Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa i sterowanie cewki zapłonowej w Renault

adrach 10 Sep 2007 00:41 18250 2
Testo
  • #1
    adrach
    Level 12  
    Postów nt. problemów z cewkami zapłonowymi (szczególnie tymi markowanymi przez firmę SAGEM) jest sporo.
    Jest też wiele opinii nt. objawów jakie towarzyszą temu uszkodzeniu.
    Są również podane informacje w jakich miejscach cewek najczęściej dochodzi do niepożądanych przebić oraz że cewki DENSO są trwalsze od SAGEM-a.
    Nie znalazłem natomiast szczegółowej wiedzy nt. budowy cewek oraz ich sterowania a tę, na którą natrafiłem zasiała pewne wątpliwości.
    Post chcę poświęcić właśnie temu zagadnieniu.
    Proszę nie pisać o problemach z waszymi "czterema kółkami" związanymi najprawdopodobniej z uszkodzeniem cewek zapłonowych a skupić się głównie na dyskusji o ich budowie, sterowaniu, podłączeniu elektrycznemu, testowaniu !!!
    Z góry dziękuję.


    Zacznę może od zacytowania fragmentu z książki pt. "Renault Megane, modele 1999-2002" wydanej przez WKŁ (2004 r.).
    W tekście odnoszącym się do cewek zapłonowych czytamy:
    "Cztery cewki zapłonowe, typu ołówkowego, są umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych i przykręcone śrubą wkręconą do głowicy silnika.
    Zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa.
    Sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, które zawiera także moduł mocy (styk 1 - cylindry 1. i 4.; styk 32 - cylindry 2. i 3.).
    Marka: Nippondenso.
    Napięcie zasilania (styk 1 złącza cewki i masa): 12V.
    Rezystancja uzwojenia niskiego napięcia (między stykami 1 i 2 cewki): 0.5 (+- 0.02) Ohm.
    Rezystancja uzwojenia wysokiego napięcia (między wyjściem wysokiego napięcia i masą): 7500 (+- 110) Ohm.
    Kolejność zapłonów: 1 - 3 - 4 - 2.
    "

    Problem (I):
    Po uważnym przeczytaniu tego tekstu rodzą się pewne niejasności.
    Otóż z pomiarów jakie przeprowadziłem na cewce firmy DENSO wynika, że jej obwód elektryczny można w uproszczeniu przedstawić tak, jak na dołączonym poniżej rysunku.
    Wyprowadzenia cewki oznaczyłem literami A, B i C.
    Czy może ktoś potwierdzić zaproponowany przeze mnie schemat?

    Problem (II):
    Wszystko by się prawie zgadzało, gdyby nie sformułowania w powyższym teście typu:
    a) cewki zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa,
    b) sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące.
    Jak rozumieć (czym się różni) w tym konkretnym przypadku ZASILANIE od STEROWANIA. Popatrzcie na schemat i powiedzcie czym miałoby się to różnić?

    Problem (III):
    Ponadto jeśli cewki zasilane są parami, to jak rozumieć fakt oczywisty, że ostatecznie kolejność zapłonu (pojawianie się iskry na świecach zapłonowych) występuje sekwencyjnie na cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2 ???
    Dla mnie nie jest to do końca jasne, bo jeśli cewki zasilane są parami, to i iskra powinna pojawiać się na dwóch świecach jednocześnie?!

    Problem (IV):
    Kolejna rzecz, jaka pozostaje do rozstrzygnięcia, to prawidłowe odniesienie styków A, B i C cewki z dołączonego rysunku do odpowiednich oznaczeń zastosowanych w cytowanym tekście.
    Czy styk B będzie więc masą,
    styk C tzw. wyjściem wysokiego napięcia (czyli wyjściem na świecę zapłonową),
    a styk A to styk 1 ("wejście" na cewkę niskiego napięcia) ???

    Proszę o konstruktywne wypowiedzi ...
  • Testo
  • #2
    milejow
    Level 43  
    Zasilanie wystepuje na cewkach ciagle(+12V) a sterowanie odbywa sie poprzez podanie masy na cewke przez sterownik silnika.Sekwencyjnie sterowane sa wtryski(kazdy z osobna)a cewki parami po2 i masz kolejnosc zaplonow mimo,ze iskra wystepuje jednoczesnie na dwoch swiecach
  • #3
    User removed account
    User removed account