Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 22 Nov 2015 21:52 1577233 6827
Helukabel
  • #3031
    farel123
    Level 12  
    Da sie to jakoś poprzerabiać by było ok ? Musze podjąć decyzje na czasie a nie chce kupic czegoś co się nie nada. Maksymalna wydajność na tabliczce znamionowej to 93m3/h przy 1800 obrotach.
    I skoro fabrycznie to rzuca olejem to nie cierpią na tym zawory ?
    Może jakiś odolejacz przy wylocie i tak to skonstruwać, że przy wyłączniu sprężarki otwiera się zaworek którym olej może powrócić do sprezarki.
    No i podobno one są chłodzone czynnikiem chłodniczym więc tu też może być problem.
    Szkoda takiej wydajności. Ten thermo king kumpla bez problemu osiaga 700l/min z małym silnikiem elektrycznym.
  • Helukabel
  • #3032
    roberto7727
    Level 22  
    Nie znam tych sprężarek tego modelu ale wystarczy sprawdzić czy zasysa powietrze przez głowice czy poniżej tłoków . Jak przez głowicę to można zaślepić kanał do skrzyni korbowej . Pierścieni olejowych jak nie ma to można próbować coś zamontować . Jednak jak powietrze zasysane jest poniżej tłoków przez komorę korbową to wiele nie zrobisz ,no chyba że zaślepisz i da się wywiercić otwór w innym miejscu . Odolejacz nic nie da bo jak wypompuje olej ze skrzyni korbowej to sprężarka się zatrze . Olej nie ma wpływu na zawory w głowicy a nawet może uszczelniać drobne nieszczelności .
  • Helukabel
  • #3033
    Mantrak
    Level 11  
    krzsiek wrote:
    zamieniłem na ten większy jak na zdjęciu w linku


    No właśnie co to jest za kompresor z twojego posta?
    Dołączam zdjęcia mojej. Niestety ma pęknięty korbowód i chciałbym go ew. dokupić znając model.
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #3034
    vcc
    Level 35  
    Byłem dziś na szrocie i zdobyłem redukcje do sprężarki od stara na gwint 22 więc czas brać się za składanie, jakby ktoś potrzebował to hs17 po 100zł, stan nieznany bo z rozbieranego auta
  • #3035
    Gżehó
    Level 21  
    Pomału zabieram się do składania A50'tki i jest kilka pytań.
    Pierwsza sprawa tyczy się polskich pierścieni Primowskich.
    Nie miałem z nimi wcześniej przyjemności stąd niby mały dylemat.
    Po włożeniu nowego pierścienia 130 do cylindra luz wychodzi jakieś 0,25 (używany ma zaledwie 0,50), z czego książka do 4 cylindrówek z loko podaje luz montażowy od 0,45 do 0,65 i graniczne zużycie przy 2,5.
    Dla małego cylindra po szlifie 72,5mm nowe pierścienie mają luz 0,15, producent zaleca montażowy luz od 0,3-0,45 i dopuszczalne zużycie do 1,5mm.
    Czy to jest normalne że te pierścienie są produkowane za ciasne i trzeba piłować?
    Może ktoś z was ma wiedzę, czy luz dla zwykłych 2 cylindrówek przewidywany był inny, niż dla mocno katowanych 4 cylindrówek w polskich lokomotywach?

    Ja jestem raczej zdeterminowany podpiłować, bo wprawdzie u mnie ta maszyna ma do tej pory lekkie życie, ale szkoda by było gdyby tłoki stanęły jak się zagrzeje... Co Wy na to??
    Jeśli piłować, to czym?

    Drugie pytanie odnośnie samych pierścieni. Dopiero teraz zauważyłem, że przysłane przez dostawcę pierścienie nadwymiarowe 72,5 nieco się różnią. Normalnie Airpol ma dwa rodzaje, tzn. sztuka olejowy i trzy uszczelniające. Ja dostałem oczywiście olejowy, jednak z tych uszczelniających jeden ma takie wycięcie jak na zdjęciu, reszta pełne. Ten wycięty ma znaczek FPT, reszta łącznie z nominałami 130 ma napis PRIMA. Zobaczcie na zdjęciu, stary tłok ma komplet takich z wycięciem.
    Zamierzam założyć ten z wycięciem na samą górę, dobry pomysł?
    Skoro są tylko napisy FPT lub PRIMA to w zasadzie nie ma znaczenia jak założę, prima jasno oznacza jeśli jest jedna możliwość montażu z tego co kojarzę?

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Uszczelniania, kupione za namową w firmie innej niż Airpol. Zamówienie to była trochę droga przez mękę, bo oni produkują dla sprężarek w loko 4 cylindrowych, lub starszych 2 cylindrowych jednak smarowanych rozbryzgowo. Trzeba było spisywać indeksy z katalogów i kompletować, ale udało się. Uszczelki widać wysokiej jakości, każda z osobna opisana tak że bajka ;-) Tutaj akurat pierścień miedziany pod zawór zwrotny, takie same można montować na zaworach w głowicach, lub wykonane z gambitu. Ja wziąłem miedź pod zwrotny jak w oryginale, do głowicy pójdą gambitowe (oryginalnie nie było).

    Kolejna sprawa samych zaworów. Ostatnio Airpol bierze Hoerbigery. Rozbierałem swoje 3 zawory 46mm po roku i kilku godzinach pracy i powiem szczerze, że widać już ślady pracy, sądziłem że będą solidniejsze... Dokładnie wyczyszczone, dotarte wracają niedługo. Skręcone z czuciem, dodatkowo na klej.

    Cylindry po obróbce, jeden po szlifie i "kamieniowaniu", drugi jedynie czyszczony kamieniem. Teraz wyglądają słabo bo uświnione, ale po odebraniu z zakładu wyglądały jak nowe :-)
  • #3036
    vcc
    Level 35  
    Jeżeli sprzęt mniej katowany to luzy mogą być mniejsze, wiadomo że trzeba dotrzeć i nie będziesz piłował non stop 8 godzin po złożeniu.
    Składamy zawsze napisami do góry.
    Co do pierścienia to ciężko powiedzieć czy nie jest to jakiś uszczelniająco-zgarniający i wtedy powinien pójść na dół nad olejowy
    Podkładki miedziane pozostały mi po wanie bo zaworków nie wykręcałem tylko rozbierałem. Będę potrzebował 2 zwrotnych na zbiornik do wana ale właśnie słyszałem że produkowane obecnie już jako nowe puszczają.
  • #3037
    Gżehó
    Level 21  
    Jutro dostanę nowe na pierwszy stopień z innego źródła niż Airpol to zobaczymy jak z jakością, podobno lepsze niż Hoerbigery i cenowo dużo lepiej niż na obecną chwilę (a ceny w stosunku do zeszłego roku poszły o ponad 100%??).

    Wracają do pierścieni, piłował raczej będę bo od tego "włosa" nie zbiednieję, a szkoda żeby przez nieuwagę robić remont, po remoncie ;-)

    Tłok 130, napisałem że są trzy uszczelniające jednakowe, błąd. Dzisiaj przy czyszczeniu okazało się, że są dwa z oznaczeniem TOP, jeden bez. Wygląda to jak dwa zbierająco uszczelniające i jeden uszczelniający, co Wy na to? Pod palcem nie czuję różnicy, ale...

    Tłok 72,5 tutaj nie ma napisów TOP, ale jest różnica z ząbkiem jak w poprzednim poście. Mam dylemat teraz bo mówisz o napisie od góry, a żeby on był o góry, musiałby być wycięciem w górę, jeszcze nie widziałem tłoka z tak zamontowanym pierścieniem, dodatkowo patrz stary tłok. Do tego zajrzałem na stronę PRIMY, tak jak pamiętałem oni wspominają tylko o oznaczeniach TOP lub G dawanych na pierścieniach gdzie to ma mieć znaczenie, podobno w pozostałych nie ma mieć znaczenia... Patrząc dalej w katalog ten jeden pierścień ma zamek tzw. z zabezpieczeniem bocznym, czyli prawdo. to samo tyle że w moim przypadku niepotrzebne...

    Cytując:

    "Uwagę należy zwrócić na znakowanie pierścieni "TOP" lub "G" co oznacza "górę". Pierścienie montujemy zawsze oznaczeniem do góry tłoka ( w kierunku denka ). Jeśli takich oznaczeń na pierścieniu nie odnajdziemy, montaż jest dowolny."

    Jak się ktoś jeszcze może odnieść do pierścieni to zapraszam. Miało być prosto, a nie jest. Miałem brać pierścienie w szlifierni, byłoby szybciej i jak należy, mam za swoje.

    Kilka fotek, tłok 130 po wstępnym czyszczeniu, pierścienie 130 i 72,5 z widokiem na oznaczenia.
    Dalej ważenie przed walką ;) Korbowody ważą tyle samo. Po co ta zabawa? Ano przeciwwagi na wale są różne. Gdyby było nieczytelnie zestaw 1 stopień waży 1950gr, 2 stopień 2005gr, jedna przeciwwaga 1510gr, druga 1680gr.
    Ciekaw jestem jak byście je założyli, w sensie po której stronie wału. Dodam że 1 stopień jest bliżej koła pasowego, drugi stopień bliżej pompy olejowej. Ja wiem jak było, ale czy to jest logiczne? Kompresor nie skakał po garażu, "szaleje" bardzo mało więc wyglądał na dość dobrze wyważony ;-)
  • #3038
    vcc
    Level 35  
    W Wanie są 2 przeciwwagi i też różniły się waga i to było sporo coś koło 100g, założyłem tak jak były wcześniej i sprężarka nie tańcuje po całym garażu, fakt że obr poniżej 1000 ale i tak masa całej pompy jest spora, koło pasowe gdzieś z 50kg
  • #3039
    SKM 1964
    Level 33  
    Powiem tak . Pierścienie z takim wycięciem stosuje się w silnikach dwusuwowych.
    W kanałku tłoka jest obsadzony kołek i on zapobiega obracaniu pierścienia
    podczas pracy , tak żeby jego zamek nie trafił na kanał w tulei cylindrowej . :|
  • #3040
    Gżehó
    Level 21  
    Tak, może się z tym kojarzyć :-)
    Ale jak widać też takie kiedyś siedziały, a szanse że ktoś je zmieniał są raczej bliskie zero. Wyglądem i wagą również w zasadzie się nie różni od reszty, moim zdaniem jest to pierścień podobny, tyle że z innym zamkiem.
    No nic, poskładam i zobaczymy.

    Tymczasem siedzę w delegacji, a do domu dotarła ostatnia paczka.
  • #3041
    trzaska456
    Level 17  
    Jestem w trakcie remontu sprężarki GKW i na wale korbowym jest śrubka z sprężynką nie mam pojęcia do czego. może do rozbryzgu oleju? Mam również pytanie po co są otwory w głowicach chodzi mi o te większe w ten mniejszy wkręcam zawór bezpieczeństwa.
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #3042
    jaśkooo91
    Level 13  
    @trzaska456 Tak, ta śruba to jest do rozbryzgu oleju.
    Jeśli chodzi o te większe otwory to jest pewna zagadka. Przeważnie te sprężarki były dwustopniowe i otwory były tylko na drugim stopniu pod zawory bezpieczeństwa. Ciężko znaleźć info jak sprawa wyglądała w tej jednostopniowej.
  • #3043
    majek88
    Level 2  
    Witam,
    Kupiłem niedawno kompresor na bazie sprężarki dwutłokowej. Chcę zrobić przegląd tej sprężarki, ale nie wiem dokładnie od czego ona pochodzi. Na obudowie nie ma żadnej tabliczki znamionowej. Jest tylko wytłoczona jakaś gwiazda i oznaczenie L2-1,2. Czy ktoś wie od czego faktycznie jest ta sprężarka i gdzie szukać do niej części zamiennych?


    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #3044
    SKM 1964
    Level 33  
    Z pierwszej fotki , biorąc pod uwagę typ mocowania podstawy sprężarki
    jest bardzo podobna do starego typu ikarusa ale mogę się trochę mylić
    gdyż głowica jest troszkę inna . :| Smarowanie też ma przerobione , bo tak w
    oryginale nie było . :|
  • #3046
    majek88
    Level 2  
    z linku wynika, że jest to sprężarka z samochodu ciężarowego CSEPEL (Węgry) więc możliwe, że była też montowana w ikarusach. Niestety nic więcej oprócz wydajności w tym linku nie znalazłem. :roll: Jeśli byłaby to sprężarka ze starego Ikarusa to jak było tam rozwiązanie smarowanie przed przeróbkami? :?:
  • #3047
    roberto7727
    Level 22  
    W normalnym ikarusie smarowanie jest hm.. niespotykane . Po prostu olej pod ciśnieniem doprowadzany jest do tj wtryskiwacza który uruchamiany jest krzywką na wale korbowym . Olej jest w ten sposób rozpylany w komorze korbowej sprężarki . Nie mniej w dnie komory korbowej są specjalne rowki z których olej nie ma możliwości spłynąć gdyż są niżej od otworu odpływowego oleju do silnika . W praktyce to bez znaczenia bo zalanie olejem i eksploatacja jest bezproblemowa .Wystarczy zaślepić odpływ oleju a w miejsce wtryskiwacza wkręcić rurkę służącą za odmę . Sprężarka jest łożyskowana na łożyskach tocznych . W starszym typie też powinno tak być .

    Dodano po 2 [minuty]:

    Taki typ smarowania jak widać na zdjęciach w zupełności wystarczy pod warunkiem utrzymywania ok 0.7 l oleju w sprężarce .
  • #3049
    roberto7727
    Level 22  
    No podobną powiedzmy bo jak dochodził płyn o temp 80 st/c to wychodził pewnie cieplejszy . W układzie na sprężarce płyn ma na ogół na dojściu niższą temperaturę co powoduje skuteczniejsze chłodzenie , tak więc można podnieść cokolwiek obroty sprężarki bez obawy przegrzania jej .
  • #3050
    majek88
    Level 2  
    Smarowanie w takim razie zostawiam tak jak jest. Wymienię tylko olej bo nie wiadomo kiedy ostatnio ktoś to robił. Czy stosować jakiś konkretny olej czy może być zwykły silnikowy? Na zbyciu mam półsyntetyk 10W40 bo zawsze zostaje mi z wymiany w samochodzie. :D
    Muszę dorobić chłodzenie cieczą tylko pytanie jaką pompę zastosować. W większości samochodów pompa jest dobudowana do silnika, przez co trzebaby dorobić jakąś pokrywę z króćcami. :-? Pytanie czy wiecie z jakiego samochodu pompa wody podejdzie bez przeróbki, aby podpiąć tyko węże?
    Myślałem też o zastosowaniu jakiejś używanej pompy obiegowej do CO. Trochę droższa w zakupie ale znowu mniej przeróbek.
  • #3051
    SKM 1964
    Level 33  
    Do CO bardzo dobry pomysł, ale też stosują używki ze starych pralek automatycznych. Co do tych z pralek to lepsze są ze starych modeli, bo z nowszych nie za bardzo nadają się do ciągłej pracy. Przegrzewają się uzwojenia cewki mimo chłodzenia na wirniku. :|
  • #3052
    roberto7727
    Level 22  
    Ja kiedyś miałem pompkę z pralki ze starego typu pralek i była znakomita .Przez pomyłkę w podłączeniu spaliłem ją . Dobre są tego typu
    https://www.google.pl/search?q=pompka+wiatka&...bm=isch&q=pompka+luna&imgrc=Chc1nXBtig3E6M%3A

    Tych lepiej unikać
    https://www.google.pl/search?q=pompka+pralki&...l8XIKHfVEAxgQ_AUIBigB#imgrc=2fjiG3AyXkwUnM%3A

    Dodano po 10 [minuty]:

    Mam panowie pewnien problem związany z rozruchem sprężarki . Potrzebuję napędzać sprężarkę silnikiem 7.5 kw . Można by zastosować rozruch gwiazda/ trójkąt jednak obawiam się że przy ciśnieniu załączania ok 6atm silnik w gwieżdzie nie da rady ruszyć . Czy ruszy ? Pytam bo nie chcę niepotrzebnie kupić taki silnik . Myślałem też nad rozruchem na pusto a następnie jak silnik już będzie pracował regulować ciśnienie zaworem bezpieczeństwa a silnika nie wyłączać po prostu . Mam zabezpieczenia przedlicznikowe 35A ale nie wiem czy gf czy gg . Czy zalicznikowe mogą być np 32A czy muszą być np 25 A ? Ostatnie zdanie z myślą o uruchamianiu bezpośrednio w trójkąt . Silnik ma 1450obr/min .

    Dodano po 2 [minuty]:

    Spreżarka będzie z 3 szt dwutłokowych ikarusów bo obecnie mam 2 szt napędzane silnikiem 4kw uruchamianym bezpośrednio na zabezpieczeniu 16A . Czy jak 4 kw startuje na bezpiecznikach 16A to 8kw wystartuje na zabezpieczeniu 32 A ?
  • #3053
    vcc
    Level 35  
    Automatyczny rozruch Y/D i do tego elektrozawór odprężny, u mnie 11kW w wanie chodzi na 32A "S" tylko właśnie z sterowaniem, chociaż 7.5 też startuje na raz w gniotowniku tylko tam ma lekko
  • #3054
    roberto7727
    Level 22  
    Automat y/D nie jest problemem tylko czy zalożenie 32A za licznikiem nie spowoduje wybicia 35A przedlicznikowych w przypadku jakiegoś zwarcia ? Zastanawiam się czy to prosty przelicznik skoro 4kw startuje na 16 A to teoretycznie 8KW powinien na 32 A . Tylko czy tak jest faktycznie .
  • #3055
    vcc
    Level 35  
    W przypadku zwarcia lecą mi 32A na garażu i 32 przed licznikiem, u ciebie może być podobnie ale 7.5 nawet na raz będzie startował ale siecią będzie szarpać [poza tym bezpieczniki od tego są że w razie zwarcia je wyłącza/przepala
  • #3056
    roberto7727
    Level 22  
    No to oczywiste tylko sporo liczą jak przyjadą wymienić przedlicznikowe z zaplombowaniem .
  • #3057
    trzaska456
    Level 17  
    Ja jeszcze odnośnie tej sprężarki GKW i otworach w głowicy tych większych, w jeden zawór wchodziło taki coś, akurat pod zaworem ssącym. Co to jest do czego? Jakaś regulacja otworzenia zaworu? Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #3058
    vcc
    Level 35  
    Jeżeli to jest coś w rodzaju tłoczka i działało by na powietrze to z elektrozaworem może tworzyć swego rodzaju odprężnik do startu, coś jak w wanie, tylko w wanie blokuje ssanie przy starcie a tu może otwierać zawór ssący przez co pompa ma łatwiej wystartować jak jest ciśnienie w zbiorniku
  • #3059
    Gżehó
    Level 21  
    Jeżeli ten element nad sprężyną na pierwszym zdjęciu wchodzi luzem tak jak na zdjęciu trzecim, to dociśnięty odchyla płytkę uszczelniającą, jeśli tak jest to jak najbardziej może być to odprężnik. Tak jest?
    Wydaje mi się, że to dobry trop. Podałbym w celach testowych delikatnie ciśnienie w ten otwór i będziesz miał odpowiedź. Tylko uważaj by nie wystrzeliło.

    Druga sprawa to jak jest realizowane unieruchomienie zaworu w głowicy?
    Zawory mają 46mm kołnierz? Na tym z Twojego zdjęcia jest nadruk, co konkretnie?