Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie bramą przesuwną

zasoby 20 Gru 2004 23:15 56139 48
  • #31
    Kobra
    Poziom 18  
    Witam
    Listwy zębate i koło można kupić. Mozna też zamontować koło zębate od jakiegoś motoroweru np. Romet i do tego łańcuch Tak miałem zrobić w pierwszej wersji
    Pozdro.
  • Sklep HeluKabel
  • #32
    yatta
    Poziom 14  
    A jaki zasilacz do tego zastosowac?
    Musi przetwarzac 220v na 24v tylko ile amperow?
    W sterowniku max prad silnika jest 6.3 A.
  • #33
    Popek11
    Poziom 10  
    Można użyć transformator bezpieczeństwa. Ma 160 VA, więc powinien wystarczyć. Do tego odpowiednio wydajny prostownik.
  • Sklep HeluKabel
  • #34
    ozon1409
    Poziom 12  
    hej
    wszysko ładnie fajnie tylko możesz mi powiedzić jak to chodzi
    czy ma to pilot ??
    co to sa za przekaźniki??
    silnik to jest ten po prawej stronie
    ja tez robie brame tylko potrzebny mi jest opóźniacz elektroniczny napiecie
    może masz jakieś pomysły moze wiesz wiecej oddemnie na ten temat
    nara
  • #35
    tadeusz scisło
    Poziom 10  
    Witam
    Brama chodzi już dwa lata dobrze(wymieniłem 1 krańcowy)
    Każdy sterownik ma 2 piloty
    Zastosowałem przekaźniki samochodowe swiateł,niewiem do czego potrzebny opóźniacz.
    Brama staje w miejscu,przekaznik hamowania zwiera silnik-styki zwarte przekaźnika
    Jest to przekaźnik typowy stosowany w elektryce
  • #36
    ozon1409
    Poziom 12  
    hej mi\usimy porozmawiacc wieb\cej o tym projekcje jak co to daj mi twoje GG moje to 3325081
  • #37
    gumafotograf
    Poziom 2  
    witam
    chcę zrobić bramę przesuwana kuta ale nie jestem zdecydowany co do jej wyglądu i szukam jakichś wzorców słyszałem ze nawet są programy do projektowania takich bram ale nigdzie nie umiem znaleźć może ktoś ma oferty z wzorami gotowych bram ????
  • #38
    bobuss
    Poziom 16  
    Co sadzicie o sterownikach bezprzewodowych do bram które są na allegro po 140 zł?? zależało by mi na sterowaniu 3 kanałami - brama wjazdowa oraz 2 bramy garażowe. sterowanie elektryczno-mechaniczne nie gra tu roli , bo to jest banalna sprawa:) więc wracając do mego pytania... na allegro można dostać sterowniki do sterowania na pilot 2 kanałowe. Załóżmy że kupie 2 sterowniki 2 kanałowe ( będę miał wtedy 4 kanały) i zakupie pilot 3 kanałowy. czy będzie możliwość wtedy zaprogramowania tego jednego pilota by:
    1 i 2 kanał z pilota sterował by I sterownikiem
    3 i nie używany 4 kanał z pilota sterował by II sterownikiem

    Podsumowując.
    chce by I odbiornik sterował bramą wyjazdowa , oraz pierwsza brama garażowa, a II odbiornik sterował by druga bramą garażowa , a 2 kanał z tego sterownika byłby nie używany.

    Brama wykonana własnoręcznie z bardzo solidnego stelażu , na nim blacha trapezowana. całość jest napędzana silnikiem 3 fazowym na 2 przełożeniach pasowych który kończy sie zębatką , a na ta zębatkę jest nałożony łańcuch napędowy który idzie poprzez całą bramę. Sprawa elektryczna: 2 styczniki z cewkami na 24v - 1 stycznik t obroty silnika w lewo , a 2 stycznik to obroty w prawo. na bramie są zamocowane 2 krańcówki - jedna rozłącza gdy brama sie do końca otworzy , powodując zatrzymanie bramy, natomiast druga krańcówka rozłącza przy całkowitym zamknięciu bramy. sterowanie 3 przyciskami w domu - 1.Zamknij, 2.Stop, 3.Otwórz. Stop jest zwarty , i w czasie wciśnięcia go przerywa dopływ prądu do stycznika , po czym popuszcza podtrzymanie na styczniku. natomiast przycisk Zamknij załącza stycznik 1 , a przycisk Otwórz załącza stycznik 2. Obydwa styczniki są wzajemnie zabezpieczone przed wciśnięciem jednocześnie przycisku Zamknij i Otwórz co doprowadziło by do zwarcia. oraz w trakcie Zamykania bramy , przerwany jest obieg Otwierający bramę , no i przy Otwieraniu bramy przerywany jest obieg Zamykania bramy ( wszystko za pomocą styków pomocniczych na stycznikach).

    brama pracuje bez najmniejszych problemów spokojnie już 10 lat.
    umieścił bym schemat natomiast jest t zbyt czasochłonne , jednak myślę że to najprostsze wykonanie które sam zrobi każdy bez problemu - ma naprowadzenie z mojej strony :)

    Co do bram garażowych:

    Sprawy mechaniczne:

    prowadnice zastąpię płaskownikiem , na który przy spawie łańcuch napędowy ( bezpieczne oraz pewne ) przekładnie wykorzystam z silniczkiem wycieraczek również z Stara 200 ponieważ mam taki w domu :) do jego końca przykręcę zębatkę która zabezpieczę klinkiem , do przekładni wykonam stelaż który będzie na stałe przykręcony do sufitu. moja"prowadnice" przykręcę do bramy garażowej , dotoczę do prowadnicy 4 kółeczka w których będą rowki na płaskownik ( zrobię tak jak by wózeczek 4 kółkowy który będzie założony na prowadnice z bramy garażowej. następnie wykorzystam elektromagnes na 220v który przykręcę do stelażu an suficie , a ruchoma cześć elektromagnesu przymocuje do wózeczka na prowadnicy. Trochę dodatków jeszcze by uzyskać minimalna odległość by zębatka nie ocierała o prowadnice ( w ten sposób będę miał możliwość otwierania lub zamykania ręcznie bramy garażowej). Ostatnim krokiem będzie zamocowanie dwóch krańcówek.

    A teraz opis "jak to ma działać" :
    Po podłączeniu instalacji elektrycznej , podobnie jak w bramie wyjazdowej - wyżej opisanej :
    Wcisnę przycisk Otwórz , wtedy napięcie 220v przyjdzie na elektromagnes , który przyciągnie prowadnice do zębatki , silniczek jednocześnie będzie wprowadzony w ruch przez doprowadzone z transformatora napięcie 12v, i zacznie otwierać bramę garażowa. Gdy brama sie otworzy , wtedy zamocowana blaszka na prowadnicy zetknie sie z krańcówka , która rozłączy zasilanie , wyłączając silnik i jednocześnie zwalniając elektromagnes.
    Przy zamykaniu bramy garażowej będzie podobnie. a więc Wciskamy przycisk Zamknij" napięcie przychodzi na elektromagnes , który przyciąga prowadnice do zębatki ,-jednoczenie napięcie wprowadza w ruch silniczek , i brama garażowa zaczyna sie zamykać, gdy brama sie zamknie , to umieszczona po drugiej stronie prowadnicy blaszka zetknie sie z druga krańcówką i wyłączy silniczek oraz elektromagnes.

    Przekazałem myśli z mojej głowy , nie będę robić schematów , ponieważ są zbędne. może komuś sie przyda i ułatwi prace z sterowaniem bramy czy i drzwi garażowych :)

    podłączenie sterowania na pilot do tego układu jest bardzo proste więc spokojnie można sie z tym pobawić :)

    jeśli macie jakieś zastrzeżenia odnośnie moich pomysłów to proszę o uwagi.

    Aha zapomniałem wspomnieć , iż brama garażowa jest doskonale wyważona , czyli gdy np w trakcie otwierania czy zamykania bramy wyłączono by prąd , to brama garażowa samoczynnie sie zamknie nie robiąc nikomu krzywdy :)
  • #39
    aqq123
    Poziom 12  
    bobuss napisał:

    Aha zapomniałem wspomnieć , iż brama garażowa jest doskonale wyważona , czyli gdy np w trakcie otwierania czy zamykania bramy wyłączono by prąd , to brama garażowa samoczynnie sie zamknie nie robiąc nikomu krzywdy :)


    Zastanawiam się nad tym samoczynnie ponieważ może trzeba założyć jakąś blokadę przed otwieraniem bramy ręcznie przez osoby nie powołane skoro zamykała się ona sama nawet jak nie ma napięcia analogicznie tak samo by się otwierała
  • #40
    zawisl
    Poziom 10  
    to samo przyszło mi do głowy. Ja zamierzam postawić małą baterię (max na kilka otworzeń bramy) tak aby w razie braku prądu można było otworzyc bramę. Nie chcę zostawiac możliwosci otwierania jej ręcznego bo mam rowery w garażu :-)
    Gdzies na forum tutaj był pomysł z linką stalową i takie otwieranie zamierzam zrobić, mam już silnik od Poloneza a teraz kolekcjonuję pozostałe elementy.
    Użyję sterownika dwukanałowego od sterowania centralnym zamkiem w aucie (na allegro za ok. 60 zeta) i przekaźnikowy układ podtrzymania aż do zadziałania krańcówek. Próbowałem wgryźć się w przekaźniki czasowe ale drogie są strasznie.
  • #41
    aqq123
    Poziom 12  
    Ja też zastanawiam się na wysprzęglaniem silnika w przypadku braku prądu (na zasadzie sanek- przy braku prądu można odsunąć silnik od zębatki) lub zastosowaniu zasilania awaryjnego z akumulatora tylko w tym przypadku zamierzam wykorzystać zasilanie z gniazda zapalniczki w samochodzie i przewodu łączącego to gniazdo z mechanizmem bramy. Poniżej schemat poglądowy
  • #42
    zawisl
    Poziom 10  
    ja mam wejście do garażu tylko z zewnątrz, więc zapalniczka odpada.
    Pomyslałem nad przekaźnikiem, który pod napięciem z transformatora (zasilacza) miałby styki zwarte a jak napiecia nie będzie to "opadnie" przełączając zasilanie na akumulator. Jak napiecie wróci to mamy znowu zasilanie sieciowe. Chyba zadziała co?
  • #43
    aqq123
    Poziom 12  
    Przekaźnik to bardzo dobry pomysł o tym nie pomyślałem ale zasilanie z zapalniczki jest możliwe wyprowadzić na zewnątrz przewód z gniazdem bryzgoszczelnym i dorobić sobie odpowiedni przewodzik
  • #44
    michal54_87
    Poziom 17  
    Tak Zawisl zadziala ja mam brame 5m z dranek silnik od poloneza i dziala mi dobrze , a rozwiazanie dalem takie ze jak nie bedzie napiecia to mam silnik odsuwany od bramy za pomoca korbki
  • #45
    seba821
    Poziom 2  
    witam chciałbym się dowiedzieć czy jak posiadam już silnik od st 200 i sterowanie od centralnego zamka z auta to czy bedę wstanie już zrobić sobie otwieranie bramy przesuwnej i ile mnie to będzie kosztowało,chodzi mi o koszt orientacyjny, z góry dziękuje za odpowiedź.
  • #46
    tukan555
    Poziom 10  
    Prosze o opinię co sadziecie o silniku 3 fazowym takim od sterowania bramy roletowej czy taki sie nada. Ma w sobie wyłaczniki dojazdowe itp
  • #47
    zawisl
    Poziom 10  
    temat już dość stary ale może ktos zajrzy jeszcze?
    Otóż mam juz moje sterowanie ale nie wiem jak podłączyć silnik. Silnik od wycieraczek Poloneza, dwa kable wchodzą do środka.
    Jak podłączę oba razem i drugi biegun na obudowę to mam mniejsze obroty niż jak podłączę bieguny pojedyńczo do tych kabli.
    Czy puszczenie zasilania na te kable do wnętrza nie zepsuje silnika?
  • #48
    osnapus
    Poziom 19  
    Ponieważ dwa kable to niskie i wysokie obroty a masa na obudowie. Więc teraz taka kwestia - podłączasz jeden kabel na obudowę a drugi do jednego z tych kabli - zależy jakie chcesz obroty. Ale pamiętaj że wtedy obudowa silnika nie może mieć styku elektrycznego z obwodem sterującym - bo raz na obudowie jest plus a raz minus(masa). Ja to robiłem tak ze po rozbebeszeniu silnika odłączałem tą połączoną szczotkę z obudową i podłączałem do niej dodatkowy przewód co dawało izolację elektryczną obudowy.
  • #49
    zawisl
    Poziom 10  
    Dzięki za odpowiedź.
    Obudowa silenika nie będzie u mnie miała styku ze sterowaniem.
    Największe obroty i największy pobór prądu mam jak podłączę zasilanie do tych wystających przewodów pomijając zupełnie obudowę.
    Pytanie czy na dłuższą metę takie rozwiązanie nie zepsuje mi silnika?