Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator jako silnik do roweru

Marcin1326 22 Sep 2007 16:23 32955 39
  • #31
    dex
    Level 27  
    chyba coś po środku taki kwazi sinus- no a to znaczenie?
  • #32
    Mje3sław
    Level 14  
    Ja kiedyś myślałem o zrobieniu takiego silnika, i wg mnie:

    1. Sterowanie typu generator i mostek H jak już pisałem nie ma sensu, kręcić się będzie, ale mocy z tego nie uzyskamy.

    2.Można pomyśleć o sterowaniu bezczujnikowym, ale najprościej, amatorsko możnaby zrobić tak: tarcza z ząbkami i trzy (lub nawet sześć) transoptory szczelinowe - nie potrzeba żadnego mikroprocesora.

    3. Co do sterowania "górnych" tranzystorów - na próbę można nawet zastosować bateryjki - fotodioda z transoptora, tranzystor zasilany z bateryjki i do bramki mosfeta.

    4. moc regulujemy napięciem zasliania (PWM?)

    5. na wirnik podajemy stałe napięcie, można pomyśleć o magnesach neodymowych, ale na początku nie ma co kombinować.
  • #33
    TOMSON
    Level 19  
    Witam

    Najłatwiej zrobić sobie silnik BLDC z wirującym rotorem typu autrunner tak jak sie przerabia silniczki z CD romów do celów modelarskich.W większej skali najlepiej taki silnik zrobić z alternatora od motoru.Stojan ma przeważnie
    18 zębów a na rotorze umieszczamy odpowiednią liczbę biegunów do sposobu nawijania stojana.Do zasilania używamy klasycznego regulatora 3F do modeli i problem mamy z głowy.na wirniku nie mamy problemów z mocowaniem magnesów bo siła odśrodkowa dociska je nam do powierzchni wirnika .Silnik taki ma spory moment bo alternator ma chyba z 12cm średnicy a wirnik jest na zewnątrz a nie w środku.
    Zamieszczam lin do stronki z budową silników BLDC modelarskich http://www.powercroco.de
    Stosując większą liczbę biegunów magnetycznych mamy bardziej wolnoobrotowy silnik ale z większym momentem
    Przykładowe konstrukcje silników
    http://www.powercroco.de/extremmotoren.html

    klasycznego alternatora nie da sie wykorzystać jako silnika 3F BLDC bo ma uzwojony stojan jako prądnica 3F (tyle ma cewek w fazie ile biegunów magnetycznych) a silnik BLDC ma np 9 uzwojeń na stojanie i 12 biegunów magnetycznych
  • #34
    JESIOTR1
    Level 33  
    Mam różnych silników na prąd stały (500W/24V) całe kilogramy, ale przestałem kombinować bo nie umiem ich opanować.To co Chińczycy wymyślili nie warto już więcej doskonalić - można tylko bawić się w racjonalizatora.Trudno wymyślić coś bardziej sprawnego , miej energożernego i MINI.
    Alternator jako silnik do roweru
    Alternator jako silnik do roweru
    Alternator jako silnik do roweru
    Postęp jest nieunikniony - nie można się cofać, ale trzeba dotrzymać kroku.
    http://www.elektronikab2b.pl/content/view/537/108/lang,pl/
    Moje Eksperymenty zostały zatrzymane na takich wirnikach:
    Alternator jako silnik do roweru
  • #35
    TOMSON
    Level 19  
    Z silnikami BLDC bez czujnikow hala są problemy przy małych obrotach bo regulator nie jest wstanie dokładnie określić w krórym miejscu jest aktualnie wirnik wraz ze wzrostem obrotów wzrasta dokładność i wartość sygnałów jakie odbiera regulator do lokalizacji pola od biegunów wirnika
  • #36
    JESIOTR1
    Level 33  
    czujniki hala to przeżytek. Elektroniczny przekształtnik to cena paru dolarów.
  • #37
    TOMSON
    Level 19  
    Ja mam parę regulatorów modelarskich a najprostsze mam zrobione na atmega 8. O to stronka z przykładowym projektem takiego regulatora
    http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/1n1p.html
    Co prawda przy wyższych napięciach sprawa sie trochę komplikuje ale nie za bardzo.Pierwsze regulatory 3F do modeli też były robione z czujnikami hala.A ten silnik co pokazałeś od napędu od roweru to tak nie do końca jest BLDC
  • #38
    marucha79
    Level 14  
    Też borykam się z odpaleniem altka. Wkrótce będę próbował na falowniku (prosta płytka opracowana przez użytkownika elektrody) w różnych wariantach, tzn. na końcówkę mocy sterowaną IR2130 chcę podać sygnał z 555 lub z generatora softwarowego przez UCY74175 - tu nie będzie zachowane U/f, a w kolejnym podejściu już bezpośrednio na IR2130 dać sinusa z zależnością U/f z MC3PHAC. Jednak martwi mnie to, że nie będzie sprzężenia zwrotnego, a widziałem jak smętnie zachowuje się altek po wypadnięciu z synchronizmu. Najprościej byłoby pewnie takie rozwiązanie z hallotronami skopiować ze sterowników modelarskich, jednak nie mogę doszukać się w schematach, które widziałem regulacji częstotliwości. Znacie jakiś sterownik modelarski, który zapewniałby płynną regulację prędkości od 0?
    Z moich obserwacji wynika, że nie koniecznie jest dobrze zasilać wirnik napięciem nominalnym, ale nie miałem możliwości sprawdzić czy tak samo jest kiedy zasilamy zmienną częstotliwością - za falownik służył mi drugi alternator z wymontowanymi diodami zapięty do ciągnika :D
  • #39
    TOMSON
    Level 19  
    Witam

    Sterowniki do silników rowerowych 3F są robione na scalaku który ma kontrole na halotronach. Jest tam jeden scalak który zajmuje się tworzeniem 3 faz z którego sygnał jest podawany na drivery do mos a dopiero wysterowuje tranzystory mocy .poszukam fotek to podam jaki to scalak

    Fotki z forum rowerowego i rozmieszczenie czujników halla

    Alternator jako silnik do roweru

    Alternator jako silnik do roweru

    stronka forum

    http://www.endless-sphere.com
  • #40
    marucha79
    Level 14  
    Dorwałem właśnie dzisiaj taki silniczek BLDC z ksera i trochę się rozejrzałem po sterowniku, ten akurat jest oparty o LB1823.
    Kiedyś chyba Submariner rzucił pomysł, żeby sprzęc taki silnik z wałem alternatora i wykorzystać sygnał ze sterownika do sterowania altka. Kusi mnie żeby spróbować, ale mam wątpliwość czy taka sama ilość faz wystarczy, czy musi być również identyczna liczba par biegunów i pozostających z nimi w zależności cewek. W altku mam 6 par biegunów, a BLDC ma 12 cewek. Rozwiązanie dość zabawne i proste, ale czy to ma szansę działać?