Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 04 Feb 2021 20:09 1495213 6639
  • #6601
    sp54
    Level 11  
    Kiedyś widziałem oryginalny kompresor do piaskowania napędzany leilandem. Wychodzi na to że do sprężania powietrza potrzebna jest moc, a większość opisów i filmików na YT to lipa.
  • OxomiOxomi
  • #6602
    Dioduss Electric
    Level 13  
    sp54 wrote:
    napędzany leilandem

    Gdzieś czytałem - może i nawet na elektrodzie, nie pamiętam już - jak ktoś chciał zagonić do tego 12 cylindrową tatrę :D Tylko tam chyba chodziło o to żeby np 4 cylindry z tych 12 chodziły jako sprężarka z pozostałe 8 nadal jako silnik - tak żeby te 8 napędzało 4 na jednym wale :D Ogólnie fajny pomysł ale chyba nic nie wyszło - nie śledziłem dalej więc nie powiem co było dalej :) Może znajdziesz :)
  • OxomiOxomi
  • #6604
    Dioduss Electric
    Level 13  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    2 cylindry pracują 2 pompują

    A może jeden pracuje a 3 pompują? :D Widzę że optymista z Ciebie :D Ale ja to raczej widzę że 5 pracuje a 1 pompuje ;) ;) Silniki z samochodu przy niskich obrotach nie mają mocy a jak zabierzesz połowę cylindrów to jeszcze do tego kuleją ;) Nie ma szans by to miało napędzać drugą połowę cylindrów i nieć moc ;)
    Mogę się mylić bo nigdy tego nie zrobiłem ale bądźmy szczerzy - na połowie cylindrów to nawet bez obciążenia taki silnik ledwo chodzi :P
  • #6605
    vcc
    Level 34  
    Widzę że pomysły zmierzają do napędu kieratu przez konia i przekładnia na hs11. Silnik to silnik A sprezarka to sprezarka. Im bardziej rzezbimy tym wiadomo jaki skutek.
  • #6606
    Dioduss Electric
    Level 13  
    vcc wrote:
    pomysły

    To tylko pomysły :D Wątpię by ktoś na poważnie wprowadzał je w życie :D Choć nie ukrywam - chciałbym to zobaczyć :D
  • #6607
    bearq
    Level 38  
    A ja zacząłem składać HS i ktoś chyba dobrym przecinakiem wybijał łożysko bo zrobił dość sporą rysę wzdłuż wału akurat tam gdzie chodzi uszczelniacz... Na szczęście udało sie to delikatnie stoczyć więc skróci się sprężynkę i myślę że będzie chodzić.
    Nowe życie kompresora olejowego
    A po złożeniu połówek i zalaniu oleju po 2 dniach jest zapocenie na łączeniu karterów u dołu...
  • #6608
    faradek
    Level 16  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Można zrobić z silnika 2 cylindry pracują 2 pompują.


    To już lepiej zrobić na 2 mniejszych silnikach. Np. zamiast jednego silnika 2,5 zastosować dwa silniki 1,2, pierwszy jako napęd, a drugi jako sprężarka.
  • #6609
    Dioduss Electric
    Level 13  
    faradek wrote:
    dwa silniki 1,2,

    Raczej 2,5 jako napęd do 1,2 :)
    Sprężarka z silnika 1,2 potrzebuje napędu z 15kW przy 1400 obr. :) Jak z silnika 1,2 przy takich obrotach wyciągniesz 15kW to kupię go od Ciebie i zapłacę 3 razy tyle ile jest warty i wstawię se go do auta zamiast obecnych 4 litrów :)
  • #6610
    faradek
    Level 16  
    Tak naprawdę w takim przypadku powinno się zastosować przekładnię ponieważ obroty przy których silnik spalinowy pracuje efektywnie są zdecydowanie wyższe niż obroty przy których powinna pracować sprężarka tłokowa.

    Dioduss Electric wrote:
    Jak z silnika 1,2 przy takich obrotach wyciągniesz 15kW


    1.2 TSI w wersji 105km osiąga 15kW przy ~1300 obrotów, są wykresy w necie. Oczywiście raczej nikt normalny nie będzie robił kompresora na takim silniku.
  • #6611
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Czy można liczyć na działanie tylko wyłącznika ciśnieniowego, czy dla świętego spokoju i poczucia bezpieczeństwa warto zamontować zawory upustowe?
  • #6612
    Dioduss Electric
    Level 13  
    faradek wrote:
    przekładnię

    Raczej nie - popatrz na agregaty prądotwórcze gdzie potrzeba mocy przy dokładnie 1500 obrotach - nikt, absolutnie nikt nie stosuje skrzyni przekładniowej tylko daje się silnik odpowiedniej mocy, np do agregatu 50kW dają wyżej wspomniany przestarzały "lejland" czyli jak dobrze pamiętam 6,5 litrowy turbodiesel który na 1500 obrotach pracuje jak trzeba a przy 3000 pewnie by się skończył po pierwszej robocie :P :P :P Już nie mówiąc o 6000 przy których 1,2 TSI dopiero rozwinąłby skrzydła ;)
    Tak więc nie wszystko wszędzie pasuje i jestem przekonany że sprężarkę z silnika nie napędzisz takim samym silnikiem tylko znacznie większym :D Już w ogóle pomijając fakt że nikt nie zainwestowałby w nowy TSI do nowego Audi tylko raczej stary gruchot który ma z 50 koni przy 6000 obrotów :P
    Bieda z nędzą wrote:
    zawory upustowe

    Koniecznie :) Jak robię ze zbiornika od gazu to zostawiam oryginalny zawór bezpieczeństwa na 27bar i dokładam swój na 10bar a wyłącznik na 8 bar :)
  • #6613
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Bieda z nędzą wrote:
    Czy można liczyć na działanie tylko wyłącznika ciśnieniowego, czy dla świętego spokoju i poczucia bezpieczeństwa warto zamontować zawory upustowe?
    Nigdy w zyciu , raz mi sie zacioł wylacxnik cisnieniowy i hs 11 dobila do 14 bar dobrze ze mam na scianie duzy zegar.
  • #6614
    balcerowicz79
    Level 14  
    bearq wrote:
    A ja zacząłem składać HS i ktoś chyba dobrym przecinakiem wybijał łożysko bo zrobił dość sporą rysę wzdłuż wału akurat tam gdzie chodzi uszczelniacz... Na szczęście udało sie to delikatnie stoczyć więc skróci się sprężynkę i myślę że będzie chodzić.
    Nowe życie kompresora olejowego
    A po złożeniu połówek i zalaniu oleju po 2 dniach jest zapocenie na łączeniu karterów u dołu...


    Mam nadzieję że u mnie takich niespodzianek nie będzie. Na razie rozłożyłem silnik elektryczny do wymiany łożysk. I czyszczenia wyłącznika odśrodkowego.

    Jakie łożyska stosujecie? Bo FŁT to niestety już tylko marka na pudełeczku, a w środku marny chinol że wszchodu co obok Kraśnik nawet nie leżał.
    PBF to polskie łożyska, ale nie mogę ich dostać w sklepie.
    PPL to Iskra chinol czy Kielce?
  • #6615
    bearq
    Level 38  
    balcerowicz79 wrote:
    Mam nadzieję że u mnie takich niespodzianek nie będzie. Na razie rozłożyłem silnik elektryczny do wymiany łożysk. I czyszczenia wyłącznika odśrodkowego.

    Miałem drugą sprężarkę i myslałem że wykorzystam wał ale tam to dopiero ktoś operował młotem... U mnie odśrodkowy był w słabym stanie ponieważ nity które trzymają sprężynki po prostu wypadły chociaż mimo to silnik chodzić dobrze.
    balcerowicz79 wrote:
    Jakie łożyska stosujecie? Bo FŁT to niestety już tylko marka, a w środku marny chinol że wszchodu co obok Kraśnik nawet nie leżał.

    FŁT to teraz tylko nazwa i właściciel który ma prawo do tej nazwy ściągą chińczyki miernej jakości, na pudełku juz nie jest napisane "MADE IN POLAND" a tylko "POLAND" :) Pisze o pudełu biało-czerwono-niebieskim z gwiazdkami.
    Fabryka FŁT produkuje teraz łożyska pod nazwą PBF (dawny KFŁT Kraśnik) i akurat te łożyska są przyzwoitej jakości podobnie jak łożyska PPL (fabryka NSK Kielce). Ja osobiście staram się kupować polskie łożyska, przyzwoita jakość za przyzwoitą cenę a do sprężarki gdzie pracują w oleju będą żyć lata tym bardziej jeśli ktoś ten olej wymienia. Co do reszty to kwestia rodzaju łożysk bo są łożyska produkowane tylko przez dwie-trzy firmy i wtedy za dużego wyboru nie ma, z resztą mniej więcej każda z firm specjalizuje się w poszczególnych typach łożysk więc temat rzeka. Najlepiej podchodzić do tematu zdroworozsądkowo.
  • #6616
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Piszesz o FŁT Kraśnik czy FŁT Iskra Kielce?
  • #6617
    balcerowicz79
    Level 14  
    A jak zakładasz łożyska?
    Grzejesz bieżnię wewnętrzną np przez grzanie druta wewnątrz łożyska żeby lżej wchodziło na czop wału?
    Wiem że grzanie aluminiowych karterów pomaga do osadzenia łożyska.
    Ja nawet w ramach testu wsadziłem łożysko w szczelnym worku do zamrażarki na 2 godziny i dosłownie prawie wpadło w otwór po lekkim puknięciu przez drewniany klocek.
  • #6619
    bearq
    Level 38  
    Bieda z nędzą wrote:
    Piszesz o FŁT Kraśnik czy FŁT Iskra Kielce?

    Flt krasnik to był KFLT Krasnik A aktualnie PBF. Iskra to teraz NSK(PPL). FŁT to FŁT, pudełka prawie takie same jak stare FŁT z gwiazdkami
  • #6620
    balcerowicz79
    Level 14  
    bearq wrote:
    Bieda z nędzą wrote:
    Piszesz o FŁT Kraśnik czy FŁT Iskra Kielce?

    Flt krasnik to był KFLT Krasnik A aktualnie PBF. Iskra to teraz NSK(PPL). FŁT to FŁT, pudełka prawie takie same jak stare FŁT z gwiazdkami


    Kupiłem KOYO 2RSc3 po 12zł sztuka, bo PBF i PPL nie mieli niestety w tym rozmiarze. W ogóle PPL jest trudno dostępny.
    Na znanym portalu PPL jest droższy od NSK o 2 złote nie wiedzieć czemu😁, a zapewna to ta sama linia technologiczna.
    Mam nadzieję, że luz c3 nie będzie przeszkadzał w silniku.
  • #6622
    vcc
    Level 34  
    Ten nadlew trzeba oszlifować bo kiedyś się oderwie o zablokuje zwrotny i będziesz rozkręcał, poza tym zwiększy przepustowość
  • #6623
    balcerowicz79
    Level 14  
    vcc wrote:
    Ten nadlew trzeba oszlifować bo kiedyś się oderwie o zablokuje zwrotny i będziesz rozkręcał, poza tym zwiększy przepustowość


    Doczytałem, że grzybek teflonowy jest niewskazany, a tu chyba taki występuje.
  • #6624
    vcc
    Level 34  
    Ten zawór ogólnie jakiś dziwny albo tak złożony. Pod tym odlewem nie ma uszczelki gumowej?
  • #6626
    vcc
    Level 34  
    Jak go trafi to dorobisz korek z gumy

    UP
    Sprezarka dostała oryginalny wkład filtr powietrza bo staremu chyba już się należało.
    Nowe życie kompresora olejowego
    Tak poprzedni właściciel dbał o sprezarkę.
  • #6627
    balcerowicz79
    Level 14  
    Panowie rozebrałem swoją Aspę 1js60 i tłok fi 60mm wygląda jak od c360, a nie jak na znanym portalu do Aspy 3JW60.
    Rzeźba czy orginał po pluje olejem. Stopnia na cylindrze nie ma, ale luz na sworzniu owszem.
    Doczytałem, że ludzie podmieniają tłoki na te z Ursusa bo niby lepsze ale widzę że 3 pierścień jest całkowicie w innym miejscu czyli na dole, a nie w górnej części.
    Jak to z tym jest naprawdę? Ktoś stosował?
  • #6628
    balcerowicz79
    Level 14  
    I panowie jaki powinien być luz tłoka w cylindrze bez pierścieni bo u mnie jest 0,5mm.
  • #6629
    bearq
    Level 38  
    balcerowicz79 wrote:
    I panowie jaki powinien być luz tłoka w cylindrze bez pierścieni bo u mnie jest 0,5mm.

    A jak to zmierzyłeś? Tłoki w sprężarkach nie są proste i nalezy je mierzyć w płaszczyźnie prostopadłej do osi sworznia w odległości 2 mm od spodu tłoka. Następnie zmierzyć średnicówką cylinder i obliczyć ile ma luzu. Co do luzu to różnie podają, kwestia chłodzenia, warunków pracy i tak dalej ale bezpieczną wartością dla smarowania rozbryzgowego i przerywanej pracy to około 0.06-0.08mm. Robiłem kiedyś na 0.04mm i też nie było problemu ale na pewno bym tego nie puszczał na pracy ciągłej bez jakiegokolwiek chłodzenia.
  • #6630
    balcerowicz79
    Level 14  
    bearq wrote:
    balcerowicz79 wrote:
    I panowie jaki powinien być luz tłoka w cylindrze bez pierścieni bo u mnie jest 0,5mm.

    A jak to zmierzyłeś? Tłoki w sprężarkach nie są proste i nalezy je mierzyć w płaszczyźnie prostopadłej do osi sworznia w odległości 2 mm od spodu tłoka. Następnie zmierzyć średnicówką cylinder i obliczyć ile ma luzu. Co do luzu to różnie podają, kwestia chłodzenia, warunków pracy i tak dalej ale bezpieczną wartością dla smarowania rozbryzgowego i przerywanej pracy to około 0.06-0.08mm. Robiłem kiedyś na 0.04mm i też nie było problemu ale na pewno bym tego nie puszczał na pracy ciągłej bez jakiegokolwiek chłodzenia.


    Szczelinomierz mi wszedł pomiędzy tłok a cylinder od góry, ale w połowie skoku tłoka a nie tak jak ty piszesz. Ma wyraźny luz widoczny na oko.
    Po prostu rusza się na boki tłok w cylindrze a powinien chyba lekko opadać bez wyraźnych luzów. 90. Poprzedni właściciel zapewne zamienił tłok na taki od c360 bez pomiarów ale z nowymi pierścieniami i kupa z takiej modernizacji.
    W tłoku luz na sworzniu z jednej strony zegera i luz na tulei korbowodu. Na wale luz też na korbowodzie bo lata na boki.
    Da się to w domowych warunkach zregenerować? Bo kupiłem wychodzi na to kupę złomu i gość mnie trochę oszukał.