Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroliza wody ...+wytwarzanie wodoru

jasek87 23 Gru 2012 21:37 247435 839
  • #811
    jankolo
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Przeczytaj zawartość stron jeszcze raz, i jeszcze raz i jeszcze raz.... aż do skutku.
  • Fabryka prądu
  • #812
    Rzuuf
    Poziom 43  
    LEPPERRP napisał:
    wez nierdzewke albo kwasówke,, ale niema zadnego symbolu, rodzaju stali
    - bo to nie ma żadnego znaczenia!
    Wynik jest zawsze ten sam: wartość energii, jaka można otrzymać z wodoru jest mniejsza od energii włożonej w jego produkcję.

    Proponuję Ci w zamian świetny interes: za każde 2 złote, jakie przekażesz na moje konto, dam Ci ZA DARMO 1 złoty!
  • #813
    000andrzej
    Poziom 37  
    LEPPERRP napisał:
    płytki były z stali nierdzewnej 316

    Jeden czort czy to będzie 316 czy 304 czy nawet 321. Grunt, że zawiera chrom i nikiel.

    Może jak byś z platyny zrobił to by dłużej wytrzymało.
  • #814
    mariuszek2000
    Poziom 1  
    wszystko się zgadza a ludzie jakoś jednak na tym jeżdżą i gdyby to tak faktycznie nie działało bo więcej trzeba włożyć energii niż się otrzymuje to prawda najprawdziwsza o czym mówi prawo zachowania energii, ale wydaje mi się że zapomina się o czymś takim jak alternator który i tak produkuje ponad to co wymaga instalacja samochodu a więc reszta idzie na elektrolizę. Co by nie mówić jednym sie udaje a drugim nie. jedni potrafią a inni nie potrafią i to wszystko. sam trafiłem na coś takiego. Mi się podoba, fajna sprawa.
    http://alternatywnepaliwa.pl.tl/Moja-droga-do-HHO.htm
  • Fabryka prądu
  • #815
    kybernetes
    Poziom 39  
    mariuszek2000 napisał:
    zapomina się o czymś takim jak alternator który i tak produkuje ponad to co wymaga instalacja samochodu a więc reszta idzie na elektrolizę


    Po pierwsze to alternator nie produkuje nadmiaru energii. Produkuje dokładnie tyle ile jest w danym momencie zużywane w samochodzie, co wynika z praw elektrotechniki. Alternator ma co najwyżej potencjalną możliwość produkcji takich nadwyżek - nazywamy to "wydajnością" i mówimy, że wydajność alternatora pozwala czerpać z niego zazwyczaj więcej energii jak jest potrzebne do zasilania odbiorników pojazdów. Dzieje się tak dlatego, że alternatory są obliczane (a przynajmniej dzieje się tak w lepszych samochodach) na maksymalny możliwy pobór wszystkich odbiorników a zazwyczaj część odbiorników auta w danej chwili nie jest włączona.

    Z drugiej strony - czy myślisz może, że ta produkcja prądu przez alternator odbywa się za darmo? Jeżeli tak, to niestety nie masz racji. Otóż im większy prąd pobieramy z alternatora tym bardziej zwiększa się obciążenie na jego wale, a więc i tym więcej energii mechanicznej "odsysa" on z silnika. Przetwarzanie energii mechanicznej w elektryczną w alternatorze odbywa się z dość niską sprawnością (ok 60%), tak wiec jakby nie liczyć to same straty.

    A jeżeli chodzi o link, do stronki p. Adamskiego i informacje w niej zawarte to mogą one być po części prawdziwe - w tym zakresie gdzie p. Adamski pisze, że dzięki tym generatorom jeździ za darmo lub prawie za darmo. I Ty tak możesz jeździć - wystarczy, że zaczniesz produkować takie maszynki i sprzedawać na Allegro czy na Świstaku. Jak się odpowiednio zakrzątniesz przy marketingu to wpływy z ich sprzedaży powinny wystarczyć na "darmowe" paliwo do Twojego autka a może jeszcze i na drobniejsze (albo i grubsze) wydatki zostanie.

    Pozdrawiam.
  • #816
    000andrzej
    Poziom 37  
    A gdybyś nie wierzył to po raz n-ty zaproponuję prosty test - weź dowolne dynamo rowerowe i pokręć kołem bez obciążenia. Kręci się, prawda? A teraz podłącz żarówkę rowerową i spróbuj pokręcić. Czy taką samą siłą działasz? Jak nie masz dynama to może być dowolna prądnica, alternator lub nawet silnik bez i z obciążeniem.

    Poza tym, gdyby to była prawda o nadwyżkach energii z alternatora to może mi wyjaśnić na co ta energia idzie zgodnie z Prawem Zachowania Energii?
  • #817
    zimny8
    Poziom 33  
    kybernetes napisał:
    I Ty tak możesz jeździć - wystarczy, że zaczniesz produkować takie maszynki i sprzedawać na Allegro czy na Świstaku. Jak się odpowiednio zakrzątniesz przy marketingu to wpływy z ich sprzedaży powinny wystarczyć na "darmowe" paliwo do Twojego autka a może jeszcze i na drobniejsze (albo i grubsze) wydatki zostanie.

    Dobre hehe, zważywszy na ilość entuzjastów których "widać" w sieci, to jest całkiem niezły business.
  • #818
    Chris_W
    Poziom 37  
    Cytat:
    ...zapomina się o czymś takim jak alternator który i tak produkuje ponad to co wymaga instalacja samochodu...

    Zrozum że każdy amper prądu który wypływa z alternatora obciąża go mechanicznie powodując zwiększony opór dla silnika spalinowego. Zwiększony opór silnika spalinowego, jest kompensowany najczęściej poprzez zwiększenie spalania.
  • #819
    KrissK007
    Poziom 2  
    Chris_W napisał:
    Zrozum że każdy amper prądu który wypływa z alternatora obciąża go mechanicznie powodując zwiększony opór dla silnika spalinowego. Zwiększony opór silnika spalinowego, jest kompensowany najczęściej poprzez zwiększenie spalania.

    A czy zastanowiłeś się nad tym jak mocno alternator obciąża silnik??

    Zakładając że mamy sporą "wytwornicę" HHO która pobiera 40A przy 12,5V (wartości dla ułatwienia liczenia) to daje nam 500W mocy czyli 0,5kW.
    Jeżeli Silnik ma około 100kW (136KM) to jaki procent mocy silnika potrzebujemy do "wytwornicy" HHO:
    0,5kW/100kW*100% = 0,5%
    To są proste wyliczenia bez uwzględnienia strat energii oraz podczas jazdy na obrotach kiedy silnik daje z siebie pełną moc.
    Jeżeli nawet uwzględnimy straty energii i fakt że podczas normalnej jazdy używamy może 20% maksymalnej mocy silnika to i tak włączenie HHO obciąży nam silnik o dodatkowe 2,5% - 5%.

    Z tego wszystkiego wniosek że nawet jeśli przez HHO uzyskamy choćby 10% mniejsze zużycie "normalnego"paliwa to i tak oszczędzamy (a przede wszystkim 10% mniej zarabiają na nas "NAFCIARZE") :)
  • #820
    vodiczka
    Poziom 43  
    KrissK007 napisał:
    tego wszystkiego wniosek że nawet jeśli przez HHO uzyskamy choćby 10% mniejsze zużycie "normalnego"paliwa to i tak oszczędzamy

    Jeśli uzyskamy....
    Jeśłi miałbym pewność, że skreślenie 10 000 kuponów totka pozwoli trafić szóstkę to bym skreślił.
    Jeśli masz pewność, że HHO zmniejszy Twoje wydatki na paliwo to buduj, trzymam kciuki :D
  • #821
    kybernetes
    Poziom 39  
    KrissK007 napisał:
    A czy zastanowiłeś się nad tym jak mocno alternator obciąża silnik??

    Zakładając że mamy sporą "wytwornicę" HHO która pobiera 40A przy 12,5V (wartości dla ułatwienia liczenia) to daje nam 500W mocy czyli 0,5kW.
    Jeżeli Silnik ma około 100kW (136KM) to jaki procent mocy silnika potrzebujemy do "wytwornicy" HHO:
    0,5kW/100kW*100% = 0,5%


    A czy Ty sobie może wyobrażasz, że ten silnik to niby cały czas te 136 kucyków na koła podaje?
    Wylicz to dla rzeczywistej mocy wytwarzanej przez silnik.
  • #823
    zimny8
    Poziom 33  
    A ile "kosztuje" wyprodukowanie dodatkowych 40A w określonej jednostce czasu, potrzebnych do elektrolizy?.
  • #824
    michaelin
    Poziom 12  
    Wreszcie ciekawa alternatywa (hokus pokus) wytwarzania wodoru bez prądu i elektrod w artykule
    Link
  • #825
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To pewnie to: http://phys.org/news/2013-04-breakthrough-hydrogen-fuel-production-revolutionize.html
    Rzeczywiście tam też piszą, że uzyskany wodór zawiera więcej energii, niż było w ksylozie, natomiast
    nie zauważyłem stwierdzenia, że można uzyskać więcej energii, niż się włożyło - może to pomyłka?
    Ale coś mi wygląda podejrzanie - mianowicie na tej stronie jest informacja o niej:
    http://phys.org napisał:
    the American Physical Society (APS) displays Phys.org's feature article headlines on its home page
    a na stronie http://APS.org nie udało mi się znaleźć żadnego odwołania do Phys.org.
    Na liście redaktorów i autorów Phys.org znalazłem dwóch chemików i trzech fizyków - trochę mało,
    jest ryzyko, że coś mylnie zrozumieli - może z tym wytwarzaniem wodoru nie jest aż tak dobrze?
  • #826
    michaelin
    Poziom 12  
    Cytat:
    a na stronie http://APS.org nie udało mi się znaleźć żadnego odwołania do Phys.org.

    bo to jest na stronie http://www.cals.vt.edu/
    a artkuł jest na stronie
    http://www.vtnews.vt.edu/articles/2013/04/040413-cals-hydrogen.html
    a wizytówka do tego Pana http://search.vt.edu/search/person.html?person=1300862

    Cytat:
    Percival Zhang (Yi Heng Percival Zhang)
    Associate Professor Biological Systems Engineering (0303)
    E-mail:ypzhang@vt.edu lub biofuels@vt.edu
    PID: ypzhang
    Office/Work:
    Map Biological Systems Engineering
    304 Seitz Hall
    Blacksburg, VA 24061
    (540) 231-7414
    Local: (540) 951-1606


    Publikacja naukowa jest pod linkiem
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/anie.201300766/abstract
    Elektroliza wody ...+wytwarzanie wodoru
    Cytat:
    Let enzymes work! H2 was produced from xylose and water in one reactor containing 13 enzymes (red). By using a novel polyphosphate xylulokinase (XK), xylose was converted into H2 and CO2 with approaching 100 % of the theoretical yield. The findings suggest that cell-free biosystems could produce H2 from biomass xylose at low cost. Xu5P=xylulose 5-phosphate, G6P=glucose 6-phosphate.

    ale trzeba mieć dostęp :(
    w artkułach można przeczytać że wszystkie enzymy są wytworzone tylko przez bakterię E. coli ! Link
  • #827
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Myślę, że strona http://www.cals.vt.edu/ nie należy do APS - więc chyba Phys.org przechwala się.
    Natomiast tam też piszą o wydajności energetycznej ponad 100% przez wykorzystanie odpadowego ciepła
    - pytanie, czy to prawda, u nas Nazimek obiecywał tanią benzynę z CO2, mieli produkować, nic nie wyszło.

    Z tego, co jest w artykule: 1 mol ksylozy + 1 mol ATP => 10 moli H2 + 1 mol ADP + 1 mol fosforanu.
    Całkowita reakcja jest endotermiczna (ΔH°=+479.6 kJ/mol), nie zachodzi w mikrooganizmach,
    bo wymaga dostarczania ATP jako źródła energii, może zachodzić dzięki zwiększeniu entropii
    przy przejściu z fazy ciekłej do gazowej (ΔG°=−71.4 kJ/mol).
    Pytanie, czy fakt, że uzyskano wysoką wydajność tej reakcji, oznacza możliwość wytwarzania
    wodoru tanim kosztem - potrzebne jest dostarczanie enzymów (niby katalizator się nie zużywa,
    ale naprawdę trochę się go traci, zostaje w odpadach) i ATP - a te związki chyba tanie nie są.
  • #829
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Kwestia zasadnicza: jaki jest koszt energetyczny produkcji tego, co potrzebne do wytwarzania wodoru tym sposobem?
    Fakt, że ksyloza, ATP i potrzebne enzymy występują w przyrodzie, to jeszcze za mało - trzeba je wyodrębnić, z ATP
    pewnie będzie spory problem, bo niezbyt trwały, z enzymami też może nie być łatwo, choć może jakieś archeowce będą
    je wytwarzać na miejscu (potrzebne są termofile) - czy nie zużyje się więcej energii, niż będzie zawierał uzyskany wodór?
  • #830
    W.Wojtek
    Specjalista od telefonów
    Czytam to , czyta, i zaduma mnie ogarnia..
    A może by tak na żaglówce ustawić śmigło napędzane śrubą i mamy to samo do czego miłośnicy napędu na wodę dążą???
    Wiara w cuda jest niepodważalna...
  • #831
    michaelin
    Poziom 12  
    W to piękne niepodzielne popołudnie przytoczę
    niedawno opublikowany intrygujący prosty eksperyment unaoczniający
    że podczas procesu elektrolizy zachodzą zjawiska nieomawiane wcześniej, trzy linki w tym kontekście:
    Cytat:
    Ugo Abundo, Pirelli High School
    1. Link Ugo Abundo Demonstrates Simple Experiment (Video) - Ugo Abundo is the instructor at Pirelli High School in Rome who became well known in the LENR community for leading a student project in building a cell designed to demonstrate cold fusion. In this video, Abundo demonstrates an experimental setup designed to demonstrate an LENR phenomenon. I'm not exactly sure what this experiment... (E-CatWorld; March 8, 2013)

    2. Link Simple LENR Experimental Setup - Ugo Abundo of the Pirelli High School in Italy demonstrates a simple electrolytic cell setup for conducting LENR experiments in the following video. It is really not at all clear that LENR is taking place or that it could even be achieved with this setup, but it is interesting nonetheless. As this author has conducted… (LENR-ColdFusion; March 15, 2013) (And lenrnews.eu)

    3. Link Coming attractions Eng. Abundo - Four days ago the engineer Ugo Abundo wrote to me to say hello and confirm that the group of cold fusion research dell'IIS Pirelli Rome is more than ever committed to the continuation of experiments with Hydrobetatron and soon will be released a report update. Yesterday night he posted on his You tube channel this video ... (22Passi; March 8, 2013)
  • #833
    kamiloo11
    Poziom 10  
    A gdyby nie wykorzystywać wodoru tylko jako źródło energii, a spalać wodór w odpowiednich proporcjach z powietrzem atmosferyczny, a benzynę/olej napędowy z czystym tlenem na przemian. Kolega który pisał o sprawności spalania paliwa w samochodzie grubo się pomylił. Gdyby była ona rzędu 99,9 % to nie było by zaworów EGR a jak wiadomo energia w silnikach cieplnych bierze się z różnicy temperatur przed zapłonem mieszanki i po, co się przekład na różnice ciśnienia w cylindrze. A Spaliny które wracają do cylindra by się dopalić nie dość że są silnie rozgrzane to zawierają też dużo CO2. Wracając do pierwszego zdania chciałbym rozjaśnić jaki sens jest takiego podziału mieszanki paliwowo-tlenowej/powietrznej. Poprawienie sprawności silnika miedzy innymi polega na jak najlepszym rozmieszaniu mieszanki tak, by paliwo miało jak najlepiej warunki by się utlenić . Paliwa które są dostępne w stacjach raczej kiepsko się mieszają z powietrzem, stąd też wielkie starania inżynierów nad wymyśleniem jak najbardziej sprawnego systemu podawania (rozpylania jak najmniejszych drobinek) paliwa, a czysty tlen w połączeniu z benz/on da dużo lepsza sprawność, a wodór bardzo dobrze się utlenia nawet z powietrzem. Dla udowodnienia wystarczy podpalić benzynę w obecności powietrza i zrobić to samo w obecności tlenu nawet nie trzeba jej rozpylać, choć wolałbym tego nie próbować. Wszystko co napisałem nie podpieram żadnymi książkami, badaniami a jedynie moimi przemyśleniami i obserwacją zjawisk. Mam nadzieje że moje rozumowanie nie jest z "innego świata"
    Kolegów którzy przeprowadzali doświadczenia z elektrolizą proszę o doradzenie w jaki sposób zrobić urządzenie do pozyskiwania czystego wodoru i łatwej separacji tego gazu. Potrzebny jest mi on do zrobienia sterowca dość dużych rozmiarów a wodór jest najlżejszy i chyba najtańszy do uzyskania. Nie proszę o linki do innych stron gdzie często ludzie piszą bajki na temat swoich urządzeń a potem wychodzi coś czego nawet w połowie nie spełnia oczekiwań- tylko sprawdzone sposoby, nie mówie tu o jakiejś bardzo wydajnej produkcji, ale o czymś tanim i na tyle wydajnym bym mógł uzyska ok 80 m3 (ciśnienie atm.)gazu w kilka dni. Pozdrawiam serdecznie.
  • #834
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Przy elektrolizie ładunek 96500 C (energia około 200 kJ dla typowych materiałów elektrod, 150 kJ dla elektrod z katalizatorem) daje 11.2 litra wodoru, czyli 1 kWh = 3600 kJ da 0.2 m3 wodoru - na 80 m3 potrzebujesz 400 kWh. Alternatywą jest wykorzystanie gazu (najlepiej metanu) - chyba z 1 m3 metanu można uzyskać 2 m3 wodoru, co powinno wypaść taniej, ale jest trudniejsze do wykonania i to nie ten temat.

    Co do wykorzystania tlenu z elektrolizy w silniku - mało go uzyskasz wykorzystując energię z alternatora napędzanego tym silnikiem, znacznie mniej, niż go potrzeba do utlenienia benzyny spalanej w silniku - do elektrolizy trzeba włożyć więcej energii, niż uzyska się energii chemicznej, a silnik przetwarza na pracę tylko część energii chemicznej zawartej w paliwie - więc są straty, i to spore.
  • #835
    kamiloo11
    Poziom 10  
    Żeby uzyskać 80m3 wodoru trzeba rozdzielić 64,4l wody i do tego trzeba aż 400Kw/h to chyba ponad mój budżet. Wracając do tematu dodatku paliwowego, można ustalić proporcje w których nawet nie wielka ilość tlenu mogła by podnieść sprawność silnika, a tak naprawdę nie wierze by coś działające w systemie zamkniętym (silnik-alternator-generator wodoru) mogło obniżyć koszty jazdy/ Gdzie na każdym z urządzeń są straty sprawności. Ciekawe czy generator ozonu mógłby coś zmienić... Niemniej jednak b. dziękuje za szybką odpowiedz.
    Pozdrawiam
  • #836
    W.Wojtek
    Specjalista od telefonów
    Pomysły, pomysły, jakieś motorki w samochodach..
    A może od razu test prawdy??
    Elektrownia wodna w górach,zapora, jezioro, turbiny pędzone wodą , dają prąd do sieci. A może zamiast prądu do sieci ogromne elektrolizery, turbiny pędzone wodorem, woda znowu do rzeki, Po co zapory i inne wynalazki . Darmowy prąd, woda czyściutka, pstrągi łowić można..
  • #837
    zimny8
    Poziom 33  
    Nie prościej jak jest, elektrownia wodna - prąd do sieci/odbiorców - woda do rzeki, po co te ogromne elektrolizery, na straty?.
  • #838
    vodiczka
    Poziom 43  
    kamiloo11 napisał:
    Potrzebny jest mi on do zrobienia sterowca dość dużych rozmiarów a wodór jest najlżejszy i chyba najtańszy do uzyskania.

    Przeczytaj o losach "Hindenburga", zrozumiesz się dlaczego wodór zastąpiono helem mimo że jest cięższy i droższy od wodoru.

    Dodano po 6 [minuty]:

    W.Wojtek napisał:
    A może zamiast prądu do sieci ogromne elektrolizery, turbiny pędzone wodorem, woda znowu do rzeki, Po co zapory i inne wynalazki

    Skoro turbiny pędzone wodorem to skąd weźmiesz prąd do elektrolizerów? Jeżeli odpowiesz, że z tych turbin to jesteś kolejnym wynalazcą PM. :D
    Skoro nie wiesz po co na rzece zapory (bez zapór też "trochę prądu ukręcisz") to lepiej nie zabieraj głosu.
  • #840
    W.Wojtek
    Specjalista od telefonów
    No wreszcie ktoś się połapał że łacha darłem.
    Wodne wersje perpetuum mobile jakich tu pełno ( silnik spalinowy daje prąd do cudownego ektrolizera - spec blaszki, skomplikowane układy jakieś HMO i inne bzdety..- co ma dawać darmowy- bo wodny napęd..) już nie są nawet śmieszne...
    To już nawet zimna fuzja w palladzie jest bardziej prawdopodobna.