Podłącz woltomierz do silnika i obserwuj czy przychodzi napięcie do niego tuż po wsunięciu płyty CD. Jeśli napięcie utrzymuje się przez kilka sekund a płyta nie kręci się to oznacza brak dobrego kontaktu na stykach komutatora. Nieznaczny obrót płytą (wirnikiem silnika) w czasie obecności napięcia zasilającego powinien wyprowadzić komutator z martwej strefy i wystartować silnik. Przy takim scenariuszu przeczyszczenie komutatora/styków powinno pomóc na jakiś czas. Jeśli to nie silnik, to spróbuj ustalić czy soczewka lasera próbuje się ogniskować (powinna podnieść się do góry i opaść 3 razy). W tym czasie powinno pojawić się napięcie na silniku.
UWAGA: NIE WOLNO PATRZEĆ W SOCZEWKĘ LASERA ABY SPRAWDZIĆ CZY LASER EMITUJE!
Jeśli soczewka lasera próbuje się wychylać jak opisałem powyżej, to oznacza to, że są kłopoty z ogniskowaniem lasera. Może być wadliwy laser (niewydolność prądowo/optyczna), układ zawieszenia soczewki lasera lub zanieczyszczenie WEWNĄTRZ układu optycznego lasera. Można próbować ratować układ laserowy albo go wymienić. Ale z opisu symptomów to raczej wynika, że silnik lub układ sterująco-rozruchowy (niewydolność prądowa układu sterującego silnika podczas startu). Skłaniam się raczej ku opcji z wadliwym stykiem na komutatorze a nie do elektroniki / lasera.
Sprawdź również rezystancję na komutatorze - często pod wpływem intensywnego używania szczeliny w komutatorze zapychają się pyłem ścieranym ze szczotek/okładzin komutatora powodując częściowe lub nawet całkowite zwarcie segmentów, a wtedy przy starcie (i w czasie pracy też) następuje znacznie większy pobór prądu. Idealnie należałoby podłączyć miliamperomierz w szereg a voltomierz równolegle do silnika aby uzyskać pełen obraz tego co się dzieje pryz probie czytania/startu płyty CD. Jeśli brak przepływu prądu przy podanym napięciu - to oczywiście przerwa na stykach komutatora. I odwrotnie - nadmierny pobór prądu/zaniżone napięcie - przeciążenie/zwarty komutator/opory mechaniczne na łozyskach.
Czyszcząc styki/komutator należy również oczyścić szczeliny komutatora aby uzyskać niezawodną pracę silnika.
Pozdrawiam