Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobre i tanie lampy do heada

Dziub-Dziub 17 Wrz 2007 16:12 4617 13
  • #1 17 Wrz 2007 16:12
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    Witam
    Czy ktoś mi może polecić jakieś dobre ale niedrogie lampy nadające się do heada? Może jakieś używki radzieckie?
    Poradźcie coś :D:D:D

    0 13
  • #2 17 Wrz 2007 19:41
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    Niestety, ale ponieważ moja szklana kula się zepsuła, nie jest dla mnie jasne czy jakowyś head posiadasz czy też zamierzasz budować; jakiej mocy, o ilu kanałach itp...

    0
  • #3 18 Wrz 2007 15:24
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    wybacz :P

    Planuję budowę heada gitarowego 100W myślę, że raczej ytlko kanał clean bo to moja pierwsza konstrukcja. Tak w ogóle czy przester drugiego kanału zależy od użytych lamp??

    To będzie moja pierwsza konstrukcja stąd te pytania :)

    0
  • Pomocny post
    #4 18 Wrz 2007 16:16
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Dobre i tanie lampy to radzieckie 6P3S i 6P3SE do końcówki mocy, śmiało można stosować za 6L6 albo po zmianie biasu zamiast EL34.I żadne używki ale NOS-y.Cena sztuki to ok.10zł. za 6P3S i 15-20zł. za 6P3SE która jest militarną wersją 6P3S i cechuje się większą żywotnością.Zamiast ECC83\12AX7 można stosować 6N2P, różnica polega na tym że ECC83 ma wyprowadzone końce włókien żarzenia obu triod na końcówkach 4 i 5 i na końcówce 9 drugi wspólny koniec triod.Można je żarzyć napięciem 12V 150mA lub po połączeniu równoległym (4 i 5 zewrzeć) 6,3V 300mA.6N2P ma połączone równolegle włókna żarzenia obu triod i wyprowadzone na końcówkach 4 i 5 a 9 jest niepodłączona.Można więc ją żarzyć tylko napięciem 6,3V.Taka lampa kosztuje ok.5zł.To są ceny z Allegro, w sklepach, np.Fonar trochę drożej ale i tak tanio w porównaniu do 6L6 i ECC83.Zamiast lamp EL84 można stosować 6P14P.Te radzieckie lampy nie ustępują parametrami ani brzmieniem lampom EL34, 6L6, ECC83 czy EL84 a nawet je przewyższają żywotnością i odpornością na przekraczanie parametrów.O innych typach nie piszę bo w zasadzie te które wymieniłem to wszystko co się stosuje we wzmacniaczach gitarowych.Inne typy sporadycznie a są to KT66,KT77 i 5881 która jest mocniejszą wersją 6L6 produkowaną niegdyś na potrzeby wojska.Przester o tyle mało zależy od lamp że zawsze używa się takich samych, czyli ECC83/12AX7.Używanie innych, np. ECC82 czy ECC81 mija się z celem bo mają mniejsze wzmocnienie i trzeba by było większej liczby stopni (znany mi wyjątek to VHT Pitbull).W sumie gorszy efekt i większym kosztem.Problemem mogłoby się stać też mikrofonowanie i szumy.Pentod, takich jak EF86 też się nie stosuje w przedwzmacniaczach gitarowych z małymi wyjątkami (wzmacniacze Matchless DC30 w pierwszym stopniu).Dobre i tanie ECC83 są NOS-y produkcji RFT, nie wiem dlaczego takie tanie ale chyba lepsze niż współczesna produkcja.

    0
  • #5 18 Wrz 2007 20:28
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    sory kolego Pi-Vo, ale akurat przester bardzo zalezy od użytej lampy i słychać to najlepiej w crunchach. Zrób sobie wzmak na 6N2P i taki sam na ECC83... kompletnie inne przestery. To samo jeśli w końcówce która jest przesterowywana zastosujemy EL84 i ruską 6P14P... także kompletnie inne brzmienie.

    0
  • #6 18 Wrz 2007 20:39
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Może rosyjskie 6N2P brzmią inaczej na przesterach niż ECC83 (nie próbowałem 6N2P) ale między ECC83 różnych producentów wielkich różnic bym się nie doszukiwał.Jeśli już to w szumach i mikrofonowaniu.I tak wg. mnie np. RFT są dobre pod tym względem a Tungsram do kitu.Różnice w brzmieniu powinien każdy na własne ucho oceniać próbując różne lampy bo to bardzo subiektywna sprawa.

    0
  • Pomocny post
    #7 19 Wrz 2007 09:40
    jethrotull
    Specjalista - konstrukcje gitarowe

    Pi-Vo napisał:
    Przester o tyle mało zależy od lamp że zawsze używa się takich samych, czyli ECC83/12AX7.Używanie innych, np. ECC82 czy ECC81 mija się z celem bo mają mniejsze wzmocnienie i trzeba by było większej liczby stopni (znany mi wyjątek to VHT Pitbull).W sumie gorszy efekt i większym kosztem.

    Bez przesady, ECC81 i 82, a w konstrukcjach amatorskich także 85 widuję stosunkowo często. Wzmocnienie uzyskane z większej liczby stopni ale na lampach o mniejszym wzmocnieniu wcale nie musi być gorsze brzmieniowo, wręcz jestem pewien, że większość kolegów powiedziałaby że jest dokłądnie odwrotnie (inaczej dlaczego schemat mesy zawierałby wiele stopni wzmacniających i zaraz potem dzielników na powrót tłumiących sygnał?) a dodanie jednej bańki w preampie to marginalny koszt w porównaniu z całym wzmacniaczem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #8 19 Wrz 2007 10:35
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Jakoś w zawodowych konstrukcjach nie spotyka się ECC81 i 82 w preampie z wyjątkiem który podałem, ale tam chodziło o stworzenie konkretnego brzmienia w którym jest mało przesteru a więcej kompresji.Wystarczy posłuchać jak brzmi Pitbull, ja rozpoznaję to brzmienie na ślepo.Z tymi dzielnikami o co innego chodzi, nie o redukowanie za dużego wzmocnienia ale stopniowe wprowadzanie harmonicznych i zapobieganie "zatykaniu" się lamp przy dużym sygnale (przypadek skrajny http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/images/carv_1.gif ).Chodzi o umiarkowane przesterowanie każdej triody żeby nic się nie dławiło a deficyt przesterowania uzupełnia się ilością stopni.Przy zastosowaniu ECC81 czy ECC82 też te dzielniki byłyby potrzebne, nie myśl że stosując lampy o mniejszym wzmocnieniu dałoby się ich uniknąć tyle że przy takiej samej liczbie stopni byłby deficyt wzmocnienia a zwiększanie liczby stopni, raz że niecelowe ekonomicznie to i efekt byłby inny niż z ECC83 bo np. ECC82 dość niechętnie się przesterowuje.To są dobre lampy ale np. do inwertera fazy w końcówce czy drivera do reverbu sprężynowego ewentualnie preampa krystalicznie czystego.W konstrukcjach amatorskich owszem, spotyka się w przedwzmacniaczach bo zakazu przecież nie ma ale celowość jest ograniczona bo można zastosować ECC83 i nie kombinować.W VHT to jak pisałem jest inna historia ale to jest wyjątek który potwierdza regułę.

    0
  • #9 19 Wrz 2007 15:15
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    Panowie spokojnie te informacje też mi się przydadzą ale nie o to w tym temacie chodzi...

    Dziwie się jakie ceny podaje kolega pi-vo

    Szukając lamp w necie ceny były od 50zł (el34) np firmy elektro harmonix...

    Lampy NOS to te wojskowe??

    No i oczywiście nie obchodzą mnie używki :D:D:D

    I zatrzymajmy się na lampach do głowy 100W i jeden kanał czysty...

    PRoszę o jakieś konkretne ilości i rodzaje lamp...

    Dodano po 26 [minuty]:

    a i jeszcze jedno czy jest jakaś różńixca między tymi lampami a lampami preampu??

    Domyśłam się że te drugie do przedwzmacniacza są...

    Czy w takim razie musze w headzie robić takze ten ukłąd przedwzmacniacza na lampach??

    0
  • Pomocny post
    #10 19 Wrz 2007 15:34
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    uuuu jak ty masz takie pojęcie... to może lepiej nie dotykaj się do tego...

    0
  • #11 19 Wrz 2007 18:08
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Zorientuj się czym jest head gitarowy.To kompletny wzmacniacz z co najmniej jednym kanałem przedwzmacniacza i końcówką mocy plus ewentualne dodatki typu pętla efektów, możliwe też wbudowane efekty, redukcja szumów czy symulator kolumny do bezpośredniego nagrywania lub nagłośnienia zestawem PA.I dlatego musisz zrobić przedwzmacniacz z końcówką.Lampy ECC (6N2P) to podwójne triody stosowane w preampie i odwracaczu fazy, a w końcówce EL to pentody mocy.6L6 i 6P3S to tetrody strumieniowe mocy które mogą być alternatywnie stosowane w miejsce pentod EL.EL są popularne w europejskich wzmacniaczach a 6L6 w amerykańskich.Różnią się brzmieniem końcówki, tym bardziej im mocniej się ją wysteruje.Postaraj się o podstawy, choćby po to żeby się dowiedzieć co jest co, żeby bardziej konkretne pytania zadawać bo na razie jak pisze painlust lepiej nie dotykaj.Co do cen polecam zajrzeć na www.allegro.pl , radzieckie lampy są faktycznie aż tak tanie.Lampy NOS nie muszą być wojskowe, ten termin oznacza lampy New Old Stock, czyli stare ale składowane i nieużywane, co oznacza że jak nowe a nawet lepsze bo z czasów kiedy ta technologia dominowała.Do głowy 100W z kanałem czystym potrzebujesz 2XECC83 (6N2P) i 4XEL34 lub 6P3SE.W sumie 6 lamp 2 typów.Z ECC i EL tanie i dobre będą tylko NRD-owskiej produkcji RFT albo ich radzieckie odpowiedniki.A Elektro Harmonix są z rosyjskiej,
    bieżącej produkcji tyle że z nadrukami EH i faktycznie kosztują po 48zł. najtaniej za EL34 a ECC83 chyba nawet po 49zł. widziałem w wersji gold.

    0
  • #12 21 Wrz 2007 11:00
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    Wiem że musi być przedwzmacniacz. Pytałem czy musi on być także na lampach zrobiony!!!

    Dziwna czasem ta elektroda. Jak moge się cokolwiek nauczyć jeśli każdy mówi nie bierz się do tego. Założyłem ten temat żeby odwiedzieć sie czegoś konkretnego o lampach, a co do reszty to przerzucam forum.
    Już sie nie martwcie!

    0
  • Pomocny post
    #13 21 Wrz 2007 11:19
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Przedwzmacniacz nie musi być na lampach, ale wtedy to otrzymasz wzmacniacz hybrydowy a nie lampowy. Obecnie nie spotyka się takich konstrukcji choć swego czasu polski LDM produkował coś takiego, ale nie cieszyło się to zbytnią popularnością. ja czegoś takiego na własne oczy nie widziałem, ale w archiwum LDM zdjęcia są. Zbudowanie wzmacniacza hybrydowego w tej konfiguracji nie powoduje znacznego obniżenia kosztów w stosunku do pełnej lampy, a brzmienie jednak traci sporo. Obecnie spotyka się hybrydy w konfiguracji odwrotnej - lampowy preamp a końcówka tranzystorowa - sporo można zaoszczędzić na kosztach produkcji, a ze brzmienie gorsze... ale i taniej. Co dziwne spotyka się obecnie wiele konstrukcji z hybrydowymi preampami i lampowymi końcówkami, które są zaliczane do wzmacniaczy lampowych!!! w sumie nie mam pojecia dlaczego. Przykładem może być polska Laboga RAD na której producent pisze fulltube.

    0
  • #14 21 Wrz 2007 11:56
    Dziub-Dziub
    Poziom 28  

    dziękuje bardzo :)

    0