Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cewka zapłonowa Fabia , a szarpanie i strzały w gaznik

cez_any 06 Sep 2007 20:34 15313 15
NextPCB
  • #1
    cez_any
    Level 11  
    mam fabie 1.4 8 zaw. 2001 mod zapl to: "moduł elektr FAB 1.4/FEL 1.3 MPI 047 905 104" , sterownik gazu Bingo s4 . od pewnego czasu mam problemy zaczyna mi szarpac przy 1500-2000 obr. , potem , wyżej jest ok. swiece miłem Iskry do gazu jedno elektrodowe wytrzymały 4 zbiorniki i jedna padła/na trzeciej świecy peknieta porcelanka/ , po wyjeciu były czarne. w tej chwili ma NGK trzy elektrodowe i po 300 km znowu czarny nalot - nie dopala mieszanki paliwowo powietrznej .
    po zdjeciu gumek z modułu zaplonu na 3 styku byl lekko rudawy nalot prawie nie widoczny - wyczyscilem go . spalani gazu jest b.duze 12-14 litrów . samochód nawet mi strzelał po ustawieniu na analizatorze HC = 10-20 O2=0.000 λ=1.000-0.9999 /w zakresie obrotów 1500-2000/. nie wiem od czego to zalezy ale jak czasami wymontuje modul cewek jest ok , a czasami strzela ? z trzecia swieca milem problemy juz rok temu , ale samoistnie ustały (saaamo sie naprawiło ;) ).
    zauwazyłem ze aby autko nie strzelało w gaznik musze przedawkowac gaz na niskich obrotach .
    czy to mozliwe aby "padł" ten moduł zaplonu ??
    --------------------------------------------------------
    najtansza oferta tego elementu za 180 zł jest w ponizszym linku , czy warto go kupic,oryginał zaczyna sie od 250 zł ?
    LINK do sklepu :
    http://www.skoda-sklep.pl/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=047905104&categories_id=&inc_subcat=1&x=56&y=14

    Cewka zapłonowa Fabia , a szarpanie i strzały w gaznik
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • NextPCB
  • #2
    Sławuś
    Level 14  
    Czy na benzynie jest tak samo? Lepiej oryginalny,zamiennik,np f-my VIKA itp są do ...upy.
  • NextPCB
  • Helpful post
    #3
    grzesiekw12
    Level 21  
    Najprawdopodobniej moduł do wymiany. Był taki koleś co przyniósł mi go do naprawy i też miał takie objawy bo palił mu na małych obrotach na 2 cylindry i szarpał. Zależało to też od temperatury, a moduły te padały mu co rok i nie miał już cierpliwości. Uszkadzają się w nich scalaki VB921 i nie można ich u nas kupić. Uszkadzają się termicznie(nie stanowią zwarcia) ponieważ nie są przykręcone do powierzchni którą widzisz jako użebrowaną tylko są na nią położone i zalane silikonem. Jak chcesz to oddłub zalewę silikonową do płytki drukowanej i na niej będziesz widział w dwóch miejscach po 3 nóżki od scalaków pomierz i porównaj rezystancje między skrajnymi nogami.
    Acha po zakupie nowego modułu okazało się że trzeba jeszcze zamienić kabelki we wtyczce bo inaczej to w ogóle nie zapali. Powinna być instrukcja jak to zrobić. Dodam jeszcze że na module nie było znaczka skody tylko jakieś numery, i była przejściówka do podłączenia złącza. Link do aplikacji:
    http://alfa.iele.polsl.gliwice.pl/elenota/STMicroelectronics/1073.pdf
  • #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Jaki gaźnik w Fabii?? Człowiek nie odróżnia gaźnika od obudowy przepustnicy a chce diagnozować usterkę :/

    Moduł zapłonowy można zdiagnozować specjalnym przyrządem (tzw. komputerem-diagnoskopem). Przy tej pękniętej świecy to warto sprawdzić czy czasem płyn nie leci do cylindra (uszkodzona uszczelka pod głowicą), nie ubywa Ci czasem płynu z chłodnicy?
  • #5
    cez_any
    Level 11  
    tzok wrote:
    Jaki gaźnik w Fabii?? Człowiek nie odróżnia gaźnika od obudowy przepustnicy a chce diagnozować usterkę :/

    Moduł zapłonowy można zdiagnozować specjalnym przyrządem (tzw. komputerem-diagnoskopem). Przy tej pękniętej świecy to warto sprawdzić czy czasem płyn nie leci do cylindra (uszkodzona uszczelka pod głowicą), nie ubywa Ci czasem płynu z chłodnicy?


    "strzał w gaznik" to popularne okreslenie usterki
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie lepiej napisać "strzał w kolektor dolotowy"? Zresztą nie ważne, tu omawiane są tylko usterki elektryczne i elektroniczne - a bez wyniku diagnostyki komputerowej, w tym przypadku nie ma w ogóle o czym mówić, zapłacisz 50-70zł ale będzie wiadomo mniej więcej gdzie szukać, równie dobrze usterka może mieć podłoże mechaniczne, np. przestawiony rozrząd (pasek) lub przedmuch na uszczelce pod głowicą.
  • #7
    cez_any
    Level 11  
    z VAGA to juz samochód potraktowałem jest ok. nie liczac nadmiaru mieszanki paliwowej , bo tak na razie musze pomykac , bo inaczej BUM .
    wody w układzie chłodzenie nie ubywa.
    cisnienie na cylindrach jednakowe.
    reduktor LPG nowy (asterix) .
    przepustnica czyszczona.
    nowy mod. w http://skoda-jano.opole.pl 255 zł /org./ chyba nie mam innego wyboru jak zakup.
    zanim napisałem tego posta walczyłem ok 1 msc z autkiem i chyba wyczerpałem wszystkie mozliwosci.
    na zakonczenie jedna ciekawostka jak ustawie silnik krokowy od LPG na 50 kroków to TPS ma na poziomie 0,45 V , natomiast jak ustawie na 70 kroków to TPS 0,35 V . nie ma to wiekszego wpluwu na strzelanie , jak kichał tak kicha , no moze na 70 krokach czesciej . ratuje sie grzbkami anty - wybuchowymi , az 4 szt. jeden na kierownicy powietrza bezposrednio nad przepustnica , trzy na obudowie filtra powietrza , nie rozrywa dolotu , oraz oczywiscie nadmiar mieszanki paliwowej na niskich obrotach .
    na zakonczenie najwazniejsza mam CB-radio w samochodzie , aby nie szumiało musialem wtawic filtry p- zakłuceniowe z koralikow ferrytowych + kondesatory na zasilaniu cewki zaplonowej . na oscyloskopie widac było szpilki na kablach w kabinie samochodu , teraz nie ma.
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie brałeś pod uwagę uszkodzenia TPS? Czasem się wyciera i wtedy ECU widzi inny kąt otwarcia przepustnicy niż jest w rzeczywistości. Zobacz czy przy dodawaniu gazu odczyt TPS zmienia się płynni, czy nie ma żadnych przeskoków.
  • #9
    cez_any
    Level 11  
    przy brudnej przepustnicu TPS 0,7 - 0,9V bez miksera
    przy czystej ok.0,2-0,3 V bez miksera
    przy czystej ok.0,3-0,4 V z mikserem w zaleznosci od ustawienia PWA na atturatorze .
    to nie to.
    mam jeszcze cewe + kable od forda fiesty 1,6 podłacze "na pajaka" i bede mial odpowiedz.
    zamienniki VB921 to vb326 lub vb325
    vb921 w polsce kosztuje 40 zł sztuka x 2 =80 , nowa cewa org. 255zł
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Chodziło mi raczej o obserwowanie napięcia lub rezystancji (po odłączeniu wtyczki) TPS w miarę otwierania przepustnicy od 0-90 deg.
  • #11
    tomhoj
    Level 10  
    Witam.
    Moim zdaniem jak strzały w kolektorze ssącym to świece i przewody wysokiego napięcia. Te elementy przy instalacji gazowej muszą być ok i wymienia sie je zawsze razem. Wymiana samych świec z uszkodzonymi przewodami szybko je też uszkodzi.

    Dodano po 3 [minuty]:

    TPS możesz zmierzyć na włączonym zapłonie (silnik nie musi pracować) sprawdź napięcie na wpiętej wtyczce i ruchem przepustnicy sprawdź czy sie zmienia .
  • #12
    cez_any
    Level 11  
    pzewodów zaplonowych fabia nie ma - patrz foto u gory .
    na cewie od forda nie strzela./podlaczylem na pajaka/
    swiece - iskry do gazu wytrzymaly 1 msc i padły, ngk mam teraz od tygodnia i zaczynaja sie je***.
    we wtorek bede mial druga , nowa cewka , a narazie benzynka .
  • #13
    Mariot123
    Level 13  
    cez_any wrote:
    po ustawieniu na analizatorze HC = 10-20 O2=0.000 λ=1.000-0.9999 /w zakresie obrotów 1500-2000/[/img]


    jak mozna ustawić zeby na analizatorze było 0 tlenu ?? przeciez to nieodpowiednia mieszanka
  • #14
    cez_any
    Level 11  
    Mariot123 wrote:
    cez_any wrote:
    po ustawieniu na analizatorze HC = 10-20 O2=0.000 λ=1.000-0.9999 /w zakresie obrotów 1500-2000/[/img]


    jak mozna ustawić zeby na analizatorze było 0 tlenu ?? przeciez to nieodpowiednia mieszanka


    a czy wiesz ilu procentowe sa stosowane czujniki tlenu w analizatorach ?
    sensory ok. 25% O2 stosowane sa tylko w detektorach f-m drager i auer używanych przez słuzby ratownicze. a analizatorach sa inne czujniki O2.
    znasz moze cene czujnika tlenu , w powietrzu i wodzie ?
    a nadmiar tlenu w spalinach swiadczy o .... pomysl sam.
    natomist duze ilosci weglowodorów ...... doczytaj sobie.
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    Z tego co wiem to sonda lambda jest właśnie czujnikiem zawartości tlenu (O2 sensor).

    Nadmiar tlenu w spalinach świadczy o zbyt ubogiej mieszance, ale lambda=1 to idealna mieszanka (optymalne spalanie).
  • Helpful post
    #16
    chrobot
    Level 15  
    ttrzok masz racje , powyzej pisalem o zasadzie pomiaru analogowego pzez czujniki w analizatorach . >> ktos tam wyzej wyskoczył z dziwnym postem , napicanym chyba w celu nabicia sobie punktów.
    w lambdzie 1,3, i 4 cztero przewodowej jest tak jak piszesz zarowno dla sad 1V , 5V i 0,8V-1,6V , 6 przewodowa jest nieco zakrecona .
    po wczorajszej zabawie i dzisiejszym wyjezdzie do kosciólka chyba najbardziej trafna diagnoza jest w trzecim poscie od gory kol.grzesiekw12 . "ubite" temicznie układy VB921. na zimnym silniku jest ok , nagrzany d****.