Postów nt. problemów z cewkami zapłonowymi (szczególnie tymi markowanymi przez firmę SAGEM) jest sporo.
Jest też wiele opinii nt. objawów jakie towarzyszą temu uszkodzeniu.
Są również podane informacje w jakich miejscach cewek najczęściej dochodzi do niepożądanych przebić oraz że cewki DENSO są trwalsze od SAGEM-a.
Nie znalazłem natomiast szczegółowej wiedzy nt. budowy cewek oraz ich sterowania a tę, na którą natrafiłem zasiała pewne wątpliwości.
Post chcę poświęcić właśnie temu zagadnieniu.
Proszę nie pisać o problemach z waszymi "czterema kółkami" związanymi najprawdopodobniej z uszkodzeniem cewek zapłonowych a skupić się głównie na dyskusji o ich budowie, sterowaniu, podłączeniu elektrycznemu, testowaniu !!!
Z góry dziękuję.
Zacznę może od zacytowania fragmentu z książki pt. "Renault Megane, modele 1999-2002" wydanej przez WKŁ (2004 r.).
W tekście odnoszącym się do cewek zapłonowych czytamy:
"Cztery cewki zapłonowe, typu ołówkowego, są umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych i przykręcone śrubą wkręconą do głowicy silnika.
Zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa.
Sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, które zawiera także moduł mocy (styk 1 - cylindry 1. i 4.; styk 32 - cylindry 2. i 3.).
Marka: Nippondenso.
Napięcie zasilania (styk 1 złącza cewki i masa): 12V.
Rezystancja uzwojenia niskiego napięcia (między stykami 1 i 2 cewki): 0.5 (+- 0.02) Ohm.
Rezystancja uzwojenia wysokiego napięcia (między wyjściem wysokiego napięcia i masą): 7500 (+- 110) Ohm.
Kolejność zapłonów: 1 - 3 - 4 - 2."
Problem (I):
Po uważnym przeczytaniu tego tekstu rodzą się pewne niejasności.
Otóż z pomiarów jakie przeprowadziłem na cewce firmy DENSO wynika, że jej obwód elektryczny można w uproszczeniu przedstawić tak, jak na dołączonym poniżej rysunku.
Wyprowadzenia cewki oznaczyłem literami A, B i C.
Czy może ktoś potwierdzić zaproponowany przeze mnie schemat?
Problem (II):
Wszystko by się prawie zgadzało, gdyby nie sformułowania w powyższym teście typu:
a) cewki zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa,
b) sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące.
Jak rozumieć (czym się różni) w tym konkretnym przypadku ZASILANIE od STEROWANIA. Popatrzcie na schemat i powiedzcie czym miałoby się to różnić?
Problem (III):
Ponadto jeśli cewki zasilane są parami, to jak rozumieć fakt oczywisty, że ostatecznie kolejność zapłonu (pojawianie się iskry na świecach zapłonowych) występuje sekwencyjnie na cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2 ???
Dla mnie nie jest to do końca jasne, bo jeśli cewki zasilane są parami, to i iskra powinna pojawiać się na dwóch świecach jednocześnie?!
Problem (IV):
Kolejna rzecz, jaka pozostaje do rozstrzygnięcia, to prawidłowe odniesienie styków A, B i C cewki z dołączonego rysunku do odpowiednich oznaczeń zastosowanych w cytowanym tekście.
Czy styk B będzie więc masą,
styk C tzw. wyjściem wysokiego napięcia (czyli wyjściem na świecę zapłonową),
a styk A to styk 1 ("wejście" na cewkę niskiego napięcia) ???
Proszę o konstruktywne wypowiedzi ...
Jest też wiele opinii nt. objawów jakie towarzyszą temu uszkodzeniu.
Są również podane informacje w jakich miejscach cewek najczęściej dochodzi do niepożądanych przebić oraz że cewki DENSO są trwalsze od SAGEM-a.
Nie znalazłem natomiast szczegółowej wiedzy nt. budowy cewek oraz ich sterowania a tę, na którą natrafiłem zasiała pewne wątpliwości.
Post chcę poświęcić właśnie temu zagadnieniu.
Proszę nie pisać o problemach z waszymi "czterema kółkami" związanymi najprawdopodobniej z uszkodzeniem cewek zapłonowych a skupić się głównie na dyskusji o ich budowie, sterowaniu, podłączeniu elektrycznemu, testowaniu !!!
Z góry dziękuję.
Zacznę może od zacytowania fragmentu z książki pt. "Renault Megane, modele 1999-2002" wydanej przez WKŁ (2004 r.).
W tekście odnoszącym się do cewek zapłonowych czytamy:
"Cztery cewki zapłonowe, typu ołówkowego, są umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych i przykręcone śrubą wkręconą do głowicy silnika.
Zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa.
Sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, które zawiera także moduł mocy (styk 1 - cylindry 1. i 4.; styk 32 - cylindry 2. i 3.).
Marka: Nippondenso.
Napięcie zasilania (styk 1 złącza cewki i masa): 12V.
Rezystancja uzwojenia niskiego napięcia (między stykami 1 i 2 cewki): 0.5 (+- 0.02) Ohm.
Rezystancja uzwojenia wysokiego napięcia (między wyjściem wysokiego napięcia i masą): 7500 (+- 110) Ohm.
Kolejność zapłonów: 1 - 3 - 4 - 2."
Problem (I):
Po uważnym przeczytaniu tego tekstu rodzą się pewne niejasności.
Otóż z pomiarów jakie przeprowadziłem na cewce firmy DENSO wynika, że jej obwód elektryczny można w uproszczeniu przedstawić tak, jak na dołączonym poniżej rysunku.
Wyprowadzenia cewki oznaczyłem literami A, B i C.
Czy może ktoś potwierdzić zaproponowany przeze mnie schemat?
Problem (II):
Wszystko by się prawie zgadzało, gdyby nie sformułowania w powyższym teście typu:
a) cewki zasilane są szeregowo po dwie przez przekaźnik pompy paliwa,
b) sterowane są przez elektroniczne urządzenie sterujące.
Jak rozumieć (czym się różni) w tym konkretnym przypadku ZASILANIE od STEROWANIA. Popatrzcie na schemat i powiedzcie czym miałoby się to różnić?
Problem (III):
Ponadto jeśli cewki zasilane są parami, to jak rozumieć fakt oczywisty, że ostatecznie kolejność zapłonu (pojawianie się iskry na świecach zapłonowych) występuje sekwencyjnie na cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2 ???
Dla mnie nie jest to do końca jasne, bo jeśli cewki zasilane są parami, to i iskra powinna pojawiać się na dwóch świecach jednocześnie?!
Problem (IV):
Kolejna rzecz, jaka pozostaje do rozstrzygnięcia, to prawidłowe odniesienie styków A, B i C cewki z dołączonego rysunku do odpowiednich oznaczeń zastosowanych w cytowanym tekście.
Czy styk B będzie więc masą,
styk C tzw. wyjściem wysokiego napięcia (czyli wyjściem na świecę zapłonową),
a styk A to styk 1 ("wejście" na cewkę niskiego napięcia) ???
Proszę o konstruktywne wypowiedzi ...