Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wyłączyć krańcówką silnik trójfazowy

alf41 03 Wrz 2007 17:15 5134 30
  • #1 03 Wrz 2007 17:15
    alf41
    Poziom 9  

    Panowie proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego problemu:
    Mam silnik trójfazowy o mocy ok 4KW, który potrzebuję wyłączyć krańcówką, a następnie przy wciśniętej krańcówce załączyć go ponownie, aby zwolnić krańcówkę. B proszę o pomoc z góry dziękuję

    0 29
  • #2 03 Wrz 2007 17:26
    vcc
    Poziom 33  

    Zastosować przekaźnik, w jakich warunkach ma to pracować, silnik włączany gwiazda/trójkąt?

    0
  • #3 03 Wrz 2007 17:35
    ekwador
    Poziom 12  

    Witam!
    Jak 4 kW to silniczek, nie ma pewnie połączenia gwiazda/trójkąt.
    Wystarczy zastosować stycznik i wysterować go krańcówką i łącznikiem żeby móc ponownie załączyć silnik gdy krańcówka go wyłączy.

    0
  • #4 03 Wrz 2007 18:26
    alf41
    Poziom 9  

    nie bardzo wiem czy silnik da się włączyć ponownie jeśli krańcówka wyłączy i będzie wciśnięta, bo muszę go w tym stanie (przy wciśniętej-włączonej krańcówce) włączyć, aby ją zwolnić-wyłączyć, i cały cykl powtórzyć.

    Dodano po 6 [minuty]:

    i jeszcze jedna ważna sprawa, czy krańcówka może być sterowana np 24V

    0
  • #5 03 Wrz 2007 18:27
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Stycznik + krańcówka + przycisk startowy
    Połącz to w układzie samopodtrzymania - i gotowe!

    0
  • #6 03 Wrz 2007 18:35
    adams987
    Poziom 35  

    Silnik musi być zasilany przez dwa przekaźniki lub styczniki. Jeden do obrotów w prawo, drugi do obrotów w lewo. Jeśli silnik szedł na obrotach w prawo i krańcówka wyłączyła przekaźnik to ten przekaźnik już nie będzie drugi raz uruchamiany bo coś tam doszło do końca, tylko drugi przekaźnik, który załączy lewe obroty. I pewnie druga krańcówka, która zadziała po drugiej stronie i wyłączy przekaźnik z lewymi obrotami.

    Dodano po 2 [minuty]:

    jozefg napisał:
    Stycznik + krańcówka + przycisk startowy
    Połącz to w układzie samopodtrzymania - i gotowe!

    Ale chyba trzeba zmienić kierunek, bo coś tam doszło do krańcówki i musi się teraz cofnąć z powrotem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    alf41 napisał:

    i jeszcze jedna ważna sprawa, czy krańcówka może być sterowana np 24V

    Krańcówka nie jest sterowana tylko ona steruje np przekaźnikiem. Powinno na niej pisać na jakie jest napięcie i max prąd.

    0
  • #7 03 Wrz 2007 18:47
    alf41
    Poziom 9  

    Nie mogę zmienić obrotów silnika, ciągle muszą być np w prawo, bo silnik napędza pompę hydrauliczną i to ona ma pcha siłownik a następnie go cofnąć i tak od początku. Wiem, że trochę to namotane, ale proszę o wyrozumiałość i radę.

    0
  • #8 03 Wrz 2007 18:56
    adams987
    Poziom 35  

    No to powinieneś zrobić sterowanie hydrauliką. Natomiast sterowanie silnikiem jedynie w tym sensie, że czujnik ciśnienia (zbyt małe/zbyt wysokie) załącza lub wyłącza silnik

    0
  • #9 03 Wrz 2007 19:03
    alf41
    Poziom 9  

    Tylko sterowanie hydrauliczne jest bardzo drogie ok 2 do 3 tysięcy zł. Dlatego pomyślałem o sterowaniu elektryką.

    0
  • #10 03 Wrz 2007 19:10
    adams987
    Poziom 35  

    Pompa kreci się np w prawo i robi ciśnienie, które popycha tłok(siłownik). A co będzie jeśli pompa następnie będzie się kręcić w lewo ?
    Nie znam się na ty za dobrze , ale tłokowa nadal będzie robić ciśnienie(KICHA) a jakaś tam odśrodkowa czy inna( to znaczy ta twoja co zrobi) co zrobi?

    0
  • #11 03 Wrz 2007 19:11
    jiwaniuk
    Poziom 30  

    To może zacznij od początku i opisz dokładnie co Twoja maszyna robi. Bo jeżeli po zatrzymaniu po najechaniu na krańcówką silnik ma się kręcić dalej w tą samą stronę to po co Ci krańcówka.
    Krańcówka przeważnie służy do zmiany kierunku ruchu urządzenia sterowanego lub ewntualnie do zmiany prędkości (coś musi zmieniać aby był sens stosowania).
    Przemyśl (jeżeli potrafisz) i dokładnie krok po kroku napisz co ma sie dziać w poszczególnych stanach sterowania.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek

    0
  • #12 03 Wrz 2007 19:24
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Z opisu mi wynika, że chodzi o napęd nawrotny czyli muszą być dwa styczniki: LEWO i PRAWO z podtrzymaniem i wzajemnym blokowaniem się (zapobieżenie możliwości włączenia obu kierunków na raz).

    W układzie powinny być zainstalowane zabezpieczenia

    - zwarciowe (wartości zabezpieczenia zależne od typu rozruchu)
    - przeciążeniowe
    - zanikowe (uniemożliwienie rozruchu przy nieprawidłowych warunkach zasilania: napięcia, brak fazy )

    Krańcówki muszą być włączone szeregowo z obwodami cewek styczników.

    Dodatkowo powinien być jakiś układ opóźniający włączenie drugiego kierunku jeżeli poprzednio była praca w przeciwną stronę (czas na wyhamowanie) by uniknąć przeciążeń rozruchowych.

    0
  • #13 03 Wrz 2007 19:37
    adams987
    Poziom 35  

    Pawełku trochę za dużo namieszałeś. Ja też myślałem, że to coś w rodzaju bramy, i napęd w dwie strony z krańcówkami, ale to co innego mniej elektrycznego a bardziej hydrauliczne.

    0
  • #14 03 Wrz 2007 19:40
    alf41
    Poziom 9  

    No to od początku
    kupiłem giętarkę hydrauliczną do rur,
    silnik napędza pompę hydrauliczną a ręczny rozdzielacz steruje siłownikiem w przód i w tył, i muszę zrobić sterowanie(krańcówkę) aby siłownik ,który kręci głowicą zatrzymał się w wyznaczonym punkcie, bo ręczne wyłączenie rozdzielacza nie daje powtarzalności stałego punktu gięcia rury. I na tej głowicy chciałbym zamontować jakiś czujnik (krańcówkę) elektryczny który zatrzyma silnik, a następnie przestawię rozdzielacz na powrót siłownika i włączę silnik (musi kręcić się zawsze w tę samą stronę ze względu na pompę hydrauliczną ), i wtedy ten czujnik na głowicy zostanie zwolniony razem z powrotem głowicy i tak od początku. Myślę, że dość dobrze opisałem problem do rozwiązania

    0
  • #15 03 Wrz 2007 19:45
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    adams987 napisał:
    Pawełku trochę za dużo namieszałeś. Ja też myślałem, że to coś w rodzaju bramy, i napęd w dwie strony z krańcówkami, ale to co innego mniej elektrycznego a bardziej hydrauliczne.


    Jak zaczynałem pisać (z przerwą niezamierzoną), to jeszcze nie było informacji o szczegółach tylko ten pierwszy nijaki opis :D a potem nie odświeżyłem strony.

    Stycznik pewnie z 10A do silników klatkowych -> AC3


    Tylko czy to coś da ? Silnik pompy za każdym razem może zatrzymać się po innym czasie (opóźnienia sterowania, bezwładność mechaniczna)

    A nie lepiej zrobić jakiś nastawny układ mechaniczny przełączający ten rozdzielacz sterujący po dojściu do określonej pozycji ?

    0
  • #16 03 Wrz 2007 19:48
    adams987
    Poziom 35  

    alf41 napisał:
    No to od początku
    I na tej głowicy chciałbym zamontować jakiś czujnik (krańcówkę) elektryczny który zatrzyma silnik, a następnie przestawię rozdzielacz na powrót siłownika i włączę silnik (musi kręcić się zawsze w tę samą stronę ze względu na pompę hydrauliczną ), i wtedy ten czujnik na głowicy zostanie zwolniony razem z powrotem głowicy i tak od początku. Myślę, że dość dobrze opisałem problem do rozwiązania

    Wydaje mi się, że problem jest rozwiązany, bo jak
    alf41 napisał:
    i wtedy ten czujnik na głowicy zostanie zwolniony razem z powrotem głowicy
    ,zostanie krańcówka zwolniona to przekaźnik znów możesz załączyć.

    0
  • #17 03 Wrz 2007 19:55
    alf41
    Poziom 9  

    nie napisałem jeszcze jednej ważnej informacji po zatrzymaniu silnika przez zamontowaną krańcówkę zostaje ona w położeniu załączonym, czy to położenie pozwoli na ponowne załączenie silnika, aby siłownik mógł zwolnić załączoną krańcówkę.

    0
  • #18 03 Wrz 2007 19:59
    adams987
    Poziom 35  

    Pawełku faktycznie ten post ma niezłą dynamikę jak na to forum kilka odpowiedzi w ciągu kilkunastu minut. Prawie GG, co nie???

    Dodano po 4 [minuty]:

    Nie pozwoli, ale myślałem z toku twej wypowiedzi, że po dojściu siłownika do krańcówki cofasz go hydraulicznie, co automatycznie zwalnia krańcówkę i w tedy jest możliwy następny cykl.

    0
  • #19 03 Wrz 2007 20:02
    alf41
    Poziom 9  

    Paweł nie ma obawy z bezwładnością dlatego, że rura stawia dość duży opór i nie pozwoli wspominanej głowicy sunąć się bezwładnie, jestem przekonany,że silnik i siłownik zostaną zatrzymane w miejscu po zaniku napięcia

    0
  • #20 03 Wrz 2007 20:04
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jozefg napisał:
    Stycznik + krańcówka + przycisk startowy
    Połącz to w układzie samopodtrzymania - i gotowe!
    W krańcówce wykorzystaj styki rozwierne a przycisk podłącz równolegle do krańcówki.
    Wtedy silnik wystartujesz w dowolnym momencie.
    Robiłem coś takiego miesiąc temu... :D

    0
  • #21 03 Wrz 2007 20:08
    adams987
    Poziom 35  

    alf41 napisał:
    Paweł nie ma obawy z bezwładnością dlatego, że rura stawia dość duży opór i nie pozwoli wspominanej głowicy sunąć się bezwładnie, jestem przekonany,że silnik i siłownik zostaną zatrzymane w miejscu po zaniku napięcia

    Też tak myślę, za duże siły i opory by mówić o bezwładności. Słowo to narzuca sie samo bo zastosowanie krańcówki w takim temacie jest niecodzienne, a w jej typowych zastosowaniach trzeba na bezwładność zwrócić uwagę.

    0
  • #22 03 Wrz 2007 20:08
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Hmm, to tu można by zrobić coś takiego:


    -dwie krańcówki

    1 - wykrywa dogięcie i zatrzymuje silnik

    2 - reaguje na położenie rozdzielacza i bocznikuje krańcówkę nr 1, po przestawieniu rozdzielacza w pozycję cofania układu gnącego.

    Czyli jak rozdzielacz jest w pozycji "w tył", to krańcówka 1 jest omijana i pompa startuje.

    W pozycji "w_przód" krańcówka 1 jest w obwodzie i czeka na dojście do założonej pozycji gięcia.

    0
  • Pomocny post
    #23 03 Wrz 2007 20:24
    adams987
    Poziom 35  

    jozefg napisał:
    jozefg napisał:
    Stycznik + krańcówka + przycisk startowy
    Połącz to w układzie samopodtrzymania - i gotowe!
    W krańcówce wykorzystaj styki rozwierne a przycisk podłącz równolegle do krańcówki.
    Wtedy silnik wystartujesz w dowolnym momencie.
    Robiłem coś takiego miesiąc temu... :D

    O co chodzi w ty poście?????????????????? w sumie nie o treść tylko o autorów

    Dodano po 12 [minuty]:

    Paweł Es. napisał:
    Hmm, to tu można by zrobić coś takiego:
    -dwie krańcówki
    1 - wykrywa dogięcie i zatrzymuje silnik
    2 - reaguje na położenie rozdzielacza i bocznikuje krańcówkę nr 1, po przestawieniu rozdzielacza w pozycję cofania układu gnącego.

    Czyli jak rozdzielacz jest w pozycji "w tył", to krańcówka 1 jest omijana i pompa startuje.

    W pozycji "w_przód" krańcówka 1 jest w obwodzie i czeka na dojście do założonej pozycji gięcia.

    Tak jest , teraz na pewno będzie OK. Można zamiast krańcówki nr 2 użyć przycisku, (To tak na marginesie.) który załączasz w czasie ruchu w tył i to tylko w takim zakresie ile ma cofnąć się siłownik( i tu może wystąpić bezwładność bo opór w wstecz będzie dużo mniejszy, ale myślę, że ta bezwładność może być trudno zauważalna wzrokowo)

    0
  • #24 03 Wrz 2007 20:52
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Przycisk jest o tyle niebezpieczny, że można go wcisnąć w obu położeniach rozdzielacza (chyba, że rozdzielacz będzie go blokował alno zasłaniał - uwaga na palce ;)) )

    Chyba jednak lepsza jest druga krańcówka (np, sterowana krzywką na osi rozdzielacza o ile taka oś istnieje :)

    0
  • #25 03 Wrz 2007 20:56
    alf41
    Poziom 9  

    ,jeszcze kolejna sprawa
    Panowie stycznik na głowicy będzie montowany na wierzchu giętarki jak mogę to sterowanie zrobić na napięciu bezpiecznym 24V bo boję się, że jak przez przypadek dotknę przewodów, to żona nie będzie miała komu podać obiadu :).

    Dodano po 1 [minuty]:

    jeśli to nie sprawi kłopotów to podajcie mi wykaz rzeczy jakie mam nabyć aby elektryk mógł to założyć

    0
  • Pomocny post
    #26 03 Wrz 2007 21:17
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Stycznik musi mieć cewkę na 24V (lub nawet na 12V)


    1. Zasilacz 24V lub 12V (lub transformator jeżeli cewka stycznika będzie na prąd przemienny o wydajności prądowej wystarczającej do wysterowania stycznik

    2. Stycznik odpowiedni do mocy silnika (prawdopodobnie 400V, 10A, praca AC3)

    3. Obudowa hermetyczna do stycznika

    3. 2 krańcówki hermetyczne dostosowane konstrukcyjnie do zamocowania przy opisanym urządzeniu.

    4. Wyłącznik do sterowania stycznikiem (włączanie/wyłaczanie)

    5. Lampka kontrolna na 24V (2V) - włączona równolegle do cewki strycznika


    Styki główne stycznika włączyć pomiędzy silnik i istniejący obecnie wyłącznik (tak, że po wyłączeniu wyłącznika stycznik nie jest pod napięciem)

    Zza istniejącego wyłącznika zasilić transformator obniżający na 24V (12V)

    Z transformatora przez wyłącznik i dwie równolegle połączone krańcówki zasilić cewkę stycznika.

    Krańcówka zatrzymująca użyć styko rozwiernego (NC)
    Krańcówka czujnika położenia rozdzielacza użyć styku zwiernego (NO) - styk ma być zwarty w pozycji rozdzielacza "w-tył"

    Lampkę kontrolną podłączyć równolegle do cewki stycznika.

    0
  • #28 03 Wrz 2007 21:43
    adams987
    Poziom 35  

    Możesz, jeśli ma to robić elektryk, zrobić układ logiczny i wyłączniki krańcowe mogą być miniaturowe , całość zasilana np.6V. Układ (6V) steruje przekaźnikiem , który załączy silnik w odpowiednim momencie.
    Nawet jeśli chodzi o koszty to takie miniaturowe krańcówki są po zecie, a hermetyczne to kilkanaście zł minimum. Koszt układu logicznego to również około złotówki.

    0
  • #30 03 Wrz 2007 22:56
    adams987
    Poziom 35  

    Jesli decydujesz się na 24V to tak. Musisz jeszcze kupić trafo na 24V. Prąd stycznika tobie wystarczy 16A nie musi być 40A, a nawet 10A jest wystarczający.

    0
  Szukaj w 5mln produktów