Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Początkujący, projekt komputera pokładowego

ScApi 01 Paź 2007 19:27 7183 37
  • #31
    ScApi
    Poziom 10  
    Właśnie o to chodzi żeby pominąć odseparowywanie i całą filtrację i zastosować odseparowany już, osobny czujnik.

    Chodzi o Starego golfa 1 na gaźniku z mechanicznym przerywaczem,

    Wiem że czujniki halla tego typu (zewnętrzne samochodowe) są stosowane np do pomiaru drogi itp przy różnych adapterach na tarcze hamulcową np, tylko nie wiem jak go podłączyć. I nie mam zamiaru go kleić czy wwiercać się w blok, miejsce na niego mam nie bardzo fabryczne ale stabilne i bez wiercenia, pozostanie kwestia przymocowania magnesu do koła pasowego.

    Ewentualnie w przypadku korzystania z przerywacza mechanicznego w jaki sposób filtrować zakłucenia.

    Może to śmiesznie brzmi ale faktem jest że zależy mi na jak największej prostocie i czasem zastosowanie 1 układu jeżeli pozwoli na wyeliminowanie całej serii podzespołów to dla mnie jest to idealne rozwiązanie.
  • #32
    Jdsoul
    Poziom 23  
    Generalnie sprawa jest banalna, separację zakłóceń najłatwiej będzie uzyskać na drodze separacji galwanicznej :)

    Separacja galwaniczna, albo na optoizolatorze, tyle że trzeba wtedy zasilić diodęLED i to dość drogie rozwiązanie, bo oddzielny stabilizator etc.,

    Albo na .. małym transformatorku, np. od radyjka, czy czymś zrobionym ręcznie :) generalnie uzwojenie 1:1 lub 1:2.

    Warto zgasić uzwojenie pierwotne kondensatorkiem 10nF .

    Po stronie wtórnej dioda shotky i kondensatorek separujacy, i jeśli chcesz mieć mimium błędów 4093 lub 4017 z przerzutnikiem shmitcha, na wyjściu masz czysty TTL i to wszystko :). Dalej impulsy albo na przerwanie, albo bezpośrednio na wejście licznika impulsów :) w uP

    Raczej odradzam, mocowanie czegokolwiek do koła pasowego. Chociaż jak masz dostęp do profesjonalnego warsztatu , gdzie ci to zrobią zgodnie z wymogami to może być fajnie :)

    Szkoda byłoby żeby gdzieś coś wlazło, wpadło i uszkodziło silnik.

    Kiedyś montowaliśmy masowo autoalarmy w samochodach i zawsze największym problemem było dobre i stabilne zamocnowanie modułu i syreny w przestrzeni silnika , bo było ryzyko odpadnięcia pod wpływem jakiś wibracji lub zardzewienia blach ?!! No ale podstawy znasz dobrze :)
  • #33
    ScApi
    Poziom 10  
    W sumie pomysł z separacją dobry, z jednym małym ale, przy zastosowaniu transformatorka nie zmieszczę się gabarytowo, bardziej właśnie preferowałbym pomysły ala z przerzutnikiem ewentualnie transoptor itp rzeczy.
  • #34
    LashloE
    Poziom 13  
    Jdsoul napisał:

    Po stronie wtórnej dioda shotky i kondensatorek separujacy, i jeśli chcesz mieć mimium błędów 4093 lub 4017 z przerzutnikiem shmitcha, na wyjściu masz czysty TTL i to wszystko :). Dalej impulsy albo na przerwanie, albo bezpośrednio na wejście licznika impulsów :) w uP


    Ja bardzo chciałbym zobaczyć czegoś takiego schemat, jakoś nie potrafię znaleść schematu układu formującego impulsy z układu zapłonowego :/
  • #35
    ScApi
    Poziom 10  
    Generalnie z tego co ja zrozumiałem wstępnie trzeba odseparować układ od cewki zapłonowej (do tego jest ten transformatorek, dioda i kondensatory) a późniejszy etap czyli przerzutnik uformuje nam "czysty" prostokąt z wstępnie odseparowanego sygnału z przerywacza/cewki.

    Gdyby nie fakt gabarytów transformatorka układ byłby najciekawszym rozwiązaniem, no ale niestety, jeżeli dobrze zrozumiałem zasadę działania to muszę poszukać czegoś co zastąpi funkcyjnie owy transformator.
  • #36
    Jdsoul
    Poziom 23  
    Uśmiejesz się wystarczy rdzeń pierścieniowy fi 10 mm i jakieś 100:100 zwojów drutu nawojowego 0,01 mm2 :) , może nawet mniej zależy od liczby AL rdzienia fajny jest AL1001

    lub gotowe trafko z starszego wzmacniacza samochodowego (12x12x12 mm), lub jak wolisz cewka 12x12 ekranowana fitru p.cz. z jakiegoś bardzo starszego odbiornika itd. itd. byleby nie uzyskać spadków napięcia i przełożenie rzędu 1:1 impulsy oscylują 0-12V - częstotliwość impulsów jest w miarę wysoka, a nie chodzi nam bynajmniej o fazę czy czas trwania impulsu tylko generalnie impuls :). Po stronie wtórnej masz przecież obciążenie w postaci schitch i dużej rezystancji :)

    Zdaje sobie sprawę, że ludzie z cyfrówki generalnie mają wstręt do elementów indukcyjnych :) ale to naprawdę nie gryzie :) chociaż skłamałem cefka na wtórnym potrafi rąbnąć :)

    Ostrożnie z okolicami WN i świec :)

    Było jeszcze fajne trafko TS1/1 wskazane jest jednak zawsze indukcje umieścić w ekranie :) coby się nie wzbudzała i koniecznie ekran uziemić :)

    Dodano po 11 [minuty]:

    Jest jeszcze jedno "śmieszne" trafko co się nada :) - filtr przeciwzakłoceniowy na wejściu zasilacza ATX to są dwie cewki na jednym rdzeniu 1:1 tylko, że zamiast łączyć uzwojenia zgodnie z przeznaczeniem wykorzystaj jedno jako wejściowe, a drugie jako wyjściowe i separacja że hoho :). A gabaryty, conajmniej małe.

    Po za tym te trafko najlepiej umieścić w komorze silnika :), i wyjść z niego przewodem parowym skręconym :) to i łatwo przykręcić blachowkrętem i uziemić do masy samochodu.

    A po za tym to trafo nie wymaga zasilania :)
  • #37
    ScApi
    Poziom 10  
    W sumie tym czym dysponuje to wymienie.

    1.Trafo z zasilaczy ATX/AT przy samym gnieździe przewodu ~230V oraz te na samej płytce zasilacza.

    Oznaczenia, może coś dadzą bo rezystancja wychodzi mi jakaś dziwna, EE-25A YE0411 na wtórnym 2 kondensatory o oznaczeniu 232M na 400V ceramiki do masy.

    Te w samym zasilaczu oznaczeń brak, jak tylko wylutuje to sprawdzę przełożenie.

    Edit:
    Wyprzedziłeś mnie z odpowiedzią :] kwestia podłączenia tego trafka, pierwotne mam łączyć pomiędzy przerywacz/masę i kwestia wyjścia pomiędzy masę a wejście na przerzutnik ? Jakoś nie mogę tego schematycznie ogarnąć a zasadę działania pojąłem, jeżeli można to jakikolwiek schemat nawet w poincie by się przydał .
  • #38
    Jdsoul
    Poziom 23  
    Właściwie jest to dekoder AM lub szczytowy :) + w układzie formowania impulsów dwie bramki z przerzutnikiem Smitcha :)
    dopóki na rezystorze R1 nie pojawi się coś powyżej 2,7-3 V to jest stan niski. Powyżej 2,7-3 tak długo jak się napięcie nie zmieni masz stan wysoki jak zacznie spadać trochę poniżej 2,5-2,7 V masz przejście w stan niski . Tak więc szumy i inne składniki masz odfiltrowane.
    Przepięcia, harmoniczne zostaną zwarte prze kondesator i rezystor 100 Ohmów na wszelki wypadek :) jakby jakieś napięcie powyżej 5V się pojawiło i tyle.
    Jeśli mimo wszystko uzystkana odpowiedź byłaby niezbyt czytelna dla przerzutnika można jeszcze dodać kondensator w okolicy 1-4,7 nF równolegle do R1 , ale mogą się pojawić przekłamania przy wysokich obrotach :(

    Zacznij od takiego prostego schemaciku, a potem jak będzie słabo zawsze możesz zmienić :) .np. dodać zenerkę dla zabezpieczenia lub ogranicznik diodowy sygnału na LM324 i dwóch diodach 1N4148. Myślę jednak że aż tak wysoka dokładność pomiaru nie będzie cię interesować i wystarczy +/- 20 impulsów na zakres czasowy :) Na wszelki wypadek wybierz dłuższy czas pomiaru impulsów 16 bitów.

    Początkujący, projekt komputera pokładowego

    Ważne są punkty połączenia mas :) masa po stronie uzwojenia pierwotnego powinna odpowiadać masie klucza przerywacza, a masa po stronie wtórnej masie ukladu pomiarowego. Jeśli zamierzasz mieć ten sam punkt "zero" zapewnij przewody o dużym przekroju :) linka lub ekran od kabla koncentrycznego i styk o dużej powierzchni , najlepiej śruba z nakrętką .etc.

    Powodzenia :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Raczej w tym jednym wypadku nie stosuj masy ogólnej .