Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 06 Sty 2013 20:44 1380676 5956
  • #1051
    piorun7890
    Poziom 18  
    Na prośbę kolegów zamieszczam rysunek przedniego dekla wykonanego do sprężarki hs-21 pod łożysko walcowe 72x35x17 i simering . Rozstaw otworów mocujących 100 mm średnica otworu 10 mm
    Nowe życie kompresora olejowego
  • Relpol przekaźniki
  • #1052
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany
    Wielkie dzięki.A Mógłbyś podać oznaczenia symeringu?
  • #1053
    mrtomjar
    Poziom 13  
    Co do simmeringów to raczej nie ma oznaczeń tak jak przy łożyskach, trzeba szukać po wymiarach które mamy podane.
    Koszt łożyska walcowego nu 207 to ok. 20 zł, czy można w te miejsce dać (tańsze) kulkowe o tych samych wymiarach ? Ważny jest jeszcze typ, otwarte czy zamknięte ?
    Jaką średnicę powinien mieć otwór:
    Nowe życie kompresora olejowego
    Rozumiem że łożysko będzie po prawej stronie, a simmering ?
    Jaki byłby koszt wytoczenia takiej obudowy ?
  • Relpol przekaźniki
  • #1054
    piorun7890
    Poziom 18  
    U mnie ten wymiar ma 62 mm , simering po lewej stronie o wymiarach 72x60x8 . Simering drugą częścią pracuje na piaście koła pasowego . Najlepiej dać łożysko otwarte tak aby mgła olejowa go smarowała , polecam jednak łożysko walcowe ( wzorowałem się przy jego wyborze sprężarką ze Stara 200 gdzie przy napędzie za pomocą pasków klinowych jest łożysko walcowe).
  • #1055
    mrtomjar
    Poziom 13  
    Rozumiem, że będzie to tak wyglądać:
    Nowe życie kompresora olejowego
    Wczoraj otrzymałem przesyłkę z pompą wspomagania do punto:
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
    Jak można w tej pompie regulować ciśnienie ? Takie pompy dają około 80 bar, to jest 20 razy za dużo. Może trzeba wytoczyć dość duże koło pasowe na pompę aby zredukować ciśnienie ? Pamięta ktoś przy jakim przełożeniu pracuje pompa w silniku ?
    Znalazłem rysunek:
    Nowe życie kompresora olejowego

    Ponawiam pytanie: jaki konkretnie stycznik, o jakich parametrach zastosować mam do czujnika zaniku fazy ? Sprężarka ma być maksymalnie zabezpieczona, przy pracy na 2 fazach spali się uzwojenie.
  • #1056
    piorun7890
    Poziom 18  
    Będzie to raczej tak wyglądać :
    Nowe życie kompresora olejowego
    Wał jest zbyt krótki aby zmieścił się na nim simering . Zbieżność stożka wału 1:5 .
    Ja w swojej pompie od forda mam zawór regulujący max ciśnienie i jak by się uparł to wystarczyło by dać słabszą sprężynkę w nim ,ale zrobiłem dodatkowy zawór przelewowy i zastosowałem zawór od ursusa c 360 .
    Dobrze ustawiony termik wyłącznika siłowego powinien dobrze zabezpieczyć silnik przed zanikiem fazy . Jeśli chcesz to zastosuj czujnik zaniku fazy i to tego stycznik z posrebrzanymi stykami ,ale możesz go zamontować w skrzynce z bezpiecznikami w domu i do stycznika podłączyć wszystkie gniazda siłowe ( z wyjątkiem kuchni elektrycznej jeśli taką posiadasz) . Zastosuj stycznik wtedy o jak największej obciążalności prądowej .
  • #1057
    Mark II
    Poziom 21  
    mrtomjar napisał:
    Jak będzie wyglądał najprostszy układ z CZF, stycznikiem i termikiem ?

    Elementy dowolne dostępne, nie ma tu jakichś szczególnych wymagań. CZF nie mają najczęściej wyprowadzonego wyjścia na przewód N, gdyby jednak było, nalezy je podłączyć. Termik nastawiamy zgodnie z opisem jaki podałem dla wyłącznika silnikowego. 4s to za mało, by silnik uległ uszkodzeniu. Silniki trójfazowe mają dużą bezwładność termiczną.
  • #1058
    mirek124124
    Poziom 8  
    Proszę o odp na pytania
    1.Czy silnik 2.2kw jednofazowy pociągnie sprężarkę hs 21 lub hs31 jeśli nie to czy da rade o mocy 3kw tez 1 faza??
    2.Jaki silnik jednofazowy był by dobry do hs17 lub hs19 (ile kw)?
  • #1059
    mrtomjar
    Poziom 13  
    1. Silnik 2,2 kW będzie dobry do tych sprężarek, wałek sprężarki musi mieć ok. 600 obr/min, przy zastosowaniu silnika 3 kW będzie to 900 obr/min - dane dla HS-21
    http://www.youtube.com/watch?v=-sgStYGqru4 - tą sprężarkę HS-31 napędza silnik 3~ 1,5 kW.

    2. Obie te sprężarki różnią się średnicą cylindra: HS 17 ma fi 90, HS-19 ma fi 75
    Silnik dobieramy w zależności od wydajności, jaką chcemy uzyskać, dla tych sprężarek minimum 1,5 kW

    Linki:
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/602_04.pdf
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/602_05.pdf
  • #1060
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany
    @mrtomjar oj, ja też miałem ochotę na ta pompkę wspomagania od punto :P

    A czy do redukcji ciśnienia oleju nadaje się zwykły zawór bezpieczeństwa od co?
    Ma on gumową uszczelkę i czy za szybko się nie uszkodzi.
  • #1061
    mrtomjar
    Poziom 13  
    To jest pompa z alledrogo za 9 zł + wysyłka, muszę teraz kupić zbiornik wspomagania, tym razem na szrocie. W pobliskiej stacji demontażu pojazdów za najtańszą używaną pompę do Poloneza chcieli 80 zł, za wszystkie inne od 120 zł wzwyż.

    Jeżeli chodzi o redukcję ciśnienia oleju, w pompie trzeba skrócić/wydłużyć sprężynę (patrz kilka postów wyżej)
    Zawory bezpieczeństwa chyba będą się nadawać, lecz wszystko wyjdzie "w praniu"
    Tutaj jest dobry przykład smarowania ciśnieniowego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10352378#10352378
  • #1062
    mirek124124
    Poziom 8  
    Dzięki za odp mrtomjar
    A czy silnik nie będzie miał problemu ze startem przy lekko napompowanym kompresorze ??
    Może ktoś zna sposób aby wspomóc silnik przy starcie??
  • #1063
    mrtomjar
    Poziom 13  
    Najlepiej stosując odpowiednie przełożenie, mniejsze koło na silnik, a większe na sprężarkę. Do startu z ciśnieniem w butli potrzebny jest zawór zwrotny i presostat (oba z odpowietrznikami).

    Zawór zwrotny do sprężarek to koszt od 25 zł, presostat z odpowietrznikiem (czyli chyba wszystkie NE-MA i Condor) to koszt od 90 zł
  • #1064
    leon007
    Poziom 13  
    Jestem autorem przytoczonego w dyskusji kompresora:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2068434.html

    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego

    Kombinujecie jak koń pod górę- szczególnie rozwiązanie uszczelnienia simmeringiem koła pasowego jest świetne- z tym, że chyba ktoś nie przewidział paru rzeczy (albo nie widział tej sprężarki na oczy):

    - simmering nachodzi na koło pasowe napędowe, pomijając kwestię tego, że to trochę niepraktyczne bo nieuniwersalne, to w jaki sposób będzie uszczelniony klin blokujący to koło?

    - samo koło pasowe trzeba by było zatoczyć idealnie równo, żeby zapewnić bieżnie dla simmeringu, inaczej się spali

    - jeśli ktoś chce zrezygnować ze smarowania ciśnieniowego w tej sprężarce powinien się zdecydować na napęd bezpośredni (sprzęgło) lub za pomocą przystawki- w silniku jelcz sprężarka jest napędzana kołami zębatymi co znaczy, że na wał korbowy nie działają siły gnące od naciągu paska. Łożysko toczne, które chcecie zastosować przy tej średnicy wałka nie wytrzyma długo, pomijam już kwestię miejsca na kombinacje ile jest w tym żeliwnym odlewie.

    - pompa wspomagania, nie można w nieskończoność obniżać jej obrotów bo ona musi się rozkręcić, żeby w ogóle pracowała. W samochodzie pracuje w większości przypadków w przełożeniu prawie 1:1 więc te 1000obr/min to zupełne minimum

    - zbiornik od wspomagania nie lepiej zaadaptować od czegoś niż szukać na szrocie? W przypadku dwóch sprężarek, zredukowanego ciśnienia (o tym niżej) zbiornik powinien być duży, oleju powinno być dużo- żeby się nie pienił. Chyba nie ma sensu szukać zbiornika na szrocie bo kształty potrafią być bardzo udziwnione

    - sam zbiornik (doradzam) musi być wyżej niż pompa bo ona sama z siebie nie potrafi zassać oleju

    - lepiej nie kombinować z regulacją ciśnienia w samej pompie za pomocą sprężynki bo pompa jest cholernie wydajna i daje bardzo dużo oleju- zmniejszenie ciśnienia nic nie da - rozsadzi przewody, trzeba normalnie dać zawór upustowy (za 20zł nowy) i powrót do zbiornika
  • #1065
    bizon_126
    Poziom 29  
    leon007 napisał:
    lepiej nie kombinować z regulacją ciśnienia w samej pompie za pomocą sprężynki bo pompa jest cholernie wydajna i daje bardzo dużo oleju- zmniejszenie ciśnienia nic nie da - rozsadzi przewody, trzeba normalnie dać zawór upustowy (za 20zł nowy) i powrót do zbiornika

    Gdzie można taki dostać ?
    O co dokładnie pytać w sklepie ?
  • #1066
    leon007
    Poziom 13  
    "zawór bezpieczeństwa", " zawór 1,5 bar", "zawór hydrofor CO" - na allegro 14zł

    U mnie sprawdza się znakomicie.
  • #1068
    leon007
    Poziom 13  
    Chyba jednak jest, skoro używam- co tam ma się zepsuć jak to jest zwykła plastikowa (odporna na 100 st. C) lub metalowa (więc już w ogóle) kryza ze sprężyną?

    Lepiej słuchać rad mistrzów teorii? Np.dwie strony wcześniej jest napisane, żeby zamiast pompy wspomagania, z gotowymi króccami, przystosowanej do pracy na zewnątrz, czasem z gotowym kołem pasowym zastosować pompę oleju z Fiata Bravo/Siena itp. 1.6 16V. Tak się składa, że znam tą pompę bardzo dobrze, a ten co pisze te porady zna ją chyba jedynie ze zdjęć na allegro. Powodzenia w zaślepianiu otworów których jest mnóstwo, dorabianiu króćców do węży, napędu- świetne rady.
  • #1070
    mirek124124
    Poziom 8  
    Co rzeznika znalazłem:

    Link

    Co do silnika to chyba lekko przesadził a o boilerze to już nie wspomnę:)
  • #1071
    mrtomjar
    Poziom 13  
    Tydzień temu napisałem komentarz pod tym filmem, następnie otrzymałem odpowiedź:
    Cytat:
    1500l/min czysta teoria. Prędkość silnika 1400 obr/min a sprężarek to ok. 1200 obr/min. Silnik 4kw jest słaby, więc się grzał lecz zamontowany został dodatkowy wentylator chłodzący. Kompresor pracował przy piaskarce ok. 6-ciu godzin z niewielkimi przerwami, sprężarki parzyły a butla i silnik były gorące. Dodam, że lepsze są sprężarki z aluminiowymi głowicami (szybciej oddają ciepło). Sprężarki są smarowane rozbryzgowo (nawiercone korbowody na tłoku i wale oraz panewki, a w podporze wału przykręcanej do korpusu są dodatkowe otwory na odpowietrzenie (wcześniej był otwór w bloku z rurką fi 12 lecz po kilkunastu minutach pracy wydmuchiwało olej ) Butla jest z bojlera i ma 176l (liczone ze wzoru na walec)


    @leon007, twoja sprężarka jaką ma wydajność ? Na filmiku z 3 sprężarkami Jelcza został użyty silnik 4 kW, taki jak u Ciebie, czy przy piaskowaniu robi się gorący ?
    W jednym z komentarzy pod Twoim tematem przeczytałem to:
    Cytat:
    Kompresor - Sprężarki 2xHS21, silnik 7,5kW, (...)
    (...) Silnik 5,5kW okazał się za słaby.


    Przełożenie silnik-sprężarka to chyba 1:1

    Chcę wykonać podobną konstrukcję, będzie używana do piaskowania, stąd potrzebna dość duża wydajność. Jak duże elementy można w miarę "komfortowo" piaskować ? Mam 2 sztuki HS-21, lecz w razie problemów z wydajnością mogę założyć jeszcze dodatkowo HS-19
  • #1072
    Lukenz
    Poziom 10  
    Witam mam pytanie czy silnik 5,5kw uciągnie 2 takie pompy pracujące na 6 bar.

    DANE TECHNICZNE :

    * jednocylindrowa,dwutłokowa, jednostopniowa
    * cylinder żeliwny
    * sugerowana pojemność zbiornika 200 l lub 270 l
    * moc silnika do pompy:3,0 kW
    * obroty/minutę: 1400
    * ciśnienie maksymalne: 10 bar
    * wydajność teoretyczna: 541l/min
    * wydajność efektywna: 385 l/min
  • #1073
    morghul
    Poziom 14  
    A czemu ma nie uciągnąć? Sumaryczna moc dla dwóch pomp to 6kw, to tylko ok. 10% różnicy. Nie widzę większego problemu. Ja składam właśnie sprężarkę na silniku 1,5kW i dwucylindrowej pompie z Tatry. Myślę że nie będzie problemu (w razie czego mam w odwodzie jeszcze 2,2kW).
    Oby nie był to tylko chiński silnik bo jak widzę to co zakładają do kompresorów w marketach to śmiech na sali. Na silniku 2,2kW a jest mniejszy niż mój 40 letni 1,5kW.
  • #1074
    Cienki1861
    Poziom 12  
    Witam.
    Mam pytanko
    Jutro chce kupić silnik do sprężarki na bazie z ziła na stronie producenta jest info że może chodzić na 2,5 tyś obrotów i proponowana moc to 2,2kw
    I moje pytanie taki czy uciągnie mi silnik 1,5kw 2tys obrotów??
  • #1075
    morghul
    Poziom 14  
    Raczej tak, pytanie czy wystartuje pod ciśnieniem. Pewnie przyda się odprężnik na presostacie. Ale to zależy od tego jak będziesz często i długo używał. Jeśli ma chodzić 8h dziennie to może mu być gorąco, jak 2 godziny w tyg. to może być OK. Trochę zgadywanie.

    BTW
    Twoja składnia pozostawia wiele do życzenia. Ciężko zrozumieć o co Ci chodzi.
  • #1076
    Cienki1861
    Poziom 12  
    Nie no umnie to sporadycznie. Domowe prace ;D

    Sprężarka ził 2 tłoki ustawie na 2000 obrotów. na silniku 1,5kw
  • #1077
    morghul
    Poziom 14  
    Kręcić od zera będzie, tylko pytanie czy pod ciśnieniem będzie w stanie ruszyć. Przydało by się zamontować odprężnik żeby mieć pewność albo ewentualnie potem dołożyć.

    Jak do amatorskiego dłubania to nie ma strachu. Jak się zagrzeje silnik to zrobisz przerwę tylko przy testach musisz sprawdzić ile może chodzić zanim złapie temperaturę wskazującą że pora na odpoczynek i potem się tym kierować żeby silnika nie przeciążać zbyt długo.
  • #1078
    osmaster81
    Poziom 12  
    Witam
    Panowie zdobyłem kompresor śrubowy wraz z instalacją i separatorem od sprężarki ingresol rand disloskiej nie pamiętam jaki model ale od tej mniejszej ciąganej za autem
    byla napedzana z silnika kubota paskiem klinowym (silnik chyba kolo 17 kw)
    Próbował już ktoś coś takiego zprząc z silnikiem elektrycznym ?
    silnik tam sie wkręca w miarę wysoko ale czy jak w systemie dojdzie powiedzmy butla 200 litrów to będzie też podszebował takich wysokich obrotów jakie orginalnie musi miec zeby uciągnąć młoty
    czy taki silniczek elektryczny do 4 kw by to uciągnął?
  • #1079
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    osmaster81 napisał:
    byla napedzana z silnika kubota paskiem klinowym (silnik chyba kolo 17 kw)
    osmaster81 napisał:
    czy taki silniczek elektryczny do 4 kw by to uciągnął?

    Czemu chcesz dać tak mały silnik?
    Daj 17kW lub 22kW i po problemie.
  • #1080
    osmaster81
    Poziom 12  
    Zgadza sie taki silnik rozwiązał by wszystkie problemy
    tylko zlużyci prądu by było znaczne
    a chodzi o to żeby była wydajna i ekonomiczna
    bez butli ta sprężarka utrzymuje na bieżąco 8barówa wyjcia 2 około 1" zawór każdy
    a bedzie butla i wąż przekroju 10 mm
    wiem ż mniejszy silnik zmniejszy wydajnosć ale czy wogule uciągnie