Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitor LCD - odświeżanie

01 Wrz 2007 14:49 13145 21
  • Poziom 11  
    Witam...otóż mam pewien dylemat. Kupiłem sobie monitor LCD panoramiczny do kompa 19 calowy. W instrukcji obsługi jest napisane że powinno się odświeżanie ustawić na 60Hz lecz u mnie w windowsie mój monitor pozwala abym je ustawił na 75Hz...Czy jakoś zaowocuje to że zmienie prace odświeżania na 75Hz z 60Hz w moim monitorze...Bo już to zrobiłem lecz nie wiem jak będzie najlepiej? Kiedy jakość obrazu i animacji będzie najlepiej zachowana? i Czy 75Hz nie ma żadnego negatywnego wpływu na monitor skoro 60Hz jest optymalne choć nie najwyższe z możliwych?
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • Poziom 43  
    Cytat:
    je ustawił na 75Hz

    Na 60Hz pewnie tez pozwala.

    Proponuje ustawic 75Hz tak bedzie lepiej.
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • Poziom 27  
    Witam

    Jestem użytkownikiem monitora lcd ponad rok i na podstawie własnych doświadczeń i tego co pisali inni użytkownicy ( bo nie byłem zorientowany jaką częstotliwość ustawić najlepiej ) nie ma najmniejszego sensu ustawiać większej częstotliwości odświeżania niż 60 Hz.
    Można ustawić więcej tylko po co ?
    Ekrany tego typu nie posiadają efektu migotania więc to nie ma sensu. Czytałem natomiast swego czasu na forum jak to któryś z użytkowników ustawił odświeżanie dość wysoko i wykopcił monitor ( konkretnie uszkodził elektronikę).

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Można ustawić więcej tylko po co ? ekrany tego typu nie posiadają efektu migotania więc to nie ma sensu.

    Masz racje. Ja rowniez posiadam LCD 20 Acer'a i przy 60Hz znacznie gorsza jakosc obrazu mam niz przy 75Hz.
  • Poziom 11  
    Cytat:
    Czytałem natomiast swego czasu na forum jak to któryś z użytkowników ustawił odświeżanie dość wysoko i wykopcił monitor ( konkretnie uszkodził elektronikę).


    Bzdura! Czytałem forum gdzie specjaliści się wypowiadali że to nie ma żadnego wpływu na żywotność monitora!!
  • Poziom 27  
    To ustaw szęstotliwość odświeżania na 100 Hz i zobaczymy jak długo wytrzyma elektronika bo to miałem na myśli.
  • Poziom 27  
    Monitor odporny na ludzką głupotę powinien blokować możliwość pracy w nieobsługiwanych trybach. Dotyczy to zarówno urzadzeń CRT jak i LCD. W kineskopowych był jeszcze problem trwałości przeciążonego transformatora linii, w sytuacji gdy elektronika dopuściła pracę na skraju dopuszczalnego trybu - po prostu widząc silne poduszkowe zniekształcenie obrazu szybko należy zrezygnować z aktualnego trybu. Monitory LCD powinny być odporniejsze na takie zjawiska i albo coś pracuje w danym trybie, albo nie. Tego przynajmniej należałoby wymagać od sprzętu.
  • Moderator Samochody
    Monitory są PnP i System dostaje od monitora listę obsługiwanych trybów. Obraz na LCD jest typowo odświeżany z częstością 240Hz, stąd najlepiej ustawić 60Hz, ale w niektórych (zwłaszcza starszych) monitorach może się to objawiać "szumami" na jednolitych (zwłaszcza szarych) powierzchniach i wtedy czasem zmiana na 72 lub 75Hz pomaga.

    Szybkość odświeżania ma wpływ na gry (o ile jest włączona synchronizacja z HSync) - nie uzyskasz więcej FPS niż masz odświerzanie (tylko czy to ma sens?).
  • Poziom 11  
    Cytat:
    nie uzyskasz więcej FPS niż masz odświeżanie (tylko czy to ma sens?).


    Że co? Nie do końca rozumiem to zdanie, naprawdę tak jest czy sobie jaja tylko robisz? Czyli żeby lepiej gra chodziła zostawić odświeżanie na najwyższym możliwym? hah
  • Specjalista elektryk
    Moim zdaniem nie ma sensu ustawiania więcej niż 60 Hz na monitorze LCD.
    Nie ma to żadnego wpływu na migotanie.

    witek06 napisał:
    Cytat:
    nie uzyskasz więcej FPS niż masz odświeżanie (tylko czy to ma sens?).


    Że co? Nie do końca rozumiem to zdanie, naprawdę tak jest czy sobie jaja tylko robisz? Czyli żeby lepiej gra chodziła zostawić odświeżanie na najwyższym możliwym? hah


    Skoro obraz jest przesyłany do monitora z prędkością 60 kl/s, to nawet jeśli gra osiągnie więcej, i tak tego nie zauważysz.
    Obejrzyj nawet film z 25 kl/s. Obraz jest aż tak niepłynny? Chyba nie.
    60 kl.s to i tak dużo. Większej szybkości i tak nie widać.
    W kineskopach miało to znaczenie, bo obraz migał a im większa była częstotliwość odświeżania, tym migał mniej.
    Monitory LCD nie migają, więc nawet przy 1 Hz nie migały by.
  • Moderator Samochody
    Słuchaj - jak w opcjach karty/gry włączysz opcję "Synchronizacja pionowa" to klatka może być zapisana do bufora ekranu, tylko w momencie zakończenia odświeżania ekranu (albo innymi słowy - nie dochodzi do sytuacji, kiedy bufor ekranu jest zmieniany podczas jego wyświetlania), czyli jeśli masz ustawione 60Hz, nie uzyskasz więcej niż 60fps ale za to te 60fps będzie w miarę stabilne (choć musisz mieć dość mocny komputer aby był w stanie renderować te 60fps, bo jak zejdzie poniżej tej wartości to będzie nieciekawie). Wbrew pozorom to jest korzystne, bo o wiele bardziej dokuczliwe jest "skakanie" fps niż nieco niższe fps. Z drugiej strony to wrażenia płynności ruchu wystarczy 25fps... więc 60fps to aż nadto. Ta synchronizacja trochę zwiększa wymagania wobec karty graficznej ale warto ją włączyć, zwłaszcza na monitorach LCD, które mają bardzo małą bezwładność i jeśli karta będzie generował np. 120-160fps to przy szybkich ruchach "kamery" w grze będą widoczne poziome załamania, gdyż na ekranie jednocześnie znajdą się fragmenty 2-3 "ujęć".

    Odświeżanie ma też znaczenie w przypadku kart współdzielących pamięć z procesorem głównym (wiele zintegrowanych kart) - im niższe odświeżanie tym niższe obciążenie magistrali pamięci przez układ graficzny i tym szybszy dostęp do pamięci dla procesora.
  • Poziom 27  
    michcio napisał:
    Skoro obraz jest przesyłany do monitora z prędkością 60 kl/s, to nawet jeśli gra osiągnie więcej, i tak tego nie zauważysz.
    Obejrzyj nawet film z 25 kl/s. Obraz jest aż tak niepłynny? Chyba nie.

    Gdyby tak było, to nie było by sensu produkować telewizorów 100 Hz. Przecież i tak wszystko idzie w 25 obrazów/s (50 półobrazów), prawda?
    A ekrany LCD nie dlatego nie migają, że mają jakieś fantastyczne częstotliwości odświeżania, tylko dlatego że w LCD nie istnieje wybieranie, czyli nie ma jednego (razy trzy) promienia elektronowego wędrującego po ekranie, a odświeżany jest od razu cały ekran jednocześnie.
  • Moderator Samochody
    Telewizory 100Hz mają sens jako kineskopowe - efektywna szybkość przesyłąnia obrazu w PAL to 25fps, telewizor 100Hz po prostu 4x wyświetla ten sam obraz (i wprowadza minimalne opóźnienie, bo najpierw w pamięci składa 2 półobrazy i dopiero rozpoczyna wyświetlanie "klatki".

    W LCD istnieje wybieranie, ale nieodświeżany punkt nie gaśnie poza tym działa mechanizm podobny to tego ze 100Hz TV - obraz jest odświeżany tą samą zawartością 4x (240Hz) - jest to konieczne, bo w przeciwnym razie doprowadziło by do zniszczenia matrycy - każdy cykl ma odwrotną polaryzację matrycy.
  • Poziom 20  
    [quote="tzok"]Telewizory 100Hz mają sens jako kineskopowe - efektywna szybkość przesyłąnia obrazu w PAL to 25fps, telewizor 100Hz po prostu 4x wyświetla ten sam obraz (i wprowadza minimalne opóźnienie, bo najpierw w pamięci składa 2 półobrazy i dopiero rozpoczyna wyświetlanie "klatki".

    Proszę nie wprowadzać forumowiczów w błąd - 25fps to obraz 50Hz. Fps - "frames per second", czyli 25 ramek/sek. Ramka składa się z dwóch półobrazow (fields) prezentowanych kolejno, dlatego obraz w standardzie PAL odświeżany jest w cyklu 50 Hz.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 27  
    tzok napisał:
    W LCD istnieje wybieranie, ale nieodświeżany punkt nie gaśnie

    Pod pojęciem "wybieranie" rozumiem właśnie wędrowanie świecącego piksela tak jak w kineskopie (i wygaszanie go w trakcie powrotów). A tu tego nie ma. Natomiast, ponieważ monitor LCD często współpracuje z analogowym wyjściem D-SUB, musi być w monitorze jakaś pamięć, która "zamraża" poprzednią ramkę do czasu, zanim karta grafiki nie wyśle wszystkich linii aktualnej ramki. Dopiero wtedy można wyświetlić tą aktualną ramkę i też zamrozić ją do czasu przesłania całej następnej.
    Ale może masz rację. Pewno tańszym rozwiązaniem jest dostosować technikę LCD do wybierania dyktowanego przez D-SUB i sprawić, by piksel LCD też wędrował (choć już nie musi, bo to nie kineskop), niż bawić się w szybką pamięć dla całej jednej ramki.
  • Moderator Samochody
    matador123 napisał:
    tzok napisał:
    Telewizory 100Hz mają sens jako kineskopowe - efektywna szybkość przesyłąnia obrazu w PAL to 25fps, telewizor 100Hz po prostu 4x wyświetla ten sam obraz (i wprowadza minimalne opóźnienie, bo najpierw w pamięci składa 2 półobrazy i dopiero rozpoczyna wyświetlanie "klatki".


    Proszę nie wprowadzać forumowiczów w błąd - 25fps to obraz 50Hz. Fps - "frames per second", czyli 25 ramek/sek. Ramka składa się z dwóch półobrazow (fields) prezentowanych kolejno, dlatego obraz w standardzie PAL odświeżany jest w cyklu 50 Hz.

    Pozdrawiam.
    ...i gdzie tu kogoś wprowadziłem w błąd? Kompletny obraz jest przeysłany 25 razy na sekundę, TV składa dwa półobrazy w pamięci i w oczekiwaniu na przesłanie kolejnego pełnego obrazu 4x wyświetla tą samą, zapamiętaną ramkę.
  • Poziom 27  
    tzok napisał:
    ...i gdzie tu kogoś wprowadziłem w błąd? Kompletny obraz jest przeysłany 25 razy na sekundę, TV składa dwa półobrazy w pamięci i w oczekiwaniu na przesłanie kolejnego pełnego obrazu 4x wyświetla tą samą, zapamiętaną ramkę.

    A tak z ciekawości: jak to wygląda w TV 50 Hz? Jeżeli ta sama ramka jest wyświatlana dwukrotnie, to co jest tą "pamięcią"?
  • Moderator Samochody
    kaem napisał:
    tzok napisał:
    ...i gdzie tu kogoś wprowadziłem w błąd? Kompletny obraz jest przeysłany 25 razy na sekundę, TV składa dwa półobrazy w pamięci i w oczekiwaniu na przesłanie kolejnego pełnego obrazu 4x wyświetla tą samą, zapamiętaną ramkę.

    A tak z ciekawości: jak to wygląda w TV 50 Hz? Jeżeli ta sama ramka jest wyświatlana dwukrotnie, to co jest tą "pamięcią"?
    W 50Hz nie ma pamięci - nigdy nie jest wyświetlany cały obraz, najpierw jest wyświetlany pierwszy półobraz (nieprzyste linie) - co drugą linię, a w kolejnym przejściu drugi półobraz (parzyste linie). Ale nie o to chodziło w przykładzie, porównującym LCD i TV 100Hz i tłumaczącym po co w TV 100Hz, skoro więcej niż 25fps i tak nic nie daje, może to nie było czytelne ale chodziło mi o to, że w TV 100Hz obraz jest wyświetlany 25fps, bo z taką prędkością odbywa się transmisja PAL (półobrazy są częścią tej samej ramki i jest ona "zamrożona" do momentu jej wyemitowania - dwa kolejne półobrazy są częscią tej samej ramki, zawartość ramki nie może zostać zmieniona, dopuki nie zostanie w całości wyświetlona, podobna rzecz ma miejsze po włączeniu opcji HSync, tyle, że monitor działa bez przeplotu i chodzi tu tylko o to, żeby bufor ekronau nie został zmieniony podczas jego wyświetlania).
  • Poziom 20  
    [/quote]...i gdzie tu kogoś wprowadziłem w błąd? Kompletny obraz jest przeysłany 25 razy na sekundę, TV składa dwa półobrazy w pamięci i w oczekiwaniu na przesłanie kolejnego pełnego obrazu 4x wyświetla tą samą, zapamiętaną ramkę.[/quote]

    2 X - a nie 4X

    Pozdrawiam.
  • Moderator Samochody
    Telewizor 100Hz wyświetla obraz bez przeplotu (chyba że się mylę) a kompletną ramkę dostaje co 1/25s, więc wychodzi 4x bo sam odświeża cały obraz co 1/100s, zresztą nie o to chodziło w tym przykładzie.
  • Poziom 20  
    tzok napisał:
    Telewizor 100Hz wyświetla obraz bez przeplotu (chyba że się mylę) a kompletną ramkę dostaje co 1/25s, więc wychodzi 4x bo sam odświeża cały obraz co 1/100s, zresztą nie o to chodziło w tym przykładzie.


    Napisałem ci poprzednio kawa na ławę: 50 półobrazów na sekundę jest w standardzie PAL. Stąd częstotliwość odchylania 50 Hz w zwykłym TV. W 100 Hz telewizorze odświeżanie pionowe (odchylanie) jest 2 X szybsze. To czy obraz jest w nim wyświetlany kolejnoliniowo, czy z przeplotem zależy od konstrukcji układu obróbki obrazu. Zatem pojedynczy półobraz lub całóa ramka wyświetlane są w TV 100 Hz DWUKROTNIE (w dużym uproszczeniu, bo w nowoczesnych układach obróbki obrazu stosuje się jeszcze wyrafinowaną "matematykę" obróbki sygnału, by uniknąć np. smużeń i innych zniekształceń). KROPKA.