Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kosiarka Kabit

18 Wrz 2007 13:30 5417 8
  • Poziom 15  
    Witam !

    Mam problem z kosiarką elektryczną Kabit EM1300. Mianowicie ostatnio są problemy z uruchomieniem silnika. Blokuje się i dopiero po przekręceniu noża na wyłączonej kosiarce następuje odblokowanie silnika i można go uruchomić. Z instrukcji wyczytałem, że kosiarka ta wyposażona jest w hamulec tarczowy. Być może coś się z nim dzieje, blokuje silnik i nie można go uruchomić.

    Proszę Was o jakieś porady.

    Z góry wielki dzięki.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 23  
    Sprawdz hamulec i kondensator pracy, czy aby napewno ma pojemność znamionową.

    Pozdrawiam!
    Filip
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 21  
    Jeżeli kosiarka ma pokrywy plastykowe, to koniec. Można dokręcić wkręty (skręcić ją), lub zmienić kondensator na większy (pojemność).
  • Poziom 18  
    Mam problem z kosiarką elektryczną. Silnik nie startuje. Jest to silnik bez komutatorowy (nie ma szczotek), zasilany oczywiście jedną fazą, posiada kondensator 10 µF/400V. Kondensator sprawdziłem- miernik pokazuje 10 µF, naładowany do 30 V, trzyma napięcie. Łożyska wirnika są dobre- wyjęty wirnik kręci się bez oporu na nich. Silnik posiada hamulec, po włączeniu silnika słychać cyknięcie co sugeruje, że hamulec został zwolniony. Włączenie silnika powoduje zablokowanie wirnika, wydaje mi się, że nie jest to spowodowane hamulcem gdyż wirnik jest wyraźnie ciężej ruszyć niż przy wyłączonym silniku. Sprawdziłem rezystancje uzwojeń - uzwojenie robocze ma około 6 Ω a uzwojenie pomocnicze (to do którego włączony jest kondensator) ma około 30 Ω. Da sie jeszcze coś zrobić z tym silnikiem ?
  • Moderator Samochody
    Łożyska wirnika do wymiany, to że wirnik po wyjęciu kręci się w nich bez oporu nic nie znaczy, prawdopodobnie mają luz i wirnik przykleja się do stojana po załączeniu.
  • Poziom 18  
    Dzięki za odpowiedź. To raczej nie są łożyska- nie czuć na nich luzu, może jednak jakaś usterka typu elektrycznego ? Rezystancje uzwojeń nie budzą podejżeń ?
  • Poziom 42  
    Na wyjętym wirniku sprawdz jednak czy nie ma śladów ocierania wirnika o stojan, ew w innych punktach, łożyska profilaktycznie wymień, koszt to kilka złotych a zużycie łożysk nie polega tylko na pojawieniu się luzów.
    Wystarczy jedna złuszczona kulka żeby zablokować i tak nikły moment rozruchowy silnika klatkowego. Jak masz silnik na stole to obejrzyj go dokładnie, nie sprawdzaj kondensatora sposobem opisanym powyżej, ostatecznie spróbuj rozruszać go ręką kręcąc za oś na włączonym, OCZYWIśCIE BEZ GłOWICY I NOżA !!! Uprzedzam że moja ostatnia porada nie jest całkiem bezpieczna.
  • Poziom 18  
    Dzięki panowie za rady :) Nie musicie mnie ostrzegać przed takimi sprawami jak podłączanie kondensatora do sieci energetycznej bo coś tam sie orientuje w elektronice/elektrotechnice z racji wykształcenia, tylko nie siedze w maszynach elektrycznych- stąd moje pytania.

    Cytat:
    obejrzyj go dokładnie, nie sprawdzaj kondensatora sposobem opisanym powyżej, ostatecznie spróbuj rozruszać go ręką kręcąc za oś na włączonym


    Taką próbę właśnie już wykonywałem z i bez kondensatora- wynik jak już pisałem wyżej w momencie podania napięcia na stojan wirnik zostaje zablokowany, wykluczam oddziaływanie hamulca w tym przypadku.

    Cytat:
    Na wyjętym wirniku sprawdz jednak czy nie ma śladów ocierania wirnika o stojan


    Zaraz pójde sprawdzić ale raczej nie ma (sprawdzałem to wcześniej pobieżnie).

    Dodano po 1 [godziny] 24 [minuty]:

    Sprawdziłem: jak się bardzo dokładnie przyjżeć to można zauważyć ślady odbicia się stojana na wirniku (podłużne paski wzdłuż wirnika) ale nie nazwałbym tego otarciami.

    Gdy kosiarka jeszcze działała przy koszeniu zwykłej trawy ale troche wyższej niż zwykle silnik dostawał wibracji, od razu pomyślałem, że łożyska padły ale luzy są ledwo wyczuwalne...

    Radzicie jednak je wymienić ?
  • Poziom 18  
    Dobrze, że nic nie kupowałem. Postanowiłem jeszcze raz się wszystkiemu przyjżeć, bo wszystko wygląda na sprawne a silnik nie działa. Okazało się, że od drgań musiały się poluzować śruby. Silne skręcenie silnika zlikwidowało problem.