Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 15 Mar 2020 11:37 1444666 6401
  • #6121
    elektryku5
    Poziom 38  
    vcc napisał:

    Na warsztat wpadła 2080 co kiedyś nabyłem razem z zbiornikiem. Po złożeniu coś stukało, okazało się iż tłok jest wybity na sworzniu i czeka go wymiana


    Daj potem znać jak sprawa się potoczyła, bo jakoś nie rzuciły mi się w oczy części zamienne do tych sprzętów.
  • AdexAdex
  • #6122
    Dioduss Electric
    Poziom 12  
    Ja bym jednak proponował ciśnieniowe :) Pompkę wspomagania jakąś tanią - może od nowszych polonezów - chyba te najnowsze miały wspomaganie a pompka powinna być tania jak wszystkie części :D
    Moim zdaniem "odciążyć" panewki (te na bloku) powinno ustawianie wału silnika i pompy w jednej osi i sprzężenie na sprzęgle zamiast pasków :) W ogóle nie rozumiem przekładni pasowych do sprężarki - jestem za rozwiązaniami ze sprzęgłem :)
    Paski to ja rozumiem w kosiarce do traktorka - pasek napędza 3 wirniki z ostrzami i doskonale zabezpiecza napęd przed uderzeniem w studzienkę/kamień/przeszkodę - wystąpi poślizg na pasku i nic się nie zniszczy. Ale w sprężarce? Przekładnia pasowa stawia duży opór sama z siebie, a ponadto napręża wały i obciąża panewki/łożyska...
    To tylko moje zdanie - każdy może zrobić jak uważa :)
  • #6123
    vcc
    Poziom 34  
    @elektryku5 części są dostępne. Kupowałem korbowody tłok uszczelki i blaszkę zaworowa. Ale oprócz korpusu wszystko można kupić.
  • #6124
    bearq
    Poziom 37  
    Dioduss Electric napisał:
    Moim zdaniem "odciążyć" panewki (te na bloku) powinno ustawianie wału silnika i pompy w jednej osi i sprzężenie na sprzęgle zamiast pasków W ogóle nie rozumiem przekładni pasowych do sprężarki - jestem za rozwiązaniami ze sprzęgłem

    Rozwiązanie ze sprzęgłem ma więcej minusów względem pasków:)
  • #6125
    Dioduss Electric
    Poziom 12  
    bearq napisał:
    Rozwiązanie ze sprzęgłem ma więcej minusów względem pasków


    Jak to? Nie znam żadnego :)
  • #6126
    vcc
    Poziom 34  
    Każde rozwiązanie ma plusy i minusy. Z napędem na sprzęgła.trzeba ustawić idealnie w osi i brak regulacji obrotów. Na pasku kompresor musi być to tego.przygotowany Ale są większe możliwości w budowie
  • #6127
    bearq
    Poziom 37  
    Dioduss Electric napisał:
    Jak to? Nie znam żadnego

    Chociażby dlatego że nawet średniej wydajności sprężarki nie uruchomisz na bezpośrednim spięciu z silnikiem bez dekompresatora chyba że lubisz mieć urwany wał co często miało miejsce w 3jW60. O uzależnieniu od obrotów silnika i również bardzo dokładnym wyosiowaniu silnika z sprężarką nie wspominam.
  • AdexAdex
  • #6128
    Dioduss Electric
    Poziom 12  
    vcc napisał:
    ma plusy i minusy


    Jasna sprawa :)

    vcc napisał:
    trzeba ustawić idealnie w osi


    No tak - trzeba się postarać. Choć sprzęgła często pozwalają na lekkie uchybienia. Można użyć np takie jak przy tylnym moście w BMW - taki gumowy krążek. W mercedesach jest identyczny. Nie dość że przenosi moce po 200kW i więcej np z V12 :D to jeszcze wał nie jest idealnie w osi tylko pod kątem i daje radę wiele wiele lat :)

    vcc napisał:
    brak regulacji obrotów


    Jasna sprawa - tutaj pomoże tylko falownik - ale kolega tam wyżej napisał że i tak planuje 1400 obrotów więc spoko :)

    vcc napisał:
    Na pasku kompresor musi być to tego.przygotowany


    Pełna zgoda :)

    vcc napisał:
    Ale są większe możliwości w budowie


    Też się zgadzam. Choć często widzę u ludzi tak długie butle że spokojnie wszystko wzdłuż by się zmieściło :)

    bearq napisał:
    średniej wydajności


    To jest ile? (mniej więcej, żeby było wiadomo o czym mówimy)

    bearq napisał:
    nie uruchomisz na bezpośrednim spięciu z silnikiem bez dekompresatora


    Cholerka co ja zrobiłem źle że tyle lat mi tak działa? :)

    bearq napisał:
    urwany wał


    Dobrze, że najpierw zrobiłem a dopiero teraz czytam :) Bo jakbym najpierw naczytał się o urwanych wałkach to zniechęciłbym się tak że żadnej sprężarki bym nie uruchamiał :)
  • #6129
    bearq
    Poziom 37  
    Dioduss Electric napisał:
    To jest ile? (mniej więcej, żeby było wiadomo o czym mówimy)

    3 cylindrowa Aspa miała skłonności do urywania wału podobnie jak 3 cylindrowy chińczyk. Spotkałem się z dwoma wałami w chińczyku które ukręciło zaraz po obudowie
    Dioduss Electric napisał:
    Cholerka co ja zrobiłem źle że tyle lat mi tak działa?

    AHS na HS11 jest spięta bezpośrednio z silnikiem 1.1kW 3F i też chodzi i nic tam się nie dzieje. Ciekawe czy byś ruszył WAN'a AW spiętego bezpośrednio z silnikiem :)
  • #6130
    Dioduss Electric
    Poziom 12  
    1,1 kW to sam się ledwo kręci ;) ;) Żartuję :) To po prostu nie jest moc która by urywała wałki ;)
    Za to Wan AW to już klamot :D Ale i wałek ma stosownie gruby ;)

    Zmierzałem do tego, że silnik mający 2800 obrotów ma dwa razy mniej biegunów niż silnik 1400 obrotów, co za tym idzie 2800 ma dwa razy mniejszy moment obrotowy od silnika 1400 obrotów (pracującego na tym samym prądzie/tej samej mocy). Zatem stosowanie silnika 2800 i przekładni (żeby zwiększyć moment obrotowy) sprowadza się do tego co silnik 1400 bez przekładni ;) Nawet gorzej bo przekładnia nie jest idealna i część mocy "ginie" na samej przekładni :)
    Ale ok, nie upieram się, przedstawiłem tylko własne zdanie i nie zmuszam do uznawania go :)

    Zatem zostańmy może przy zdaniu:
    vcc napisał:
    Każde rozwiązanie ma plusy i minusy.

    Dobranoc ;)
  • #6131
    elektryku5
    Poziom 38  
    Dioduss Electric napisał:
    1,1 kW to sam się ledwo kręci ;) ;) Żartuję :) To po prostu nie jest moc która by urywała wałki ;)


    3JW60 miał 2.2kW 1400RPM, także silnik to też nie był jakiś wielki potwór, ale tu raczej większym problemem było to, że w tej sprężarce sypało się dosłownie wszystko, te głowiczki z g..litu strach było dokręcać...

    Pasek ma jeszcze ten plus, że koło pasowe na sprężarce robi za gratisowy wentylator i coś takiego odbywa się w większości zabawek trójfazowych czy to chińskich, czy włoskich, te wszystkie chińskie co mają 2800 obrotów ze sprężarką na silniku to bębenki rozwalają dosłownie. (Za to te z paskiem to okolice 1000RPM, a przy kilku KW nikt nie będzie wsadzał falownika droższego od całego budżetowego kompresora, wtedy to już można zacząć myśleć o używanej śrubie.)
    No i plus jest też taki, że jak posypie się sprężarka, to kupuję całą i w razie potrzeby wiercę tylko nowe dziury gdyby model był minimalnie inny, a przy sprzęgle by było kombinowanie.
  • #6132
    lobudek
    Poziom 14  
    Jakby ktoś robił 2 cylindrowego Wana. Tłoki od hs19 pasują bez problemu. Jedyna różnica jaką zauważyłem to o 1 pierścień mniej. Swoje znalazłem nowe po 23zł sztuka, gdzie u producenta to ok. 65-70zł.
  • #6133
    vcc
    Poziom 34  
    @lobudek o pasującym tłoku pisałem już wcześniej przy okazji remontu swojego. Tłoki w starym wanie tez mają 3 pierścienie dopiero w w ostatnich wersjach był zakładany 4
  • #6134
    lobudek
    Poziom 14  
    Wie ktoś może co to za sprężarka? 2 tłoki po 75mm, smarowanie rozbryzgowe. Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #6135
    Dioduss Electric
    Poziom 12  
    Nie mam pojęcia jaka to jest, ale przy dwóch tłokach 75mm (nie wiadomo jaki skok) powinna około 500l/min wyciągnąć :)
  • #6136
    lobudek
    Poziom 14  
    Bardzo mało informacji o tej sprężarce, ale konstrukcja bardzo ciekawa. Jest to produkcja FOS Polmo Łódź. Sfm X51.20.01. tłoki od popularnego wana s1p36/hs19/21/31 itp. korbowody, co ciekawe-na łożyskach! Ze wstępnych oględzin tłoki i pierścienie do wymiany. Zaworki w głowicy też do wymiany. Muszę jeszcze rozszyfrować co to za zaworki... Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
  • #6137
    vcc
    Poziom 34  
    @lobudek miałem tą sprężarkę i też kiedyś o niej pisałem, to taki nasz ikarus z własnym smarowaniem. Tłoki rozmiarowo do wana podobne ale mają 2 pierścionki uszczelniające i 1 olejowy, nie pamiętam czy sworzeń nie był grubszy.
  • #6138
    lobudek
    Poziom 14  
    @vcc tłoki są identyczne jak z wana. Jest 1 pierścień olejowy i 2 zwykłe. Sworznie pasują. Niestety 1 zaworek ssący jest uszkodzony i nie mam pojęcia skąd taki wziąć.
  • #6139
    vcc
    Poziom 34  
    Głowice podobne jak w rosyjskich czy litewskich sprężarkach od ciągników, coś mi mtz świta ale nie dam ręki

    NR A2901061
  • #6140
    bearq
    Poziom 37  
    Trochę poskładane ale skrzynkę poskładać to niezła układanka. Jeszcze blokuje mnie króciec pomiędzy głowicą a przewodem ponieważ trochę nietypowy gwint (3/4 x M30x1.5) i w dodatku od strony M30 wejście pod baryłkę. W Wan'ie prawdopodobnie mają urlopy bo nikt nie odbiera drugi dzień telefonu. No i mufka do połączenia odwadniacza z butlą.
    Nowe życie kompresora olejowego
  • #6141
    lobudek
    Poziom 14  
    @bearq, fajnie Ci to wychodzi, zbiornik chyba od ASPY masz? Też jestem na etapie kapitalnego remontu wana ce na zbiorniku 115l. Dzisiaj wypiaskowałem i pomalowałem podkładem butlę, silnik, podstawę i odwadniacz. Jutro idzie w kolor. Pompę mam już zregenerowaną i pomalowaną.
  • #6142
    tomek-1980
    Poziom 12  
    bearq napisał:
    Jeszcze blokuje mnie króciec pomiędzy głowicą a przewodem ponieważ trochę nietypowy gwint (3/4 x M30x1.5) i w dodatku od strony M30 wejście pod baryłkę. W Wan'ie prawdopodobnie mają urlopy bo nikt nie odbiera drugi dzień telefonu. No i mufka do połączenia odwadniacza z butlą.
    Nowe życie kompresora olejowego


    Witam, dostaniesz taki śrubunek w sklepie z hydrauliką siłową np. tu:
    https://www.google.com/maps/place/PREMBUD+SC/...8baa67!8m2!3d50.8053754!4d19.0815461?hl=pl-PL
    Ja u nich właśnie kupiłem jakiś czas temu chyba właśnie coś podobnego za śmieszne pieniądze.
    Na fotce masz nr tel.
    Pozdrawiam.
  • #6143
    bearq
    Poziom 37  
    lobudek napisał:
    @bearq, fajnie Ci to wychodzi, zbiornik chyba od ASPY masz? Też jestem na etapie kapitalnego remontu wana ce na zbiorniku 115l. Dzisiaj wypiaskowałem i pomalowałem podkładem butlę, silnik, podstawę i odwadniacz. Jutro idzie w kolor. Pompę mam już zregenerowaną i pomalowaną.

    Dzięki, tak zbiornik od Aspy. Wytrzymał prawie 20 bar na próbie. Najpierw siedziała tam sprężarka z układu klimatyzacji SAF, później zacząłem remontować swojego WAN"a CE który był po zatarciu. Wał po szlifie, w blok wstawiłem dwie tuleje na nominał, splanowałem blok, kupiłem wszystkie części (tłoki, pierścienie, sworznie,panewki i tak dalej) ale uszkodzony miałem jeden korbowód. Kupiłem drugi i taka sama lipa co mój. W końcu utrafiłem WAN'a nowego typu i bez zastanowienia go wziąłem a tamta prawdopodobnie pójdzie na handel.

    tomek-1980 napisał:
    Witam, dostaniesz taki śrubunek w sklepie z hydrauliką siłową np. tu:
    https://www.google.com/maps/pl....8053754!4d19.0815461?hl=pl-PL
    Ja u nich właśnie kupiłem jakiś czas temu chyba właśnie coś podobnego za śmieszne pieniądze.

    Dzięki. Obdzwoniłem pobliskie sklepy a nawet zamówiłem na jednej ze stron ale okazało się że od gwintu M30x1.5 gdzie jest baryłka nie ma zakończenia stożkowego/kulistego i lipa. Tyle dobrego że poszło to do odwadniacza bo w nim jest gwint M30x1.5 a wejście do butli mam na 3/4. Wiem że WAN ma ten nypel i kosztuje około 34zł netto bo kiedyś się orientowałem.
  • #6144
    vcc
    Poziom 34  
    @bearq będę dziś na firmie to mogę poszukać takiego nypla bo maja bogaty wybór hydrauliki
  • #6145
    bearq
    Poziom 37  
    vcc napisał:
    @bearq będę dziś na firmie to mogę poszukać takiego nypla bo maja bogaty wybór hydrauliki

    Dzięki, pewnie że tak ale pewnie już za późno odpisałem:)
  • #6147
    nester777
    Poziom 10  
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
    Witam, jest sens robić z tej pompy kompresor?
  • #6149
    lobudek
    Poziom 14  
    Wie ktoś w jaką stronę powinien się kręcić mały WAN, patrząc od strony koła pasowego?
  • #6150
    vcc
    Poziom 34  
    @lobudek to tyko zależy od koła pasowego i wentylatora tak żeby ciągnął powietrze na sprężarkę, poza tym ma proste pręciki do rozbryzgiwania oleju więc kierunek mu obojętny