Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie na przewodzie neutranym

23 Wrz 2007 08:24 7678 20
  • Poziom 9  
    Witam. Mieszkam w bloku z instalacja w mieszkaniu dwuprzewodową na przewodach aluminiowych. Problem polega na tym że w pokoju w dwóch gniazdkach na przewodzie neutralnym występuje napięcie rzędu 12V ~. Posiadam wskaźnik napięcia elektroniczny (nie ten z allegro) i on pokazuje mi że w tych gniazdkach mam źle zrobione uziemiene tudzież zerowanie w innych gniazdkach w tym pokoju i w innych pomieszczeniach jest wszystko w porządku. Co może być nie tak?? Nadmienie iż w tym pokoju jest tylko jedna puszka w której jest wszystko podzielone i to już na oko jest stare.
    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 21  
    Dla pewnosci proponuje jeszcze zmierzyc woltomierzem czy wystepuje napiecie miedzy przewodem neutrealnym a kaloryferem lub kranem jesli nie ma plastikowych rur. Mozliwe ze jest gdzies slaby styk na przewodzie neutrealnym.
  • Poziom 9  
    Zmierzyłem napięcie miedzy przewodem fazowym a kaloryferem: wynik 225V ~, między przewodem neutralnym a kaloryferem wskazuje 0.3 V~, jutro (bo dziś niedziela) zmienię kostkę w puszce i zobaczę co będzie. Jak się poprawi to będzie ok jak nie to będę myślał dalej.
    Pozdrawiam
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 26  
    Witam.
    Poskręcaj porządnie wszystkie połączenia w "puszkach".

    Uwaga pracę wykonuj przy wyłączonym napięciu.

    W niektórych instalacjach zasilanie gniazdek przebiega od gniazda do gniazda ( równolegle połączone gniazda).
  • Poziom 9  
    Mam pytanie co lepiej jest zastosować: złączkę do przewodów (Al) czy poskręcać je ze sobą i izolować koszulkami termokurczliwymi??
    Wszystkie przewody do gniazdek i oświetlenia wychodzą z tej jednej puszki.
  • Poziom 19  
    ŻADNEGO SKRĘCANIA :!:
    Tak robili starzy, durni majtrowie w PRL-u. Odwalali pańszczyznę.
  • Poziom 21  
    BJJ napisał:
    ŻADNEGO SKRĘCANIA :!:


    BJJ a co proponujesz na obwody gniazdek , może złączki WAGO
    a jak to robią fachowcy IV RP ?
    bo ja skęcam gdzie można a jak zlutuje to na wieki mam pewny styk nawet w wilgoci , co nie zagwarnatuje zadna kostka
  • Poziom 23  
    Wago tez sie upali (zobacz jaka tam jest powierzchnia styku). Fachowcy w IVRP to ci sami ludzie, co w PRL, tylko drozsi. Ja w domu tez lutowalem (miedz oczywiscie)... i mam spokoj.
    A szybkozlaczki wymyslono dlatego, ze na zachodzie praca kosztuje wiecej, wiec elektryk musi pracowac efektywniej :).
  • Poziom 32  
    Można też skręcić i załozyć na to jakąś kosteczkę ( tak jednostronnie ) i lekko dokręcić srubki


    Ja jesli robię alu to nie skręcam kostek na chama, biore troszkę większa kostkę niż potrzeba i oba przewody prowadzę tak, żeby przeszły przez obydwie śruby, i skręcam. Jak dotąd nic nigdzie się nie upaliło. Obydwa sposoby ( kostka, skręcanie ) mają swoje plusy i minusy.

    Tutaj proponuję jednak kostkę, bo jak się kilka razy nie uda skręcić ( ukręci się ) to będzie kucie....
  • Poziom 19  
    Większa powierzchnia styku, ale siła docisku mniejsza.
    Luzy i tak się pojawią. Kwestia czasu.

    Gdyby to była miedź, to można skręcić i zalutować(a jak zalutować aluminium)?

    I co z izolacją takiego połączenia "na skrętkę"?
    Koszulki termokurczliwe/taśma izolacyjna przejdzie pomiary rezystancji izolacji?
  • Poziom 13  
    Mym skromnym zdaniem skręcanie rzeczywiście poprawia przewodność połączenia ale utrudnia wszelkie modyfikacje o naprawy.
    Lutowanie w instalacjach mieszkaniowych przewodów tylko w miejscaj gdzie już nikt nigdy nie bedzie zaglądał.
    Z doświadczenia wiem że aluminium odizolowane utlenia sie wiec skręcanie "alu" to lipa ja stosuje przy gdniazdkach zaciski standardowe z starannie obranym przewodem i dobrze dokręconym zaciskiem.

    Do Autora tematu.
    Proponuje test izolacji i pomiar napięcia jakimś miernikiem.
    sprawdzć czy czasem coś nie zamyka ci obwodu jako odbiornik.
  • Poziom 21  
    BJJ napisał:

    Koszulki termokurczliwe/taśma izolacyjna przejdzie pomiary rezystancji izolacji?


    Koszulki izolacyjne stosuje sie w nowoczesnych mufach na kablach 6kV
    1 warstwe tasmy izolacyjnej nie przebila podczas pomiaru elektronicznym miernikiem izolacji na 2,5kV-sprawdzalem osobiscie w pracy.
  • Poziom 30  
    Skrętka przy alu - tak, ale pod warunkiem że odizolowane końce mają co najmniej 4 cm. I są szczelnie owinięte taśmą izolacyjną. Wtedy jest jako taki styk na dłużej. Krótkie końce ze wzgledu na miękkość alu szybko tracą docisk i zaczynają grzać. W istniejącej instalacji raczej tego nie osiągniesz, zostaje tylko kostka. Kostka musi być takiego typu, że śrubka nie naciska bezpośrednio na przewód - bo go utnie. Są w handlu takie 4, 5 torowe kostki z kwadratową podkładką pod główką śrubki. Na jednym torze takiej kostki uzyskasz poprawny styk max czterech przewodów - po dwa na każdą śrubkę, po jednym po każdej stronie śrubki. Jeśli po jednej stronie śrubki będą dwa przewody, trwałego styku nie uzyskasz. Niestety są też takie ich wykonania które mają ostre krawędzie podkładki i ucinają przewód alu, albo podkładka jak i tor są z cienkiej 0,5 mm blaszki i wyginają się po skręceniu tracąc styk. Tor i podkładka musi być z blachy tak na oko rzędu 1 mm.
    No i dobrze byłoby raz do roku sprawdzać dokręcenie śrub w kostce, alu płynie...

    W instalacjach z lat 70-tych stosowano łańcuchowe łączenie gniazdek, przewód z bezpieczników leciał do łazienki (tam się najczęściej upalał w gnieździe gdy ktoś sobie kupił pralkę automat) a potem po kolei od gniazdka do gniazdka w pokojach. Dopiero w latach 80-tych zaczęto dawać oddzielny obwód do łazienki i zamykać łańcuch wracając z ostatniego gniazdka przewodem z powrotem do bezpieczników. Wtedy też zaprzestano używania alu w obwodach gniazd, zostało tylko w oświetleniu.

    Na "dzień dobry" warto odkręcić wszystkie gniazda, oskrobać przewody do czystego alu (byle za bardzo nimi nie kiwać - bardzo łatwo je ułamać), wymienić zagrzane gniazda i śrubki z zerwanym gwintem, poskładać wszystko z powrotem. Na kilka lat powinno wystarczyć.

    Nie za bardzo rozumiem pierwszy post w temacie - jakiś próbnik i 12V, uziemienie i zerowanie które jednocześnie jest i go nie ma... Można coś jaśniej?
  • Admin Elektroenergetyka
    Jestem zdecydowanym zwolennikiem skręcania przewodów na dużym odcinku, oczywiście do przekroju 2,5mm2. Żadne złączki wago do mnie nie przemawiają. Widziałem zdecydowanie więcej uszkodzonych złączek wago niż dobrze wykonanej i zaizolowanej skrętki ( mowa o puszkach łączeniowych ), nie toleruje również osprzętu ze stykami samozaciskowymi.
    Wracając do tematu czyli instalacja alu to w latach 70-tych często stosowano tulejki aluminiowe do zaciskania przewodów - rozwiązanie to było trochę lepsze ponieważ podczas skręcania przewody często się ukręcały.
    Izolacje pełniła nałożona giętka rurka z PCV.
  • Poziom 39  
    Pragnę zauważyć, że pytający używa "wskaźnika napięcia". Czyli chodzi o próbówkę w obecnym wykonaniu. Wiarygodność takich wskazań niewielka. Poza tym skoro instalacja jest dwuprzewodowa to do czego mierzy napięcie na przewodzie neutralnym? Pomijam dokładność pomiarów do kaloryfera.
  • Poziom 12  
    takie niskie napiecia na przewodzie neutralnym sa normalne roznica napiec 3faz + czasami efekt transformatora na wiekszei instalacji
  • Poziom 9  
    Witam Sprawe tę pozostawie jak jest nic nie będę zmieniał, widac tak musi być. jak da sie z tym żyć bez przeszkód to niech tak zostanie.
    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich

    Mam podobny problem, tzn na 2 przewodach w 3 pomieszczeniach i ogolem 4 gniazdkach wystepuje napiecie... tak , tak wiem specyficzna instalacja co smieszniejsze w pokojach sa 2 gniazdka, ktore dzialaja prawidlowo. Niestety nie posiadam miernika, a jedynie probowke. We wszystkich jednak gnazdach jest napiecie 220 ale i mniejsze gdyz probowka swieci slabiej. Dodam, ze elementy podlaczone do tych gniazd nie dzialaja.

    Za ew pomoc z gory wielkie THX
  • Specjalista elektronik
    Sprawdzanie napięcia przez samo dotknięcie probówką jest zawodne - może być tak, że jesteś pod napięciem, a dotykasz probówką
    do przewodu uziemionego, i też probówka wskazuje napięcie. Należy się uziemić do tego sprawdzania (podłączyć przewód do czegoś
    uziemionego, np. kranu, i trzymać rękę na tym przewodzie) - jeśli wtedy probówka wskaże napięcie, to oznacza to wadę instalacji.

    Brak działania urządzenia podłączonego do gniazdka oznacza, że przewód jest przerwany; może to być przerwanie przewodu
    zerowego, wtedy mimo trzymania ręką za uziemiony przewód probówka może wskazać, że na przewodzie zerowym jest napięcie.