Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 11kW czy 7.5kW ?

vcc 17 Wrz 2007 18:44 11204 28
  • #1 17 Wrz 2007 18:44
    vcc
    Poziom 33  

    Witam, po użyciu funkcji szukaj i przeczytaniu paru postów stałem się głupszy niż przed ich czytaniem.
    Składam maszynę do mielenia ziarna na paszę tzw "bąk", mam do tego silnik 11kW produkcji radzieckiej 220/380V więc zostaje podłączenie go tylko w gwiazdę. Przełożenie na paskach klinowych jest gdzieś 4:1.
    Czy silnik w połączeniu w gwiazdę może pracować w tym sprzęcie czy będzie lepszy 7.5kW załączany gwiazda/trójkąt.
    Dziękuję za odpowiedzi.

    0 28
  • Pomocny post
    #2 17 Wrz 2007 18:56
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Witam!
    Moc silnika to jest MOMENT razy OBROTY. Gdyby obydwa silniki pracowały na tych samych obrotach, to silnik 11kW ma o połowę wiekszy moment (siłę) niż silnik 7,5kW. Jeżeli silnik 7,5kW pracuje na obrotach 2 razy niższych, niż silnik 11kW, to moment silnika 7,5kW jest większy, (mimo, że moc mniejsza!).
    Jakie obroty ma mieć Twoja maszyna? A jakie są obroty tych silników?
    Przełączanie gwiazda - trójkąt jest stosowane dla startu silnika: rozruch w układzie gwiazdy, dzięki czemu mniejszy udar prądowy, a potem praca w układzie trójkąta.

    1
  • #3 17 Wrz 2007 19:01
    vcc
    Poziom 33  

    Prędkość obrotowa tych silników to 1400, większe obroty uzyskuje się na przekładni pasowej, silnik 11kW jest na 220/380V a 7.5kW na bodajże 400/660V. Czyli w tym przypadku silnik 11kW będzie lepszy?

    1
  • #4 17 Wrz 2007 19:07
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Tak wychodzi! Lepiej mieć nadmiar mocy, niż niedobór. Jedyny problem, to właśnie udar prądowy przy rozruchu, ale jeżeli Twoja instalacja nie będzie się "buntowała", ani sasiedzi narzekali, że im wszystko siada, jak włączasz maszynę, to w zasadzie nie ma sprawy.

    0
  • #5 17 Wrz 2007 19:12
    vcc
    Poziom 33  

    Przecież połączenie w gwiazdę ma mniejszy prąd rozruchu niż w trójkąt tak ze problemu a sąsiadami raczej nie będzie.

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Wrz 2007 19:16
    robokop
    Moderator Samochody

    Do Bąka będzie lepszy silnik 7,5 kW z przełącznikiem gwiazda/trójkąt, taki silnik w zupełności wystarczy do tej maszyny, mozliwość obniżenia prądu rozruchu przełącznikiem tez wpłynie lepiej na trwałość instalacji elektrycznej i zuzycie prądu.

    0
  • Pomocny post
    #7 17 Wrz 2007 19:27
    jdjan1
    Poziom 26  

    Witam!
    Jerzy Węglorz napisał:

    Cytat:
    problem, to właśnie udar prądowy przy rozruchu, ale jeżeli Twoja instalacja nie będzie się "buntowała", ani sasiedzi narzekali, że im wszystko siada, jak włączasz maszynę, to w zasadzie nie ma sprawy.

    Wręcz przeciwnie Kolego - "jest sprawa"!
    Odbiorcom nie posiadającym własnego transformatora nie wolno włączać silników bezpośrednio do sieci o mocy większej niż 5 kW, lub 5,5 kW (nie pamiętam dokładnie).
    Kolego vcc w tym przypadku musisz wykorzystać silnik 7,5 kW włączany za pomocą przełącznika Y/Δ - jego moc powinna w zupełności wystarczyć. Jeżeli jest to "Bąk" oryginalny to silniki miały moc chyba 5,5 kW, przełożenia przekładni nie znam.
    Silnik 11 kW nie może zostać zamontowany, ponieważ musi pracować w gwiazdę - rozruch bezpośredni - niedopuszczalne.

    Pozdrawiam

    Jan

    0
  • #8 17 Wrz 2007 19:30
    vcc
    Poziom 33  

    Czyli praca silnika 11kW połączonego w gwiazdę może go uszkodzić bo właśnie się dowiedziałem że do niego została dorobiona podstawa.

    0
  • Pomocny post
    #9 17 Wrz 2007 19:36
    jdjan1
    Poziom 26  

    Witam ponownie!

    Cytat:
    Czyli praca silnika 11kW połączonego w gwiazdę może go uszkodzić...

    Nie! Silnik będzie rozwijał pełną moc - problem leży jak pisałem wyżej w rozruchu silnika w Twojej sieci.

    Jan

    0
  • #10 17 Wrz 2007 19:55
    vcc
    Poziom 33  

    Dziękuję za odpowiedzi, jutro zostanie prawdopodobnie uruchomiony sprzęt z silnikiem 11kW, z rozruchem myślę że nie będzie problemu, zabezpieczenia są dosyć mocne (35A przedlicznikowe topik i 32A typu B automaty za).

    0
  • Pomocny post
    #11 17 Wrz 2007 20:26
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Z zabezpieczeniami jednak może być problem, bo dla normalnej pracy masz prądy po 17A na fazę, a podczas rozruchu ten prąd może znacznie przekroczyć 50A!

    0
  • #12 17 Wrz 2007 20:36
    vcc
    Poziom 33  

    Już kilka lat posiadam silnik 11kW 400/660V załączany gwiazda/trójkąt pracujący wcześniej przy traku do drzewa a obecnie przy gniotowniku do zboża (walce z młyna), gdzie ma co pociągnąć i rozruch trochę trwa i problemu nigdy nie miałem (wiadomo że jak za wcześnie na trójkąt przełączę to od razu wywali zabezpieczenie).

    0
  • Pomocny post
    #13 17 Wrz 2007 21:01
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Tak tylko, że z rozruchem gwiazda/ trójkąt przy prądzie znamionowym 22A (chyba, że silnik wiekowy to więcej) potrzebujesz zabezpieczenie 25A prąd rozruchu to 2x prąd znamionowy,a dla rozruchu bezpośredniego zabezpieczenie 40A prąd rozruchu do 6x prąd znamionowy. Reasumując może tak być, że nie uruchomisz tego silnika. I jeszcze jeżeli to sieć publiczna tak jak koledzy wskazywali sąsiedzi będą mieli słuszne pretensje.
    Pozdrawiam

    0
  • #14 17 Wrz 2007 21:10
    vcc
    Poziom 33  

    Przed chwilą silnik 11kw połączony w gwiazdę wystartował bez problemu, jutro się okaże jak będzie się sprawował w bąku.

    0
  • Pomocny post
    #15 17 Wrz 2007 22:50
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam ponownie.

    To że silnik wystartował bez obciązenia o niczym nie świadczy - czas rozruchu wynosił pewnie grubo poniżej sekundy - rozruch przy bąku będzie trwał dobre kilka sekund bo chwilę zejdzie zanim wirnik bąka rozbuja się do około 5700obr (jesli przełozenie jest faktycznie 4x)

    Pozdrawiam.

    0
  • #16 27 Wrz 2007 17:27
    vcc
    Poziom 33  

    Witam, jednak klęska jak koledzy pisali, sam silnik startuje bez problemu ale założony do bąka pali bezpieczniki przy rozruchu, pozostaje wymiana na silnik 7.5kW (przełożenie jest 2:1 a nie 4:1 jak pisałem wcześniej).
    Pozdrawiam vcc.

    0
  • Pomocny post
    #17 27 Wrz 2007 21:18
    shulc
    Poziom 22  

    Lepszy silnik będzie 7.5 KW w połączeniu gwiazda / trójkąt . Bąk wystartuje przy mniejszym obciążeniu dla sieci a ziarno jest dawkowane dopiero po wejściu maszyny na obroty . Do rozruchu bąka potrzeba kopa, potem sobie daje radę :D . Do silnika 11 KW odpalanego na raz potrzebny jest większy przydział mocy przy takim rozruchu.
    pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #18 27 Wrz 2007 21:44
    Marksrz
    Poziom 21  

    kilka wskazówek dla VCC
    fabryczny rozdrabniacz czyli BĄK ma obroty 2800
    z silnikiem 11 kW i zamontowany na osi w pionie
    bijak i noże
    , silnik startujwe bez problemu na bezpiecznikach 25 A z przełącz gw/trójkat oczywiscie bez obciążenia i można pracowac z dobrym skutkiem nie przełączając na trójkąt i prąd pobierany jest ok 20 A
    przy sitach 4 mm i regulując podawanie ziarna aby silnika nie zdusic
    natomiast wersja z silnikiem 7.5 kW ma przekładnie pasowa i jest to maszyna znacznie skromniejsza
    i trzeba pracowac z pełną mocą ( trójkąt ) aby UZYSKAC ZADAWALAJĄCA WYDAJNOSC PRZEMIAŁU
    a dochodza problemy i straty na przekładni pasowej

    jesli kolega dysponuje juz gniotownikiem to polecam pod rozważenie rozdrabniacz z wydmuchem 11 kW, znacznie ułatwia zycie , sam robi robote !!

    0
  • #19 27 Wrz 2007 22:38
    vcc
    Poziom 33  

    Dziękuję za info, gniotownik mam już kilka lat a bąk jest dla znajomego, silnik 11 nie wypalił i teraz muszę znaleźć silnik 7.5 (taki był oryginał w tej maszynie). Zastanawiam się jeszcze nad silnikiem 7.5kW 2800 obr, i zastosowaniem przełożenia 1:1.

    0
  • #20 27 Wrz 2007 23:31
    shulc
    Poziom 22  

    Marksrz napisał:
    kilka wskazówek dla VCC
    fabryczny rozdrabniacz czyli BĄK ma obroty 2800
    z silnikiem 11 kW i zamontowany na osi w pionie
    bijak i noże
    , silnik startujwe bez problemu na bezpiecznikach 25 A z przełącz gw/trójkat oczywiscie bez obciążenia i można pracowac z dobrym skutkiem nie przełączając na trójkąt i prąd pobierany jest ok 20 A
    przy sitach 4 mm i regulując podawanie ziarna aby silnika nie zdusic
    natomiast wersja z silnikiem 7.5 kW ma przekładnie pasowa i jest to maszyna znacznie skromniejsza
    i trzeba pracowac z pełną mocą ( trójkąt ) aby UZYSKAC ZADAWALAJĄCA WYDAJNOSC PRZEMIAŁU
    a dochodza problemy i straty na przekładni pasowej

    jesli kolega dysponuje juz gniotownikiem to polecam pod rozważenie rozdrabniacz z wydmuchem 11 kW, znacznie ułatwia zycie , sam robi robote !!

    na sanym początku jest napisane 11 KW 220 /380 tylko w gwiazdę

    0
  • Pomocny post
    #21 29 Wrz 2007 21:12
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Opis instalacji wskazuje na to iż niewłaściwie zostało dobrane zabezpieczenie Turządzenia.ego typu orginalne urządzenie posiada fabrycznie zabudowany silnik 11KW z rozruchem gwiazda -trójkąt.Prąd pracy silnika to około 22A na fazę. Po zabezpieczeniu 35A z bezpiecznikami spaleniowymi powinno być zamontowane zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe 32A z charakterystyką C Właściciel tego urządzenia pod nazwą bąk wyrażnie precyzuje iż ma zabezpieczenia 32 z charakterystyką B Fabrycznie wykonane urządzenie posiadało zabudowany przełącznik gwiazda-trójkąt z zabudowanym na boku amperomierzem pozwalającym na optyczną obserwację w jakim momencie można przełączyć silnik z gwiazdy w trójkąt oraz kontrolując przebieg pracy

    0
  • #22 30 Wrz 2007 08:29
    vcc
    Poziom 33  

    Witam, zabezpieczenie mam takie jak mam, gdybym założył 32A typu C to na bank paliło by mi t w skrzynce 35A. Przy ostatnich nieudanych próbach uruchomienia urządzenia właśnie jeden 35A mi spaliło. Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, w tym tygodniu przywożę silnik 7.5kW.

    0
  • #23 30 Wrz 2007 14:41
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Niezależnie od tego jak zamierzasz rozwiązać zagadnienie dla silników indukcyjnych należy stosować zabezpieczenie z charakterystyką C. Właśnie charakterystyka C powoduje opóżnienie zadziałania zabezpieczenia nadmiarowo-prądowego przy rozruchu silnika.

    1
  • #24 16 Maj 2009 12:49
    motofan
    Poziom 13  

    Witam :)

    Sorry, że odkopuje tak stary temat, ale mam podobne problemy jakie opisane są w tym temacie.

    Mam silnik 11kW, 1460 rpm, In = 22,5A, dostosowany do przełącznika gwiazda - trójkąt. Zabezpieczenia 32A/fazę.

    Rozruch nieobciążonego silnika na gwieździe przebiega bezproblemowo. Po wejściu na obroty przełączam na trójkąt i natychmiast "wywalają" bezpieczniki.

    Silnik nie ma zwarcia, rezystancja ok. 1,5 ohm/fazę, przełącznik gwiazda-trójkąt sprawny, napięcia na każdej fazie znamionowe.

    Co może być nie tak? Szukać winy w silniku/przełączniku czy sieci?

    Na stanowisku obok pracuje mniejszy silnik (2,2 kW) także z przełącznikiem i tam wszystko jest ok.


    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź :)

    0
  • #25 16 Maj 2009 18:07
    vidal
    Poziom 11  

    Witam
    kolego motofan
    wygląda to na nieprawidłowe podłączenie silnika tzn. w trójkącie podłączony masz inny kierunek obrotów niż w gwieździe, zamień fazy.

    0
  • #26 16 Maj 2009 22:01
    bonanza
    Spec od Falowników

    Nie da się zrobić odwrotnego kierunku wirowania dla "trójkąta" i "gwiazdy" w przełączniku gwiazda-trójkąt, ponieważ "początki" uzwojeń silnika podłączone są do tych samych faz zarówno w położeniu "gwiazda", jak i "trójkąt". Zmienia się tylko podłączenie "końców" i tu może być pies pogrzebany: o ile w "gwieździe" łączą się "do kupy" i zawsze się spotkają, to w "trójkącie" każdy "koniec" uzwojenia musi się łączyć z INNĄ fazą sieci, niż jego początek (ten już się połączył w fazie "gwiazdy" to połączenie daje nam odniesienie). I ten warunek jest wystarczający (są 2 sposoby połączenia i oba dobre). Proszę znaleźć "początki" i "końce" (sprawa względna) na tabliczce zaciskowej silnika.

    1
  • #27 17 Maj 2009 12:25
    motofan
    Poziom 13  

    Myślę, że tutaj jest wszystko ok. Silnik cały czas pracował i pewnego dnia stop i koniec. Nikt nic w zaciskach silnika nie grzebał...

    Pozdrawiam :)

    2
  • #28 17 Maj 2009 13:17
    vidal
    Poziom 11  

    Witam
    Kolego motofan
    Sprawdź przełącznik czy prawidłowo przełącza tzn.czy styki rozpinają gwiazdę, czy styki trójkąta łączą, sprawdź przewody oraz połączenia na przełączniku i na silniku
    pozdrawiam

    0
  • #29 17 Maj 2009 15:17
    bonanza
    Spec od Falowników

    Silniki 2,2kW w 99% ne mają możliwości podłączenia G/T. Więc nie bardzo wierzę w opis sytuacyjny. A skoro samo się zepsuło - czekaj, aż samo się naprawi. Jeśli nikt tam nie grzebał - ty też nie grzeb. :D

    0
  Szukaj w 5mln produktów