Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 27 Dec 2014 09:20 1493890 6625
  • #2341
    jero11
    Level 13  
    Jeśli mają być 4 sprężarki to zrobiłbym 2x po 2 sprężarki połączone szeregowo z przemiennie ustawionymi tłokami (co 45 stopni jeden tłok w górze) Przy 4 sprężarkach połączonych szeregowo pierwszy wał od strony napędu będzie miał największe obciążenie i może pęknąć, przy 2x2 sprężarkach wały spokojnie wytrzymają. Napęd można rozwiązać jak w silnikach z dwoma wałkami rozrządu, na górze sprężarki umieszczone obok siebie, na dole napęd z WOM i do tego napinacz, do napędu użyć można 3-4 pasków A lub B, wtedy nie trzeba stosować dużego naciągu lub pasek zębaty jak na rozrządzie, wtedy nie będzie mowy o ślizganiu się paska i wystarczy minimalny naciąg, będzie to zdrowe dla panewek. W 2 sprężarkach od strony napędu z WOM można przerobić dekle na łożyska nj206 a w pozostałych 2 wystarczy zrobić podtoczenie pod simering, ja bym zostawił wszystko na panewkach i zastosował pasek zębaty.
  • OxomiOxomi
  • #2342
    roberto7727
    Level 22  
    Wały sprężarek nie wytrzymają takiego rozwiązania zwłaszcza przy większych obrotach . Dużo prostsze rozwiązanie to dowolnie rozmieścić sprężarki i napędzać je kołem pasowym sprzeżonym z wałkiem wom .

    Dodano po 3 [minuty]:

    Problem może być ze smarowaniem jeśli dasz jedną pompę olejową na wszystkie sprężarki bo olej popłynie tam gdzie będzie miał najlżej czyli do najbardziej zużytej sprężarki .
  • #2343
    juzio500
    Level 10  
    Tego się właśnie obawiałem ,na samą pompę do tłoczenia powietrza chce wydać 3 tys zł ma być nie zawodnie i części dostępne tanie(dlatego szukając w sieci natrafiłem na was i ten wątek) .Najlepiej wolnoobrotowa ,dlatego zainteresowałem się sprężarkami z silników spalinowych itp .
    Na allegro jest pompa v 707 z 4 tłokami dwustopniowa wydajność w teorii 1160l obroty około 700obr/min chciałem napędzić to od razu z wałka ,na wał dorobić flanszę na duży wentylator 800mm który przy tych obrotach powinien dać radę utrzymać temp odpowiednią (nie dać się przegrzać itp)
    Tylko że na pompie jest koło pasowe ciężkie które robi za koło zamachowe jak je zabiorę to różnie może być .Dzięki za sugestię
  • #2344
    marcisarza
    Level 11  
    Pomyśl nad Wanem 3-tłokowym AW, bez przeróbek, bez niczego, uwierz mi ze ciężko jest przerobić sprężarkę jelcza, trzeba mieć zaplecze sprzętowe, inaczej majstry cie zjedzą, a pozatym sporo kombinowania, o czasie spędzonym nie wspomnę,gdybym miał drugi raz to robić raczej kupił bym wana, pod spodem mój sprzęt,ja piaskowałem, dziewczyna nagrywała wiec dlatego taka jakość,pozdrawiam
    https://www.youtube.com/watch?v=e_KYOimTT4E

    Dodano po 6 [minuty]:

    No i kolejna sprawa, czy potrzebne jest tobie ciśnienie do piaskowania rzędu 12 atmosfer?
    Myślę że w zupełności wystarczyło by do 8, do czego w zupełności wystarcza 1 stopniowa która będzie miała wyższą wydajność przy tej samej mocy silnika niż dwustopniowa.
  • #2345
    juzio500
    Level 10  
    Oczywiście nie potrzebne mi jest aż takie ciśnienie ,chodzi głównie wydajność .Jeśli z pompy 2 stopniowej nie wezmę max ciśnienia to będzie miała lżej ,np taka OMA b7000 ma wydajność efektywną na poziomie 900l/min ale przy 6 barach , jest to pompa dwu stopniowa i to jeszcze z cyklem pracy powiedzmy 50:50 a kosztuję sporo.
    A chce coś na 100% ,szukam dalej airpol może ..
    Mam jeszcze problem z zaworem upustowym .bo ciągnik będzie pracował non stop i chciałbym nadmiar powietrza upuszczać .Czy taki zawór bezpieczeństwa podoła takiemu zadaniu chodzi o ciągłe upuszczanie ciśnienia a nie o awaryjne sporadyczne .
  • #2346
    marcisarza
    Level 11  
    Z tego co wiem to pompy dwustopniowe działają na zasadzie że większy tłok wstępnie spręża powietrze napychajac je do komory mniejszego tłoka a wtedy mniejszy tłok spręża to powietrze do ciśnienia już nominalnego,wiec litr powietrza musi przejść przez dwa tłoki, a w sprężarce jednostopniowej owe powietrze zostaje sprężone odrazu do ciśnienia nominalnego bez strat energii na dodatkowy tłok itd...
    jeśli się myle, proszę o poprawienie.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Zawór bezpieczeństwa będzie powodował prace sprężarki pod obciążeniem, oraz będzie głośny, do takiego czegoś stosuje się osuszacze z maszyn typu jelcz albo innego pojazdu, które to po nabiciu powietrza do określonej wartości powodują wypuszczenie powietrza tłoczonego przez sprężarkę do atmosfery przez co maszyna pracuje praktycznie bez obciążenia a przy czym nie nagrzewa się tak jak przy tłoczeniu powietrza pod ciśnieniem. Stosują tęż rozwiązanie pod kątem podpierania zaworów ssących albo zamykanie kolektora ssącego. To drugie rozwiązania ma własnie ten wan o którym pisałem w poprzedniej wypowiedzi. Z tym zamykaniem dolotu nie wiem czy przypadkiem sprężarka nie będzie miała tendencji do zasysania oleju ze skrzyni korbowej poprzez tłoki,ponieważ w komorze tłoka będzie panowała cały czas próżnia.
  • #2347
    SadekMB
    Level 15  
    Przeczytałem temat powiedzmy że cały, jest wpis że dla WAN s1p36 prędkość tłoka 2m/s co daje nam ok.650 obr/min. Pytanie na jakich obrotach pracują wasze Wan-y i jaka jest wydajność ?
  • #2348
    juzio500
    Level 10  
    Czy taki schemat ma sens ?
    Zawór przy pompie 12bar przy odwadniaczy 8 bar i 10 bar na zbiorniku .Po nabici 8 barów zawór bezpieczeństwa w odwadniaczu upuści powietrze oraz spuści skroplona wodę .Co jest dla mnie pożądane bo jest automatyczne i robi dwie rzeczy za mnie spuszcza kondensat oraz reguluję ciśnienie w butli aby nie było więcej niż 8 barów
    Jak nie będę zmuszony robić coś na elektryce 12v z ciągnika i presostacie Nowe życie kompresora olejowego
  • OxomiOxomi
  • #2349
    SadekMB
    Level 15  
    Pytanie jak zawór zachowa się na działanie przez niego pozostałości wody.
  • #2350
    juzio500
    Level 10  
    Dlatego kombinuje schemat na presostacie i elektrozaworze na 12v
    Cały czas kombinuję czy nie lepiej kupić zamiast tej v 707 może 4x sprężarka FINI SKM 13?
    Nowe życie kompresora olejowego
    Pompę już kupiłem ,zastanawiam się czy wykonana chłodnica z rurek karbowanych z tej strony
    http://www.artom.com.pl/Przewody/002.htm
    miała by rację bytu .Ciśnienie do 16 barów przy dn25 zarabiają już końcówki ,rurkę można wyginać w chłodnicę dowolnego kształtu i długości .
  • #2351
    jaśkooo91
    Level 13  
    @SadekMB Ja mam Wana, ale stary typ (61r o ile się nie mylę). Zawory oryginalne bezwładne (bez sprężynek). Wydechowe oryginał, a ssące od Aspy 3JW60. Obroty mam około 720/min, silnik 4kW. Wydajność 480l/min. Pompuje około 6 bar w 1,5 min. Zbiornik 120l (nowsze miały 115l).
  • #2352
    juzio500
    Level 10  
    Wersja elektryczna (oczywiście przy presostacie zawór bezpieczeństwa dla butli ,zapomniałem wkleić ) :
    Nowe życie kompresora olejowego
    Wersja mechaniczna :
    Nowe życie kompresora olejowego
    Nigdzie nie znalazłem opinii na temat tej rurki karbowanej jako chłodnicy do kompresora , poza tym że ma wytrzymałość do 16 barów i że producent przewiduje przesył powietrza .
    W takiej rurce na pewno będą jakieś zawirowania (to na minus) i będzie się zbierała woda ,ale chyba to na plus ?
  • #2353
    roberto7727
    Level 22  
    Według mnie zawór bezpieczeństwa nie powinien być przy presostacie. Co prawda przy chińskich konstrukcjach tak jest ale podejrzewam że przy otwarciu zaworu może presostat uruchomić silnik. Dla napędu od innej maszyny niż elektryczna to bez znaczenia, ale lepiej umieścić ten zawór w innym miejscu.
  • #2354
    artur16
    Level 12  
    witam. Buduje kompresor 2x hs-31, silnik 5,5kW, Jako napęd chciałbym zastosować koła zębate AT10 25mm szerokosci. Zda to egzamin czy zerwie go przy pierwszym rozruchu?
  • #2355
    juzio500
    Level 10  
    Opracowałem nowy schemat mojego kompresora napędzany przez Wom .Rolę regulatora zastosowałem regulator ciśnienia do kamaza 8 bar ustawiony fabrycznie .
    Niestety za pewne nie ma takiej wydajności jak moja pompa .Podłączyłem go nie szeregowa tylko równoległe a przelot zaślepiłem korkiem .Zastanawiam się tylko nad pracą w takim układzie w teorii ciśnienie w układzie chłodnica regulator będzie jednakowa po przekroczeniu 8 barów zawór w regulatorze otworzy i upuści ciśnienie oraz kondensat woda olej itp .Jeśli ten pomysł by nie wypalił trzeba by było poszukać wydajność przepływu tego regulatora i puścić w szereg jego chłodnica regulator i na zbiornik.
    Mam pytanie do mojego czwórnika przy butli ponieważ nie chciał bym robić zbytnio dziur w moim zbiorniku lpg chciałem ograniczyć się tylko do wspawania mufy 5/6 i do niej redukcję na 1" i taki czwórnik dla wejścia po prawo od pompy poprzez zawór zwrotny ,na górze zawór bezpieczeństwa a po lewo wyjście na odwadniacz i zawór kulowy .Oczywiście na samym dole zawór spustowy do kondensatu w zbiorniku myślę nad 1/4 .A może lepiej dać najpier zawór kulowy na wyjściu a za nim odwadniacz?.Nie pokoi mnie myśl że powietrze zamiast wtłaczać się do zbiornika będzie od razu szło do wyjścia na zawór kulowy .Troszkę obawiam się wspawania np po drugiej stronie 1" mufy dla zasilenia a dziurę po wielozaworze zostawić na wyjścia sprężonego powietrza .Jak spawacie rurki do butli ?spawacie ciągłym jedną czy dajecie kilka warstw ? Nowe życie kompresora olejowego
  • #2356
    roberto7727
    Level 22  
    Masz już zbiornik ? Jak nie to warto zdobyć taki z instalacji holenderskiej .Ma kilka wejść gwintowanych .

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wspawanie rurek do butli nie jest szczególnie trudne .Sam zanim kupiłem migomat musiałem wspawać zwykłą elektrodową spawarką i to o małej mocy .Ważne aby zalać wodą prawie do pełna i nabić ciśnienie wyższe niż na codzien używane . Są też butle typu holenderskiego z odkręcanym deklem .Służył on do wyjmowania pompy ze zbiornika .Grubość dekla to ok 2 cm stali .Tak więc można bezpośrednio gwintować w tym elemencie .
  • #2357
    juzio500
    Level 10  
    Tak zakupiłem już zbiorniki ,była wyprzedaż i kupiłem 2 szt 100l (nowe sztuki) ale tylko z jednym otworem na wielozawór .Po dłuższym zgłębieniu tematu zastosuję tylko jeden zbiornik jako magazyn powietrza które i tak szybko będę opróżniać więc nie widzę sensu stosowania 2 szt.Spawam dość dobrze migomatem ,o próbie szczelności czytałem było kilka razy poruszane .Chodzi głównie mi o np wspawywanie np rurki z gwintem czy dajecie (zagłębiacie) do środka część czy tylko na styk powierzchni itp.Rurkę z gwintem do spuszczania skroplin wypadało by spawać do czoła ,ale na górze wlot można by się pokusić o wsadzenie o kilka cm do środka .Myślę też nad tym żeby zamiast jednego rurki grubej dać dwie małe i jedna wlotowa dać dłużej do spodu zbiornika a wylotową na styk na samej górze ,ciekaw jestem jaki był by z tego pożytek ?
  • #2358
    roberto7727
    Level 22  
    Ja spawałem spustową do czoła, a w zasadzie to wpuściłem tylko na grubość ścianki butli. Wlot i wylot możesz zrobić jak napisałeś, korzyść taka że będzie cyrkulacja w butli, a więc trochę więcej wody się skropli. Ja mam dwie butle i zrobiłem błąd bo wlot i wylot w tej samej butli. Efekt taki że w pierwszej spuszczam wodę np 200ml, a w drugiej 20 ml. Korzystniej dać 2 butle bo suchsze powietrze uzyskasz, a i powietrze zdąży się schłodzić bardziej. Zauważyłem że przy jednej butli i dużym poborze powietrza wąż do piaskarki robi się ciepły, skrapla się w nim woda i wpada to z powietrzem do piaskarki. Efekt wiadomy.
  • #2359
    SadekMB
    Level 15  
    jaśkooo91 wrote:
    @SadekMB Ja mam Wana ale stary typ (61r o ile się nie mylę). Zawory oryginalne bezwładne (bez sprężynek). Wydechowe oryginał a ssące od Aspy 3jw60. Obroty mam około 720 silnik 4kW.Wydajność 480l/min. Pompuje około 6 bar w 1,5 min.Zbiornik 120l (nowsze miały 115l).


    Do zaworków ssących dorabiałeś redukcje, ciekawią mnie te zawory bez sprężynek bo takich w sieci nie znalazłem.

    Korpus mam z 1987 roku zaś głowica to trudno określić.

    Testowo wygląda to tak :
    http://www.agrofoto.pl/forum/gallery/lightbox/539934-spr%C4%99%C5%BCarka-wan/
  • #2360
    toku74
    Level 31  
    roberto7727 wrote:
    Ja spawałem spustową do czoła a w zasadzie to wpuściłem tylko na grubość ścianki butli . Wlot i wylot możesz zrobić jak napisałeś ,korzyść taka że będzie cyrkulacja w butli a więc trochę wiecej wody się skropli .Ja mam dwie butle i zrobiłem błąd bo wlot i wylot w tej samej butli .Efekt taki że w pierwszej spuszczam wodę np 200ml a w drugiej 20 ml .Korzystniej dać 2 butle bo suchsze powietrze uzyskasz a i powietrze zdąży się schłodzić bardziej .Zauważyłem że przy jednej butli i dużym poborze powietrza wąż do piaskarki robi się ciepły ,skrapla się w nim woda i wpada to z powietrzem do piaskarki .Efekt wiadomy .

    No to daje się butle jedna na drugiej. Z górnej spływa z powietrzem do dolnej, a spuszczasz z dolnej wszystko.
  • #2361
    juzio500
    Level 10  
    Dostałem odp od firmy artom odnośnie rur karbowanych jako chłodnicy między kompresorem a zbiornikiem :

    ,,Rura karbowana może pracować z ciśnieniem maksymalnym 16bar i może obsługiwać sprężone powietrze, jednak
    w pewnych warunkach może "świstać" (wpaść w niepożądane drgania) na skutek zawirowań powietrza.
    Można się tego pozbyć zmieniając prędkość przepływu powietrza.
    Rura może służyć jako wymiennik ciepła"

    Oczywiście wymiar dn25 ,czy jest sens zakupić może nie od nich ale takich rur właśnie do wyłapania wilgoci i z powietrza oraz ochłodzeniu ,np 3 mb zwinięte w koło tak aby napór powietrza obwiewał rurki ?
    Nowe życie kompresora olejowego
    Co wybrać miedzy miedzią a stalą nierdzewną dn25 a miedzianą fi 22 miękką
    Pompę już dostałem i teraz myślę dalej .Odnośnie regulatora ciśnienia od kamaza star jelcz miał ktoś z tym do czynienia bo nie wiem czy dla mojego zastosowania zda egzamin w podłączeniu równoległym z zaślepioną jedną stroną .Zdobyłem książkę w pdf naprawa star 266 jest tam ten regulator ale rysunki i to co jest wewnątrz jest dla mnie nie zrozumiałe ,pomoże ktoś ?
  • #2362
    jaśkooo91
    Level 13  
    @SadekMB Nic nie przerabiałem. W mojej głowicy gniazda zaworów są mniejszej średnicy (około 30mm). W nowszym typie głowicy około 40mm.

    Tu jest zdjęcie głowicy starego typu:
    Nowe życie kompresora olejowego
    Oraz tu:
    Nowe życie kompresora olejowego

    A tu nowego typu:
    Nowe życie kompresora olejowego

    Z góry głowice różnią się śrubami dociskającymi zawory, poza tym identycznie wyglądają.

    A tu zdjęcia moich zaworów wydechowych.
    Nowe życie kompresora olejowego
    Nowe życie kompresora olejowego

    SadekMB wrote:
    ciekawią mnie te zawory bez sprężynek bo takich w sieci nie znalazłem
    Ojj ja też sporo szukałem i nic nie znalazłem. A do kompletu brakuje mi jeden ssący, i chętnie bym odkupił, lecz ciężko znaleźć wgl jeśli ktoś sprzedaje chociażby całą kompletną głowicę tego typu. Rzadki okaz.

    Dokładnie widać jak to wygląda. Podobnego działania są w kompresorze KP-2A wcześniejszych wydań.

    Ciekawostką jest też to że jeszcze różni się wał korbowy i panewki. U mnie czopy mają średnicę 35mm,a w nowszym typie 40mm. Do nowego typu panewki są hmm zwykłe, takie jak montowane w autach,motocyklach,etc. U mnie jest o tyle gorzej że w serwisie Wan Gdynia już nawet takich panewek nie idzie dostać. Oto zdjęcia:
    Nowe życie kompresora olejowego
    Nowe życie kompresora olejowego
    Nowe życie kompresora olejowego

    Oraz sworznie tłoków mają średnicę 18mm (Pasują sworznie od MZ ETZ 250/1) a w nowym typie 15mm. Także tłoki z allegro trzeba dać do roztoczenia otworu pod sworzeń.
    Pozdrawiam.
  • #2363
    roberto7727
    Level 22  
    Regulator od Stara czy Kamaza będzie działał jak zawór bezpieczeństwa tzn. upuszcza nadmiar ciśnienia. Nie sądzę aby regulował na wyjściu tj. w regulatorach z odwadniaczem.
  • #2364
    juzio500
    Level 10  
    A mi właśnie nie chodzi o regulację tylko o to by nie powstało nadmierne ciśnienie, w sumie przy dyszy 4mm może wcale nie być nadmiaru powietrza i problem będzie z głowy. :)
    Zastanawiam się czy regulator będzie pracował z zaślepionym jednym kanałem, tylko jedno wejście i upust po przekroczeniu ciśnienia. Czy w przewodzie między pompą a zaworem zwrotnym zmiana ciśnienia nie będzie nagła, chaotyczna i regulator będzie dziwnie pracował.
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #2365
    roberto7727
    Level 22  
    Oczywiście że będzie spełniał to zadanie bo upuszcza ciśnienie tym dolnym otworem. Sprawdziłem osobiście. Jak masz możesz zakładać, ale jak by przyszło kupić to lepszy zawór bezpieczeństwa do kompresora. W tym zaworze od Stara może się zbierać woda i razem z powietrzem jest spuszczana. Co będzie jak zamarznie?
  • #2366
    juzio500
    Level 10  
    Nie wiem czy nie piszę głupot ale .. Taki zwykły zawór bezpieczeństwa nie ma histerezy załączenia tzn przy przekroczeniu 8 barach upuści powietrze ale za kilka sekund znów i tak w koło .
    Taki regulator ma ustawione plus 1 bar(jeśli dobrze przeczytałem te zeskanowane strony ) czyli nabił by do 9 i wyłączył przy 8 barach więc jest szansa że jego działanie będzie poprawniejsze dłuższe przestoje praca/jałowy stan.To że w nim będzie się gromadzić woda jest dla mnie pożądane a jak zamarznie to i tak będę montował zawory bezpieczeństwa więc zabezpieczam się podwójnie .Ten regulator musiał bym kupić 76zł na allegro .Chyba dobrym pomysłem jest doprowadzenie 12v od ciągnika i założenie normalnego presostatu i założenie elektrozaworu do upuszczenia powietrza i osuszania chłodnicy :) nastawić na 8 do 10 bar i tyle ,chociaż wolał bym to w pełni mechaniczne bez elektryki .Co do chłodnicy chyba jednak wybiorę miedz fi 22 .
  • #2367
    roberto7727
    Level 22  
    Tak, masz możliwość ustawienia ciśnienia, ale z tego co pamiętam jest ona bardzo ograniczona. Inaczej mówiąc może 0.5 bar regulacji było. Może tak też być że miałem jakiś niesprawny zawór ale w każdym razie działał jako zawór bezpieczeństwa. Zdemontowałem go jednak bo u mnie służył jako filtr i odwadniacz. Słabo to jednak spełniało swą rolę.
  • #2368
    skybit
    Level 9  
    Cześć, potrzebuję pomocy odnośnie sprężarki - mianowicie na tabliczce znamionowej pisze typ KP-2A, ale chyba poprzedni właściciel wymienił tą sprężarkę bo w/w model zupełnie inaczej wygląda. Chodzi mi o to - po co są te dwa króćce (zaznaczone na jednym ze zdjęć) oraz jaki to jest model tego kompresora.
    Za pomoc z góry dziękuję.
  • #2369
    mario9987
    Level 14  
    Według mnie jest to sprężarka z ikarusa, a te dwa króćce są od chłodzenia głowicy cieczą.
  • #2370
    SKM 1964
    Level 33  
    Witam
    To jest sprężarka od IKARUSA z autobusu z chłodzeniem wodnym głowicy. Mam taką samą i sprawuje się wyśmienicie. Oryginalne koło pasowe miało 2 rowki na paski klinowe klasy A 13mm. Wejście na wał, stożek z wpustem. Stary typ tej sprężarki mógł pracować do 2200 obr/min. :D

    Dodano po 3 [minuty]:

    Źle to jest zrobione u Ciebie. Nie masz odpowietrzenia komory olejowej. Będzie sadzić olej uszczelniaczem. :|