Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

metoda fotochemiczna wykonywania p³ytek drukowanych???

MirekS 05 Sep 2002 23:09 26419 27
Bosch
  • #1
    MirekS
    Level 1  
    Witam
    Mam jedno ma³e pytanko: odno¶nie p³ytek drukowanych. Robie je rysuj±c pisakiem na laminacie i wytrawiaj±c w chlorku ¿elaza, ale wiem ¿e robi siê to te¿ innym sposobem przez na¶wietlanie (metoda fotochemiczna) z tego co mi wiadomo to proces ten mo¿e wygl±daæ tak: drukujemy na przezroczystej folii obraz ¶cie¿ek jakie maj± byæ na p³ytce, laminat czym¶ tam smarujemy (nie wiem czym) potem przyk³adamy foliê z szablonem do p³ytki i na¶wietlamy lamp± UV. Pó¼niej chyba zrywamy folie i do chlorku. - czy dobrze my¶lê??? Pytam bo muszê zrobiæ kilka uk³adów na jednej p³ytce na pewno wygl±da³o by to bardziej estetycznie ni¿ malowane rêcznie. Popraw mnie je¿eli technologia któr± napisa³em jest nie tak jak trzeba. Mam lampê UV tzw ¶wietlówkê (60cm 12W)i czy mogê j± zastosowaæ do na¶wietlania. Jakie ¶rodki stosowaæ do zrobienia takiego laminatu? Proszê o pomoc poniewa¿ nie jestem z zawodu elektronikiem a chcia³bym teoretycznie i praktycznie posze¿yæ swoj± wiedzê w tym temacie.

    Z góry dziêkujê.
    Pozdrawiam.
    Mirek
    GG 971600
  • Bosch
  • #2
    preatorius
    Level 13  
    Witam

    Tekst nie jest mój i pochodzi ze strony Pana Karola Marciñczaka.
    Link: http://www.dcc.terramail.pl
    Potwierdzam stosowan± przez tego Pana metodê

    Cytat ->
    "Sposób wykonania p³ytki wygl±da nastêpuj±co:

    Drukujemy na folii uk³ad ¶cie¿ek, ale wten sposób, jakby¶my patrzyli na p³ytkê od strony elementów. W sprzeda¿y s± specjalizowane folie termotransferowe (np. TES200) ale szczerze mówi±c s± one drogie, a z tego co uda³o mi siê ustaliæ wcale nie lepsze od zwyk³ej folii do drukarek laserowych. Nale¿y te¿ drukowaæ w jak najwiêkszej rozdzielczo¶ci, tak aby ¶cie¿ki by³y jednolite i bez ubytków.
    Kolejnym krokiem jest przygotowanie laminatu. Wycinamy odpowieniej wielko¶ci p³ytkê, a nastêpnie dok³adnie czy¶cimy powierzchniê miedzi, tak aby nie by³o ¿adnych t³ustych plam. Mo¿na do tego u¿yæ bardzo drobny papier ¶cierny, ja na przyk³ad czyszczê p³ytkê CIF-em. Po przygotowaniu powierzni dok³adnie j± suszymy i zwracamy uwagê, aby nie dotykaæ jej palcami.
    Nastêpnie wycinamy obraz p³ytki z arkusza folii i mocujemy do p³ytki od strony miedzi tak, aby strona zadrukowana (a konkretnie toner) przylga³a do p³ytki.
    Rozgrzewamy ¿elazko do odpowiedniej temperatury (tutaj trzeba trochê poeksperymentowaæ, u mnie jest to w granicach temeperatury prasowania we³ny :) ), p³ytkê k³adziemy na twardej, równej powierzni (np. blat biurka) foli± do do³u i rozgrzewamy p³ytkê tak, aby folia lekko i równomiernie przyklei³a siê do miedzi. Nastêpnie odwracamy p³ytkê foli± do góry i zaczynamy delikatnie prasowaæ foliê ¿elazkiem. Tutaj nale¿y zwróciæ uwagê, aby temperatura ¿elazka nie by³a zbyt wysoka i nie stopi³a folii. Prasujemy tak d³ugo, a¿ ¶cie¿ki zaczn± lekko siê 'rozmywaæ'. Sprawdzamy, czy wszystkie ¶cie¿ki s± w takim stanie i ewentualnie wykonujemy drobne poprawki. Chodzi o to aby ca³a folia dobrze przylega³a do p³ytki, a toner ze ¶cie¿ek przyklei³ siê do miedzi.
    Wk³adamy p³ytkê na ok. 15 min. do zamra¿alnika a nastêpnie delikatnie odrywamy foliê. Przy odrobinie szczê¶cia i wprawy wszystkie ¶cie¿ki zostan± na p³ytce. Teraz pozostaje tylko uzupe³niæ ewentualne braki za pomoc± pisaka i mo¿emy zabieraæ siê do wytrawiania. "

    Zobacz tak¿e (PDF) w EP numery 5 i 6 1998 -> link
    http://www.ep.com.pl/?archiwum/1998.htm
  • #4
    serwis
    Level 37  
    1.fotolak pozytyw20

    Na oczyszczon± i odt³uszczan± p³ytkê nanosisz w/w lakier, i wygrzewasz w temp.~70st.C przez 1h.

    2.Wykonanie kliszy
    Wykonasz kliszê pod dowolnym edytorem, drukujesz na folii o nazwie FOLEX na laserze, uaktywniasz w TRI,ACETONIE lub NITRO

    3.Na¶wietlanie
    Lampa UV 265-325 nm przez czas ok.3 min

    4.Wywo³anie obrazu
    NAOH 7g/l

    5.Trawienie
    FeCl3- o gêst. 1,34- czas ok 10 min- w pozycji pionowej

    Ja t± metod± wykonujê ¶cie¿ki o szeroko¶ci 5 mils bez ¿adnego problemu
  • #5
    uaz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    serwis wrote:


    2.Wykonanie kliszy
    Wykonasz kliszê pod dowolnym edytorem, drukujesz na folii o nazwie FOLEX na laserze, uaktywniasz w TRI,ACETONIE lub NITRO




    gdzie tak± foliê mo¿na kupiæ ?
    i czy drogi to interes ?
    pozdrawiam
  • #6
    serwis
    Level 37  
    Quote:


    gdzie tak± foliê mo¿na kupiæ ?
    i czy drogi to interes ?
    pozdrawiam


    Foliê dostaniesz bez problemu w ka¿dej hurtowni z materia³ami biurowymi i komputerowymi.

    Czy drogi to interes ? je¿eli chodzi o cenê folii to opakowanie 50 szt. (A4)kosztuje ca.180pln.Mo¿na równie¿ stosowaæ typow± foliê do lasera,(transparentna lub matowa) jest du¿o tañsza, a i efekty te¿ zadowalaj±ce.

    A jak masz na my¶li ca³e przedsiêwziêcie, to nie jest to tanie, bior±c pod uwagê pojedyncze p³ytki- ale estetyka i niezawodno¶æ obwodu drukowanego oraz powtarzalno¶æ egzemplarzy,(jak równie¿ i satysfakcja z profesjonalnie wykonanej p³ytki) to jednak przemawia na korzy¶æ.
  • #7
    zyraf
    Level 26  
    a ja slyszalem e mozna jako folii z rysunkiem uzycz papieeru potraktowanego (chyba)srodkiem TRANSPARENT przez co jest ona przezroczysta... ja jednak chba sprobuje z "metoda" jak na folii TES200 lub inna , na zwyklej foli ksero.
    napisze jak mi sie uda
  • #8
    uaz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Teraz ja mam ju¿ pewne do¶wiadczenia w tej dziedzinie. Oto moje spostrze¿enia:

    Folia do laseru + drukarka laserowa - lekko prze¿era ¶cie¿ki
    ( drukarka Panasonic kx-p 7100 )

    Podwujnie z³o¿ona folia laserowa ( 2 wydruki ) lub atramentowy druk na foli - efekt bardzo dobry
    ( drukarka j.w. lub HP 710, tusz orgina³ )

    Papier + transparent - trzeba du¿o prub aby dobraæ optymalne parametry.
    ( obie drukarki )

    Najlepsze efekty - folia do laseru i nak³adanie obrazu "ztuningowan±" kserokopiark± ( z podbit± czerni±)
    ( ksero Panasonic 7713 )
  • Bosch
  • #9
    bartek.333
    Level 11  
    Mam takie pytanie do serwisu co oznacza uaktywniasz w TRI,ACETONIE lub NITRO poniewa¿ narazie robi³em tylko termotransfer i chce zacz±æ robiæ metod± fotochemiczn±, i jeszcze jedno pytanie ile kosztuje taka lampa do na¶wietlania bo positiv za 18,6 za 100ml i wywo³ywacz za 2,7zl
  • #10
    uaz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    bartek.333 wrote:
    Mam takie pytanie do serwisu co oznacza uaktywniasz w TRI,ACETONIE lub NITRO poniewa¿ narazie robi³em tylko termotransfer i chce zacz±æ robiæ metod± fotochemiczn±, i jeszcze jedno pytanie ile kosztuje taka lampa do na¶wietlania bo positiv za 18,6 za 100ml i wywo³ywacz za 2,7zl


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic8045.html

    tu znajdziesz opis mojej lampy - to chyba najtañsza alternatywa
  • #11
    serwis
    Level 37  
    :arrow: bartek.333

    Robisz wydruk kliszy na laserze na folii. Jako ¿e gesto¶æ druku jest niewielka,trzeba to w sztuczny sposób "zagê¶cic"Do tego celu uzywam prostok±tnego pojemnika ze szk³a, na wzór akwarium, ze szklana pokryw±. Na dno takiego naczynia wlewasz kilka do kilkana¶cie kropli Tri, nitro lub cykloheksanonu, k³adziesz foliê drukiem do do³u i przykrywasz pokrywka szklan±.Po takim zabiegu druk na folii ma prawie zerow± przejrzysto¶æ.
  • #12
    bartek.333
    Level 11  
    :arrow: SERWIS
    ALE T¡ FOLIE TRZEBA PO TAKIM ZABJEGU WYJ¡Æ I DO PIERO NA¦WIETLAÆ CZY W TYM AKWARIUM :?: :?:
  • #13
    turek:
    Welding machines specialist
    Zajmujê siê elektronik± od ponad 25lat ale nigdy nie wykonywa³em p³ytek metod± fotochemiczn± .S± to moje pierwsze próby (na razie nieudane)wywo³ane potyrzeb± chwili.Dlatego te¿ zamieszczam to w dziale dla pocz±tkuj±cych.Mo¿e nastêpny stawiaj±cy pierwsze kroki w tej dziedzinie uniknie chocia¿ trochê rozczarowañ.
    Zbudowa³em skrzyniê na lampê tak ¿e odleg³o¶æ p³ytki od ¼ród³a pr±du wynosi 25cm.¬ród³em pr±du jest lampa rtêciowa ze st³uczon± bañk± 125W z odpowiednim do niej d³awikiem. Uk³adu czasowego jeszcze nie zamontowa³em i to dobrze bo nie wiem ile bêdzie wynosi³ czas naswietlania.Kliszê wykona³em na folii do drukarki atramentowej a ¿e by³o jeszcze widaæ punkty atramentu z³o¿y³em dwie takie folie razem.
    Pierwsze próby wykona³em z róznymi czasami 2min nieudana wogóle nie zaczelo wywo³ywaæ pozosta³e z d³u¿szymi czasami równie¿ ten sam efekt.
    okaza³o siê ¿e chyba(na pewno) przegrza³em p³ytki susz±c je.
    Druga próba dzisiaj p³ytki suszy³y siê od wczoraj
    czas pierwszy 4 min stê¿enie roztworu 7g wodorotlenku sodu na litr wody
    emulsja sp³ynê³a po 20 sekundach (zd±¿y³em zauwa¿yæ zarys ¶cie¿ek)
    Czas drugi 1min 40 sek stê¿enie wywo³ywacza 7g NaOH na 1,5 litra wody
    emulsja sp³ynê³a po ok 50sek
    Czas trzeci 40 sek stê¿enie takie same uda³o mi sie ocaliæ jedynie fragmenty ¶cie¿ek.
    czas naswietlania liczony od momentu w³±czenia rtêciówki (nie by³o ¿adnego doliczania na rozgrzanie lampy)
    WNIOSKI na dzieñ dzisiejszy Trzeba zwiêkszyæ co najmniej 3-4 razy odleg³o¶æ lampy od p³ytki i roztwór wywo³uj±cy rozcieñczyæ do 7g na 2 litry
    Dalsze moje próby za kilka dni.
    Jeszcze jedno s± problemy z rozwa¿eniem wywo³ywacza (¿aden sprzedawca ani inny sklep nie chce tego zrobiæ) wiêc je¶li jest taka mo¿liwo¶æ to lepiej kupiæ ju¿ orginalny wywo³ywacz rozwa¿ony.
    pozdrowienia
  • #14
    Pawe³.ko
    Electroacoustics specialist
    Mia³em podobny problem.Z tego co piszesz wydaje mi siê ¿e zgrzyt nie siedzi w wywo³ywaniu tylko na¶wietlaniu.Stê¿enie sody kaustycznej nie jest ilo¶ci± krytyczn± (7 czy 8 g na litr nic nie zmieni) za to sposób na¶wietlania jest bardzo wa¿ny.Wbrew pozorom d³ugo¶æ fali emitowanej z lampy na¶wietlaj±cej ma kluczowy wp³yw na efekt koñcowy.Na emulsji pisze: 5-10g sody na 1l ale nie ma mowy o d³ugo¶ci fali która j± skutecznie na¶wietli.Dlatego te¿ wykona³ bym próby przy na¶wietlaniu jarzeniówkami UV-B (np.Philips- sam takich u¿ywam) .Lampa u¿yta przez Ciebie emituje UV-C które jak podejrzewam "prze¶wietla" kliszê powoduj±c nadmierne na¶wietlenie emulsji a co za tym idzie nie poprawny wygl±d druku.
  • #15
    jacur
    Level 32  
    o ile sie moge wtracic to jesli drukujesz na atramentowce to nie drukuj w kolorze czarnym poniewaz pod swiatlo wychodzi granatowy a promieniowanie UV przechodzi przesto bez problemu najlepiej dobrac jakis kolor z przeciwnej strony czyli cos zblizone do brazowo czerwonego a najlepsze rewzultaty jednak sa z klisz wykonanych na laserowce chociaz jak niema pelnego zaczernienia to tez mozna przeswietlic ja z tego co pamietam jak naswietlalem lampa rteciowa o mocy 250W to czas byl w okolicach 2 min wkladalem pod lampe po pelnym rozswietleniu sie zarnika czyli po ok 3do 5 min na koniec
    Czu³o¶æ spektralna emulsji POSITIV 20 le¿y pomiêdzy 360 a 410 nm.
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    A mo¿e by do na¶wietlania u¿yæ diody UV?
    zalety:
    - tanio (2,5-3z³), ³atwy ek³ad elektryczny (zasilacz 20mA),
    - ¶wiat³o ma³o szkodliwe (w przeciwieñstwie do lampy
    rtêciowej, której ¶wiat³o jest mocno szkodliwe dla oczu),
    - powtarzalnie (jasno¶æ zale¿y tylko od pr±du, a nie od
    tego, ile czasu temu j± w³±czono),
    - d³ugo¶æ fali zgodna z zakresem czu³o¶ci emulsji (lampa
    rtêciowa ma oko³o 250nm - zupe³nie nie to, co trzeba);
    wady:
    - sama dioda ma du¿± nierównomierno¶æ kierunkow± - trzeba o¶wietlaæ
    ¶wiat³em odbitym (mo¿e od kawa³ka folii z czekolady?),
    - ma³e natê¿enie UV - d³u¿sze na¶wietlanie.

    Co do tego, czy jaki¶ toner przepuszcza UV, czy nie: mo¿na spróbowaæ za¶wiecic
    poprzez wydruk na metkê ze sklepu (zwykle zawiera barwnik jasno ¶wiec±cy od
    UV; ¶wiec±c UV ³atwo zauwa¿yæ, ¿e mamy w otoczeniu nieco przedmiotów,
    które ¶wiec± od UV) - to poka¿e, na ile UV jest poch³aniany przez wydruk.

    I jeszcze o wa¿eniu 7g - zrobiæ sobie wzorzec, np. z monet (jak nie ma wagi do
    sprawdzenia wzorca, to mo¿na odmierzyæ 1l wody, 7 razy podzieliæ na pó³, wyjdzie
    7,8125g) i zapisaæ ile jakich; zrobiæ jak±kolwiek wagê - choæby d¼wignia
    dwuramienna ze zgiêtego drutu - i ju¿ mo¿na wa¿yæ: sprawdzamy wagê u¿ywaj±c
    wzorca, i potem wsypujemy tyle wodorotlenku, ¿eby wa¿y³ tyle, co wzorzec.
    Mo¿na ³atwo uzyskaæ kilkuprocentow± dok³adno¶æ, i taka w zupe³no¶ci wystarczy.
  • #17
    turek:
    Welding machines specialist
    nastêpna próba lampa do sprawdzania banknotów 4W czas na¶wietlania 2min odleg³o¶æ 10cm po 15 sek wywo³ywania emulsja sp³ynê³a
    PYTANIE czy przyczyn± mog³o byæ przeterminowanie emulsji (mam j± ju¿ 1,5 roku)? Tak mi powiedziano w sklepie (warsztacie)
  • #18
    jacur
    Level 32  
    na to jest jedna metoda znajdz cos np kawalek czarnego papieru niepszepuszczajacego swietla i przykryj fragment plytki wylakierowanej positivem i potem naswietlaj i najwazniejsze pilmuj dokladnego dolegania kliszy do laminatu i jesli tez ci splynie to jezeli uzywasz jako wywolywacza NaOH to zmniejsz stezenie wodorotlenku sodu
  • #19
    W.K
    Level 15  
    Do na¶wietlania u¿ywam w³asnorêcznie wykonanej na¶wietlarki .Jest to pude³ko wykonane ze sklejki pomalowane wewn±trz na bia³o w , którm zamontowa³em trzy swietlówki do testerów banknotów (zdaje siê , ¿e 8W)i zamkn±³em pokryw± ze zwyk³ej szyby gr.4mm.Szyba jest w odleg³o¶ci ok.3cm od ¶wietlówek.Wa¿ne aby promienie pada³y prostopadle na foliê.Podczas pierwszych prób zdarza³o siê ¿e scie¿ki mia³y ró¿n± szeroko¶æ w zale¿no¶ci od ich kierunku w stosunku do ¶wiet³ówek.Na szybê k³adê foliê z rysunkiem ¶cie¿ek na ni± laminat i to dociskam sklejk± z g±bk±(pod panele pod³ogowe). Na¶wietlarka ma wielko¶æ A4.Czas na¶wielania to ok. 2.5minuty i zale¿y jak± grubo¶æ uda mi siê na³o¿yæ Positiv20.W³a¶nie nak³adanie emulsji Positv20 uwa¿am za najtrudniejsze w metodzie fotochemicznej jak równie¿ zabezpieczenie przed kurzem .Powtarzalne efekty uzyka³em po wielu próbach
    Metodê fotochemiczn± stosujê tylko wtedy gdy mam wykonaæ kilka sztuk tej samej p³ytki.Do pojedynczych sztuk wygodniejsza jest metoda "kredowa".
  • #20
    inio_01
    Level 11  
    Quote:
    Wa¿ne aby promienie pada³y prostopadle na foliê.Podczas pierwszych prób zdarza³o siê ¿e scie¿ki mia³y ró¿n± szeroko¶æ w zale¿no¶ci od ich kierunku w stosunku do ¶wiet³ówek.


    tutaj sie z toba nie zgodze co do szerokosci sciezek uzaleznionych pozyzja plytki z folia wzgledem lampy naswietlajacej ja na twoim miejscu zamienil bym miejscami panel podlogowy z szyba mianowicie panel dal bym na spod pozniej plytke zaprawiona positivem 20 nastepnie kartke potraktowana transparentem lub najlepiej folie ale w zwiazku z tym ze jedna folia(druk na niej) nie dostarcza pelnego zaczernienia w miejscu druku ja za pomoca butaprenu sklejam punktowo 2 sztuki razem (na krawedziach bez druku ,starajac sie przy tym idealnie ulozyc wydruk pierwszej folii z druga)po ulozeniu folii na plytke zamknal bym calosc za pomoca szyby i docisnal za pomoca klamer montazowych cala ta "kanapke " tzn. panel z szyba twoja zmiana szerokosci sciezek jest uzalezniona od odleglosci (w danym miejscu )folii od plytki zapewniam ze jak scisniesz to wszystko razem to bedzie idealna szerokosc sciezek

    pozdrawiam
  • #21
    W.K
    Level 15  
    inio_01 obawiam siê ,¿e nie przeczyta³e¶ dok³adnie tego co napisa³em .Problemy z szeroko¶ci± ¶cie¿ek wystêpowa³y w pocz±tkowej fazie prób i w tej chwili nie ma tego zjawiska.Efekt ten zwi±zany by³ najprawdopodobniej z tym , ¿ê czê¶æ promieni odbija³a siê od obudowy ¶wietlówek i pada³a na foliê pod k±tem innym ni¿ 90 st.Jak napisa³em teraz jest ok.Nie ma w mojej na¶wietlarce panelu pod³ogowego tylko g±bka o gr. ok 2mm. S³u¿ydo roz³o¿enia równomiernie nacisku
    p³yty ze sklejki gr. 10mm któr± to wszysko spinam za pomoc± klamer bodaj¿e od starej oprawy o¶wietleniowej.Tak wiêc napewno nie wystêpuje odstawanie folii od laminatu.Czêsto spotyka³em siê z opini± ,¿e je¿eli stosujemy szybê to powinna byæ ze szk³a przepuszczaj±cego ultrafiolet.U mnie jest zwyk³a i jednak laminat pokryty Positivem siê na¶wietla. Sposób u³o¿enia warstw podyktowany jest wygod± obs³ugi.Nie zauwa¿y³em problemu z kryciem tonera na folii.Gdyby by³y to lepiej chyba zastosowaæ
    metodê rozmiêkczenia tonera np acetonem o której czyta³em w EP ni¿ kombinowaæ z podwójn± mask±.
    Pozdrawiam!
  • #22
    inio_01
    Level 11  
    Quote:
    inio_01 obawiam siê ,¿e nie przeczyta³e¶ dok³adnie tego co napisa³em

    Faktycznie masz racje troche sie zagalopowalem widocznie nie dostrzeglem wszystkiego wielkie przepraszam z mojej strony w twoim kierunku ale jak masz jakies doswiadczenia z metoda rozmiekczania acetonem toneru to moze ja opiszesz i podzielisz sie z tymi ktorych rowniez ten temat interesuje jeszcze raz przepraszam za nieuwage z mojej strony
    Pozdrawiam
  • #23
    W.K
    Level 15  
    Jak do tej pory nie mia³em potrzeby stosowania rozmiêkczania tonera. O tej metodzie przeczyta³em w artykule Marka Dzwonnika w EP6/2003."P³ytki drukowane w domu, czê¶æ 1"
    Artyku³ bardzo ciekawy.Cyt.:"W przypadku drukarki laserowej lub ksero mo¿na uzyskaæ znacz±c± poprawê (krycia),umieszczaj±c wydruk na kilkadziesi±t minut w parach acetonu lub rozpuszczalnika nitro, powoduj±cych spêcznienie tonera i w efekcie jego optyczne uszczelnienie."
    Ciekawy jest równie¿ przedstawiony tam sposób dociskania maski do laminatu.
    Polecam lekturê tego artyku³u oraz z EP7/2003 i EP8/2003.Wyczerpuj±co omawiaj± wszystkie aspekty amatorskiego wykonywania PCB.
    Pozdrawiam!
  • #24
    linx
    Level 21  
    Czy jest jaka¶ folia termotransferowa do atramentówek, taka do metody z ¿elazkiem? Mam atramentów, a laser trochê kosztuje.
  • #25
    neutronix
    Level 13  
    Cze¶æ!
    Turek, rozumiem, ¿e chodzi o Positiv 20.
    sam stosujê od 4-5 lat i doskonale wychodz± p³ytki nawet do SMD!
    na¶wietlarka jest samoróbk± - decha z ramk± szyba zwyk³a 4mm
    nad tym daszek ze ¶wietlówk± UV ciemn± chyba 8W odleg³o¶æ du¿a
    ok15-17cm. czas na¶wietlania ok 33-34 min!.
    wywo³ywacz NaOH 7g/l czyli stosujesz dobry, taki jak zalecaj± w
    instrukcji i nie wierz w bajki,¿e to niema znaczenia. MA!!!.
    trawienie w B327 (nadsiarczan sodu) ok200g/1l wody w trawiarce
    b±belkowej, pionowej (kuweta sklejona silikonem ze szk³a w podstawce+
    pompka do akwarium)
    efekt koñcowy - jak fabryka!
    warunek dobra matryca z dobrej drukarki laserowej (¿adne atramenty).
    pozdrawiam
  • #26
    Ski Man
    Level 23  
    Mo¿e dorzucê s³ówko do dyskusji. Foliê do na¶wietlania oddajê
    do fotona¶wietlarni (plik w formacie pdf lub post script) otrzymujê
    foliê na¶wietlon± w 3200 DPI i taka folia jest pod ¶wiat³o idealnie
    czarna. Koszt? za arkusz 1,5 x A3 - 18z³
  • #27
    silvvester
    Level 24  
    A ja drukuje zawsze w 2 egzemplarzach , lekko rozpuszczam toner nad oparami nitro na kilka minut sk³adam 2 takie klisze i nie ma mocnych ¿eby siê prze¶wietli³o co¶ , jak to siê dzia³o z matrycami papierowymi z wk³adek EP
    nie ma to jak stara drukarka Agfy 1200dpi - grubo¶æ na³o¿onego tonera perfekcyjna !!! ¿adnych prze¶witów .
  • #28
    pavulon
    Level 21  
    Witam, chcia³bym sie podzieliæ z wami moimi do¶wiadczeniami w tworzeni p³ytek.
    Przerzuci³em siê na metodê foto i jestem pod wielkim wra¿eniem.
    P³ytki wychodz± jak miodzio :D
    Tylko zastanawiam sie po co wy kombinujeciê z tym nitro. Ja robiê p³ytkê w bardzo du¿ej rozdzielczo¶ci i idê do zak³adu poligaficznego i za grosze praktycznie drukuj± mi to tak jak chce, tylko zanim trafilem do niego by³em w 2 innych, w ktorych wydruki by³y okropne.
    Jedeyny problem jaki mnie mêczy to sposób nanaszenia positiv na laminat, zawsze gdzis jest zama³o lub zadu¿o, ale metoda fajna.
    Jak pomaluje p³ytkê to wsadzam suszarke w imade³ko i w³±czam na 2 bieg i po ok 10 min. jest ju¿ sucha, na¶wietlam pod ¿arówk± 40W Philips ze sp³aszczona bañk± w czasie ok 60 - 70 min. Ilo¶æ p³ytek jak± robie nie wymaga u mnie lepszych zróde³ UV. Wywo³uje w sodzie kaustycznej - kret do rur, wrzycam w kwas, pu¼niej parê kropelek nitro do zmycia emulsji i p³ytka gotowa do lutowania :)