Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy RackSzafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 17 Mar 2014 12:40 1406284 6069
  • #1861
    adam1974
    Poziom 11  
    Nie napisalem ze-- "że sprężarki ikarus muszą bezwzględnie mieć smarowanie ciśnieniowe" ale napisalem -"obroty sa przy smarowaniu cisnieniowym wiec nie warto na takich pracowac"-takie jest moje zdanie majac na uwadze trwalosc sprezarki. Wspomniany zaworek ktory otwieral sie za pomoca krzywki tez pelni jakas role w smarowaniu.W naszym smarowaniu rozbryzgowym nie ma rurki z cisnieniem oleju podlaczonej do tego zaworka wiec smarowanie automatycznie mamy slabsze niz to ktore zastosowal producent.Obroty faktycznie moga byc wieksze 2200 obr/min to sa obroty znamionowe.Ja na silniku 4 kW mam dwie sprezarki jak wspomnialem i silnik przy 1400 obr/min (8.2 bar)jest wykorzystany prawie na maxa-pobor 8,2 A -a pobor pradu znamionowy tego silnika to 8.5 A. Wiec na jedna sprezarke przypada mi 2 kW. Przy silniku 2.2 kW obroty mozna sprobowac dac max 1500 przy cisnieniu ok 8 bar.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • #1862
    roberto7727
    Poziom 22  
    adam 1974 co do obrotów i smarowania to fakt smarowania rozbryzgowego nie zmusza do obniżenia obrotów sprężarki ani zmniejszenia jej trwałości .Po prostu sprężarki smarowane rozbryzgowo np hs 11 czy hs 24 mają dopuszczalne obroty ok 2600obr/min .Przecież gdyby dac skrajnie niskie obr np 5 obr/min to smarowania cylindrów w ogóle by nie było bo olej nie był by rozbryzgiwany na cylindry .Obniżanie obrotów ma sens w przypadku sprężarek smarowanych ciśnieniowo tj na panewkach aby nie przegrzewać panewek po przerobieniu na smarowanie rozbryzgowe .Sprężarki od ikarusa inne modele niż te najpopularniejsze z zaworami wkręcanymi w głowice mogą pracować na wyzszych obrotach .Tu masz linkhttp://www.draspo.hu/dinamic/menupontok/7/term_katalogus_csonka.pdf tk 200l różni się tylko głowicą i ograniczenie obrotów do 2200obr/min w tk 200 wynika tylko z konstrukcji zaworów i słabszego chłodzenia głowicy które w autobusie i tak jest słabe gdyż woda dopływająca ma temperaturę taką jak w całym układzie chłodzenia autobusu a więc ok 80 st/c .

    Dodano po 8 [minuty]:

    Na marginesie w linku widac jak wytrzymałe są to sprężarki .Chodzi o wał i korbowody w modelu o pojemności 400cm sześciennych są takie jak w modelu o pojemnosci 308cm sześciennych .Nawet w modelach o większej pojemnosci są wyższe obroty max a pomimo to wytrzymuja .Mozna oczywiscie dac 1400obr /min ale wydajnosć będzie mniejsza i czasem zachodzi potrzeba montowania 2 sprężarek a więc i mocniejszego silnika w sytuacji gdy wystarczyć by mogła jedna za to pracująca na wyzszych obrotach .Zobaczcie od 41 sek http://www.youtube.com/watch?v=z_ddRiMX008 na jakich obrotach sprawdzana jest sprężarka

    Dodano po 11 [minuty]:

    Moim zdaniem smarowanie rozbryzgowe w tym modelu nie jest gorszym od smarowania ciśnieniowego gdyz to drugie jest w istocie też smarowaniem rozbryzgowym i wysokie obroty ułatwiają rozpylania oleju w komorze korbowej .Co do silnika to mozna dać silnik 3 kw i jedną sprężarke na ok 2000obr/min i wydajnosć bedzie ok 50 procent wyzsza niż przy obrotach 1400. Tu już musi każdy sam określić jakiej wydajności potrzebuje .Obecnie chyba są to najlepsze sprężarki samochodowe do przystosowania ich do zastosowań warsztatowych .
  • Szafy RackSzafy Rack
  • #1863
    mateusz33
    Poziom 13  
    Posiadam spreżarke od władymirca,podobna do HS 11, i chciałbym sie zapytać czy lepiej poszukać drugiej hs 11 i dwie zamontować czy szukać jednej hs 21 czy 31 ? co bedzie bardziej sensowne i wydajniejsze?
    Pozdrawiam
  • #1864
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany
    dzikilopez napisał:
    Swego czasu dopadłem sprężarkę od IKARUSA, ostatnio napatoczył się zbiornik 50L z kompresora a w piątek i sobotę dzięki pomocy kolegi Darka K. wyszło mi a właściwie nam taki twór.
    Nowe życie kompresora olejowego

    Silnik 2.2kW 1400 obr/min chyba TAMEL SF100 obroty na sprężarce w okolicach 915obr/min.
    Czekam na presostat aby wykorzystać oryginalny zawór zwrotny z wyjściem na zawór upustowy. Pozostaje dorobić jakieś chłodzenie cylindrów i głowicy jak i chłodniczkę powietrza.

    Mam pytanko, jakie maksymalne obroty mogę dać na sprężarkę żeby silnik nie cierpiał. Zależy mi by szlifierkę pneumatyczną jakiś klucz lub grzechotkę podpiąć.




    Kolego! Skąd pomysł połączenia pompy ze zbiornikiem za pomocą SZLAUFA OGRODOWEGO? Przecież tam leci gorące powietrze (spokojnie ponad 100deg) a szlauf jest z polichlorku winylu. Zobaczysz, (czego Ci nie życzę) że Ci zaraz pierdyknie ten wąż. To jest niebezpieczne!
  • #1865
    dzikilopez
    Poziom 14  
    scalakmen Wąż był wykorzystany jako tymczasowa odma, ale lepsza okazała się butelka PET, docelowo ma być zbiorniczek nad odmą żeby wypluty olej sobie mógł ściekać swobodnie. Połączenie pompa-butla będzie w miedzi, możliwe że nawet z jakąś mini chłodnicą powietrza.
    Docelowe obroty na pompie będą 1200-1400/min więc czeka mnie jeszcze wykonanie chłodzenia głowicy.
  • #1866
    roberto7727
    Poziom 22  
    mateusz 33 wydajniejsza powina byc hs 31 ale jest problem ze smarowaniem a na smarowaniu rozbryzgowym trzeba jej zredukować obroty .Hs 11 jest bezproblemowa ale mało wydajna .Zależy do czego będzie używana sprężarka .2 szt hs 11 wystarczą do malowania .Od władymirca nie znam sprężarek .Najlepszym wyjściem jest sprężarka od ikarusa .Można kupić za 300zł zależy też od stanu czasem trzeba zrobić remont ale to dotyczy każdej sprężarki .Zawory do ikarusa kupić można za 80zł komlet 4szt .Pierścienie po 15zł na tłok .
  • #1867
    mateusz33
    Poziom 13  
    Dzieki Robert za odpowiedz, kompresor z takich poważniejszych spraw bedzie uzywany do malowania, ale tego sporadycznie bedzie, jak narazie to chce pomalować ciagnik pług i opryskiwacz,dlatego chce stworzyć jakiś kompresorek.

    Mam do kupienia 2 sprezarki hs 11, jak bym te 3 złaczył w całosc? warto?

    PS. pisze z netboka niemieckiego także nie bedzie polskich znakow.

    Zdjecie posiadanej spreżarki od władymirca
    [ Nowe życie kompresora olejowego

    Pozdrawiam
  • #1868
    roberto7727
    Poziom 22  
    Wystarczy nawet jedna tylko trzeba będzie czekać aż dobije ciśnienie a więc 20 sek malowania minutę przerwy.Przy 2 szt i zbiorniku 50 litrów minimum powinno wystarczać na bierząco do malowania. Do piaskowania to i 3 nie wystarczą .
  • #1869
    mateusz33
    Poziom 13  
    Piaskowac nie mam zamiaru, zbiornik wezme od lpg i bede szukał od 60 l zwyż, silnik mam 4 kw 2800 obrotów,takze zrobie przełożenie 2:1, chyba powinno byc dobrze?
  • #1870
    roberto7727
    Poziom 22  
    Po co taki silnik ? Do hs11 wystarcza o mocy 1,1kw i to aż do 12 atm . Do 2 sztuk wystarczy 1.5kw pompujac do 7-8 atm .Ostatecznie dla pewności można dać 2,2kw .Tylko czy do okazjonalnego używania warto robić na 2 pompach ? Moim zdaniem najlepsze są z ikarusa 2 tłoki ,smarowane rozbryzgowo ,silnik 2,2kw wystarcza w zupełności a wydajność ma 3 szt hs11.
  • #1871
    vag.dienst
    Poziom 8  
    Składam teraz nowy kompresor dla siebie, silnik 4 kW, sprężarka ABAC B5900. Szukam wyłącznika ciśnieniowego i zainteresował mnie presostat Nema 400V. Jednak w opisie wyłącznika na jednej aukcji jest napisane, że wyłącznik do silników do 2,2 kW. Wyższe moce to presostat ma już tylko sterować stycznikiem. Dziwne trochę bo fabryczne kompresory na ABAC B5900 jak i nawet B6000 mają same wyłączniki ciśnieniowe bez dodatkowych styczników. Jak to powinno prawidłowo wyglądać?


    U mnie 1xHS11 działa na silniku 3 fazy - 1,1kW i na butli 50l. Kompresor zdecydowanie do prostszych prac, wydajność ma za słabą.
  • #1872
    dzikilopez
    Poziom 14  
    vag.dienst sam posiadam ten wyłącznik,niedawno zakupiłem i tak wygląda jego dekiel z parametrami :
    Nowe życie kompresora olejowego

    Jak widać pisze 20A zapewne na fazę bo wyłącznik jest dość masywny ale kto ich tam wie.
  • #1873
    mateusz33
    Poziom 13  
    Jak nie znajde na okolicznych złomach jakiejs dwu tłokowej to bede bawił sie w hs 11, nie posiadam tak małego silnika, jedynie 3 kw lecz on jest kołnierzowy
  • #1874
    mateusz33
    Poziom 13  
    Możecie rozpoznać jaki jest to model? HS 31 czy HS 21?

    Pozdr. Nowe życie kompresora olejowego
  • #1875
    mario9987
    Poziom 14  
    Według mnie to jest sprężarka Hs 18 z autosana.
  • #1876
    roberto7727
    Poziom 22  
    Dokładnie tak wygląda jak hs 18 . Mam pytanie ,gdzie lub z czego można dopasowac podkładkę falistą z blachy sprężynowej ? Mam dobre zawory tłoczne do ikarusa tylko pękły podkładki sprężyste dociskające płytkę zaworu .

    Dodano po 3 [minuty]:

    mateusz33 ta sprężarka z autosana ma smarowanie ciśnieniowe . Wydajność podobna jak 2 szt hs 11 .
  • #1877
    vag.dienst
    Poziom 8  
    dzikilopez napisał:
    vag.dienst sam posiadam ten wyłącznik,niedawno zakupiłem i tak wygląda jego dekiel z parametrami :
    Nowe życie kompresora olejowego

    Jak widać pisze 20A zapewne na fazę bo wyłącznik jest dość masywny ale kto ich tam wie.


    Dzięki za info, najprawdopodobniej nie będę kombinował i dam sam wyłącznik ciśnieniowy, ewentualnie w przyszłości coś zmienię.
  • #1878
    vcc
    Poziom 34  
    Po 3 dniach przewałkowałem cały temat w związku z nabyciem potwora czyli kociołek 400L z kompresorem S1P-36 i kompresorem od jelcza hs 31 z smarowaniem ciśnieniowym, całość pracowała w zakładzie i służyło do piaskowania na płytach nagrobków. Obie sprężarki napędzał silnik 3kW 1440 obr, nie sprawdzałem zakresu działania bo planuję wcześniej próbę wodną. Co do obrotów sprężarek - wan 645 obr, jelcz - 940. Planuję zwiększyć obr sprężarki od jelcza do 1200-1400 obr, czy silnik 4kW 1440 obr podoła obu sprężarkom? Zdjęcia wrzucę jak będę miał możliwość

    Jaki olej zastosować do poszczególnej sprężarki, wiem że do WAN-a:
    Zaleca się następujące oleje:
    - olej sprężarkowy TAURUS HD100
    - olej sprężarkowy SHELL CORENA OILS P100

    czym zalać sprężarkę jelczowską
  • #1879
    roberto7727
    Poziom 22  
    Przy obrotach 1400/min ,silnik 4 kw wystarczy do napędzania sprężarki jelczowskiej czy podoła gdy dołożysz jeszcze następną pompę to może być problem przy takich obrotach .Do smarowania sprężarki może być olej ... taki jak do jelcza przecież takim olejem jest smarowana w pojeżdzie .Dodatkowo jeszcze silnik napędza pompę oleju a to też wymaga trochę mocy .Jak próbowałem napędzać samą pompę oleju wiertarką o mocy 600watt to mocno się grzała .Silnik 5,5kw powinien bez wysiłku dać radę .
  • #1880
    Petercali
    Poziom 10  
    Przymierzam się do rozbudowy spreżarki w tej chwili jest jedna dwutlokowa od ikarusa.
    Chce dołożyc kolejną, możliwe są 2 lokalizacje:
    1.silnik a nastepnie dwie sprezarki w szeregu
    2.silnik w srodku a sprężarki po lewej i prawej

    Czy obojętne jest który rozklad wybiore?
  • #1881
    roberto7727
    Poziom 22  
    Obojętne bo będzie działać jak założysz .Jednak lepiej jest gdy pompy są po dwóch stronach silnika bo obciążenie łożysk silnika jest równiej rozłożone. Są i wady takiego rozwiązania ale ogólnie lepiej jest po dwóch stronach silnika
  • #1882
    vcc
    Poziom 34  
    Więc tak, dziś była próba wodna, zegar mam do 10 bar, przekręcił się na 12 i nic się nie działo z kociołkiem, wyłącznik ciśnieniowy pracował w zakresie 4-6 bar więc zapewne przy takim ciśnieniu silnik 3kw dawał radę, planuję podnieść zakres do 6-8 bar oraz zwiększyć obr sprężarki od jelcza, silnik 5,5kw da radę przy obr wana 650 i jelcza 1200 ?? Co do zaworów zwrotnych, w obwód sprężarki jelczowskiej jest wpięty zawór ciśnieniowy jak w ciągniku, wan ma bezpośrednie połączenie z butlą, jakie zawory zwrotne zastosować

    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego

    Smarowanie sprężarki jelcza jest w skrzynce od tyłu sprężarki, powrót oleju jest za kołem pasowym i wraca do zbiornika.
    Jeszcze kwestia napędu, czy przy zwiększonym ciśnieniu napęd na jeden pasek 17/kompresor wystarczy czy zmienić na 2 paski bo to raczej nie problem oraz jak zrobić chłodzenie bo koła pasowe nie są oryginalne
  • #1883
    roberto7727
    Poziom 22  
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/602_04.pdf tu masz noty katalogowe i dane techniczne do różnych sprężarek w tym jelczowskich .Zawory zwrotne zamontuj przy butli wystarczą 1/2 cala tylko trzeba rurki między sprężarką a zaworem zwrotnym miec czyste .Inaczej wystarczy aby podeszło cokolwiek np ziarenko rdzy pod grzybek zaworu i będzie puszczał ciśnienie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ja mam dwie sprężarki ikarusa dwutłokowe i silnik 4kw daje radę .Silnik można przeciążyć ale to ryzykowna sprawa .Dziś rozmawiałem z elektrykiem i mówił że izolacja uzwojenia topi się przy 120st co odpowiada temperaturze ok 80st na obudowie silnika .Jednak nie wyobrażam sobie takiego katowania silnika aby zagrzać go do takiej temperatury .Silnik 5,5kw raczej trzeba uruchamiać gwiazda trójkąt a to komplikuje sprawę .Mi startuje od razu w trójkąt a mam zabezpieczenie 16a.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Ja mam obawy czy silnik 4kw da radę bo nie znam tej pompy wan ,ale jak 3kw dawał radę to przy zwiększeniu ciśnienia tylko silnik 4kw pewnie by wystarczył .Jak chcesz podnieść obroty i ciśnienie to lepiej dać dla pewności 5,5kw.
  • #1884
    vcc
    Poziom 34  
    Więc tak, póki co sprężarka z jelcza musi poczekać, dziś sprawdzałem jak bije i wyszło że wydajność jej to 280L przy 940 obr to porażka, rozkręciłem na części pierwsze i w środku obraz nędzy i rozpaczy, o ile cylindry i tłoki w miarę to panewki a raczej resztki to tragedia, kanały olejowe zapchane więc raczej trzeba rozejrzeć się za inną sprężarką,

    Co do smarowania tejże sprężarki, na końcu zamontowane koło zębate które to napędzało pompę olejową z silnika C-360 która to posiada zawór ciśnieniowy

    Nowe życie kompresora olejowego

    Jeden koniec zawinięty w dół jako smok, a wyjście z pompy podpięte pod sprężarkę przewodem, takiego rozwiązania jeszcze nie widziałem
  • #1885
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany
    Co za pompa? Wygląda na HS-31



    vcc napisał:
    kanały olejowe zapchane

    Wymocz i umyj w benzynie.

    vcc napisał:
    więc raczej trzeba rozejrzeć się za inną sprężarką

    Niekoniecznie :) Pokombinuj, może ją odratujesz.
  • #1886
    vcc
    Poziom 34  
    Tak, hs 31 z zaworkami okrągłymi, co do zapchanych kanałów olejowych to mało powiedziane, one są zabite i to metalem z panewek i tłoki po bokach już lekko przerysowane, pytałem na okolicznych szrotach to nie mają jelczowskich sprężarek a ceny na alle i tabl... to trochę dobijają
  • #1887
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany
    Popatrz w serwisach/warsztatach autobusowych. Ja mam własnie z tego miejsca HS18. Tylko jak będziesz miał wybór bierz sprężarki polskie a nie jakieś BMW (mi takie proponowano). I potarguję się trochę, ja dałem za moją stówkę i trochę przepłaciłem.
  • #1888
    vcc
    Poziom 34  
    Mi będzie potrzeba powietrza (piaskowanie) i teraz tak kombinuję czy szukać sprężarki hs31 bo jak pytałem to 100-150zł a za silnik od malucha goły bez głowicy 100, więc tylko do malczana zarzucić głowicę z jelcza, dorobić podstawę i kompresorek dmucha. Co do napędu silnika z malczana i wana to myślę że silnik 5.5 nie wyrobi i trzeba by 7.5kW zamontować - co do typu silnika to nie będzie problemu - każdy typ mam w domu, teraz czekam na opinie
  • #1889
    roberto7727
    Poziom 22  
    może zobacz czy da radę zmienić panewki na łożyska igiełkowe .Co do zapchanych kanałów to pamiętam jak czyściłem wał w polonezie kiedyś i niczym nie szło wymyć kanałów olejowych .Pomogło dopiero wiertło . Silnik z malucha to średni pomysł ze względu na tłoki które sprężają obydwa na raz .Powoduje to mocne drgania silnika a kompresor potrafi ,,chodzić'' po warsztacie .Przy silniku 7,5kw to napędzisz silnik z poloneza .Popatrz na youtube jest taki filmik.