Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]

Lewho 14 Wrz 2007 11:50 33217 67
  • #31 14 Wrz 2007 11:50
    Pap-Corp
    Poziom 13  

    W zupełności powinno wystarczyć. No chyba że masz bolid F1 gdzie przeciążenia dochodzą do 4G (a średnio na mocnych zakrętach 2G), granica bezpieczeństwa dla ludzi 6G, rozpędzenie auta do 180km/h i gwałtowne hamowanie- w granicach 1G.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #32 14 Wrz 2007 12:36
    Lewho
    Poziom 15  

    Myrek1 :arrow:

    Cytat:
    Ja tam nie chce kodu, za bardzo ambitny jestem i może sam dam sobie radę Wink
    Gratuluję dobrego podejścia!

    Prędkość, to całka przyspieszenia po czasie. Obliczana jest bardzo łatwo, bo gdy czas pomiaru jest stały (20 ms), to wystarczy liczyć zmiany prędkości w tych krótkich docinkach i dodawać je do siebie.
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    Podobnie liczy się drogę.
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]


    Pap-Corp :arrow:
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]


    Myrek1 :arrow: Dałem konwerter, bo implementacja USB w ATmega32 i w Bascomie jest "awykonalne" i z pewnością nie starczyłoby mi miejsca w pamięci programu, a wcześniejsza wersja miała wyjście na zwykłego RSa
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    poza tym te kabelki są tanie (2,5 wraz ze sterownikami)


    :arrow: Są wersje XYZ, ale niestety nie było ich wtedy na Allegro :( . Polecam zakup właśnie takiego akcelerometru, bo wtedy nie będzie trzeba za każdym pomiarem poziomować czujnika. Myślałem też o mikromechanicznym żyroskopie :)

    morph13 :arrow: Postaram sie jeszcze dzisiaj wrzucić kody wynikowe (HEX i BIN), ale muszę je ze dwa razy przerobię i kompilować, bo są 3 typy wyświetlaczy od N3510i i każdy ma inną tablice kolorów.
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    dwa wyświetlacze od N3510i podłączone równolegle :D



    vcd_a :arrow: http://avrhelp.mcselec.com/bascom-avr.html?CONFIG_GRAPHLCD

    big_chief :arrow:
    Cytat:


    Policzmy. 2g to ok 20 m/s^2. 100 km/h to 28 m/s. 28/20 = 1.4. Moje auto nie rozpędza się do setki w 1.4s. Jeśli twoje to potrafi, to potrzebujesz lepszy akcelerometr Very Happy



    Nie jest tak do końca, bo podczas ruszania (na pichach :D) nie raz miałem przyspieszenie nieco powyżej 1g, a dodam, że mój samochód do setki ma "trochę" powyżej 3 sekund :)

    SnowBizz :arrow: spokojnie wystarczy ± 2 g, ale ±1g będzie za mało.

  • #35 14 Wrz 2007 13:49
    big_chief
    Poziom 10  

    Lewho napisał:


    Nie jest tak do końca, bo podczas ruszania (na pichach :D) nie raz miałem przyspieszenie nieco powyżej 1g, a dodam, że mój samochód do setki ma "trochę" powyżej 3 sekund :)



    Słusznie. Jakoś nie wpadłem na to, że przyspieszenie nie jest stałe przez cały czas rozpędzania :oops:

  • #36 14 Wrz 2007 14:43
    Lewho
    Poziom 15  

    Powiem nawet więcej - podczas zmiany biegu przyspieszenie jest ujemne :)
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]

  • #37 14 Wrz 2007 15:43
    badworm
    Poziom 18  

    Lewho napisał:
    Myślałem też o mikromechanicznym żyroskopie :)


    Znęcam się aktualnie w ramach dyplomu(też PG ale WEiA) na mikromechanicznym żyroskopem prędkościowym firmy Analog Devices, model ADXRS150 - póki co zachowuje się on bardzo kapryśnie i do pomiarów nachylenia drogi(w tym celu jest wykorzystywany) słabo się nadaje.

  • #38 14 Wrz 2007 18:24
    kapsel1985
    Poziom 11  

    A czy autor mógłby zamieścić tylko część kodu dotyczącą obsługi LCD?, pozdrawiam

  • #39 14 Wrz 2007 18:40
    Cooki13
    Poziom 21  

    Jakim napięciem jest zasilany ten G-meter?
    3,3V?
    I gdzie kupiłeś taką zgrabną obudowe?
    I ostatnie pytanie czujnik MMA6231Q jest już nie produkowany a tym samym ciężko dostepny jednak posiadam czujnik MXR7210ML http://www.pliki.jm.pl/karty/MXR7311GL.pdf który ma czułość 100mV/g ±10G czy moge go zastosować jako zamiennik?
    czy jest możliwość wprowadzenia czułości czujnika w oprogramowaniu?

  • #40 14 Wrz 2007 19:28
    J_Bravo
    Poziom 27  

    g-meter działa oczywiście TYLKO i WYŁĄCZNIE gdy droga jest 100% pozioma ??

    każde odchylenie od poziomu fałszuje pomiar ??

  • #41 15 Wrz 2007 12:15
    panmechanik
    Poziom 23  

    Z tego co widze zasilasz cały układ (mikrokontroler i czujnik) z jednego źródła zapewne z bateri...nie obawiasz sie wpływu napięcia na wskazania z czujnika?
    Nie myślałeś nad zasileniem czujnika ze źródła referencyjnego(ale nie z mikrokontrolera) tylko odzielnego...Maxim ma ciekawe układy referencyjne które powinny wytrzymać mały pobór z czujnika ≈5mA

  • #42 15 Wrz 2007 17:20
    master_pablo
    Poziom 16  

    Kolego panmechanik, zasilanie jest dobrze podlaczone, zgodnie z zaleceniami producenta, przejrzyj sobie datasheet. Czujnik i przetwornik A/D powinny byc podlaczone do tego samego zrodla, gdyz napiecie zasilania czujnika wplywa na jego czulosc (mV/g). Jesli napiecie zasilania jest rowniez napieciem odniesienia przetwornika, to uklad staje sie niewrazliwy na zmiany tego napiecia.

    A przy okazji chcialem sie tutaj pochwalic swoim podobnym ukladem: ATtiny26, dowolny akcelerometr Freescale serii MMA62xx/MMA72xx (zalecany 3-osiowy MMA7260/MMA7261), wyswietlacz z Nokii 5110, microswitch, wyprowadzone PA6 i PA7 (moze tam byc UART, DS18B20 czy np. jakis mostek wykorzystujacy komparator w procku), zasilanie z baterii 3V (zasilanie przez dzielnik doprowadzone do procka, wiec mozna je monitorowac), plytka jednowarstwowa z dwoma zworkami, elementy prawie wszystkie SMD, wszystko polutowane stacja za 49zl :). Poki co jest tylko sprzet, gdy moj programator niedawno wyzional ducha.

  • #44 16 Wrz 2007 14:42
    panmechanik
    Poziom 23  

    Pytanie do kolegi Lewho
    Czy w oprogramowaniu jest możliwość wprowadzania korekty czułości czujnika przyśpieszenia mV/G?
    I jakim napięciem zasilasz czujnik i mikrokontroler 3,3V stosując przetwornice czy napięciem bateryjnym 3V?

  • #45 16 Wrz 2007 23:33
    emel2
    Poziom 17  

    Fajne urzadzenie -brawa dla autora.Od razu przychodza mi do glowy mozliwe zastosowania.Modelarstwo,jakis rejestrator w modelach okretow podwodnych.Ciekawe jak to zachowywalo by sie jako reczny rejestrator trasy-eksploracja jakis tuneli ,moze wersja dla nurkow,itd...Wracajac do okretow podwodnych-tam sa wlasnie montowane uklady nawigacji inercyjnej.Podobnie w rakietach balistycznych....Pomyslec ze to mozna juz w domowych pieleszach ,,wystrugac"..:).
    Pozdrawiam
    Mariusz

  • #46 17 Wrz 2007 09:13
    Cooki13
    Poziom 21  

    Układ raczej nie ma pratycznego zastosowania w modelarstwie czy nurkowaniu ponieważ tam obiekt porusza sie po 3 osiach a czujnik zastosowany w tym urządzeniu jest tylko 2 osiowy....

  • #47 17 Wrz 2007 11:01
    Lewho
    Poziom 15  

    :arrow: badworm
    Co budujesz na tym żyroskopie?

    :arrow: Cooki13

    Urządzenie zasilane jest z baterii od Nokii 6100i (3,6 V) przez stabilizator LDO.
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    :arrow: MXR7210ML , ADXL210 i wszystkie akcelerometry które można zasilać napięciem 3,3 V i posiadające wyjścia analogowe sie nadają, bo zrobiłem opcję kalibracji.
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    Obudowę kupiłem Gdyni na ul. Abrahama (tam gdzie kiedyś był serwis RTV).

    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    Mieści się też do pudełka po większych TIC-TACach

    :arrow: J_Bravo

    Cytat:
    g-meter działa oczywiście TYLKO i WYŁĄCZNIE gdy droga jest 100% pozioma ??

    każde odchylenie od poziomu fałszuje pomiar ??


    Tak. Droga powinna być równa, ale jeśli jest jednakowo pochyła na całej długości, to wystarczy na początku wypoziomować czujnik i będzie pokazywał dokładnie.


    :arrow: panmechanik


    Cytat:
    Z tego co widze zasilasz cały układ (mikrokontroler i czujnik) z jednego źródła zapewne z bateri...nie obawiasz sie wpływu napięcia na wskazania z czujnika?
    Nie myślałeś nad zasileniem czujnika ze źródła referencyjnego(ale nie z mikrokontrolera) tylko odzielnego...Maxim ma ciekawe układy referencyjne które powinny wytrzymać mały pobór z czujnika ≈5mA


    Owszem, myślałem o tym, ale zwiększyłoby to koszt a napięcie po stabilizatorze jest wystarczająco stałe i dzięki kalibracji nie muszę się obawiać o duże odchyłki.

    :arrow: master_pablo
    Bardzo dobra robota
    Widzę rezystor 0Ω :D

    Cooki13 :arrow:
    Jak uda mi się zdobyć 3 osiowy akcelerometr, to może przerobię trochę program i będzie rejestrował w 3 osiach. Modyfikacja sprzętowa sprowadzi się do wymiany kabelka i płytki czujnika :)

  • #48 17 Wrz 2007 13:55
    patrx
    Poziom 16  

    Witam! Już od dawna przymierzam się do podobnego projektu, a tu widzę że już ktoś mnie wyprzedził... Największy problem na jaki natrafiłem to fakt, że akcelerometry mierzą oprócz przyśpieszenia dynamicznego także i statyczne. Minimalne przechylenie samochodu powoduje zafałszowanie pomiaru przyśpieszenia dynamicznego i w sumie nie jest możliwe jego dokładne odwzorowanie. Myślałem nad zastosowaniem dodatkowego żyroskopu który by kompensował zmiany nachylenia ale cena takiego cacka skutecznie mnie odstraszyła. Tylko po co takie komplikacje? Autor tego projektu udowodnił mi, że jednak jest to możliwe i szczerze gratuluję mu sukcesu. Ciekawe jak sprawdził by się twój G-meter w porównaniu z fabrycznym produktem - widziałem takie cacka w cenie ok 1000zł.

    Jeśli chodzi o akcelerometry freescale to rzeczywiście jest problem z ich lutowaniem. Jako tako udało mi się przylutować sampla 3-osiowego w obudowie QFNL transformatorówką ale nie polecam takiego rozwiązania.
    Jest to mozolne i w ogóle nieprofesjonalne podejście. Jak już się ktoś zabiera za taką zabawę to lepiej kupić akcelerometr z serii ADXL
    wiadomo jakiego producenta.
    Pozdrawiam

    Pozdrawiam!

  • #49 17 Wrz 2007 14:49
    panmechanik
    Poziom 23  

    Ile wynosi pobór całego pradu przez urządzenie i wyświetlaczem LCD wraz z podświetleniem włącznie?

  • #51 17 Wrz 2007 18:43
    master_pablo
    Poziom 16  

    Lewho napisał:
    :arrow: master_pablo
    Bardzo dobra robota
    Widzę rezystor 0Ω :D

    Dzieki :).
    To jednak bede trzy zworki ;).

    Mozesz napisac cos wiecej na temat kalibracji, jak to w ogole wyglada ("teraz odwroc czujnik do gory nogami" ;) )?
    I jeszcze mnie interesuje ten "kabel do samsunga", wykorzystany jako konwerter USB-RS232.

    :arrow: panmechanik
    Ja wczoraj w koncu odpalilem swoj uklad i wszystko razem (ATtiny26@1MHz, ADC, akcelerometr i wyswietlacz wlaczony) pobieralo 1,5mA. Tak wiec obstawiam, ze dzielo kolegi Lewho bedzie pobieralo 5-7mA, ze wzgledu na wyzsza czestotliwosc pracy mikrokontrolera. Do tego 15-25mA na podswietlenie.

  • #53 19 Wrz 2007 10:12
    Teodor Otulak
    Poziom 12  

    Przedstawiony projekt jest ciekawy pod względem przede wszystkim cenowym. Jeżeli chodzi o jego walory pomiarowe, to sprawa jest nieco dyskusyjna. Pojedynczy czujnik przyśpieszenia mierzy wypadkowe przyśpieszenie jakiemu podlega. Wystarczy aby pojazd był nieco odchylony od pionu lub poruszał się po torze nieprostoliniowym i pojawiają się błędy, bardzo duże błędy. Na podobnej zasadzie co urządzenie przedstawione przez kolegę działają systemy nawigacji inercyjnej oraz inne wynalazki. Podstawowym, nierozwiązanym przez współczesną technikę problemem jest odpowiedź na pytanie: "Gdzie jest pion ???" Wykonuje się różne sztuczki układowe (kilka żyroskopów), programistyczne (filtr Kalmana) a na koniec przyjmuje założenia (co jakiś czas zatrzymać pojazd lub lecieć w miarę równo), wszystkie te metody nie gwarantują jednak możliwości określenia gdzie jest pion nawet w przypadku samolotu krążącego w kółko po ciasnym łuku przez odpowiednio długi czas. Poniżej zamieszczam instrukcję obsługi od systemu do badania zachowania się pojazdu jaki wykonałem dla Instytutu Techniki Pancernej, mam nadzieję , że ułatwi zainteresowanym zagłębienie się w temat :-)

    http://www.patron.ehost.pl/patron/pliki_download/pojazd_xyz.pdf

  • #54 21 Wrz 2007 09:49
    Lewho
    Poziom 15  

    :arrow: patrx

    Cytat:
    Jako tako udało mi się przylutować sampla 3-osiowego w obudowie QFNL transformatorówką ale nie polecam takiego rozwiązania.

    Jestem pod wrażeniem :D
    Cytat:
    Jak już sie ktoś zabiera za taką zabawę to lepiej kupić akceleromettr z serii ADXL
    wiadomo jakiego producenta.


    Zgadzam się z tym stwierdzeniem, ale ADXLe są strasznie drogie. Ja na początku robiłem G-meter na samplu ADXLa, ale jak zobaczyłem na jakiejś polskiej stronie cenę ponad 200zł a sztukę, to zamieniłem go na MMA.

    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]


    :arrow: panmechanik
    Cytat:
    Ile wynosi pobór całego pradu przez urządzenie i wyświetlaczem LCD wraz z podświetleniem włącznie?


    Około 60 mA ze względu na dosyć mocne podświetlanie.

    :arrow: rgbujan
    Cytat:
    Odchylenie od pionu można mierzyć i wprowadzać poprawkę.

    http://www.memsic.com/memsic/pdfs/an-00mx-012.pdf

    RGB



    Bardzo ciekawy dokument... Szkoda, że go wcześniej nie znalazłem

    :arrow: master_pablo
    Cytat:
    Dzieki Smile.
    To jednak bede trzy zworki Wink.


    Nie ,nie! Nie o to mi chodziło. Zdecydowanie bardziej mi się podoba rezystor SMD 0 Ω niż pogięta zwora. Przypomniał mi się tylko post "opornik 0 Ohm (zero Ohm) - smieszne historie ze sklepu" :D





    Cytat:

    Mozesz napisac cos wiecej na temat kalibracji, jak to w ogole wyglada ("teraz odwroc czujnik do gory nogami" Wink )?
    I jeszcze mnie interesuje ten "kabel do samsunga", wykorzystany jako konwerter USB-RS232.


    Tutaj opis kalibracji http://www.lewho.za.pl/gmeter/Kalibracja1.doc

    To jednak był kabel od Siemensa :) oparty na układzie OTi http://www.stkaiser.de/anleitung/files/OTi6858.pdf
    Układ mieścił się we wtyku USB.

    :arrow: Teodor Otulak

    Bardzo podoba mi się Twój system. Prawdziwe zawodowstwo!

    Cytat:
    Przedstawiony projekt jest ciekawy pod względem przede wszystkim cenowym. Jeżeli chodzi o jego walory pomiarowe, to sprawa jest nieco dyskusyjna. Pojedynczy czujnik przyśpieszenia mierzy wypadkowe przyśpieszenie jakiemu podlega. Wystarczy aby pojazd był nieco odchylony od pionu lub poruszał się po torze nieprostoliniowym i pojawiają się błędy, bardzo duże błędy.


    Do samochodu i tuningu spokojnie wystarcza. Jeśli mamy równy tor i przed startem wypoziomujemy czujnik, to wyniki pomiarów są powtarzalne.

    Poza tym można też mierzyć odchylenie od pionu akcelerometrem dwuosiowym kładąc go na jednym boku tak, aby zamiast osi X była oś Z.


    Dziękuję Wam za pozytywne opinie i gorąco pozdrawiam

  • #55 22 Wrz 2007 22:57
    george2002

    Poziom 19  

    po pierwsze bardzo ciekawe i tanie urządzonko na pewno każdemu w autku (i nie tylko bo np podszas bieganie/joggongu :) )się sprzyda (w końcu tylko ok 50zł) ale mam takie pytanko dotyczące wyświetlacza w nim zastosowanego a mianowicie czy to napewno od noki 3510i i do tego są biblioteki do bascoma do niego ? bo z tego co mi wiadomo to żadna nie chodzi z tym wyświetlaczem ... a konkretnie to którą (nazwa) kolega używa do obsługi tego wyświetlacza i jak go ma podpiętego ? aha jeszcze pytanko o podświetanie bo ja mam problem z moim wyświetlaczem tzn strasznie jest ciemny (podobno to dla tego że podróbka) ale widzę że kolega z tego co pisze to też używa podróbki, ale dośc ładnie mu świeci ten wyświetlacz, może kolega opisac/pokazac z djęcia jak zrobił podświetanie do tego wyświetlacza ?

    Pozdrawiam
    George2002

  • #56 01 Paź 2007 00:10
    george2002

    Poziom 19  

    hmm już w sumie działa mi ten wyświetlacz z tą biblioteką lcd-pcf8833.lbx ale za to chyba ma jakąś inwersję załączoną bo jak np daję biały kolor to wychodzi czarny a jak wyświetlacz jakiś obrazek to jest też w odwrotnych koloach wyświetlany czy kolega lewho ma tak samo ? a jeśli nie to co może być nie tak ?


    PS
    Już zauważyłem co kolega napisał że są 3 wersje tych wyświetlaczy :) teraz już wiem co trzeba zmienic aby kolory były dobre tylko nie działa to na wyświetlanie grafiki tj np obrazka przynajmniej ja tam żadnych opcji inversji nie widzę (narazie poradziłem sobie na komputerze invertując grafikę ;) ) w tej bibliotece ale poprzednie pytania nadal aktualne np jak wykonane jest podświetlanie bo moje coś słabo działa :D (diodki smd0603 mam super jasne)

  • #57 02 Paź 2007 16:30
    panmechanik
    Poziom 23  

    Czy możesz powiedzieć jaki dokładnie kabel zakupiłeś?bo właśnie rozebrałem kabel z allegro który podobno miał być na układzie OTI a jest wielkie G!
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]
    Samochodowy G-meter [ATMEGA + MMA6231Q]

  • #58 03 Paź 2007 15:14
    J_Bravo
    Poziom 27  

    kabel z OTI ma plastikowe pudełeczko w połowie długość kabla.

  • #60 16 Paź 2007 17:43
    Cooki13
    Poziom 21  

    Mógłbyś umieścić plik z exela w którym są analizowane dane pobrane z miernika?