W 175 by³y tak¿e w³asnie zap³ony iskrownikowe ale w tych extra. WSK kupywa³o to u Szwedów. Zwa³o siê to jako¶ chyba SEM czy jako¶- nie pamiêtam. Mia³em taki da³em znajomemu trialowcowi bo potrzebowa³. Normalnie to sie mie¶ci³o pod obudowê. One by³y u¿ywane w sportach -trial,enduro,cross w³asnie ze wzglêdu na 'wywalenie akumulatora', a klakson czy ¶wiat³o stopu tam nie by³o potrzebne. Pasowa³o to pod oryginalne kartery. By³o to na przerywaczu. Mo¿e gdzies uda³o by siê zdobyæ taki zap³on. Przerywacz nie jest a¿ taki z³y, czasami wiêcej wytrzyma ni¿ elektroniczny, no ale wymaga pieszczot okresowych.
Oryginalny zap³on od 175 te¿ bêdzie chodziæ bez akumulatora, ale trzeba zrobiæ prosotwnik, podpi±æ pod cewki i do³o¿yæ kondensator oczywi¶cie musi byæ 'zewnêtrzna' cewka zap³onowa.
PS
Zastanawia mnie rzekomo nowocze¶niejsza konstrukcja silnika ETZ od WSK175. MZ-ty nigdy nie mia³em. Co tam takiego by³o innegow tej konstrukcji??? Igie³ki na sworzniu?
A i chyba najgorsze ale te¿ nie jestem pewien, ten iskrownik SEM wymaga³ innego wa³u, czop by³ chyba inny i dlatego go da³em .
Owszem rozruch elektryczny by³ przewidziany w sinikach Witrowskich. Silniki te by³y stosowane ju¿ w motocyklach SHL w wersji GAZELA . W Gazelach by³o jeszcze stosowane ko³o zamachowe podobne konstrukcyjnie do ko³a zamachowego w samochodach . W motocyklach WSK zamiast tego ko³a zak³adano ju¿ tylko tuleje dystansow± miêdzy ³o¿ysko a ko³o magnesowe - oko³o 2 cm d³ugo¶ci . Jêzeli chodzi o ga¼niki do silników Wiatra stosowano dwa typy ga¼ników których nazwy nie pamiêtam ale jeden z nich nadawa³ siê do zastosowañ lotniczych - tzn by³ odporny na akrobacje . Do zap³onu proponowa³bym wykorzystanie fabrycznej pr±dnicy silnika a jedynie proponujê my¶³eæ nad zmian± cewek do zap³onu . Zwracamte¿ uwagê na wcze¶niej poruszan± kwestiê ¿e silnik ten nie jest przystosowany do wspó³pracy ze ¶mig³em . Ja w swoim silniku mia³em problemy z dziwnymi wibracjami i w efekcie czêstym wypadaniem zabezpieczenia sworznia t³okowego .
Silnik ETZ 150 nie jest najlepszym pomys³em ze wzglêdu na bardzo du¿e drgania (zwróæcie uwagê na to, jak jest mocowany do ramy).
Co do zap³onu SEM to:
- nie wymaga akumulatora
- potrzebny jest inny wa³ (ewentualnie mo¿na przetoczyæ czop)
- by³ stosowany w wersji S2 i wersjach wyczynowych
- wymiarami by³ zbli¿ony do tego z simsona
- identyczny produkowa³ m. in. Bosch (mam taki w silniku od motoroweru
Kreidler), mia³ najró¿niejsze zastosowanie: od kosiarek, przez traktorki ogrodowe, do motocykli wiêc musia³a byæ to udana konstrukcja
A je¶li chodzi o ga¼nik to w modelu S2, trialach itp stosowano ga¼nik Bing 1/26/125/II
Proponujê wykonanie iskrownika bezstykowego, osadzonego na czopie
wa³u korbowego w miejscu starego ko³a.
Odlew aluminiowy z zatopionym magnesem mo¿e byæ bardzo lekki lecz jest to niewskazane gdy¿ tracimy energiê kinetyczn±.
¦rednica ko³a Φ 120 mm, modu³ zap³onowy indukuj±cy paln± iskrê przy 180 Obr. min.
Piasta ko³a mo¿e byæ dowolnie zaprojektowana do zamocowania ¶mig³a
Z uzwojenia pierwotnego modu³u wyprowadzony przewód do wygaszania iskry , mo¿na pod³±czyæ elektroniczny regulator obrotów z ustalon± charakterystyk± zakresu.
Zak³ad mój posiada patent i produkuje ró¿ne odmiany iskrowników.
Zgadza siê te zap³ony na kole zamachowym do wsk m21w2 nazywa³y siê SEM. a teraz trochê polityki, jak ju¿ kto¶ wspomnia³, ja te¿ nie polecam tego silnika do motolotni poniewa¿ sporo wa¿y, a sam iem z do¶wiadczenia ¿e jak zainstalujesz zwyk³y zap³on to w warunki jakie mog± zapanowaæ na wysoko¶ci mo¿e on zawie¶æ. grzebie w tych silnikach ju¿ dobre ponad 8 lat i wiem co mówiê. i tak jak wy¿ej koledzy radzi³bym raczej silnik z mz 150.
Je¶li chcesz konkretniejszych wyja¶nieñ to napisz..
tyle z mojej strony
W tym roku akurat zakupi³em napêd na silniku MZ150 - przerobiony na 175 przez Karola Moskwê.
Z koszem wygl±da to tak:
Silnik ten ma za³o¿ony ga¼nik Walbro WB37 oraz rurê wydechow± z rezonansem - uprzedzaj±c pytanie - chodzi o odbicie fali powybuchowej od ¶cianek uk³adu rezonansowego w celu powrotu czê¶ci mieszanki do komory spalania, ta akurat czê¶æ w du¿ej mierze jest niespalona. Komora spalania nape³nia siê ponownie mieszank± oraz tym co po czê¶ci zosta³o - kwestia zmniejszenia paliwo¿erno¶ci, jak i podniesienie mocy silnika.
Ale do tematu. ZAP£ON, który mia³em oryginalnie - w³a¶nie na kole magnesowym i jakiej¶ ceweczce od pilarki STIHL nie sprawdzi³ siê - to czêste rozwi±zanie, ale do D*PY. Wprawdzie silniki Simonini maj± co¶ podobnego, ale to zrobione jest pod ten silnik, a nie dostosowywane - wtedy te¿ ma swzanse dzia³aæ. To rozwi±zanie te¿ wymaga rzeczywi¶cie mocnego i mega konkretnego poci±gniêcia sznurkiem, o zap³onie elektrycznym, który wykona³em, ju¿ nie wspominam - te¿ nie dawa³ rady - uk³ad po prostu nie odpala³, w³a¶nie ze wzglêdu na zbyt niskie obroty. Po wyjêciu ¶wiecy - czyli bez ¿adnych oporów iskierka by³a, ale zbyt s³aba by cokolwiek zapaliæ... Rozwi±zaniem by³o albo:
1. Wyrzuciæ ca³o¶æ i kupiæ jakiego¶ freszbriza na Simonini, Motorome czy cosik innego,
2. rozwi±zanie tañsze - zrobiæ co¶ z tym - to te¿ zrobi³em
ZATEM:
Wywali³em stary "aparat zap³onowy" - czytaj cewkê od kosiarki (niby szwedzka, ale wewn±trz szkoda gadaæ...)
Wstawi³em na pocz±tek: hallotron, kilka tranzystorów, rezystorów polutowanych do kupy jak na obrazku
do tego cewkê od Simsona.
Mam rozrusznik a co siê z tym wi±¿e akumulator postanowi³em jeszcze nie robiæ "pe³nego" CDI tylko klasyka bateryjnego.
Rozwi±zanie:
-elektronika - schemat bez hallotronu:
Na schemacie nie ma umieszczonego hallotronu - jest to zwyk³y cs3141 lub podobny o napiêciu zasilania od 5V do 24 (30)V
Styk S1 - Stop zap³onu, powinien byæ za³±czony do ca³kowitego zatrzymania silnika.
Diodka LED b³yska w tym samym czasie w którym nastêpuje przej¶cie czyli za³±czenie cewki zap³onowej. Ot taka informacja ¿e dzia³a. U³atwia ustawienie zap³onu.
Uk³ad dzia³a od pierwszego razu - nie wymaga specjalnego strojenia (za wyj±tkiem ustawiania punktu zap³onu - 2,5mm przed GMP (na sta³e))
Jako wyzwalacz u¿y³em ko³a magnesowego od kosiarki - czyli to co zosta³o. Nie by³o potrzeby robienia nowego ko³a - powiedzmy wykorzystywania czego¶ z pozosta³o¶ci po CD, czy stacji dyskietek. Kto¶ wypowiada³ siê na temat masy i utrzymania momentu. Niekoniecznie ma racjê - masa tego ustrojstwa - oko³o 150g a masa przeciwwag na wale to jak porównaæ TIRa i malucha. Poza tym jest jeszcze ¶mig³o...
Mo¿na na zasilaniu daæ dwa kondensatory 1µF - poprawia energiê iskry
Hallotron - CS 3141E - wyj¶cie poda³em na bazê tranzystora BD139 - styki X3
Koszt - bez cewki zap³onowej - to max 10 z³.
Co do czasu pracy - jak na razie przy akumulatorze Varta 6Ah pracuje okolo 3h. To du¿o, ty³ek od latania (a w zasadzie siedzenia) boli, a i paliwa brak.
Wykonanie uk³adu ³adowania wymagaæ bêdzie przygotowania rdzenia, nawiniêcia drutu na zasadzie "ile wlezie" i wykonania uk³adu prosuj±cego - czyli mostek Graetza i jaki¶ ma³y uk³ad typu" regulator napiêcia i ³adowania"
W ka¿dym razie w tej postaci jak teraz uk³ad dzia³a od sierpnia. Nie zawiód³ - a to najwa¿niejsze.
je¶li siê nie mylê, to za zap³on odpowiada mosfet, a one podobno s± bardzo nieodporne na elektrostatykê. czy nic siê nie stanie podczas latania w naelektryzowanych chmurach
mo co dobieraæ ko³a magnesowe i zap³ony jak? oryginalnie silniki w2 mia³y zap³on iskrownikowy tzw zap³on szwedzki wystêpowa³ w serii motocykli m21w2S a nawet? oryginalnie mo¿na by³o odpalaæ motocykl z silnikiem w2? bez akumulatorta zasila³o siê cewkê w/n napiêciem z cewek o¶wietleniowych .
wymaga³o tylko przepiêcia paru przewodów w s³ynnej kostce .
Z racji tego ¿e kiedy¶ mia³em wsk 175 to mogê dodaæ od siebie ¿e by³y tam 3 wersje zap³onu:
1. jak kto¶ wy¿ej napisa³ na ko³o zamachowe z cewkami- instalacja 6V+6V
2 na wirnik( magnesy zatopione w aluminium) - instalacja 6V+6V
3 na wirnik ( magnesy zatopione w aluminium) instalacja 12V +6V
Oczywi¶cie najlepszy by³ ten ostatni ale bardzo rzadko spotykany- wystarczy³o podpi±æ linie 12V pod cewke i iskra by³a na ¶wiaacy nawet na wolnym poruszaniu wa³em. mo¿na go poznaæ po ilo¶ci wychodz±cych przewodów gdzie by³o ich 4szt.
Jedno co trzeba przyznaæ to silnik ten pracuje znacznie lepiej na zap³onie bateryjnym, a spowodowane jest to iskr± która jest mocna w ca³ym zakresie obrotów co bardzo wp³ywa na elastyczno¶æ tego silnika.
oczywi¶cie powy¿sze stwierdzenie przetestowa³em na sobie gdy¿ u¿tkowa³em ten motocykl na zap³onie bateryjnym i iskrowym.
Je¿eli chodzi o awaryjno¶æ tych sprzêtów to jest ona zupe³nie nie adekwatna do kr±¿±cych opinii. We¼my pod uwagê to ¿e w tamtych czasach nie by³o takich olejów do mieszanki jak dzisiaj. Kiedys ludzie je¼dzili na oleju Lux 10 bo lepszych nie by³o lub by³y bardzo drogie i trudno dostêpne. Natomiast dzisiaj mo¿na przebieraæ w olejach do silników 2t, kitóre chroni± i smaruj± silnik o niebo lepiej od Lux 10