . Wystarczy zawilgocenie, a między obudową a instalacją pompy popłynie prąd wystarczający do jej zadziałania.Niskonapięciowy omomierz nie za bardzo to wykryje.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    stasikr22 napisał:
    "Zwarciem" dla różnicówki jest prąd 30mA . Wystarczy zawilgocenie, a między obudową a instalacją pompy popłynie prąd wystarczający do jej zadziałania.Niskonapięciowy omomierz nie za bardzo to wykryje.

    Ja także spotkałem się z podobnym przypadkiem (chodziło o kuchnię elektry-
    czną), gdzie przyczyną była izolacja. Pomogła zamiana przewodów fazowego
    z neutralnym w urządzeniu, jednak generalnie jestem przeciw takim domo-
    rosłym sposobom. Nie wolno ryzykować. Proponuję pomiar izolacji.
  • Poziom 10  
    Instalacja ma około 1 roku. Pompa jest nowa, około 1 miesiąca. Pompa jest zamontowana w plastikowym zbiorniku pez połączenia z metalowymi rurami. Poziom wody na tyle niski, że woda nie ma kontaktu z wodą z rury dopływowej. Wydaje mi sie wiec że po odłaczeniu ochronnego nie ma możliwości upływu przez obudowę. Poze tym jak napisałem poziom wody niski, a więc pływak pompę wyłączył tzn rozłaczył fazę. To co nazywam omomierzem to taki miernik uniwersalny który jak jest przejście to piszczy , a jak bardzo słabe przejście to wyswietla jakies cyferki. Tutaj to nie występuje. Nie piszczy i nie wyświetla. Nie jestem fachowcem jak juz pisałem stąd takie laickie okreslenia.
    Zastanawiałem się od kiedy ta usterka zaczęła występować. Skojarzyłem że wymieniano mi pompę ogrzewania podłogowego. Pompa ta jest w zupełnie innym miejscu, nie jest włączona (przeciez lato) , jest na innym bezpieczniku i chyba na innej fazie. Ale na pewno po jej wymianie zaczeła sie ta historia. Czy to możliwe że ma jakiś związek? Czego szukać i co sprawdzić. Czy jesli są tam zamienione (podobnie jak pisał kolega) faza z neutralnym miejscami to ma to znaczenie?
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Faza - brązowy
    Zero - niebieski
    Uziemienie - żółto zielony

    Miernikiem o kturym piszesz nie sprawdzisz izolacji ponieważ jego zasilanie to bateryjka rzędu do 9V a musisz sprawdzać przebicie przy napięciu do 400 V - poproś znajomego elektryka niech Ci sprawdzi stan izolacji , w żadnym wypadku jak pisał poprzednik nie odłączaj przewodów uziemniających a to że pompa nowa to nie dowodzi że sprawna bez miernika izolacji nic nie zdziałasz i broń boże nie odłączaj różnicówki zdaj się na elektryka aby nie doszło do nieszczęścia.
  • Poziom 10  
    Dziękuję. Więc muszę udać sie w poszukiwanie elektryka. Choć u nas chętnych do takiej robótki to obecnie szukać ze świecą:)
  • Poziom 10  
    No wiec zajrzałem do pompy ogrzewania podłogowego. Okazało sie że pod N na pompie podłączono fazę, a pod L - neutralny. Zamieniłem. Jak dotąd różnicówka nie wybiła. Ale czy to mogła być przyczyna? Jak pisałem wyżej ta pompa jest zamontowana na innej fazie, w innym pomieszczeniu, itd
    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy w gniazdku elektrycznym jast jakaś zasada po której stronie ma byc faza a po której zero? Bo jeśli nie to kazde urzadzenie podłaczone do gniazda może mieć losowo doprowadzone do N faze lub zero
  • Poziom 24  
    Jeśli gniazdko jest bez bolca to nie ma to żadnego znaczenia.A gdy ma bolec to praktycznie też , ale jest przepis który to reguluje.Bez przepisów co poniektórzy by nic nie mogli w życiu zrobić (no bo jak skoro nie napisane).
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    kier_as napisał:

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy w gniazdku elektrycznym jast jakaś zasada po której stronie ma byc faza a po której zero? Bo jeśli nie to kazde urzadzenie podłaczone do gniazda może mieć losowo doprowadzone do N faze lub zero

    Jeśli dla jakiegoś urządzenia ma to znaczenie, to nie ma wtyczki na końcu (tylko kolorowe końce przewodów), lub w cale nie ma kabla zasilającego.
  • Poziom 10  
    Dzieki Adams. To wydaje się logiczne
    Czyli urzadzeń bez fabrycznej wtyczki nie podłączać do gniazdka
  • Poziom 12  
    Z zasady faza ma być po lewej stronie gniazdka. Może Ktoś zna przepis który to określa?
  • Poziom 35  
    kier_as napisał:
    Dzieki Adams. To wydaje się logiczne
    Czyli urzadzeń bez fabrycznej wtyczki nie podłączać do gniazdka

    Dokładnie TAK. Urządzenia te może podłączyć do instalacji elektrycznej elektromonter z uprawnieniami i czynność tę notuje w dokumentacji tego urządzenia, a niejednokrotnie w warunkach gwarancji czynność ta jest niezbędna by gwarancja była respektowana przez producenta.
    Ja kupiłem piec gazowy dwufunkcyjny i gość ze sklepu przyjechał do mnie by sprawdzić wszystkie podłączenia (gazowe,spalinowe, elektryczne i wody) i dokonać zalania i pierwszego uruchomienia. Bez tego nie uzyskałbym gwarancji.
  • Poziom 10  
    stasikr22 napisał:
    Z zasady faza ma być po lewej stronie gniazdka. Może Ktoś zna przepis który to określa?

    No tak, ale jak to można zrealizować w gniazdku podwójnym?
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Bardzo często takie pompy robią takiego psikusa. Poprzez simering na wałku pompki w wyniku wytarcia simeringu, zaczyna się do wnętrza pompy dostawać woda, która powoduje upływ prądu. Wszystko zależy ile tej wody dostało się do środka silnika pompy i jak sie rozchlapała wewnątrz po ostatnim uruchomieniu. Czasami silniki takich pomp, wypełnione są też małą ilością oleju transformatorowego. Mam problem z tego samego typu pompą do wody brudnej w bilogicznej oczyszczalni przydomowej. Największym kłopotem są włosy, które potrafią nawinąć się na wałek pod simering i to powoduje dostawanie sie wody po wałku do wnętrza silnika i w konsekwencji wyłaczenia wyłącznika RCD. Proponuję pomiar rezystancji izolacji, pomiędzy PE, a L oraz PE, a N.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    W załączeniu foto ze strony książki Wytyczne Pomiary w Elektroenergetyce zgodne z Nowym Prawem Budowlanym, Nowym Prawem Energetycznym, Arkuszami Norm PN-IEC 60364, PN-EN 61557 oraz Dyrektywami Unii Europejskiej. Stan prawny na dzień 1 marca 2006. Pod redakcją Krystyna Kuprasa.
    problem z wyłacznikiem różnicowym
    ps: i pewnie dlatego mierniki do pomiarów RCD posiadają specjalną przejściówkę umożliwiającą pomiar zależnie od tego czy bolec PE jest na górze czy na dole.
  • Poziom 14  
    pożycz sobie induktor i pomierz jakość izolacji.
    a w dobrym sklepie z przewodami kup przewód przystosowany do pracy w zawilgoconym środowisku.
    i wymień. jak porównasz go ze zwykłym to od razu zobaczysz różnice w budowie i wykonaniu.
    jeżeli oczywiście to nie jest wina wody która przedostaje się do silnika tak jak pisał Marunio.
  • Poziom 15  
    Pomiar za pomocą induktora jest najlepszym pomysłem. Najpierw zmierzysz jak pisałem pompę razem z przewodem, a więc na wtyczce. Na induktorze zaznaczono granicę 0,5 Mohm, jako wymaganą dla izolacji, choć przy pracy w wodzie, przydało by się z 5 Mohm. Jeśli będzie mniej jak 0,5 to proponuję rozbierać jednak korpus silnia. Tam uszczelnienie jest na dużym origu i łatwo je ponownie złożyć. Po otworzeniu korpusu silnika od razu będzie widać, czy dostała się tam woda. Wtedy dokładne oczyszczenie osi, osuszenie i nowe simeringi (zamontować we właściwym kierunku). Jeśli nie ma wody, to można będzie wtedy odłączyć przewód zasilający i sprawdzić induktorem, oddzielnie przewód i oddzielnie izolację silnika. Wejścia przewodu przez przepusty do silnika rozebrać tylko w ostateczności, bo naprawdę bardzo źle się je uszczelnia po wymianie. Lepiej wcześniej skrócić przewód od strony wtyczki, na ile to jest możliwe i założyć nową wtyczkę, po czym powtórzyć pomiary. Powodzenia :)
  • Poziom 10  
    Bardzo dziękuję za tyle cennych porad. Proszę jednak przeczytać moją wypowiedż z 29.08 g. 21.06. To już 5 dni a problemu nie ma. Tylko nadal nie rozumiem co mogła mieć wspólnego pompa podłogówki z pompą zatapialną na której obwodzie następowało wybicie różnicówki. Jednak wszystko wskazuje , że w tym był cały problem. Czy ktoś potrafi to logicznie wytłumaczyć?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    A jak masz poprowadzone przewody do pompy i podłogówki?
    Kable bezpośrednio do tablicy rozdzielczej , czy przewód neutralny
    z innego obwodu ? "Pomieszane zero" może narobić problemów.
  • Poziom 10  
    stasikr22 napisał:
    A jak masz poprowadzone przewody do pompy i podłogówki?
    Kable bezpośrednio do tablicy rozdzielczej , czy przewód neutralny
    z innego obwodu ? "Pomieszane zero" może narobić problemów.

    Do pompy zatapialnej bezpośrednio z tablicy, ale pompa podłogówki przez sterownik do gniazdka i dopiero do tablicy