Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sprawdzic silnik 0,76kw 3 fazowy?

lisek311 17 Sep 2007 19:08 2345 18
  • #1
    lisek311
    Level 10  
    Mam problem mam silnik 0,75 KW w maszynie 3 fazowy normalnie na luzie kreci jak dostanie obciążenie to chwile ruszy i staje i buczy.Od razu zaznaczam że do silnika dochodzi 3x220 v opornoś ma też taką samą na każdym uzwojeniu 9,6 ohm.Jak można sprawdzi taki silnik bo wiem że jest do przewinięcia.Ale jak można sprawdzic taki silnik.o przy wlaczeniu posuwu w maszynie on staje?Napewno nie ma za cężko.
  • #2
    Tadeusz13
    Level 19  
    Proszę najpierw sprawdzić napięcia między fazowe mają być po 400V .Można sprawdzić czy uzwojenia nie mają przebicia do masy czyli na korpus .
  • #3
    lisek311
    Level 10  
    Tadeusz13 wrote:
    Proszę najpierw sprawdzić napięcia między fazowe mają być po 400V .Można sprawdzić czy uzwojenia nie mają przebicia do masy czyli na korpus .



    Sprawdziłem napięcia międzyfazowe jest 380v okolo czyli dobrze przebicia nie ma bo by sie bezpiecznik spalil a on na roboczym chodzi tylko na przyspiszonym nie ma sily.Gdyż idzie przez inne przekladnie mechanicznie jest w 100% dobrze a silnik po prostu jakby słaby był jak sprawdzi jeszcze można go?
  • #4
    Tadeusz13
    Level 19  
    Nie koniecznie jeśli jest upływ to bezpiecznik wytrzyma . Proszę włączyć w szereg amperomierz i pomierzyć prądy poszczególnych faz . Proszę sprawdzić jak silnik jest skojarzony czy nie ma wypaleń lub słabych połączeń. Jako amperomierz można użyć miernik uniwersalny . pozdrawiam
  • #5
    lisek311
    Level 10  
    Szeregowo czyli jeden koniec miernika do jednej fazy drugi do zera?
  • #6
    vcc
    Level 34  
    lisek311 wrote:
    Szeregowo czyli jeden koniec miernika do jednej fazy drugi do zera?

    Kolego, skoro nawet nie wiesz jak zmierzyć prąd to radził bym ci oddać silnik w "dobre ręce".
  • #7
    invector
    Level 18  
    Szeregowo to znaczy: Odpiąć jeden przewód od silnika , jeden koniec miernika do tego odpiętego a drugi w miejsce gdzie był podłączony. Po prostu prąd ma płynąć przez miernik zamiast przewodem. Pamiętaj tylko o przełączeniu kabla w mierniku do odpowiedniego wejścia i przełączeniu zakresu na pomiar prądu zmiennego.
  • #8
    lisek311
    Level 10  
    vcc wrote:
    lisek311 wrote:
    Szeregowo czyli jeden koniec miernika do jednej fazy drugi do zera?

    Kolego, skoro nawet nie wiesz jak zmierzyć prąd to radził bym ci oddać silnik w "dobre ręce".


    odezwal sie ten co wie?
    Ja nic nie pisalem ze nie wiem tylko jak mozna jeszcze sprawdzic sie pytalem po za tym to chyba jest forum tez dla ludzi ktorzy sie chca cos dowiedziec.A teraz jedynie zapytalem jak szeregowo.Nie wiem po co sie wypowiadasz skoro nic nie powiedziales z sensem tyle to ja moge napisac pod kazdym postem kazdego ale chyba to nie o to chodzi kolego
  • #9
    Brauniack
    Level 27  
    Najporściej kolego bedzie założyć na przewody miernik cęgowy, nic nie trzeba rozpinać itp. Sprawdź pobory prądu na poszczególnych fazach i później pod obciążeniem. Sugeruje uszkodzone uzwojenie silnika.
  • #10
    lisek311
    Level 10  
    Brauniack wrote:
    Najporściej kolego bedzie założyć na przewody miernik cęgowy, nic nie trzeba rozpinać itp. Sprawdź pobory prądu na poszczególnych fazach i później pod obciążeniem. Sugeruje uszkodzone uzwojenie silnika.



    Na luzie sprawdziłem co prawda miernik cegowy bez zadnych rewelacji ale mialy równo po 1,9 A każda faza.Pod obciążeniem nie sprawdzałem ale ciekaw jestem pewnie by wtedy wyszło.A propo szeregowego jak podłączy miernik do silnika żeby sprawdzic?
  • #11
    Brauniack
    Level 27  
    Skoro wykonałeś pomiar nie ma porzeby kombinować dalej lepiej skupić na problemie.Co to za maszyna i do czego służy?
  • #12
    invector
    Level 18  
    Jeszcze jedna istotna sprawa... Czym ten silnik jest zasilany? Nie czasem z falownika? Bo jeśli tak, to jest to częsty objaw zwłaszcza w starego typu falownikach.
  • #13
    vcc
    Level 34  
    lisek311 wrote:
    Szeregowo czyli jeden koniec miernika do jednej fazy drugi do zera?

    W ten sam sposób kiedyś młodszy braciszek zmierzył ile jest ""amper" w gniazdku to tylko mu końcówki przewodów w rękach zostały, jak kolegę uraziłem to przepraszam. :cry:
  • #14
    lisek311
    Level 10  
    Brauniack wrote:
    Skoro wykonałeś pomiar nie ma porzeby kombinować dalej lepiej skupić na problemie.Co to za maszyna i do czego służy?



    Wiesz ja wiem jest ze silnik jest siekniety tzn pod obciążeniem nie ma siły.Wsadziłem drugi taki sam i chodzi na nim aż miło.Tylko jestem zawiedziony gdyż z samych oględzin nie wychodziło mi że to silnik jest walniety oto moje rozważania:
    1.Żaden bezpiecznik nie spalony na silnik dchodzą 3 fazy miedzyfazowo 380
    2.silnik wyjety z maszyny na luzie sie kreci.
    3.Opornośc pomiedzy fazami identyczna 9,6 ohm
    4.Łozyska nie zatarte chodza az miło.
    5.Sprawdzałem cegami na luzie wyjety i taki sam pobor na kazda z faz 1,9 A.


    Dla mnie silnik gral ale po wlaczeniu niue mial sily.A drugi identyczny chodzi az milo.Czyzby uzwojenia byly przypalone i jak jeszcze moglem go sprawdzic co sugerujecie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    vcc wrote:
    lisek311 wrote:
    Szeregowo czyli jeden koniec miernika do jednej fazy drugi do zera?

    W ten sam sposób kiedyś młodszy braciszek zmierzył ile jest ""amper" w gniazdku to tylko mu końcówki przewodów w rękach zostały, jak kolegę uraziłem to przepraszam. :cry:



    Dobre az sie usmialem ale dalej mi nie powiedziales jak to zrobic szeregowo?
  • #15
    invector
    Level 18  
    Przecież kilka postów wyżej masz odpowiedź...
  • #16
    vcc
    Level 34  
    Jak się podłącza szeregowo już napisał kolega invector, lecz skoro mierzyłeś miernikiem cęgowym to możesz dla pewności zmierzyć i amperomierzem. Osobiście zajrzał bym do środka silnika i ocenił stan uzwojeń.
  • #17
    lisek311
    Level 10  
    vcc wrote:
    Jak się podłącza szeregowo już napisał kolega invector, lecz skoro mierzyłeś miernikiem cęgowym to możesz dla pewności zmierzyć i amperomierzem. Osobiście zajrzał bym do środka silnika i ocenił stan uzwojeń.



    Wiesz tyle tych postów zze ten akurat mi jakos umknal przepraszam.A w srodku nie widac sladów nadpalen ani przegrzan uzwojen dziwny przypadek.Ale drugi taki sam idzie a ten nie ma sily.Juz nie wiem na przyszlosc jak sprawdzic taki silnik zeby wykluczyc awarie po jego stronie
  • #18
    vcc
    Level 34  
    Być może uszkodzeniu uległ wirnik, czytałem ostatnio o jakiś dziurach i polu magnetycznym ale nie pamiętam jak się sprawa zakończyła bo problem był podobny. A na sprawnym silniku mierzyłeś oporność uzwojeń i prąd dla porównania.
  • #19
    rychomuch
    Level 29  
    Witam.

    Sprawdź ile wychodzi przewodów w skrzynce przyłączeniowej silnika tj. trzy albo sześć. Jeśli trzy to jest to trójkąt.
    Na tabliczce znamionowej jest opisane jak połączyć uzwojenia silnika tz.
    w gwiazdę czy w trójkąt.
    Przypuszczalnie uzwojenia połączone są w gwiazdę dlatego jest słaby
    i ma miękki rozruch. Jeśli połączysz go w trójkąt będzie śmigał aż miło.