Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mój komplet schematów wzmacniaczy/profesjonalna jakość

15 Wrz 2007 22:40 3932 2
  • Poziom 9  
    Mój komplet schematów wzmacniaczy/profesjonalna jakość i prostota układu
    Ogólnie: tyle jest różnych schematów końcowych wzmacniaczy mocy które są odpowiedzialne
    za jakość efektów audio i nikt szukał rozwiązań dla liniowego sterownia się
    tranzystorów jakby tranzystory ktoś dysryminował a przecież to są tylko rzeczy.
    (wszystkie te wiadomosci są moje własne i służą dla osiągnięcia najwyższej jakości i
    też dla każdej mocy wzmacniacza);

    Informacja zawiera:
    - schematy wzmacniaczy i ich sterowanie i technike węzłową zasilaczy symetrycznych
    zintegrowanych z wzmacniaczem, poprzez wyprowadzenia elektrod wzmacniaczy bezpośrednio
    podłączonych do węzłów prądowych zasialczy oraz przykład stosowania ekranów wewnętrznych
    (informacja do tego jest wystarczająca).
    - cyfrowy zapis elementów wzmacniacza.
    - uwagi konstrukcji wzmacniaczy.
    - informacje budowy linowego audio filtru szerokopasmowego i wysokorezystancyjnego.
    ----------------------------------------------
    Cyfrowy zapis elementów wzmacniacza.
    P=7,5W/Ro=3,5R/Uz=2x24,6V/2x14,5V -TV/"KL.A Top Hi Fi Amplifier"
    To/ b=(110---120)/BC211(BC313), Rb=20k, Rc=1,32k, Re=110R, Ic=17,5mA/5,7mAp/7,7Vp
    CP/T1 b=600, Rb=56k(Uzb=2,7Vz*), Rc=116R(+270R), Ic=7,2mA/4,1mAp/0,45Vp(116R)
    (BC177/BC107)
    CL.A; Rb=56(43k/12,7k+300R), Ri<700k, Di=[1x(1N14851/2xBAT82)]*
    CP/T2 b=170, Rb=1,8k[2x(3,3k+300R)], Rc=47R, Ic=14,3mA/40mAp/1,59Vp (BC313/BC211)
    CP/T3 b=360, Rb=250R(3x750R), Ic=65mA/2,1Ap/7,3Vp Ib=6,2mAp
    3x(BD355/BD354/CEMI)
    Rbs=270k(+300R) Rd1=6,8k Rd2=56k+20k*
    ----------------------------------------------------
    P=12W/Ro=2R/Uz=2x17V/2x14V -TV/"Audio Car CL.A Hi Fi Amplifier"
    To/ b=170/BC107A, Rb=20k, Rc=1,42k, Re=62R, Ic=11mA/5,2mAp/7,38Vp
    CP/T1 b=600, Rb=56k(Uzb=2,7Vz*), Rc=120R(+82R), Ic=7,2mA/4mAp/0,45Vp(120R)
    (BC178/BC108)
    CL.A; Rb=56(43k/12,7k+300R), Ri<700k, Di=[1x(1N14851/2xBAT82)]*
    CP/T2 b=170, Rb=1,8k(1,5k+300R), Rc=50R(2x100R/0,6W/1%), Ic=12,5mA/40mAp/0,79Vp
    (BC313/BC211)
    CP/T3 b=185, Rb=33R(3x100R), Ic=75mA/3,6Ap/7Vp Ib=21mAp
    3x(BD355/BD354)
    Rbs=430k(+300R) Rd1=6,2k Rd2=75k+27k*
    ----------------------------------------------------
    P=20W/Ro=1,3R/Uz=2x24,8V/2x21V "CL.A Top Hi Fi Amplifier"
    To/ b=(110---120)BC211(BC313), Rb=20k, Rc=1,31k, Re=110R, Ic=17,5mA/5,74mAp/7,69Vp
    CP/T1 b=600, Rb=100k(Uzb=3,76Vz*), Rc=130R(+270R), Ic=7,2mA/2,23mAp/0,28Vp(130R)
    (BC177/BC107)
    CL.A; Rb=100k(75k/25k+300R), Ri<1,4M, Di=2x(1N14851)/1x(BAT82)
    CP/T2 b=170, Rb=3,1k[2x(5,9k+300R)], Rc=96R(+22R), Ic=14,2mA/14,4mAp/1,29Vp(96R)
    2x(BC313/BC211)
    CP/T3 b=220, Rb=1,4k[2x(2,5k+300R)], Rc=(+)10R, Re=45R, Ic=14mA/75mAp 2x(BC313/BC211)
    CP/T4 b=115, Rb=12,9R(2x25,8R), Ic=120mA/5,48Ap/7,3Vp Ib=50,3mAp
    2x(2SA1943/2SC5200)
    Rbs=270k(+300R) Rd1=6,8k Rd2=56k+20k*
    ________________________________________________________________________________

    P=20W/Ro=1,3R/Uz=2x24,8V/2x21V "CL.A Top Hi Fi Amplifier" (Meluzyna 101)
    To/ b=(110---120)BC211(BC313), Rb=20k, Rc=1,31k, Re=110R, Ic=17,5mA/5,74mAp/7,67Vp
    CP/T1 b=600, Rb=100k(Uzb=3,76Vz*), Rc=730R, Ic=7,2mA/2,13mAp/1,45Vp (BC177/BC107)
    CL.A; Rb=100k(75k/25k+300R), Ri<1,47M, Di=2x(1N14851)/1x(BAT82)
    CP/T2 b=110, Rb=10,47k[2x(20,6k+300R)Uzb=3,12Vz, Rc=180R, Ic=14,3mA/14,4mAp/2,42Vp
    2x(BC313/BC211)
    CP/T3 b=220, Rb=2,4k(2x4,5k+300R), Re=133R, Ic=14mA/70mAp 2x(BC313/BC211)
    CP/T4 b=115, Rb=28R(2x56R)Uzb=1,14Vz, Ic=120mA/5,48Ap/7,3Vp Ib=50,3mAp
    2x(2SA1943/2SC5200)
    Rbs=270k(+300R) Rd1=6,8k Rd2=56k+20k*
    ------------------------------------------------------------
    P=12W/Ro=2R/Uz=2x17V/2x14V -TV/"Audio Car CL.A Hi Fi Amplifier"
    To/ b=170/BC107A, Rb=20k, Rc=1,42k, Re=62R, Ic=11mA/5,2mAp/7,38Vp
    CP/T1 b=600, Rb=56k(Uzb=2,7Vz*), Rc=240R, Ic=7,2mA/4mAp/0,9Vp (BC178/BC108)
    CL.A; Rb=56(43k/12,7k+300R), Ri<700k, Di=[1x(1N14851/2xBAT82)]*
    CP/T2 b=170, Rb=3,2k(Uzb=0,772Vz), Rc=133R, Ic=13,6mA/38mAp/1Vp (BC313/BC211)
    CP/T3 b=140, Rb=33R(3x100R)Uzb=1,15Vz, Ic=75mA/3,6Ap/7Vp Ib=27mAp
    3x(BD355/BD354)
    Rbs=430k(+300R) Rd1=6,2k Rd2=75k+27k*
    ------------------------------------------------------------
    P=7,5W/Ro=3,5R/Uz=2x24,6V/2x14,5V -TV/"KL.A Top Hi Fi Amplifier"
    To/ b=(110---120)/BC211(BC313), Rb=20k, Rc=1,31k, Re=110R, Ic=17,5mA/5,7mAp/7,7Vp
    CP/T1 b=600, Rb=81k(Uzb=3,3Vz*), Rc=730R, Ic=7,2mA/2mAp/1,36Vp (BC177/BC107)
    CL.A; Rb=100k(61k/20k+300R), Ri<1,27M, Di=2x(1N14851)
    CP/T2 b=110, Rb=10,47k[2x(20,6k+300R)]Uzb=3,12Vz, Rc=200R, Ic=14,4mA/14,3mAp/1,59Vp
    2x(BC313/BC211)
    CP/T3 b=360, Rb=250R(3x750R)Uzb=2,04Vz, Ic=65mA/2,1Ap/7,3Vp Ib=6,2mAp
    3x(BD355/BD354/CEMI)
    Rbs=270k(+300R) Rd1=6,8k Rd2=56k+20k*
    -------------------------------------------------
    speaker: 2x [6x (8" x 11"/Ro=4R)]/Ro=0,33R
    P=150W/Ro=0,33R/Uz=2x34V/2x21V "CL.A Power Hi Fi Amplifier"
    To/ b=(110---120)BC211A(BC313A, CEMI), Rb=20k, Rc=1,78k, Re=110R,
    Ic=18mA/6mAp/10,67Vp
    CP/T1 b=600, Rb=100k(Uzb=3,76Vz*), Rc=730R, Ic=7,2mA/2,47mAp/1,69Vp
    (2SA1285/2SC3245)
    CL.A; Rb=(75k/25k+300R), Ri<1,1M, Di=2x(1N14851)/1x(BAT82)
    CP/T2 b=110, Rb=10,47k(2x20,6k+300R)Uzb=3,11Vz, Rc=360R, Ic=14,4mA/17,7mAp/5,7Vp
    2x(BC313A/BC211A, CEMI)
    CP/T3 b=115, Rb=5,1k, Re=377R, Ic=13,5mA/50mAp (BC313A/BC211A, CEMI)
    CP/T4 b=9, Rb=59R(Uzb=2,46Vz), Re=18R, Ic=30mA/345mAp/Ib=40mAp
    (2SB929/2SD1252), (2SB1417/2SD2137)
    CP/T5 b=105, Rb=2R(4x8R), Ic=270mA/30Ap/10Vp, Ib=300mAp 4x(2SA1043/2SC2433)
    Rbs=330k(+300R) Rd1=6,2k Rd2=75k+20k*
    ------------------------------------------
    P=50W/Ro=1R/Uz=2x34V/2x21V "CL.A Power Hi Fi Amplifier"
    To/ b=(110---120)BC211A(BC313A, CEMI), Rb=20k, Rc=1,78k, Re=110R,
    Ic=18mA/6mAp/10,67Vp
    CP/T1 b=600, Rb=100k(Uzb=3,76Vz*), Rc=730R, Ic=7,2mA/2,47mAp/1,69Vp
    (2SA1285/2SC3245)
    CL.A; Rb=(75k/25k+300R), Ri<1,1M, Di=2x(1N14851)/1x(BAT82)
    CP/T2 b=110, Rb=10,47k(2x20,6k+300R)Uzb=3,11Vz, Rc=360R, Ic=14,4mA/16mAp/5,2Vp
    2x(BC313A/BC211A, CEMI)
    CP/T3 b=220, Rb=3,1k(2x6,2k), Re=164R, Ic=26,5mA/116mAp 2x(BC313A/BC211A, CEMI)
    CP/T4 b=115, Rb=34R(3x100R)Uzb=3,35Vz, Ic=180mA/10Ap/10Vp Ib=92mAp
    3x(2SA1943/2SC5200)
    Rbs=330k(+300R) Rd1=6,2k Rd2=75k+20k*
    --------------------------------------------
    Uwagi konstrukcji wzmacniaczy;
    rezystory Ri są wyliczone tylko dla orientacji i służą do dynamicznej i liniowej kompensacji
    prądu spoczynkowego tranzystorów mocy -jeśli w praktyce okaże się ich sens zastosować.
    Wystarczy regulować rezystor Ri dla pełnej mocy aby prąd spoczynkowy się nie zmieniał a
    potem bez wysterowania wzmacniacza sprawdzić dobierać diode Di aby tylko nie zmieniał się
    zbytnio prąd spoczynkowy tr. mocy i to jest zgrubna regulacja (są to tylko rezystor i diody
    szeregowo i podłączone na symetrie zasilania tranzystorów mocy i odczep rezystora Rb/T1)

    Dla CP/T1 dla diody zenera Uzb=2,7Vz dobre są kondensatory elektrolityczne "tantalowe" typu
    ERC-470uF/6,3V w ilosci 3x (C=470uF/6,3V) oraz ceramiczne nawet 20x (C=1uF), można
    też dodać kondensatory do komputerów małe jak 4x (C=4700uF/6,3V) bo jest to ważne miejsce.
    Jej dzielnik rezystancyjny ma wartość (Ref=10k i 820R*).
    Dla pozostałych diod zenera też stosuje się kondensatory el./tantal ERC-470uF/6,3V.

    Zastosowany zasialacz powinien mieć filtr kondensatorowy na wyjściu o wartości;
    22000uF/25V(10x2200uF), 330uF min/25V tantal (jeśli się ma), 3uF
    -9x SMD-470nF(X7R)ceramiczny.
    Wogóle dla konstrukcji to są ekrany wewnętrzne i węzły prądowe i napięciowe aby to wszystko
    czysto działało, czyli wszystkie zasilania wzmacniacza wychodzące z ekranów są podłączone do
    jednego punktu węzłów prądowych wyjściowego filtru kondensatorowego zasilacza +/_ .
    Dla prądowych połączeń na pewno nie wykorzystuje się miedzi na druku bo ma za dużą
    rezystancje.
    Reztstorami Rc/Rb ustala się dla tranzystorów typu CP/... dla ich równego wzmocnienia
    dynamicznego także i symetrie prądu spoczynkowego oraz można dla dokładnego
    mątarzu przyśpieszać tranzystory przez dołączony do baz rezystor R=300R.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Korekta:
    Dla wtórnika emiterowego dla słuchawek jest dodatek informacji jakie elementy należy dobrać i
    nie podałem zmiane wartości rezystora Re=750R którego wartość jest inna bo Re=1K oraz
    kondensator dla słuchawek to wartość Co=2200uF co daje czystość dla niskich tonów dla
    około 25Hz. (zmiana Re=750 na Re=1k może nie mieć znaczenia dla zmiany innego typu
    tranzystora BC148C na BC547C).
    Dla wtórnika pracującego tylko z MOSFET jego połączenie właściwe to bezpośrednie czyli
    gawaniczne i wtedy dla regulacji punktu pracy służy tylko rezystor Rd=1,8k.

    Układy scalone zasilaczy nie mają dodatkowej rozłącznej elektrody dla wzorca napięcia od strony
    prądu wyjściowego i aby poprawić precyzje stabilizacji rezystor dzielnika wzorca napięcia
    podłączony jest w miejscu przykręcenia stabilizatora do radiatora a prądowe wyprowadzenie
    znaleźć można iglastym bolcem dotykając pod obciążeniem rożne miejsca pod spodem obudowy
    aby napięcie stabilizacji było najlepsze i takie dokładne podłączenie dodatkowej elektrody
    dobre jest tylko dla dokładnej pracy i lepszej selekcji stabilizatorów LM338K bo obudowa
    stabilizatora nie jest zrobiona z miedzi ale stopu metalu o większej rezystancji.
    Punkt ten to jest też miejsce wewnątrz stabilizatora dla prądowego podłączenia płytki scalonej
    do obudowy.
    Nie można czysto podłączyć takich stabilizatorów do węzłów prądowych ze względu na brak
    dodatkowej elektrody wzorca napięcia i nie można jej umieścić na węźle prądowym i tylko
    pozostaje znaleziony prądowy punkt pod obudową i podpiąć go grubymi drutami do węzła.
    Dokładniej dobrze jest w to miejsce dolutować widełki i do nich lutować elementy filtru
    kondensatorowego oraz poniżej tych widełek przy obudowie stabilizatora można wokoło dodać
    druciki średnio-prądowe i prądowe czyli w tym punkcie powstaje jakby prosty węzeł i jeśli ktoś
    zapłaci za LM338K to i stara się dokładniej to zrobić bo takie układy troche kosztują.

    Dla zasilacza do zasilania przedwzmacniacza KL.A i takiego na słuchawki,
    Uo=26V/1,5A, można stosować zamiast tr.mocy BD354 dwa tranzystory
    BD135.

    Uwagi budowy audio filtru:
    Co czyni dodatkowo wzmacniacz podobny w działaniu jak lampowy?
    szeroko pasmowy filtr wyskorezystancyjny i dla gramofonu z wkładką krystaliczną
    dobry jest dodatkowo inny filtr: Rs=4,7M i równolegle 20pF(trymer powietrzny).
    Jakość z takiej wkładki krystalicznej jest najwyższej jakości i nie ma dużego spadku sygnału
    oraz barwa dźwięku jest dobra i wystarczy liniowe wejśicie wzmacniacza pod warunkiem
    obciążenia tego filtru tylko rezystncją wypadkową Rz=550k.

    Szlachetny wysokiej klasy filtr audio ma zastosowanie przede wszystkim w
    uzdolnionych dyskplejerach i dla studio nagrań oraz dla stacji RTV i innych celów.
    Dla kina konieczny jest filtr audio który daje obrazy dzwiękowe i jakby ich podmuchy.

    Uwagi dla konstrukcji filtru:
    -stała czasowa tego filtru jest 94M/pF.
    -ekrany są w około rozwarte po krawędziach indukcyjnie i proste ekrany rozdzielające są też
    podłączone tylko jedną krawedzią, nawet unika się zwartych obwodów w połączeniach,
    elementów filtru to znaczy w polu rezystora i kondensatora.
    -ekranowanie w około rurek kondensatora to jest promień rek=12mm,
    ekranowanie w około rezystorów MLT-2 to jest rek=8mm i tak samo dla
    (SMD1206 rek=4,5mm).
    -kondensatorem Cs=11.9pF są cienkie rurki o średnicy wewnętrznej fw=2,3mm i środkowy
    drucik f=0,5mm (rurki są przecięte czyli rozwarte i długie około 25mm i jedna z nich
    ma około 1,3pF).
    łączy się je równolegle po 5 sztuk dwie sekcje i te sekcje też równolegle ale na przemian, dla
    uniknięcia asymetri polaryzacji dielektryka, tzn. środkowe druciki dotykaja rurek a rurki druciki.
    -pozycja rurek i rezystorów musi być tylko pionowa.
    -rezystor Rs=7,87Mohm są to sowieckie rezytstory MLT-2 4 sztuki (3x 2M+1,8M) lub
    rezystory SMD1206(Nx 270k lub Nx470k).
    -cały filtr jest hermetyczny z wysuszonym powietrzem aby punkt rosy się nie tworzył oraz
    wskazane jest stałe obciążenie filtru Rz=550k lub więcej 1,2M ale z traznystorem MOSFET
    {RCA /40841 -dwie bramki} czyli musi też być podobnie hermetycznie zamontowany, aby
    zmniejszyć rezystancje wyjsciową filtru dla lepszych połączeń koncetrykiem do
    przedwzmacniaczy.
    -kondensator zwierający jest najlepszy próżniowy z szczeliną d=0,55mm ale tylko
    dla celów specjalnych lub jako równolegle połączone średniej wielkości kondensatory
    NPO na wartość około Cz=170pF/550k i też pionowo stojące.
    ------------------------------------------------------------------

    Projekt własny techniki węzłowej audio zasilania.

    Uwagi;
    Szkoła węzłowa to inny sposób robienia węzłów.
    Węzły 2x GND można robić też techniką jak podałem i to prosto bo wystarczy dla blaszek
    Co i Cp filtru kondensatorowego wykorzystać wszystkie blaszki elketrody i wygląda to tak
    oba filtry Co i Cp są na blaszkach po przeciwnych jej stronach.
    Inny rodzaj audio węzłów prądowych:
    Są to węzły prądowe dla audio zasilaczy symetrycznych jako zasilacze rozdzielne, czyli nie
    połączone trwale na wspólnym węźle prądowym +/_ który jest zwykle zerem (0).
    Węzły dla zasilacza tranzystorów mocy wzmacniacza są proste i takie same jak węzły +/_ czyli
    zerowe i tylko troche pomyśleć i dla tego nie są podane w informacji jako gotowe.

    Schematy:
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 29  
    Tak po prawdzie to i dobre i bez większego znaczenia dla zwykłego "zjadacza" elektroniki. Dlaczego?, bo wygląda to na marne tłumaczenie starego tekstu, bo np. jak to interpretować:
    .....a prądowe wyprowadzenie znaleźć można iglastym bolcem dotykając pod obciążeniem rożne miejsca pod spodem obudowy
    aby napięcie stabilizacji było najlepsze i takie dokładne podłączenie dodatkowej elektrody dobre jest tylko dla dokładnej pracy
    .....
    ....Dla prądowych połączeń na pewno nie wykorzystuje się miedzi na druku bo ma za dużą rezystancje....
    ....przy obudowie stabilizatora można wokoło dodać
    druciki średnio-prądowe i prądowe czyli w tym punkcie powstaje jakby prosty węzeł i jeśli ktoś zapłaci za LM338K to i stara się dokładniej to zrobić bo takie układy trochę kosztują. ( ok. 9zł ? )
    ....
    ....ma zastosowanie przede wszystkim w uzdolnionych dyskplejerach....
    Więcej staranności w tłumaczeniu i opisach na schematach a będzie wszystko super. Myślę że w założeniu autora, było udostępnienie tego materiału też młodym elektronikom, a tutaj potrzeba więcej "łopatologii".
    Pozdrówka
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 9  
    Zwykły zjadacz cheleba to chyba taki amator elektronik co nie wnika dokładnie i składa
    układy z tego co ma pod ręką ale i dla takich jest coś dobrego bo można zrobić tylko wysokiej
    klasy przedwzmacniacz słuchawkowy i też przedwzmacniacz do sterowania wzmacniaczy mocy z
    wyższą jakością i się z tego cieszyć.
    W temacie wzmacniaczy jest informacja ich wysokiej jakości czyli aby to było spełnione potrzeba
    pokonać trudności dla dokładności i jest to też kosztowne i dla tego nie może to być informacja
    całkiem uniwersalna dla każdego a opisywanie wszystkiego dokładniej to powstała by mała
    książeczka i dla tych co nie bardzo rozumią to mogą się pytać elektroników.
    Można tylko podać dla elektronika ułatwiającą informacje dla uzdolnienia dyskplejera:
    -zasilanie układów scalonych układu dyskplejera to właściwie powinien być odzielny temat i
    polega to na stosowaniu złożonych filtrów kondensatorowych (tantal 220-1000uF, elektrolit
    4700-17000uF, ceramiczne 3-10uF SMD-1uF +X7R) dla ważnych układów scalonych i w ważnych
    miejscach jak: czytnik laserowy z ukłdami scalonymi do tego i zasilanie samego lasera,
    przetwornik cyfrowo analogowy i tak dalej (wszystkie punkty zasilania plus i minus bezpośrednio
    z układu scalonego są podłączone do filtru kondensatorowego) a taka dokładność to dla biznesu
    w dyskotekach lub w salach koncertowych. Same zasilacze w dysklejerze też mają filtry
    kondensatorowe i układy scalone dodatkowo są zasilane od zasilacza drutami.
    Elementy ograniczające pasmo są nie potrzebne a szumy pochpodzą głównie od samych
    nagrań a nie są związane z cyfrową obróbką.
    Po przetworniku cyfrowo analogowym dobry jest jedynie z mojej infromacji opisany audio
    filtr który bezpośrednio steruje wzmacniacz lub do tego przedwzmacniacz.
    ps.
    jak pisałem na wstępie tyle jest różnych schematów wzmacniaczy i
    można się spytać: to dla czego nie ma jednych najlepszych schematów i
    czy to jest jakaś dziwna moda... .
    Młodzi gonią za mocą aby wogóle głośniki grały i coś słyszeli i właśnie
    chce wyjaśnić głośniki nigdy działają dobrze i efektywnie jeśli coś w
    wzmacniaczu jest źle i nie liniowo zrobione w sterowaniu się tranzystorów
    i pomimo dużego sprzężenia zwrotnego nie słyszą dobrych i pełnych
    niskich tonów a coś podobne do ryczenia krowy i to jak by spod
    kompresji płytko coś ryczało.
    Mnie samego to dziwi i wydaje mi się to nie prawdopodobne aby aż takie
    ekstremalne i selektywne własności miały glośniki na prawdziwą jakość
    wzmacniacza, poza tym sama jakość dzwięku jest zadziwiająco dobra,
    bo przeważnie nie są osiągalne dobre wzmacniacze i takiej dobrej jakości
    ludzie nie słyszą.