Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe życie kompresora olejowego

life27 27 Gru 2011 12:21 1454065 6429
  • #781
    alvar4
    Poziom 11  
    Oczywiście, że lepiej dać 2 X HS 19. Masz dzięki temu gotowe sprężarki wysokoobrotowe które tylko wystarczy zamontować, tylko daj tam smarowanie ciśnieniowe i będzie śmigać bezawaryjnie. Uwierz mi, silnik z malucha to średni pomysł z powodu tłoków razem pracujących. Bez grubej przebudowy tej jednostki się nie obejdzie jeśli ma to służyć latami i w miarę bezawaryjnie. Na pewno należy stoczyć przeciwwagę na wale, przez nią generowane są drgania i nie potrzebnie obciążane panewki. Zacząłem budować agregat z malucha ale na razie prace przerwałem ze względu na brak czasu i chęci ale w styczniu dokończę ten projekt bo jest to dosyć ciekawie rozwiązane i pochwalę się na forum jak wyszło. Konstrukcja Was na pewno nieźle zaskoczy. W tej chwili buduje sobie sprężarkę na hs 31 ze smarowaniem ciśnieniowym i bezpośrednio napędzana ma być silnikiem 5,5 kW. Prace trwają...
  • AdexAdex
  • #782
    dawid216
    Poziom 1  
    Witam
    Mam zamiar zrobić kompresor głównie do pompowania lub drobnego malowania by się podszkolić a potem będę myślał o profesjonalnym kompresorze sprężarke już mam nie wiem od czego ona jest na pewno nie od stara ani ursusa z opowiadań taty dziadek przyniósł ja z rzeszowskiego WSK a tam robi się części do samolotów itp.(na tabliczce pisze AK-50M może ktoś się już spotkał z taka sprezarka to proszę o jakieś porady) musze ja wyczyścić bo stała nieużywana z 15 lat na strychu. Mama silnik siłowy 1,1kw wyłacznik ciśnieniowy, mufki, kolanka, trójniki, natomiast nie mam butli ani zaworu bezpieczeństwa i zaworu zwrotnego ale te zawory niedługo zdobędę mój największy problem to butla bylem dziś na złomie i były butle samochodowe LPG ale niestety poprzecinane i większość z nich to były te małe butle które montuje się w kole mam w domu stary bojler ale strasznie dziurawy jakby przepalony i trochę pordzewiały ale boje się go załatać i potem nabić do 8 atmosfer i rozwali mi garaż a zreszta czym bym go miał załatać mam tylko spawarkę na grube elektrody typu 3.2 nie mam migomatu. Może taka butla od probanu 11kg by była ona jest do 27 a tylko nie wiem czy dobiorę gwinty i jak zrobić zaworek do spuszczania wody i wydaje mi się być mała jak do malowania ale myślę ze na poczatek będzie, może ktoś mi podpowie jak opróżnić ta butle z resztek gazu jak odnosić się z taka butla.

    Pozdrawiam
  • #783
    dawid8210
    Poziom 10  
    Dawid 216 udaj się na pierwszy lepszy szrot. Za psie pieniądze kupisz butle 65l. Do małego kompresora sam raz będziesz miał.
  • #784
    SYBORG88
    Poziom 2  
    witam
    w spadku odziedziczylem kompresor ze sprezarka z jelcza bodajrze hs 31 ale nie jestem pewien
    i mam taka sprawe jak podlaczyc smarowanie do niego
    od spodu widac ze byl wmontowany przewod tak jak by to byl powrot oleju
    wrzucam foto pogladowe

    Nowe życie kompresora olejowego

    i prosze o pomoc jak wszystko to podpiac bo ze mnie nie za bardzo taki hydraulik do tych instalacji tez jest do niego pompa podpieta ale niewiem dokladnie co i jak
    z gory dzieki za pomoc
  • #785
    alvar4
    Poziom 11  
    O matko, jaka rzeźba, ale się ktoś nakombinował. Jakie dzikie przełożenie na pompie oleju czy co to tam jest podłączone. Ciężko coś wywnioskować bo pierwszy raz w życiu takie coś widzę. Trzeba by wziąć to we własne spracowane ręce i posprawdzać o co tam w tej instalacji chodzi, ciężko tak ze zdjęć wywróżyć jak to prawidłowo podłączyć. Więcej info potrzeba. Na pewno ten cienki czarny wąż zaciśnięty opaską co podłączony jest tuż obok koła pasowego to jest zasilanie czyli tędy idzie olej pod ciśnieniem do smarowania sprężarki. Oryginalnie spływ oleju jest zaś z drugiej strony przy tym kole zębatym na dole sprężarki. Mam taką samą sprężarkę tylko nową.
  • #786
    SYBORG88
    Poziom 2  
    witam kolege a mogl bys podeslac zdjecie swojej to moze by mi cos pomoglo tylko bym prosil dokladne
    a wiecej moge opisac tak z tego co widze
    tak jak kolega zauwazyl ten z opaska to zasilanie powrot ze sprezarki to ten obok grubszy jeden przy drugim a to obok to jest pompa jakas od spodu pojemnika zasysanie jest poprzez waz a wylot jest tym cienkim z gory na poczatku probowalem to wpiac do sprezarki to polaczyc ale za duze cisnienie prawdopodobnie bylo i waz wywalilo;/ i nie wiem czy czegos brakuje czy cos innego dolozyc
  • #787
    alvar4
    Poziom 11  
    Prawdopodobnie nie ma regulatora ciśnienia w tej pompie albo jest tylko na jakieś 100 bar a Ty potrzebujesz jakieś 3 do 6 bar. Ta konstrukcja z zębatkami jest trochę nietrafiona bo będzie ta mała zębatka miała dzikie obroty i szybko z niej smar wyrzuci i zacznie się przegrzewać co skończy się szybki wytarciem zębów i będzie z tego tylko dym i iskry. Jestem w trakcie budowy więc jeszcze pompy nie zamontowałem ale mogę wstawić to na jakim etapie teraz stoję.

    Jak na razie połączyłem silnik z pompą. Kupa roboty przy tym była i dużo myślenia i kombinowania jak tu zrobić najprościej i najlepiej. Nawet samo zamocowanie pompy to był dobry dzień roboty bo trzeba było rozebrać sprężarkę na części pierwsze, frezować podstawę, wywiercić otwory i nagwintować, zrobić łoże pod pompę, mierzyć i ustawiać wszystko, sprawdzać dwa razy zanim się zrobi dziurę. Poza tym dorobić tuleje stożkowe pod sprzęgło i koło pasowe z drugiej strony. Zrobić obudowę i zamontować w niej uszczelniacz bo od strony sprzęgła niestety nic nie było i olej po prostu lał by się na podłogę. Przy okazji okazało się, że kupiłem fabrycznie nową pompę która ktoś po prostu wyrzucił na złom. Kosztowała mnie na kilogramy jakieś 30 zł. Parametry to pojemność 440 cm3, obroty max 1400, smarowanie ciśnieniowe, 2 tłoki, 1 stopień sprężania.
    Nowe życie kompresora olejowego

    Sprzęgło dorwałem na złomie a jest to . . . guma łącząca wał ze skrzynią prawdopodobnie od omegi albo bmw. Jedna część sprzęgła była ale drugą niestety musiałem dorobić ale wyszło prosto i obraca się ładnie w osi bez bicia. Mając jakieś tam maszyny można coś już zdziałać. Podstawą jest tokarka, szlifierka, spawarka, wiertarka.
    Nowe życie kompresora olejowego
  • #788
    SYBORG88
    Poziom 2  
    ja to chce ta pompe wyrzucic i chyba zaloze pompe od jakiegos wspomagania z samochodu i doczepie je pod pasy napedowe jako napinacz odrazu pedzie dzialac ta pompa
    a za ta zebatka w swojej sprezarce nie wiem czy czasem nie jest przeropiona na simering
    jak zaczniesz montowac jakies smarowanie to podrzuc
    u mnie powrotne smarowanie jest wywiercony w spodzie otwor i nagwintowany i puszczony przewod jako powrot zobaczymy jak to bedzie smigac
    czekam na info moze ktos tez ma taki rodzaj sprezarki i udostepni w dobrej jakosci podpiecie jej
    pozdrawiam
  • AdexAdex
  • #790
    pawlos105
    Poziom 17  
    Mi to wygląda na rurki do na olej do smarowania ,ale mogę się mylić.
  • #791
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  
    Witam. Przewody ze zdjęcia są częścią układu regulacji sprężarki, która to polega na okresowym otwieraniu zaworów ssawnych. Przewody te łączy się z regulatorem. Regulatory te montuje się zwykle pionowo i jego miejsce było prawdopodobnie /brak widoku/ z prawej strony koła pasowego na trójniku. Pozdrawiam.
  • #792
    marcin870327
    Poziom 9  
    Witam.

    Mam stary kompresor z butli kolejowej 67l i na tym jest sprężarka HS1151X.
    Nie ma tam zamontowanego silnika.
    Mam pod ręką silnik S0FE90-L4 1,1kW 1440 obr/min 220V.

    Jak myślicie czy ten silnik przy przełożeniu 1:1 da sobie radę?
    Czy wystarczy to do piaskowania niedużych elementów?

    I jeszcze jedna sprawa. Czy to jest prawidłowa praca tego silnika? Chodzi mi o ten puknięcie przed zatrzymaniem.



    wklejam link do youtube bo tu coś nie działa mi wstawianie filmu.
    http://youtu.be/5JRLDPNw0gU
    Pozdrawiam Marcin.
  • #794
    jacekrado
    Poziom 13  
    Jest to prawidłowa praca tego silnika. W nim zamontowany jest hamulec.
  • #795
    marcin870327
    Poziom 9  
    Dziękuje za odpowiedź. Szkoda, że on nie da rady tej sprężarce, bo obroty akurat pasują na 1:1. No nic muszę szukać czegoś innego.
  • #796
    jajcek
    Poziom 13  
    Witajcie koledzy.
    Czy ktoś z Was wie gdzie kupić zawory głowicy i pierścienie do sprężarki Kp-2 ?
    Średnica cylindra 70 mm , zaworków 40mm i są wkręcane w głowicę.
    Pytałem o to w składnicy z częściami do ciągników i maszyn rolniczych ale nie mają
    Z góry dziękuję za info.
  • #797
    alvar4
    Poziom 11  
    Przedstawiam postępy prac przy sprężarce. Silnik i sprężarka zamontowane na płycie i wszystko to postawione na butli LPG 100 litrów. Dzisiaj dopasowałem i zamontowałem chłodnice powietrza, zaraz za nią jest wkręcony zawór zwrotny typowy do kompresorów. Zamocowana też już jest pompa wspomagania od poloneza, akurat taką znalazłem i wygląda przyzwoicie. Zamontowana została również skrzynka w środku której jest stycznik i będzie jakieś zabezpieczenie na wypadek zaniku fazy i być może jakiś termik jak coś znajdę. Mam nadzieje, że domowych konstruktorów natchnie nieco moja konstrukcja. Jutro walka z układem smarowania oraz trzeba zamontować jeszcze presostat. Pozdrawiam.

    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego

    Następne dni spędziłem przy wymyśleniu układu smarującego. Dołożona została chłodnica oleju, chiński reduktor ciśnienia powietrza został przekonstruowany na regulator ciśnienia oleju.

    Fotka ze spawania metalowej rurki idącej od pompy do chłodnicy oleju.
    Nowe życie kompresora olejowego

    Po kilku dniach ogarnąłem wstępnie smarowanie i nie mogłem się oprzeć i na szybko odpaliłem sprężarkę żeby sprawdzić jak szybko pompuje.

    Nowe życie kompresora olejowego

    Oczywiście jak zwykle zabrakło mi opasek na węże olejowe i jak tylko olej zrobił się letni to węże zrobiły się miękkie, zaczęły się zsuwać z rurek i sru, na suficie i na podłodze mam piękne tłuste ślady. Jutro jadę po opaski i poskładam to jak się należy. Ale testy wstępnie przeszedł bardzo pozytywnie. Zbiornik 100 litrów napełniał się tak:
    1:04 na zegarze było 6 atm
    1:30 miałem już 8 atm.
    Dane sprężarki to:
    Silnik 5.5 kW 1450 obr/min
    Sprężarka hs 21 (nowa jeszcze na dotarciu, pojemność skokowa 440cm3)
    Zbiornik lpg 100 litrów
    Wydajność teoretyczna kompresora 638 l/min

    Matematykiem nie jestem ale popełniłem takie obliczenia (być może błędne, proszę mnie poprawić jak coś):

    objętość x ciśnienie / czas = Wydajność
    100 x 8:1.5 = 533 l/min (średnia wydajność przy nabijaniu butli od 0 do 8 atm)
    100 x 2:0.4 = 500 l/min (średnia dla ciśnienia użytecznego pomiędzy 6 a 8 bar)

    Myślę, że wyniki są trochę zawyżone gdyż sprężarka była odpalana na zimno i przy pracy ciągłej może być mniejsza wydajność.


    Zostało poprawić spawanie jednej muflki bo gdzieś tam lekko syczy powietrze, zamontować wentylator i podpiąć go pod automatykę, wykonać osłony, wszystkie przewody i inne dyndające filterki i redgulatorki pomocować na odpowiednie obejmy i opaski, zrobić jakiś ładny panel w skrzynce i zamontować dzwonek alarmowy na wypadek spadku ciśnienia oleju. Na koniec rozebrać i pomalować i nadać jakieś ładne imię mojemu wynalazkowi. Jak dokończę projekt to na pewno wstawię fotki i może jakiś film nakręcę z pracy urządzenia.


    Kolejne kilka dni pracy i już prawie koniec modowania i wymyślania. Chłodzenie w sumie ogarnięte. Jeszcze osłona na przekładnie pompy oleju i można rozbierać do malowania. Jeszcze nie wymyśliłem filtra powietrza ale to już na koniec zostawiam.

    Nowe życie kompresora olejowego

    Nowe życie kompresora olejowego
  • #798
    kseroks
    Poziom 2  
    Witam
    Zakupiłem Sprężarkę z pompą B6000B firmy ABAC ( włoska 2 tłokowa 2 stopniowa)
    Wie może ktoś jak zdiagnozować czy płyta zaworowa jest jeszcze w dobrym stanie. Na dzień dzisiejszy wiem ze mam przedmuch na uszczelce pod głowicą bo wywala mi zaworkiem bezpieczeństwa ( 4,5bar) pomiędzy stopniami. olej jest czysty klarowny bije nawet szybko i równo pracuje.
    proszę o jakieś sugestie. Dodam ze pracowała jakieś 10 miesięcy ok 4 -5 godzin na dobę i to nie każdego dnia.
    pozdrawiam
  • #799
    gregor1284
    Poziom 11  
    Mam pomysł na zrobienie kompresora na dwóch lub trzech sprężarkach HS-19 ,mam silnik 3,5kW. Poradzi on sobie z nimi?
  • #800
    igraszek05
    Poziom 14  
    raczej tak,powiedz jeszcze tylko jakie ma obroty
  • #801
    gregor1284
    Poziom 11  
    Na tabliczce jest wybite że 1480 obr/min ,ale koło pasowe jakieś małe jest. Mam pytanie: czy wystarczy do nich tylko jeden zawór zwrotny za rozdzielaczem ,czy lepiej dać na każdą po jednym ?
  • #802
    pawlos105
    Poziom 17  
    Cześć czy można z czegoś zrobić filtr powietrza który będzie oczyszczał powietrze które będzie zasysane przez sprężarkę.
  • #803
    igraszek05
    Poziom 14  
    Ja bym dał dwa zawory przynajmniej troche wolniej będa pracować,i pewnie dłużej pożyją.Ja bym zrobił takie same koła na silniku i sprężarce ale nie wiem czy wtedy moc silnika nie będzie zbyt mała.
  • #804
    Brzydunio
    Poziom 12  
    alvar4 napisał:
    Dzisiaj dopasowałem i zamontowałem chłodnice powietrza, zaraz za nią jest wkręcony zawór zwrotny typowy do kompresorów.


    Mam pytanko odnośnie tej chłodnicy, z czego ona jest bo sam szukam do swojego, to 3/4 czy 1/2?.
  • #805
    gregor1284
    Poziom 11  
    Kolego alvar4 masz tam jakieś odpowietrzenie w tym układzie smarowania?
  • #806
    morghul
    Poziom 14  
    Witam,
    proszę kolegów. Czy ktoś może mi pomóc rozszyfrować model a w zasadzie pomóc w doborze parametrów pracy sprężarki jak na zdjęciach:

    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego

    Ojciec twierdzi że to sprężarka z ciągnika Ursus 1201 (linia ciężkich ciągników C-385). Używana ale podobno po remoncie/przeglądzie. Otwór mocowania do bloku zaślepiony zaślepką plastikową "serwisową" przed zabrudzeniem więc wersja że jest po przeglądzie jest wiarygodna. Sprężarka ma sprzęgło ręcznie załączające koło pasowe podwójne.

    Czy waszym zdaniem faktycznie jest to sprężarka z tego ciągnika i mogę przyjąć że jej paramenty pracy są takie jak w specyfikacji C-385? Google znalazło takie coś dla modelu Ursus 1012 (modernizacja C-385):

    Instalacja ciśnieniowa sprężarki
    - typ sprężarki: 601.26
    - przełożenie: koło pasowe silnika koło pasowe sprężarki: 1,000
    - ciśnienie nominalne w instalacji sterowania hamulców pneumatycznych, Kpa: 580 + 20
    - maksymalne ciśnienie sprężarki, kPa: 1000
    - początek sygnalizowania (poprzez świecenie lampki kontrolnej) spadku ciśnienia w instalacji sterowania hamulców pneumatycznych, kPa: poniżej 400 +/- 40
    - wydatek zassanego przez sprężarkę powietrza przy znamionowej prędkości obrotowej silnika (Znamionowa prędkość obrotowa , obr/min: 2200), dm3/min.: 135 +/- 5

    Czy to sprężarka HS-26 (było coś takiego?)

    Pytania mam nastepujące:

    1. Jak widać na zdjęciach sprężarka jest na łożyskach (zarówno wał korbowy jak i korbowód). Smarowanie jak rozumiem może być rozbryzgowe ale na przeciwwagach nie ma żadnych występów które mogłyby rozbryzgiwać olej. Jak to było w oryginale?

    2. Jeśli rozbryzgowe to jaka ilość oleju? Jest tam bardzo mało miejsca między dnem korpusu a najniższym położeniem wału, niecały 1 cm. Dużo oleju nie zaleje. Trzeba by też dorobić pokrywę i odpowietrzenie ale to nie problem.

    3. Jakie max. obroty wytrzyma ta sprężarka. Mam silnik siłowy 1,5kW, 1430 obr. a chciałbym jak najwięcej z niej wycisnąć (przydała by się do piaskowania drobnych rzeczy małą dyszą. Pojedyncze elementy wielkości 20cm max., mogę robić trochę dłużej i z przerwami na ostudzenie sprężarki, dołożyć też jej wiatrak do chłodzenia, nie mam zamiaru piaskować karoserii ;)).[/img]


    Mam też drugą Knorr z jakiegoś MAN albo Iveco ciężarowego na zaworkach blaszkowych:
    Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego Nowe życie kompresora olejowego
    o pojemności 165cm3 ale ta wymaga smarowania ciśnieniowego (panewki) i chłodzenia (głowica przystosowana do chłodzenia wodą), max. obroty 3000 więc była by bardziej wydajna ale zanim ogarnę temat smarowania i chłodzenia trochę zejdzie a kompresor potrzebny na gwałt.


    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie :)
  • #807
    jacekrado
    Poziom 13  
    Tak to jest sprężarka z poczciwych 80- tek i ich następców, zamykasz dekielkiem okienko, zalewasz olej, wiercisz w korpusie odpowietrznik i cieszysz się fajnym kompresorkiem.

    Jej maksymalne ciśnienie to 10 barów, przy prędkości 2200 obr/min ma wydatek 135 litrów /min. Ale ciągła praca przy takiej prędkości zamorduje ją bardzo szybko. 1400 obr/min to będzie dobrze.
  • #808
    morghul
    Poziom 14  
    Miałem nadzieję że ktoś napisze "daj jej 2800 i będzie śmigać" ;)
    Trochę mało bo przy przełożeniu 1:1 tj. 1430 na sprężarce wyda jakieś 90l.

    A z innej beczki... ta druga o której wspominałem jest na smarowaniu cisnieniowym ale po bliższych oględzinach... wydawało mi się że panewki powinny być stalowe wstawione w miejsca podparcia wału a tam nie ma żadnych wkładek, gołe alu tyle że z podtoczeniami na przepływ oleju:

    Nowe życie kompresora olejowego

    Tak powinno być? Czy jeśli ma wybite na tabliczce 3000obr to jest to oczywiście max. ale czy może pracować ciągle przy np. 2800? Oczywiście przy smarowaniu ciśnieniowym.
  • #809
    alvar4
    Poziom 11  
    Witam. Chłodnice znalazłem kiedyś na złomowisku. Był to kawałek układu chłodzenia jakiejś dużej zamrażarki. Średnica rurki to jakieś niecałe 20 mm. Jak ciąłem to było w niej dużo amoniaku pod ciśnieniem, ludzie na złomowisku zaczęli uciekać tak ładnie pachniało. Co do odpowietrzenia to służy do tego zbiornik oleju. Olej spływa do zbiornika wraz z niewielką ilością powietrza przedmuchiwaną przez pierścienie. Zbiornik na olej nie może być szczelnie zamknięty, musi mieć odmę odpowietrzającą. Sprężarka została rozebrana, pomalowana i już jest ponownie złożona. Już prawię skończyłem, zostało jeszcze podpiąć jakiś wężyk od smarowania i dokończyć instalację elektryczną. W tym tygodniu skończę i wstawię foto jak finalnie sprzęt wygląda.
    Co do filtra powietrza to wpadłem na pomysł żeby użyć zwykłego filtru olejowego. Mamy gotową puszkę z gwintem i otworami wlotowymi. W środku jest wkład papierowy i spokojnie powinien powietrze filtrować. Jedna sprawa to że musi być to nowy i suchy filtr bo jak założysz używany i zaolejony to nie wiem czy sprężarka nie zmniejszy wydajności przez opory ssania. Taki filtr można kupić nowy za kilkanaście złotych od jakiegoś popularnego modelu. Byle był tani i duży. Pozdrawiam.
  • #810
    piorun7890
    Poziom 18  
    Jak sobie radzi pompa od wspomaganie od poloneza i na jakie ciśnienie masz ustawiony reduktor? Co do filtra powietrza to można by było zastosować filtr powietrza z malucha . Jak masz mocowaną sprężarkę do podstawy ?